Ани Posted September 10, 2020 Share Posted September 10, 2020 254. КАК БЕ ДАДЕНО „НОВОТО БИТИЕ”? В.К.: Това става въпрос за цялото „Битие”, защото аз четох във Вашия материал... Л.Т: Учителят в разговорите ми с Него говори за „Битието”. Имам ги и на магнетофон. В.К.: Ставаше въпрос за този материал, който го имате и не е включен. Л.Т: Няма нужда в сборника да взимам голямо участие, защото вътре има и други. Няма нужда, защото аз никога не съм изнасяла на сцената на Изгрева концерти с други братя и сестри - винаги самостоятелни концерти. И то с много видни музиканти. Аз не излизам с всекиго на сцената. В.К.: Добре. Сега... Л.Т.: Само самостоятелни концерти. В.К.: Аз също разбирам и знам, че не трябва да Ви окастряме материала, но все пак искам да участвате в сборника и с някои други неща. Л.Т.: Е, ами това е предостатъчно. В.К.: Предостатъчно, да, при положение, че се даде поредната среща с Учителя и историята на цигулката Страдивариус. Л.Т: Имам материали, композиции, които не могат да бъдат включени в общ сборник, защото са повече. В.К.: Първо е грешка да се включат, грешка е. Аз знам, че е грешка. Аз, Вашето музикално творчество искам да го дам отделно. Л.Т: Ами отделно, защото аз не съм Ви показала колко композиции имам. В.К.: А така. Аз искам отделно. Но аз искам на този етап да включа нещо и от Вас, което фактически го имате. И този материал не е малко. Не е малко, остава да се доуточним. Сега, аз искам да ми покажете материала, какво представлява този материал за „Битието”. Нали имате материала? Л. Т: [...] „песните и доброволно са се отказали от всякакви удоволствия. И живеят в чистота и святост”, а. В.К.: Да. Сега, Вие тука в „Битието” казвате, започвате с квинти и после, които показват хаоса. И след това идва контрабас. Л.Т: И тия флейти разкъсват тъмнината и внасят божествен лъч или аз работя със сложен контрапункт. „Контра” значи едно срещу друго. „Пункт” значи точка. Нота срещу нота - това е прост контрапункт. Но сложният е, ако взема две-три мелодии и ги усуча като въже едно за друго, и звучат. И „Фир-фюр-фен”, и „В начало бе Словото”, да кажем и „Венир Бе-нир” - и ги усуча така, и получавам сложен контрапункт. Ето ги. В.К.: И всичко това нещо е отбелязано тук? Л.Т: Аз го изработих в Прелюда. В.К.: В Прелюда го има, това представлява целият Прелюд? Л.Т.: Той е сложен контрапункт, така работиха големите майстори, по сложния начин - един Вагнер например. Иначе простия контрапункт всеки ученик може да направи - нота срещу нота, дармон248. В.К.: Това е по идея на Учителя, Той Ви е казал да го направите? Л.Т.: Да. В.К.: И в него да влезе? Л.Т: Ето например. В.К.: Да. Л. Т: Отдолу целият хор ще пее „Аоум”, а отгоре флейтата ще прави тия вариации. Така по-добре звучи. В.К.: Да. В тази прелюдия има темите на всички мистични песни, така ли? Л.Т.: Най-мистичните. В.К.: Това са темите, да. Л. Т: Да. Сега, тука е по-сложният вид. В.К.: Вече имате пак прелюд, но той вече е по-сложен. Л.Т.: По-сложен и влизаме в... В.К.: Влизаме в самата същност на проблема. Л.Т: Да, ето вижте сега: „Разборът от Учителя на Деветата симфония от Бетовен” е залепен на страниците на „Битието”, както брат Христов го написа на малки листчета. Аз го преписах, защото залепено мъчно се чете. Ето, ще видите, ще дойда до него. В.К.: Сега, тука Неделчо е писал нещо: „Кръстю, както виждаш, нещата стават бързо, затова те моля, без отлагане, кажи на Борис и Мика, че това е готово, за да не стоят писачите без работа. Веднага да се предаде „Битието”, песните - после.” Л.Т.: Да. В.К.: Това от Неделчо Попов, когато се печаташе песнарката. Л.Т.: Аз съм дала „Битието” на Братството. В.К.: Да. Л.Т.: Аз съм дала всички 12 песни на Братството. В.К.: Сега тука виждаме, това е скица на Учителя, така ли? Л.Т: Брат Христов я е правил. В.К.: Това е 23.01.1929 г., 10 часа сутринта, неделя, беседа „Ключът на живота”. Това брат Христов го е писал, така ли?249 Л.Т.: Да. В.К.: Беседата... Л.Т.: „Земята ще се измени, защото идва в съприкосновение с нови слънца. Това, което написа Бетховен, е предговор към Великото, което е достигнало. Великият Бог го хвана за гушата и му каза: „Ти няма да разправяш за Великото!” И дигнаха го за онзи свят, Бетховен.” В.К.: Значи това, което написа Бетховен, е предговор към Великото. Като стигна до Великото, Бог го хвана за гушата и му каза: „Ти няма да разправяш за Великото!” Л.Т: Значи Десетата симфония той не я написа. В.К.: Те го задигнаха. Те не му дадоха отгоре да я напише. Л.Т.: Да. Той написа Деветата, а Учителят казва тука... Но Вий пак почнахте да записвате. А Учителят казва тука... В.К.: Продължавайте. _________________________ 248) Дармон, дърмон, драмон - биене, удряне; диал.: решето с едри дупки за пресяване на жито, царевица и др. 249) Бележка на съставителя Е. Ангелова-Пенкова: Има разминаване между посочената дата и заглавието на беседата. На посочената дата заглавието на беседата е Личност, общество и свят. 23. лекция от Учителя, държана на 23 януарий, 1929 г. [сряда], София -Изгрев. - В: Смени в природата : лекции на Общия окултен клас на учениците от Всемирното Бяло Братство, VIII година (1928-1929 г.), том 2. София, 1938, с. 259-281.; Беседата с цитираното заглавие е на друга дата: Ключът на живота, съборна беседа от Учителя, държана на 22/VIII. 1928 г., [сряда] на „Изгрева” в гр. София. София, 1928. 52 с. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now