Jump to content

199. Светлина и Дух. 1-ва лекция


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 199-то

Светлина и дух

Първа лекция

Две важни състояния са необходими като условия, като средство и като сила. Това са състоянията на светлината и Духа-състоянията на светлината като условия, като среда за Духа, а състоянията на Духа като първичност, като вечност, в която светлината се поляризира, се проявява. Там където Духът отсъства, тъмнината владее. Следователно, там където е светлина, работи, твори Духът.

И тъй, условията на Духа и условията на светлината са най-съществените за ученика. Светлината представлява духовния свят, а Духът Проявява великите планове на Божествения свят. Ученикът; който е приел тези условия, е приел великото кръщение, печата на безсмъртието. Следователно, не можеш да бъдеш ученик, ако не си светлина и Дух. Само на тази висша градация на Дух и светлина Бог присъства в Дух, в сила, в любов и мъдрост. Извън Духа и светлината светът няма физиономия, няма образ, няма разумно начало. Извън Духа и светлината човешкия живот е инволюция. Тя е отречена от Абсолютността, от Разумното Начало, защото отсъства Духът? Материалистичната философия е само един скелет, който дава бледа идея за творчеството на природата. Този скелет е сух, безкръвен, бездушен. Той представлява само исторически данни за творческия акт на славното минало.

За да може ученикът дълбоко да проумява съществените и положителни истини, трябва да има правилно умозаключение и висше духовно определение, да навлезе във вътрешния мистичен свят, да се запознае отблизо с представителите на Великото Начало. Не може да се покланяш, да слугуваш на този сух, безкръвен и бездушен скелет. Той не обещава нищо положително, нито положителна вяра в никакво бъдещо.

И тъй, на вас трябва да е ясно и строго определено. Не бъдете идолопоклонници на сухите кости, т. е. не се увличайте от материалистични философии. Не скъсвайте е Духа и със светлината, защото Духът е импулса, а светлината - проведрението. Не можеш да имаш импулс, ако нямаш проведрение на мисълта и на чувствата. Светлината за ученика, това съществено условие, е най-богатата среда, където той намира своя път, където той открива своята цел. А при условията на Духа, той се издига високо, влиза в други сфери и светове и има възможността реално да ги изживее. Какво е това реално изживяване?

То е да опиташ силата, да опиташ пълнотата на онова, което имаш, Необходимо е за ученика реална философия, положителна мисъл и веществено доказателство. Къде са те? Къде, в кои сфери, в кои царства и в кои книги са написани? САМО В КНИГАТА НА СВЕТЛИНАТА И В БИТИЕТО НА ДУХА ЩЕ ГИ НАМЕРИТЕ, ЗАЩОТО СВЕТЛИНАТА И ДУХА СА ВЕЛИКИ НАЧАЛА У БОГА. Какво значи това велики начала у Бога? Специално за ученика Бог се открива като светлина, а заживява като Дух. Чрез светлината ученикът открива Бога; а чрез Духа ученикът въплъщава Бога. Така въплътен Бог, ученикът е светлина, защото Дух и светлина са велики начала у Бога. Не можеш да имаш великата идея на Бога извън светлината и Духа. Духът въплъщава идеята, а светлината я реализира. Духът проявява идеята, оживява я, а светлината и дава посока, възможност да се реализира.

Тогава ще изпъкне идеята: какви същини са Духът и светлината? Духът е същина на безсмъртието, а светлината е същина на безкрайното. Има ли светлината край? Светлината няма край. Има ли Духа смърт? Духът няма смърт, защото и двете начала са абсолютни същини у Бога. Духът е безграничната мъдрост на Бога, а светлината е безкрайното пространство, безкрайното време и вечното начало в битието. Светлината е разума на Бога, а Духът - душата на Бога. Разум и душа са първичните прояви в човека.

И тъй, в началото човек е разум и душа. Да бъдем по-близки до истината. Истината трябва да хвърли изобилна светлина, за да открие бъдещето на човешкия Дух. Щом човек е разум и душа, къде е неговия дух? Разумът и душата са въплъщение на Духа. Бог говори на човека чрез разума, а чрез душата го въплъщава в себе си. Това значи историческото възвръщане на душата и духа към Бога.

Това е много хубаво, но как да се постигне? Да имаш същината на Великото Начало, светлината и същината от Великото Начало - Духа, възможно ли е? Това са истинските възможности в ученика. Извън тия възможности Човек не може да бъде ученик. За да имаш прозвището ученик трябва да е станало въплъщение на Божията душа и въплъщение на Божия разум. Само при това въплъщение ученикът има една здрава, положителна философия за личното свое съществувание, за космичния живот и за мировата хармонична система. Благодарение на въплътената душа, на въплътения разум, крепне и се разцъфтява в красота и виделина философията на Божия Дух.

И тъй, любезни ученици вървете по вечния път на Духа, Душата и Разума. Чрез Духа, Душата, и Разума, и светлината вам ви е дадено да имате абсолютните възможности. Ще откриете по най-лесен начин /метод/ Божествените замисли, ще научите по най-лесен метод методите на Божествената наука, които са вечни и живи. Да бъдеш откривател на незнайното, на тайното, то е велико състояние! То е да имаш състоянието на Върховното Начало, да помниш, да знаеш великото събитие - Началото.

Не може Духът да се примири. Инертността е тегота за него. Той се стреми да бъде дълбоко, голямо око и като фокус да разгърне всяка идея в битието, защото целият слънчев и планетен необятен свят е идея. На кого? На Духа и светлината, защото те са в основата на всяка планета и на всяко слънце. Така също се прояснява идеята за човека. И човекът е подобна идея, въплътена душа и въплътен разум. Стремежът е, ученикът да придобие състоянието - въплътен Дух, и въплътена светлина. Няма по-красиви области, няма по-съществен свят от Духа и светлината. Какво се иска за да могат да се въплътят, т. е. да се завладеят? Любов между душата и разума. Душата и разумът са два свята. Душата е кърмена, е захранвана от слънцето, от слънчевия свят, от слънчевите сили, а разумът се подържа от планетния, от космичния свят, защото в началото Бог вложи разума си в своето творчество и въплъти своята душа.

И тъй, гледайте на света като разум и душа, за да не попаднете под сухата бездушна философия на материализма. Имай те предвид, че сте наследници, родени по разум и душа. Следователно, вие имате философията на Духа и светлината, т. е. вие изучавате великите същини на Първоизточника.

Любезни ученици, колкото и да ви убеждават и увещават с факти и доказателства, едно не забравяйте, че вие сте душа и разум, въплътени в голямото безкрайно битие, т. е. вие сте малкия, но жив одухотворен свят и у вас всяко начало е разумно. Тогава в състояние ли е материалистичната философия да ви заблуждава? По същество тя но почива на здрави основи, по вещество е отречена, а по състояние я няма. Не може един орган в големия организъм да отрича същините, които не може да осъзнава. Глупост е, малкият пръст да хваща предметите, не му се диктува от висшата централа. Така също не може и не бива материалистът да отрича Разумното Начало в светлината и Духа.

Къде е смъртта? Между разума и душата. Щом стане въплъщение на Духа в душата и на светлината в разума, смъртта се обезличава, т. е. става превръщане на процесите от инволюция, към еволюция, от отлив към прилив, от тъмнина към светлина.

Това са първите моменти представляващи въведение на ученика във възможностите на Великото Начало. Къде е животът? Животът е в светлината и Духа. Имайте идеята за повече светлина и за повече Дух. Ние в миналото говорихме за големи духове. То значи да присъства по-голяма вълна от Дух. Разумно ли е това състояние? Когато присъства светлината - разумно е, когато отсъства светлината, непонятно е. Тъй както слънчевата светлина разгръща природата и тя не може да бъде скрита, така също Божествената светлина открива Божествения свят и природата на Божествения свят става реално видение. Тъй както виждаш природата на земята, всички нейни форми, образи и същини, така да придобиеш същността да виждаш безсмъртната природа на Божествения свят.

Има ли фауна в Божествената природа? Има разбира се. Тя е същина на всички природни явления. Това е образен свят. Има ли флора в Божествения свят? Да. Тя е, която дава идеите на природата в Божествения свят. Всичко в природата на земята е копирано от Божествения свят, но тук формите са неустойчиви, образите временни и промените периодични. Не може на земята да съществува абсолютния порядък на Божествения свят, защото на земята контрастите са по-силни от състоянието. Следователно, животът е интензивен, но е безплоден. Трябва да се чакат периоди време, за да се родят плодове. Затова е казано в свещените книги: „Трябва да очакваш деня Господен, когато душите се разцъфтяват и дават плодове“. И сега е ден господен, в който душите ще дадат плодове, защото Духът се въплъщава и светлината се въплъщава. Духът дава сила, а светлина та – условие.

СИЛА И УСЛОВИЕ! Условията са същественото, а силата - положителното. Същественото и положителното са мъдростта, защото в основата си мъдростта има дух и душа, разум и светлина.

И тъй, ние в тази конференция зачекнахме въпроса за абсолютните същини у Бога - Дух и светлина. Това направихме, за да ви помогнем да дадем възможност да се въплътят велики начала във вашата душа и във вашия разум. Само така ще опитате състоянието на Любовта. Любовта е дружбата между разума и душата. Тя е която споява тия същини. Така споени, имате абсолютната хармония. Щом се събудят у вас тия сили, вие ще крепнете тъй, както крепнат пред пролетното слънце всички растения и всеки живот по земята. Вие сте в зенита на пролетта. Божествената пролет проектира своите лъчи и благоуханието на Божествената природа пробужда душевните ви сили. Ето защо, ценете, ценете този ден на Божествената пролет, която е единствена за вашия дух. Вашият дух ще има възможността да се запознае с безсмъртната природа на Божествения свят и с великите сили, които отглеждат тая природа и съдействуват да подържа първичния блясък и красота. Ще се даде възможност на вашия дух да откъсне едно цвете от тази природа и да го има за доказателство пред своите съученици. Така ще се познават за в бъдеще посветените ученици. Ще имат като веществено доказателство предмети растения, минерали от Божествения свят. Те ще се внесат във физическата лаборатория като предметно обучение.

Кой ще дава данни за тях? Не този, който ги е пренесъл, а този, който е имал тази власт да ги предаде, да ги отпусне, т. е. Великият Учител. Той ги внася в светинята пред учениците и впаметява великото знание в учениците.

Това е ученичество. Другото е дресировка, слушателство. Трябва да бъдеш велик физик, естественик и химик, за да можеш да боравиш с тия елементи, защото тези елементи с ръка се не пипат, с течности се не разтварят и с огън се не разтопяват. Те са безсмъртен еликсир, т. е. жива материя - духовни елементи, затова е необходимо да присъства Великият Учител.

Тогава, щом се не пипат, щом се не топят, щом се не превръщат, тогава как ще ги изучавате? Нима при цъфтенето на растенията е имало нужда на слънцето от пипане, преобръщане или стопяване? Привилегия е на Духа да съчетава така елементи, без грубо нарушение на Божествената хармония. Елементите на Божествената природа са поглед, съзерцание. Само при висше вдъхновение те се подават на изучаване. Следователно, нашият апел към вас е: съсредоточете всички ваши духовни сили; за да имате един поне такъв момент на висше вдъхновение, за да се запознаете с елементите от природата на Божествения свят. Всичко в Божествения свят е разумно, хармонично, светлинно, Като имате това предвид, стремете се към висша чистота, подобно на чистотата на тези елементи - с ръка да ви не пипат, с киселина да ви не разтварят и с огън да ви не разтопяват. Това ви казва Духът, за да бъдете Велико Начало в него.

Необходимо е Божествена хигиена, необходимо е Божествена психология, за да може да познаете вътрешния духовен живот т. е. скрития, тайния живот. А когато настъпи момент на безмълвие на Духа у вас, вие ще изпитате най-голямото щастие като радост и озарение.

Бъдете здрави, трезви и силни, за да проявите Бога в света!

Да, иска се живот, повече живот и светлина, за да може да се въплъти Висшият Разум и Висшата Божествена Душа. Нека това ядро да подържа огъня на тази Душа, за да свети светилникът. който е запален от Божия Дух. Духът работи и Разумът се разширява. Светлината се прелива и съзнанието се обогатява.

Бъдете истински идейни представители на новото, което иде в света. То иде от Божествения свят. Божият Дух го пренася и вие трябва да имате Божествени отношения към него. Обичайте все повече и повече този Дух носител, който е пролет за вашата душа. Идейният свят да ви благослови. Божественият свят да даде тържество на вашия дух.

23 януари 1948 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...