Jump to content

152. Правила и задължения


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 152-ро

Правила и задължения.

Когато ученикът започва да работи, първата му работа е молитвата, първата му инициатива е молитвата. В молитвата му се проявяват искреността и чистосърдечието. Когато се моли, ученикът е искрен и чистосърдечен. Молитвата е дълбоко вживяване в силата и необятността на Бога. Ученикът знае това изкуство. Молитвата изкуство ли е? Да, изкуство на Божествения Дух. В проявата си и давлението си върху човека, Божественият Дух е пробудил в него този усет на молитва. Дълго, дълго той е възпитавал човека в молитвата, затова наричаме молитвата изкуство. И още много време ще го възпитава, докато го приобщи към висшите принципи и способности, за да има отношение към божествения живот. Затова в инициативата на човешкия живот е молитвата. Ако човешкият дух се приспособи към това изкуство, той ще се домогне до една друга област, където инициативата ще му разкрие безкрайни възможности и в другите по-висши светове. Но за да се добере ученикът до тия възможности, нему му предстои да прояви и лична инициатива, защото в личността е внедрена божествената същина. Във всяко време при дадена инициатива, се проявяват същините на Духа. Следователно, когато говорим за инициатива, разбираме ръководен от одухотворена мисъл, от възвишено чувство, от мистичен импулс и от духовните усети. Такава инициатива се иска от ученика на Вътрешната школа - със своята лична инициатива, да се солидаризира с инициативата на природата, с инициативата на битието, е инициативата на ангелските същества, на жреците и учителите.

Това е истинският живот на ученика, който разбира, който вижда великите замисли на Духа, който работи върху него. Затова ученикът на Вътрешната школа е ръководен от вдъхновителя на школата - Духа. Той му посочва правия път. истинското поле за работа, учи го как да тълкува тайните знаци на природата и битието, възпитава го, какви трябва да бъдат неговите отношения към ръководителя, към Учителя и учениците и какви отношения да има към знанието, което има да изучава в школата.

И тъй, окултният ученик е послушен, смирен, мъдър, остроумен, любвеобилен и заради тия му качества, Учителят жертва време, минава през пространства, отклонява се от пътя и целта си, само и само да му помогне.

Какво има да учи ученика в тайната школа? Първо, да пази тайната. Второ, да пази в школата чистота. Трето да бъде внимателен към пособията на школата. Четвърто, да влиза със страхопочитание в школата. Пето, да бъде съзерцателен в школата. И седмо, да слуша Учителя в школата. Тези седем правила, ученикът строго съблюдава и от тях се ръководи, за да получи пълно посвещение и приливане на Духа.

Ученикът има да учи в тайната школа: 1/ Що е момент; 2/ Що е време; 3/ Що е пространство; 4/ Що е естество; 5/ Що е състояние; 6/ Що е душа и 7/ Що е Дух. Това са уроци за ученика, от които ще има откровението на окултната школа. Затова, той трябва дълбоко да се вживява в изискванията. И защото тя е взискателна и прецизна, в нея лъха Духът на чистотата. В нея се култивира усета на стремежа, защото стремежът подразбира инициатива. Да се стремиш, значи, да си осъзнал за тайното, което е било скрито от тебе й сега ти се разкрива в школата. Затова трябва да проучиш неговото начало.

В какво се състоят тайните занятия в школата? 1/ Да пазиш пълно мълчание. Да мълчиш, то е велико възпитание. А възпитаниците на Вътрешната школа са мълчаливи. 2/ Да си наблюдателен, защото в наблюдението е духовната инициатива. 3/ Да се стремиш да живееш съгласно изискванията на Духа. 4/ Да бъдеш постоянен, винаги постоянен. 5/ Да не закъсняваш. 6/ Да бъдеш първи в школата. 7/ Винаги на скамейката пред Учителя.

Кои са моралните задължения на ученика към Вътрешната школа? Моралните задължения са следните: 1/ Да имаш жива вяра. 2/ Да се надяваш. 3/ Да обичаш. 4/ Да можещ. 5/ Да любиш. 6/ Да даваш. И 7/ Да се жертваш. Следователно, когато се говори за морални задължения. разбираме велик Божествен морал. в основата на който да са възможностите на Духа.

Какви са отношенията на ученика към Учителя, на школата, т. е. какви трябва да бъдат ученическите отношения към Учителя на школата? Добри, много добри, отлични, много отлични и абсолютно отлични.

По какво се познава, че ученикът наистина е влязъл в школата? Кои са първите признаци? 1/ Той е неотклонни. 2/ Той се води от първичното. 3/ Той е несломим. 4/ Той е упорит. 5/ Той е волеви. 6/ Той е силен и 7/ Той е абсолютен.

Какво дава тайната школа на ученика? 1/ Спокойствие. 2/ Пълна тишина. 3/ Мир. 4/ Топлина. 5/ Светлина. 6/ Мъдрост и 7/ Озарение.

Какво ще ползва Вътрешната школа от ученика?

1/ Богатство - обогатява се, защото ученикът представлява един плюс към школата. 2/ Субект. 3/ Личност. 4/ Характер. 5/ Съзнание. 6/ Душа. И 7/ Дух. Защо това е така? Защото в в естеството на ученика стои божествената същина. Ако божествената същина е завладяла в ученика повече елементи, то следва ученикът да бъде богатство за школата. А какво представлява школата за ученика? Няма школа без ученици. Няма учител без ученици. Няма богове без човеци. Защо е това така, в последствие ще разберете, като проучвате законите, възможностите и условията на Тайната школа.

Какви са специфичните отношения на Тайната Школа към ученика? 1/ Редът и порядъка във физическия свят; 2/ Постъпките и делата в астралния свят; 3/ жертвата и готовността в духовния свят; 4/ Съвършенството в божествения свят. Тия са специфичните отношения на школата към даден ученик. Следователно, от проявения живот на ученика зависи, към коя категория ще бъде причислен - дали в категорията на дресирането, и възпитанието, дали към категорията на обогатяване то, дали към категорията на тържеството на Духа. В тайната школа има специфична мярка за ученика, която предвижда за всеки ученик едни и същи перспективи - стремеж към съвършенството. Но възможностите на съвършенство се дават според способностите, качествата и силата, защото да се посветиш в тайните на битието, подразбира голям характер. Посвещението е най-трудната област, който ученикът минава. Мине ли областта на посвещението, ученикът се освобождава от задълженията като ученик. Не е лесно да се качваш по стъпалата на посвещението. Не е лесно да достигнеш до състоянията на божеството. Това е още теория. Трябва да се приложи, да се вживее, защото като се вживее, ще имаш всички възможности на великото знание, т. е. ще станеш и ти възможност. Като станеш висша възможност, ти вече си един богат свят, в който живеят плеада същества, кои то се радват и мислят за идеята, която е великото Начало.

Тук е разгадката на човешкото същество - като свят. Трябва да имате пълна представа, що значи свят. Свят, значи да даваш светлина на много същества. Свят в който има ръководно начало, което дава директивите, възможностите да се приобщят съществата и към другите светове.

И тъй, ученикът на Вътрешната тайна школа в бъдеще ще бъда най-богатия в перспективи свят, завиден свят, в който изобилствуват красотата и чистотата, изобилствува радостта като стремеж, обичта като красиво чувство, и любовта като светлина. Следователно, преданият ученик е богат свят, който се авансира от висши духовни светове. Какво са тия висши духовни светове? Те са, които имат за родоначалник Велико духовно същество, което има инициативата на Бога, да разширява все повече и повече своя свят. Сега ще изпъкне мисълта: какво значат тия отделни светове и каква е тяхната цел? Целта е да се разширят толкова много, до като се доберат до пределите на божествения свят.

Това развитие ли е или еволюция? Развитието и еволюцията са максими за нисшите светове. Но там, където е божествената инициатива, падат всички закони и ограничения, системи и еволюционни норми, защото с разширението на духовния свят в човека, се придобиват и абсолютните възможности. Като казваме абсолютни, разбираме дадени в съвършенство възможности. Тъй както на човека е дадено възможността да бъде човек, така и на посветения е дадена възможност да се разшири и обособи във велик свят.

Това са нахвърлени мисли. Вие ще ги систематизирате, ще разчоплите все повече тази идея за физическия и човешки свят, за астралния свят, за духовния свят - света на Духа и за божествения свят - света на Всемирния Дух.

Стремейки се да разберете нещата по този начин, у вас ще се пробуди голямата инициатива, за да разширите своя свят, в който да влязат да живеят повече същества, т. е. да освободите от подчинение всички същества, които сте ангажирали да ви слугуват, да чуят и те сладкото слово – „МИР ВАМ!“

15 юни 1945 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...