Jump to content

1.3. Д-р Георги Вълков Миркович. - В: Табаков, Симеон Киров. Опит за история на град Сливен.


Recommended Posts

1.3. Д-Р ГЕОРГИ ВЪЛКОВ МИРКОВИЧ

Симеон Киров Табаков

В: Опит за история на град Сливен.

Т. 2, Политически, духовен и икономически вървеж на сливенци от старо време до днес.

София: К-т Историята на град Сливен, 1924, с. 230-238.

За да завършим периода на българското революционно движение, ръководено от външни организации между българските емигранти в Белград, Влашко и Русия, като епилог на което може да се счита Бузлуджа, ще дадем някои бележки за двама от първите организатори и предвестници на българските комитети, с огнища в самата България - Д-р Георги Миркович и Анастас х. Добрев. Д-р Миркович не е само революционер, Като истинско чадо на времето си, той е работил в разните отрасли на пробуждането ни. Ето защо, ние го виждаме още като черковен деец, директор на гимназия и инициатор за отваряне на училища, публицист и филантроп, а в областта на науката и специално медицината - въводител на хомеопатията у нас.

Д-р Миркович се е родил в 1825 г. през месец март в Сливен. Баща му Вълко, по произход от близкото на Сливен село Стралджа, се е занимавал с обущарство и търговия с вълна. Майка му Койна е била от преселените в Сливен работни българи из разсипаното от кърджалиите село Раково. В 1830 г. малкият Георги, заедно с много свои съграждани и с родителите си, се преселва във Влашко, в основаното от сливенци заселище Берязка (до Плоещ), но не след много завръща се в Сливен и постъпва на учение при известния тогава учител Кешиша. Оттук, жаден за по-добра наука, той отива в Котел, дето се е славил неговият съгражданин Сава Доброплодни - по-късно директор на Сливенската полугимназия. Заедно с Д-р Миркович в Котел на учение при същия учител са били и Сливенците: Иван Карапанчев и X. Лука х. Данчев. Това е било около 1840 г.

След три години той се връща в Сливен и напразно настоявал да продължи учението си в Цариград. Баща му го оставил на дюгеня си на Аба-Пазар да продава вълна и „чисти ямурлуци”. Минало се година или по-малко, в Сливен пристига писмо от Д-р Селимински, който току-що се настанил на медицинска практика в Букурещ и се заема да работи за славянското възстание на българските младежи. В горното си писмо той искал да му се изпратят двама сливенски ученика, които да заминат за Русия, като стипендианти.35

Още в 1846 г., 4-и окт., Д-р Селимински изпратил от името на българската община в Букурещ едно прошение до Порфирий Успенски, влиятелно лице пред руския Свети Синод, за приемане на 12 българчета в Киевската семинария като стипендианти.36

Малкият Георги постъпва в Киевската семинария през 1847 г., след големи молби към родителите си, които не го пущали да иде толкова далеч. Събрали се там всичко на всичко 4 българчета: Георги, Драган Цанков, Сава Филаретов от Жеравна и Иван Кишелски от Котел. Управител на пансиона, в който са живели, бил някой си Крайчев.

Спомените на Д-р Миркович от тоя пансион са едни от най-неприятните. там владеело ужасна мръсотия, лошо хранене и безпорядък. От време на време идвал да ги преглежда игумена на един киевски манастир, Хрисант, по народност българин (вероятно същия киевски архимандрит Хрисант за когото е реч в горнята забележка). Същото правил и друг българин, бившият пловдивски митрополит Натанаил, който по това време бил вече в Духовната академия, пак в Киев. Последният е полагал бащински грижи към изложените на изтезания млади българи в тоя пансион.

Повечето от възпитаниците там се разболели, а Д-р Миркович, след дълги изпитни, едва сключил година от постъпването си там, напуща Киев и стига в Цариград, дето желаел да продължи учението си. Тук го сварва новината за смъртта на баща му, идва си в Сливен и след като си взема пая от наследството (10 000 гроша), отива обратно в Цариград и постъпва в прочутата гръцка гимназия на Куру-Чешме. Скоро напуснал и това училище и довършва среднето си образование в католическото френско училище в Бебек, дето останал много доволен и се надъхал със спиритически убеждения. От там в 1851 г. той потеглил за Франция и постъпва в медицинския факултет на Монпелийския университет. За другар е имал единствен друг българин, Д-р Вичо Панов от Шумен. На първо време той прекарвал мъчително, благодарение неакуратността на един българин в Цариград, чрез когото му изпращали пари от Сливен и заминава да следва пак медицината в Пиза, вероятно по внушение на Д-р Селимински, но скоро се връща в Монпелие, дето довършва науките си в 1856 г. с теза върху хигиената. Като студент бил е награден от Наполеон III, защото ведно с другите си колеги е лекувал из околните села и давал наставления за предпаза от върлующата тогава холера във Франция.37 Това било през Кримската война.

От Монпелие Д-р Миркович се завръща в Сливен и бил повикан за градски лекар в Ст. Загора. Стоял там една година и се връща отново в Сливен, отдето пък заминал за Браила, Букурещ и др. влашки градове в които имало богати сливенци, за да събира от тях помощи за български учители и училища в родния си град. Събрал е около 600 минца помощи и отива в Цариград през 1859 г. - тъкмо в разгара на черковното ни движение. От тук нататък ние го виждаме и на политическото, революционно поле.

Воден от идеала да види България независима от фанариотското духовенство и от съображения да се сплаши последнето, щото по-скоро да се реши въпроса за автономното ни черковно управление, Д-р Миркович прегръща идеята за „уния” с папата. Работил е с Драган Цанков начело, и е бил един от членовете на българската депутация до папа Пий IX в

Рим, дето са водили и Йосиф Соколски да бъде ръкоположен за глава на бъдащата ни униатска черква. Останалите членове на депутацията са били: Д-р Цанков, Боре и Рафаил Дякона (от Стрелча). Д-р Миркович притежава медал от папата по тоя случай, но и до смъртта си се червеше от поведението на Йосифа пред папата и кардиналите. Псувните му, разправяше Д-р Миркович, не са за изказване. Йосиф е бил тип на Бай Ганю от най-циничен калибър.38

В 1861 г. през лятото, след като униатското движение изиграва ролята си, Д-р Миркович заминава за Влашко, дето го повикват за директор на Белградската ни гимназия, след смъртта на известния Дим. Мутев. Там остава до 1864 г., до което време е бил и градски лекар, а след тая година заминава за Браила и остава там по народните ни работи до 1866 г., като същевременно е практикувал и професията си.

През това време ставаха важни за политическото ни развитие събития: основа се в Букурещ революционен български комитет. Дунава постоянно се кръстосва от български емигранти, а не рядко изпращани от Влашко български чети се срещаха с турски войски край Балкана. Д-р Миркович искал да използува това раздвижване, пренебрегва богатите доходи от професията си във Влашко и се завръща в Сливен към края на същата 1866 г. Тук той заварва поляка Садък-паша (Чайковски), който е бил тогава на квартира в Сливен с целия си „казашки полк” (казак-алай). Д-р Миркович скоро се сближил с него и се споразумяват върху един народополезен план, а именно: учредяване на „главни” български училища във всеки вилает по едно. По тоя въпрос Д-р Миркович се явява пред министрите Али паша и Фуад паша, но понеже планът бил удобрен с условие, щото тия училища да бъдат смесени (турски и българки), целият този въпрос заглъхнал. По тая работа Д-р Миркович загубил цели 6 месеца в лутания и тичания нагоре-надолу. Съдействувал му и един френски банкер, но напразно.

След това той бил повикан за градски лекар в Русчук, но додето бъде удобрен от турските власти, той се замесва в новите революционни приготовления след избиването на X. Димитровата чета. Участието му в това движение е почивало на една опасна хитрина, на която сам Д-р Миркович щял да стане напразна жертва. Някой си Манол Иванов от Ст. Загора, другар на Миркович от време на унията, известен адвокат на гърци и турци в Цариград, устройва една мнимо шпионска тайфа, която уж имала за задача да шпионира българското революционно движение и да представя на турските власти фалшиви рапорти и чрез придобити по тоя начин турски възнаграждения да подържа организирането на нови български чети. По тоя начин Д-р Миркович влиза в съгласие с Манола и заминава за Влашко (Браила, Плоещ и т.н.), за да съставя фалшиви „истински” рапорти, които изпращал на Манол Иванов в Цариград, а този последния ги представял на Али-паша (министър на Вътрешните Работи), за да го заблуждава. Работата била тъй тайна и заплетена, че даже българският революционен комитет във Влашко щял без малко да погуби Теофан Райнов от Карлово, като набеден шпионин и заместник на Миркович. Последният пък по това време след като се научил, че не бил удобрен от властите за градски лекар в Русчук, напуснал Влашко и се запътил за Ломпаланка, дето се спира пак като лекар. Друг агент на цялото това шпионско бюро бил Кършовски. Фалшивите рапорти, изпращани от Миркович из Влашко били в смисъл, че българите се канят да минат Дунава с големи чети, ако Турция не издаде по-скоро фермана по черковния въпрос. Преувеличението е било очевидно и Али паша изпраща свои хора да проверят изложеното в рапорта. (Един от тайните агенти на Али паша бил евреина Шнайдер и С-ие с когото Манол Иванов е бил в много деликатни връзки по горното предприятие). Манол сам отива във Влашко, а от там заминава за Виена, отдето дава свой рапорт до Али паша. В него се потвърдявали първите донесения на Миркович. Последният уверяваше, че тъй скроените рапорти станали главната причина за по-скорошното издаване на фермана от 1870 г., 28-и февруари.

В Лом Д-р Миркович става душата на истинското там революционно движение. Даже участвувал в сформируването на чети и става жертва на един донос от страна на Софийския митрополит Доротей. Последният съобщил на Видинския паша, че Д-р Миркович, под булото на професията си, освен че помага на разни бунтовници, но е и истински комита. Предателството станало чрез устата на някой си Васил Ганчев, мним хъш в Берковица. Според г. Заимов (Мисъл, кн. VI) Д-р Миркович бил предаден чрез устата на някой си Брайко (ясакчия на Доротей), обаче, както ни разправяше самият Миркович, Брайко е бил заточен по същата афера в Диарбекир.

Във Видинско Д-р Миркович бил познат под името Мирча и е организирал възстание в целия Видински санджак.39 По доноса на владиката Доротей40 Д-р Миркович е бил арестуван и закаран във Видин. Илия Цанов му бил адвокат d’office и едва е сполучил да го отърве от бесилката.

В 1869 г. бил осъден на вечен затвор и препратен през Русчук, Сливен и Цариград в Диарбекир. Пътувал е пеш, обкован във вериги. През Сливен е минал в 1870 г. и бил прекаран през самата чаршия.

Брат му Руско, който е бил един от сливенските първенци, измолва тогавашния сливенски мютесарифин Джевид-паша да позволи, щото изнуреният от път и изтезания „доктор-комита” поне до Цариград да иде с кола.

В Цариград той бил затварян в тесни и мръсни килии, дето след няколко време се разболял и бил пренесен в болницата по настояването на един чужденец-лекар.41 От Цариград, още не оздравял, Д-р Миркович, отново турен в окови, трябвало да пътува 25 дена пеш до Диар-Бекир. Там той заварил повече от 150 души български затворници все по политически причини и от разни времена. Между тях имало много сливенци, между които и такива затворени до живот за обира на Али-ефенди в Сливен (1859 г.). От там сполучил да избяга заедно с другаря си сливенеца Таню Стоянов.42

Част от затворените българи измрели, защото животът и порядъкът в тия зандани Д-р Миркович не можеше да характеризира освен с набръчкване на челото си при израза „ужасия”! За окаяното положение на Миркович там и на другарите му, интересна е дописката до в-к „Знаме” от 15-ий дек. 1874 г., бр. 2; после и тая на поляка М-ски, пак до „Знаме” (17 май, 1875 г., бр. 16), дето се засяга и предаването на Д-р Миркович от Доротей.

При всичките лишения и болнавост Миркович и там приложил своята медицина и изцерил много затворници - жертви на изтезанията и мизерията. Един евреин, също лекар, наклеветил Миркович като главатар-бунтовник в Диар-Бекир и властите решават да го махнат от там. Разкарвали го със заптиета из разни села и тюрми на М. Азия и най-после се намерил със свой познат, по народност арменец, който с няколко граждани, също арменци, от града Мардин (Диарбекирско), става му поръчител и се освобождава от оковите след 6 годишни теглила. От страх да не го затворят пак, той стоял в Мала Азия до 1878 г., когато се дава обща амнистия за всички политически престъпници и се завръща в Сливен.

В началото на 1879 г. Д-р Миркович заедно с Д-р Н. Планински и Д-р Д. Минков основават първия български вестник в Сливен - „Българско Знаме”, издаван под редакцията на последния.

Тук през време на окупацията бил е още и „губернски врач” и след това - директор на Сливенската гимназия за една година, а по едно време и управител на местната болница. В 1880 г., през март, ще е бил „председател на клуба на Българите” в Пловдив, тъй като на тоя адрес му е пратена телеграма от 26-и март от княз Батенберг със следното съдържание: „Много съм чувствителен на приветствията на представителите от Източна Румелия и чрез Вас им благодаря сърдечно за техните към мен чувства - Александър.”

Градски лекар в Сливен е бил за кратко, а в 1891-92 г. - държавен лекар по линията Ямбол-Бургас, в качеството си на какъвто е награден от княза с кръст за гражданска заслуга V степен (от 14.11.1892).

В 1894 г. е бил пенсиониран и до смъртта си след това се е занимавал със свободна практика, писателство и с обществени начинания.

По случай 25 годишния юбилей на санитарното дело у нас награден е с медал с корона за гражданска заслуга, като най-стар лекар в България. Освен това, има и поборнически медал.

Като писател и човек на науката, Д-р Миркович е дал доволно много трудове на зараждащата се българска книжнина. Писал е „Българска граматика (една от най-старите) около 1860 г.; „Практическо приготовление за граматиката в основните училища” (1883 г.); „Петър Великий, Екатерина II и Мечников” по Ламартина; „Домашен хомеопатически лекар”; „Предпазителни и лечителни мерки против холерата” (1893); „Униатското движение и Черковния въпрос” (1897 г.); „Вечните истини, от духа В. Хюго” (превод, 1900 г.) и т.н.

В 1891 г. е почнал издаването на спиритическото списание „Нова Светлина”, а в 1893 г. го допълни със списанието „Здравословие” в което проповядваше хигиена и естествени лечителни способи като магнетизма, хидротерапията, масажа, слънчевите бани, а също и хомеопатията.

В 1903 г. вместо прекъснатата „Нова Светлина” почна издаването на списанието „Виделина".

Благият по натура, учен и заслужил Д-р Миркович се помина на 29-и септемврий 1905 г. на 80 годишна възраст, неженен.

На тържественото му погребение в което са взели участие почти всички граждани, дружества, учреждения и корпорации в Сливен, по особна програма, изработена от кметството, се казали две прочувствени речи за живота и заслугите му - едната от Д-р Зах. Димитров, директор на гимназията, а другата от Ил. Гудев - кмет на града.

Библиотеката и изданията си Д-р Миркович завещал на народното читалище „Зора” в Сливен, а имотите си - за благотворителни и общополезни цели. Една от заветните му идеи е била основаването на сиропиталище в Сливен.

Като революционер Д-р Миркович е възела между външните ни революционни комитети и тия, основани в самата България, които дадоха епохалния епилог на робските ни усилия.

________________________

35) В тая насока той работил заедно с братя Мустакови и други родолюбиви българи в Букурещ, които се заели да устроят български пансион в Киев за образованието на известно число младежи от България из по-напредналите градове. Писаното от Априлов, че Д-р Селимински се придържал повече о гръцкото възпитание на младите българи, не е вярно. Ср. мислите на самия Д-р Селимински в записките му III. 8., ib. 11; Виж прошението на букурещките българи до Киевския митрополит ib. 49, и до архимандрита Хрисант, пак там, подписано от Селимински, Мустаков и Бакалоолу, ib 52.

36) Запис. Д-р Селимински II. 5-9.

37) Виж „Светлина”, год. XIII, кн. XI и XII, с. 2.

38) За него ср. Раковски в Cestiunea religiosa bulgara, 18-25.

39) По тоя въпрос Миркович разполагаше с много неиздадени записки, предадени на г. Заимов, за които той беше ни упълномощил да ги вземем от последния, обаче от там те отишли у г-н Д. Страшимиров. В едно предсмъртно писмо побелелият старец много се тревожеше за съдбата на ценните си записки.

(Бележка на Вергилий Кръстев: Те са публикувани от Стефан Каракостов в „Диарбекирски заточеници”, с. 95-162, което ще публикуваме отделно и то изцяло)

40) Доротей, развален владика, е бил по народност българин, родом от Копривщица. По-известен е с името Дорчо.

41) Д-р Д. Минков разказва, че през 1872 год., когато бил ученик в „Robert College”, няколко пъти посетил Д-р Миркович в цариградския затвор, наречен „Метерхане” и бил поразен от неизказаната нечистота, смрад и развален въздух на тоя затвор.

42) Ср. в-к „Знаме", 14 септ. 1875, бр. 27.

 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...