Jump to content

3. Върховната история на Божия дух


Recommended Posts

ВЪРХОВНАТА ИСТОРИЯ НА

БОЖИЯ ДУХ

За да бъдеш израз на Върховната воля, трябва да намериш разковничето на лесните начини на светлината.

Може ли върховното се постигне по лесен начин? Дали то не губи своето значение и своята независимост? Тук е изкуството на ученика - да намери разковничето на лесно постижимите, на върховните иден, на върховните явления, на върховния промисъл.

Има ли такива? Когато ученикът е в уединение, когато ученикът е в тайна, съгласувана с върховните сили, тогава е лесно. Защо? Защото той ще бъде в рудницата на голямото богатство, на големите възможности, на съвършените сили. Тогава ще се възпитава в едни особен дух, в една особена област, в една особена идеология и система. Там е силата на ученика да може да овладее както тази сфера, както тази рудница, така и способностите на тия върховни сили.

Какво представляват по същина, по идея, по образ тия върховни сили и възможности? Ние ги изразихме като нещо върховно, което е над всичко. Това са положителните сили. В тях няма измяна и промяна. Те са единни по начало. Те са дали първия ритъм на живота. Те са проявили първия усет на душата. Те са ознаменили първата епоха да Духа, Те са, които са поставили светилата, слънцата в пространството. Те са, които са подредили цялата природа, цялото миросъздание. Те са, които са украсили всяка планета по отделно. Те са дъха, който са вдъхнали на всички същества и твари по планетите. Най-после, те са връзката между планетите и слънчевите системи. Те са върховни положителни сили, които дават идеи, които дават изкуство, наука, които проявяват сърцето, душата. Тези върховни положителни сили са, които дават най-лесния метод, най-лесната наука, най-лесния способ да може ученикът да открие както тайната на битието, така и тайната- на Духа.

Има ли Духът тайни? Сам по себе си Духът е една велик тайна. Как той се проявява? Проявява се посредством тия абсолютни положителни сили. Те са, които разкриват великата история на Духа.

Какви са тия положителни сили? Инструкция на Духа? Делегация на Духа? Връзка на Духа? Това са светли сили, които обхождат, които коригират, които опазват цялото устройство на мировия живот. И когато стана въпрос за някакъв свещен разумен живот, само те са, които могат да го проявят като такъв, защото по естество, по начало те са такива. Велико знамение е специално за ученика да може да се запознае по-отблизо, по-специални с тия положителни върховни сили. Знамение е, затова защото в него вече ще настъпи един преврат, една нова епоха. От слабо същество, от зависимо същество ученикът придобива сила, придобива свобода и посвещение. Защо? Защото строителните сили на Духа са, които го инструктират, които го скачват с върховните инсталации на Върховното ръководство.

Ръководство. Идеалът на ученика е да постигне способностите на Ръководството и някога, във вековете, във вечността, в безкрайността да бъде и той ръководство.

Защо толкова много време трябва - векове, вечност, безкрайност? За силните неща са необходими силни условия, благоприятни в пълния смисъл на думата. А ние преди малко казахме, че трябва да се намерят лесните неща, лесния път, лесното откритие. Тогава има ли лесен път, лесно откриване? Има. Щом тия върховни положителни сили са във връзка, техният трепет, тяхната радиация се предава по закона на поляризацията. Тогава ученикът става една пълна поляризация, едно особено ядро, където силите на Ръководството са в пълно съотношение с ония градивни закони, които дават израз на великото сътворение.

Ученико, предстои ти да видиш, да усетиш, да изживееш в цялата тази система на Върховното строителство. Това е ново възпитание, това е нов импулс, това е ново постижение.

Като казваме ново, това не значи, че то сега се създава. Ново е специално за посвещаващия се ученик, който навлиза в детайлите на новото строителство.

А как ще стане това? Тук е математиката, тук е сложността на предмета.

Кои са силите у човека, които ще вземат участие в тази сложна поляризация? Ние казахме: това е умът и сърцето. Умът е изразен чрез мисълта, а сърцето е изразено чрез импулса на живота. Трета една сила, това е волята. Във волята е изразен ритъмът на Духа. Тия три системи в ученика изразяват трите свята. Волята изразява физическия свят, сърцето - духовния свят, а умът - божествения свят. Тук е голямата математика, която ученикът трудно изучава, защото сложността на физическия свят, сложността на духовния свят и абсолютността на божествения свят са в различни гами.

Има ли някаква връзка между тях? Има. Кога? Когато физическият свят и духовният свят са втопени в света на Духа.

Може ли да се втопят? Ние казахме: ученикът преди всичко е физически свят, душевен свят и духовен свят т. е. физически манас, духовна същина и върховна деятелност. Ако той може да разреши тази математическа задача, а трябва яз може защото е ученик, той ще се нарежи в редиците на Върховното ръководство.

Когато занимаваме ученика с върховното строителство, с Върховното ръководство, е Абсолютната идея, в която е поляризиран Божествения дух, ние имаме задачата да открием светлите области, добрите условия, да импулсираме стремежа, желанието на ученика, да може той да прегърне с цялото сърце, душа и ум великата работя на Върховната вътрешна школа.

Какво ще даде специално Школата на ученика? Ще го школува по воля и по дух, ще повдигне неговата индивидуалност, за да може да се отърси от многото наслоения, от многото примеси както на физическия свят, така и на астралния, и на духовния свят. Той ще бъде прекаран през очистителните реторти. Ще бъде окъпан в банята на светлината. Ще бъде така художествено подреден, че ще стане изразител на най-съвършените форми, на най- съвършените образа и явления.

Ученикът на Върховната вътрешна школа трябва да бъде изразител на знаменита красота, на знаменито чувство, на знаменита  работа.

Какво значи знаменитост? По сила, по ефект и на ритъм да бъдеш абсолютно положителен. Да няма неизвестни. Всичко да бъде известност, защото всяка неизвестност носи спънка. А духът на ученика трябва да бъде свободен, положителен. Щом има неизвестност, той винаги реагира. Защо? Защото по начало неговият дух е бил в бунт.

Защо се е разбунтувал? Заради неизвестностите. Всички отрицателни сили дойдоха и му нашепваха: „Ето и Великото ръководство е прикрило нещата пред тебе“. И човешкият дух се е оскърбил.

Защо трябваше да се оскърбява? Това е един велик божествен метод, за да се получи искра, която да прояви живота, да проявя движението, да прояви и светлината.

Взел ли е участие човешкият дух в движението, на светлината, в живота? Да. Той има велико минало. Ако не би било така, Върховното ръководство не би се спряло при него да се стреми да му открие и спомни за неговото минало величие.

Когато засягаме миналото съществувание на ученика, ние искаме да направи контакт с ония творчески сили, които имат задача колкото се може по-положително да открият великата история на Божествения Дух.

Ученико, ние ти говорихме за върховното изкуство на светлината, засегнахме върховното изкуство на Духа, а сега засягаме въпроса за върховната история на Божествения дух. Когато изучиш тази история, тогава ще познаеш Бога, защото от историята на Духа ще знаеш за древността, за вечността, за безкрайността, за божествената същина.

Ето как се разкриват нещата. По стълбата за откритие на тази велика история ученикът се домогва до глъбините, до съкровищницата н Божествените възможности.

Коя е най-великата божествена възможност? Присъствието на Неговия Дух. Всички други възможности са посредствени. Проникне ли Божия дух, всички светлини, всички акорди, всички науки и изкуства са откритие. И когато ние говорим за Божия дух, искаме да ви дадем една ясна скица, един положителен план, изграден по форма и съдържание, за да може наистина да ознамените вашата епоха. Вие сте една епоха, където става пълно разкритие на историята на Духа.

Какво може да придобиете от тия знания? Какво те ще ви дадат? Могат ли да задоволят валия дух, който вечно е бил в опозиция, който вечно е бил в критично състояние и вечно е търсил правда, право? Не само ще бъде задоволен, но ще бъде приведен в унисон с творческите сили. Той и сега твори, и сега подържа творческия принцип, ражда се, преражда се, учи се, работи, проявява се, но в по-нисшите полета. По йерархичен път, по еволюционен път той трябва да напусне вече нисшите полета, да напусне тази раса и да мине в шестата раса. Достатъчно му е дала петата раса, достатъчно го е класифицирала. Сега трябва да мине в шестата раса, където ще се зароди шестото чувство, което ще му помогне да може по-лесно да открие и света на шестото чувство. Голяма придобивка е да овладее света на шестото чувство.

Откъде се инструктира това шесто чувство? От коя слънчева система? От кой слънчев свят? Нали астрологически човек е свързан с някои планети от слънчевата система? Най-важни са петте планети: Меркурий, Венера, Марс, Сатурн и Юпитер.

А кой ще бъде факторът на шестото чувство? Слънцето, което ще инсталира силите на шестото чувство и затова го наричат слънчево чувство, висша интуиция.

Много от посветените са се занимавали с това чувство и продължават да се занимават. Защо? Защото слънцето е една върховна чакра, един върховен силов център в мировия образ. Нали изучаваме нещата по образи.

Какво място заема то в този образ? То заема място в краката, в движението. Всички слънца, всички ядра, са еднакво ценни в този миров образ. Еднаква сила имат, еднакъв авторитет. Дали си в краката, в ръцете, в ума или във вътрешната система, не е важно. Важно е да бъдеш слънчев център.

Има ли миров образ? Как мислите: всичко в битието е безпорядъчно, случайно? О, не. Когато Великият Майстор на битието, когато великите майстори на битието, на върховните системи са замисляли да построят слънчеви домове, в които да се изучава историята на Духа, са имали една велика необятна система, която се изразява в даден образ, подобие и явление.

И така, когато казахме, че слънцето е в краката на този образ, абсолютно никакво съмнение, никакво двоумение не трябва да ви занимава. Защо? Защото силите на този център протичат в целия образ. Без тия сили този образ не може да съществува, и общият план на Върховното ръководство ще бъде несъвършен.

Но ще кажете; „Нали някои от тия слънчеви ядра се разсипват, се трансформират?“ Има такива слънца, но на тяхно място се създават нови ядра. Затова ние казахме, че онези ядра, които са в нозете на този Върховен образ, са движението.

За да може ученикът по-лесно да се добере до тия абсолютни истини, трябва да се направи усилие да се пробуди, да се оформи този шести център, това шесто чувство, чрез което ще може да държи по-пряка положителна връзка.

Какво силно чувство е интуицията. Тя е способност на Духа. С другите чувства се разправят другите сили, а с чувството интуиция има работа лично Духът.

Нека крепне това чувство, за да може цялата шеста раса да бъде един жив свят, който ученикът де съзерцава, да изживява и да се учи от тази висша възможност.

Защо се говори на ученика за шестата раса? За да стане съучастник в нея, От съучастието му ще зависи и неговото пълно усъвършенстване. Който не участва, е подобен на труп, който проявява много малко движения, А който участва, той е движение, ритъм. Той респектира и провежда така своите отношения, че всякога условията са благоприятни за него.

Защо ученикът се измъчва? Защо на ученика не му върви? Защото още живее, защото още се движи с петте си чувства. Не че те са слаби, не че са изостанали. О, не. Ако и петте чувства бяха добре развити, добре инсталирани, щеше да има по-голяма възможност да се развие шестото чувство. Като слънчев център, като слънчев обект, нека шестото чувство се централизира в подходящ за, него свят в човека, нека да заеме едно от най-видните места в човешката глава. Когато устройваха човека, творческите сили имаха в предвид, че някога трябва да се вмести в тази глава и нов център, нова чакра. В човешката глава има много места, които са предвидени за нови места, чакри, за нови чувства. Не е така без план. Големи майсторя и мислители са взели участие.

Колко много има ученикът да изучава своето начало. И то е една истерия на душата. Само душата може да разкрие тази история, защото тя е взела живо участие в историческия развой. й сега, когато ученикът става шесторастник, ще вземе участие Духът, за да може да се открие цялата история от началото до сега, от началото до безкрайността.

Каква сложност, каква велика сложност е сътворението. Какво голяма върховност е Висшето ръководство. Каква голяма памет е Първомислителят, Първото начало, Първият глас и огън в битието. Какви върховни инструкция са дадени да се построи по съдържание и състояние цялото сътворение. Само в сътворението може да се проучи великата история на Духа.

Ученико, трябва да бъдеш дълбоко мистичен историк, за да можеш да преведеш тази велика история и това велико творчество в твоя свят. Твоят свят се нуждае от една голяма реформа. Тя ще се ознаменува с шестото чувство.

Какво ще даде шестото чувство на ученика? Ще го освободи завинаги от всички заблуждения, от всички изостанали вече процеси. Ще го измести от досегашното му място и ще го въведе в нова сфера, в нова област. Ще го съсредоточи, ще го вглъби в новата постановка да се поляризира напълно шестата способност. За да може да бъде ученикът шесторастник, той трябва да доминира със съответния център или със съответното чувство, защото шестата раса подразбира една съвършена духовна култура, която ще има като ръководно начало великата история на Духа.

Импулс трябва, А този импулс ще бъде именно преминаването от петата раса в шестата т. е. ще стане един нов преход. От човешката раса ще се мине в посветената раса.

Човечеството тогава ще има ли пак същата форма? Все ще има никои изменения. Шестото чувство ще придаде нови органи. Сега имате пет чувства, имате пет пръста. Тогава по аналогия ще кажем, че шестото чувство ще създаде шест пръста. Това възможно ли е? Кое е за предпочитане при съвършенството на човека: голямата сложност или опростяването? Много естествено, колкото духът се повдига, колкото човек се повдига, толкова по-сложен става. Следователно, ще има и повече органи, които ще му помагат в ловкост, в работа, в най-тънките, в най-нежните вариации.

Но ще кажете тогава: „Ако човек владее седмата способност, трябва да има седем пръста?“ Че какво от това? Може да има 20, 50, 100. Всеки пръст е една възможност и способност.

„Тогава ще дойдем в до окото. Дали тогава ще имаме и повече очи?“ Може да нямате повече очи, но окото ще има повече концентрични кръгове. Защо? Трябва да се създаде в окото свят за шестата раса. Следователно, трябва да се почви нов концентричен кръг в самия гледец. Тогава окото става по-сложно. А когато окото стане по-сложно, навярно ще се прояви друга способност - ясновиждането. Вие сега искате да станете ясновидци, но нямате съответния концентричен кръг в окото, който да изразява този свят на ясновидството.

„Защо природата ни е лишила?“ Вие сами се питате и сега трябва да осъзнаете, няма да кажем този грях, но ще кажем това отклонение, за да могат да се появят отново тия концентрични кръгове във вашите очи. Как мислите: лесно ли се създава един концентричен кръг в окото? Колко много години, колко векове трябват за това. Трябва да се ангажират върховни майстори, върховни строители, които със своите длета, със своите четки и перодръжки да създадат нов концентричен кръг с целия слънчев спектър във вашето око.

Ще се създаде нова наука за новия кръг в окото. Ще трябва да дойдат нови велики посветени и учителя, за да създадат нова наука за окото. От окото зависи да знаете за реалността на върховните ръководни сили. И сега, щом ученикът навлиза във Върховната вътрешна школа, за него се ангажират вече сили, които ще нанасят в нови концентрични кръгове слънчевите краски, слънчевия спектър, слънчевата зеница.

Ще има ли болки, конвулсии, страдания? Много естествено. Щом си подложен на операция, неминуемо ще дойдат страданията. Но, и най-отчаяният болен вярва, че когато го оперират, ще възстанови здравето си, и ще се радва да живота. А колко повече ученикът трябва да се радва, че тази операция ще бъде за него светело за вековете.

Сега върховните сили правят опити де нанесат този нов концентричен кръг върху вашето око, затова бъдете внимателни да не би да им попречите. Щом сте влезли във Върховната вътрешна школа, с вас се занимават вече върховните строители. Обичайки школа, обичайки занятията, обичайки лекциите, вие се свързвате със строителите, които имат за задача да подготвят условия за шестата раса.

И тъй, ученико, щом си под такова давление, бъди добро условие. Никога не отпадай духом. И най-големите стихни и съблазни да дойдат, дълбоко у себе си обедини своята душа с присъствието на върховните сили и бъди най-големия устой в света, и всяка съблазън ще падне. Тя е като лист, който изсъхва и пада. А ти бъди здраво прикрепен към живата дреха на живота. Използвай корените, стеблото, клоните, за да изхраниш своята душа, която ще бъде първия предвестник, която ще посрещне новия човек - човека на шестата раса.

Ние ви говорим за един нов свят. За него се споменава в теософската литература, а в окултната литература доста много се говори за него, но има детайли, има скрити страни, които съществата не позволиха да се пренесат, защото те станаха площадни школи, а тук въпросът е съвсем друг. Тук е Върховна вътрешна школа. Ето защо, Духът ще изгради тази история на Духа и ще я направи достъпна специално за ученика.

Колко тайнствен трябва да бъде ученикът. Каква скритост, колко дълбок, колко необятен.

Но ще кажете: „Тогава, каква реалност ще бъде това знание, когато ще бъде заровено и скрито от многото духове?“ Това слово ще бъде солта, сладкия нектар за ония духове, които ще минат в света на шестата раса, Сега нямате много от тях. Малко са те, но само за тях ще бъде това слово. Никой да не си прави илюзии, че върховните неща могат да се поверят на обикновените по интелект, по сила и сърце същества. Това представлява една нова съкровищница, която ще бъде подобна на извор, от който с векове ще черпят вода, нектар, мъдрост, докато се създаде нова съкровищница - когато настъпи епохата на седмата раса. До тогава този извор ще има предимство, ще създава условия да могат шесторастниците да крепнат по дух, по мъдрост и върховна сила, за да може наистина божественият свят да се прояви на физическия свят.

Когато откриваме тази тайна, ние ще имаме към вае известни санкции. Защо? Силното трябва да остане вечно скрито. А всяка скрита сила е така силна, така мощна, че може да даде импулс за много векове. Тази школа има да играе роля в дълбоките векове. За да може да създаде материал, богатства за много векове, тя трябва да бъде инструктирана от добри и устойчиви сили. Именно такава сила е ученикът. За него се държи, на него се възлага добре да оглавява общият подем на Творческия дух, който има за задача напълно да разкрие великата история на Божия дух.

1-1-1955 год., Варна

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...