Jump to content

200. Светлина и Дух. 2-ра лекция


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 200-то

Светлина и дух

Втора лекция

В миналата среща засегнахме въпроса за светлината и Духа, като имахме за цел да внесем у вас повече светлина и повече Дух, да се влеят повече светлинни струи във вашия живот. Не че не се вливат постоянно струи във вашия живот, но зависи от каква степен, от какво качество и каква стойност са тия струи. Във вас има постоянно прилив на живот, който се явява като една опреснителна струя, която оставя във вас особен род елементи, за да се подхранват силите на вашия живот. И благодарение на този непреривен прилив, вашият живот се опреснява, става годен да бъде издръжлив при много стихии, били те природни, психични или космични. Има стихии природни, които са накупление на енергии. Има стихии психични, които са накупление на енергии. Има стихии космични и те също са накупление на енергии. Но, въпросът е от какъв свят са, от кои сфери прииждат тия енергии, т. е. от какъв ранг и кой е техния автор, който ги праща, за да обновят вашия живот?

Сили от физическия свят, сили от астралния свят, сили от менталния свят, сили от будическия свят и сили от Божествения свят, не зависи от кой свят прииждат тия сили, важното е правилно да се проведат като творчески акт и оставят физически енергии и елементи, космични енергии и елементи; психични енергии и елементи, за да може да се опресни живота, да се опресни съзнанието, да се опресни и мисълта. За да може правилно да се проведат тия сили, е необходимо повече светлина и Дух. Само чрез светлината и Духа могат тия сили да бъдат ползотворни и дейни, който да събуждат онзи вътрешен вглъбен будически живот.

Науката за светлината и Духът е необятна. Нищо още се не знае за нейния автор. Кой може да знае за нейния автор, когато светлината е извън времето и пространството, когато Духът е извън времето и пространството, когато е извън вечността и безкрайността? Следователно, кой може да знае положително за великия автор на тази наука, за светлината и Духа? Много още векове човечеството ще блуждае, ще мечтае, ще надценява, като ще мисли, че наистина е можело да открие елементите на светлината и тяхната първичност.

Тайна! Велика е тайната! Кой може да знае за началото на първата искра на светлината? Кой е бил първия ясновидец, свидетел, който е видял този, който е запалил първата свещ във вселената, в битието? Има ли такъв? Отбелязано ли е в аналите на историческата съвременна наука такъв случай? Има ли такова име, което да е свидетелствало за първия, който е запалил първата искра? Никъде няма записано! Има сравнително доста големи постижения по отношение физиката, астрономията, химията, но тия постижения са постигнати посредством използване на светлинните елементи, които са откритие на посветени труженици, автори, светлинни сили, които работят, създават, организират силите на живота в миросъзданието. И това е благодарение на онази необходимост, на онази нужда и глад, които стимулират душевните сили у човека. И той търси. Какво търси? Блага. Използува благата на светлината и възможностите на Духа. Но това достатъчно ли е за ученика на Вътрешната школа? Съвсем не е достатъчно. Ученика на Вътрешната школа е претендент да знае и участвува във всяко начало, защото Светилището, в което той е встъпил му дава повече простор, повече пространство, повече време и повече небе, които възможности му определят особени сфери, в които той се чувства достатъчно свободен, достатъчно силен и достатъчно знаещ за първопричината. За него светлината е първопричина, за него Духът е първопричина, които му откриват Абсолютната причина. От тук следва да приемем, че може да се знае за автора на светлината и Духа. Като казваме, може да се знае, изпъква въпросът: що е знание, кой е този, който знае, какво може да знае и какво трябва да знае? Вие сте ученици на една висша вътрешна наука, в учебниците на която са описани безсмъртните правила. Те са: да знаеш, да можеш, да любиш, да владееш и вечно да живееш.

Ние искаме да имате една логична мисъл, издържана във всяко отношение по линиите на живота, защото, вашият живот е съчетание от два безсмъртни елемента - светлина и Дух.

Но ще кажете: ами емоциите на тялото, на физическата конструкция не е ли важен елемент? И в нея е внедрена светлината и Духа. А умствената способност, не е ли тя важен елемент? И в умствената способност са въплътени светлината и Духа. Колкото повече светлина и Дух са въплътени в умствената способност, толкава умът бива по-светъл и по-силен. Затова казахме да се влее повече светлина и повече Дух, т. е. да бъдете достатъчно разумни и да възприемете с благодарност и смирение тия елементи. Тогава няма да бъдете вие, които ще трябва да разрешавате проблемите на битието. Разумните сили на светлината и безсмъртните сили на Духа ще разрешават всички проблеми.

Кои са въпросите и проблемите за разрешаване? Те са гладът и жаждата, т. е.  душевен глад и духовна жажда. Това са естествени потици в човешкото съществувание, т. е. това е човекът. Извън тях, човекът не съществува. Той може да бъде друго нещо, друго същество, но не и човек. Човекът в битието представлява тези две велики, абсолютни същини - светлината и Духа. Затова в светлината и Духа е неговото бъдеще. Това учи науката на Вътрешната школа - да бъде ученикът адепт на светлината и мъдрец, на Духа. Какво представлява човешката действителност и човешката история. Тя е действителност и история на тия две същини. Духът се е борил, за да внесе в неговото битие повече светлина и ние виждаме, ние съдим от историческите данни, какви културни ценности и придобивки са дадени през миналите епохи. За ученика на Вътрешната школа е ясно, той знае, защото в него е въплътено началото на всяко знание. Ученикът на Вътрешната школа не се връща назад да изучава историята, защото той е сам такава. Пред него стои великото бъдеще на вечното въплъщение. Какво значи тава? Непреривно прииждане на вълните на Духа и непрекъснато прииждане на струите на светлината. Така у него заживяват висшите светове с техния порядък и култура като гениалност, като изкуство и съвършена безсмъртна философия. Идеалът на ученика от вътрешната школа е строго определен, защото светлината и Духът са негови светове.

Ние сега няма да се опираме специално да дадем разяснение какви са специфичните отношения на Духа към светлината и какви на светлината към Духа, защото първо трябва да знаете за същината на Духа, на неговия мир и неговите възможности и тогава да знаете за неговите отношения. Трябва да имате предвид и за възможностите на светлината, за силовите елементи като фактори в необятната вселена и тогава да знаете за, отношенията на светлината към Духа. За да се знаят отношенията им, трябва време и пространство. О, не! Не можеш да ги измериш с времето и пространството, защото техните отношения са извън времето и пространството. Но достатъчно и за окултния ученик да има представа, да има просвета за действието и въплъщението на светлината и за просветата и присъствието на Духа. Когато ученикът се общи с тази тяхна дейност, той ще придобие великото посвещение. Дейността на светлината и Духа, ще подготвят ученика да бъде в съприкосновение с живота на природата и с дейните сили на трите главни царства: минералното, растителното и животинското.

Ние казахме преди малко, ученикът на Вътрешната школа. никога се не връща назад в историята. Но когато казваме, че ще има отношение към минералното царство, към растителното и животинското царства, съвсем не разбираме да се връща назад, защото минералното царство е идеен мир, растителното царство е духовен мир, а животинското, царство е Божествен мир. В минералното царство са представени гениални идеи, в растителното царство е представена духовната субстанция, първичната клетка, първичният зародиш, а в животинското царство е представено въплъщението на духовните сили. Следователно, ученикът на Вътрешната школа е съучастник в тези три царства. Той знае за гениалността на Великия Създател в минералния свят. Той знае и за великата мъдрост на Създателя в растителния свят. Той знае и за абсолютната същина на Създателя в животинския свят. Следователно, за него няма назад, няма напред, няма нагоре, няма надолу, защото той е в едно висше състояние, в състоянието на светлината и Духа.

Да бъдем по-конкретни, по-близо до възможната за вас истина, защото има истинни възможности още за вас. Възможни са всичките истини само за този, който е Дух и светлина. А невъзможни са истините за този, който е овладян само от душевните енергии. Има души, които живеят само като енергия. Не че енергиите са неразумни. Зависи от кой свят се изпращат и от кого. Всяка една енергия върши известна работа. Някога събаря, някога гради. Събаря, когато отсъства светлината, а гради, когато присъства светлината.

Като казваме, че трябва да бъдем по-близо до възможните истини, разбираме да въплътите у себе си светлинните енергии. Те са добри условия за вас. Енергии е имало, има ги и ще ги има. Щом има Дух и светлина, ще има и светлинни енергии.

И тъй. разумното сега за вас е да привлечете повече светлинни енергии, повече светлинни мисли и светлинни чувства, за да може да крепне у вас духът, т. е. духът да укрепява силите на вашата душа.

Тия духовни ядра се създават с единствената замисъл да се привлекат повече светлинни енергии. Какво значи това? То значи: повече светли мисли на висшите същества, повече богати чувства на висшите същества и повече интимност и обич на висшите същества. Тогава ядрото представлява велика „Светая Светих“. Това е най-конкретното, най-близкото, най-възможното за вас сега. Не бъдете сами. Пазете се от положението да отчуждите душата си, а винаги вживявайте в себе си светлинни енергии и атмосфера на духовното ядро. Внимавайте, строго пазете мястото чисто, времето около вас да е проведрено, защото земята трябва да роди синове на светлината.

Станете светии родилни станции. На вас ще се държат лекции да знаете, как да отгледате родените синове Божии. Може би не ще ви бъди присърце тази работа, но казано е, определено е и дадено е. Следователно, подреждайте живота си до най-изискания ред и порядък, за да бъдете готови да изпълните завета на Духа. Повече замисленост, по-малко история за вашата личност. Тя не е толкова знаменита. Вие казвате, ние сме слаби, не може да представляваме обект за висшите светове. Това обвинение и извинение не е достойно, защото помните ли колко векове изминаха, от когато слязохте на земята? И какво направихте до сега? Колко много условия и време имахте да оправдаете големите грижи за вас, но вие все се оправдавахте с вашите немощи, с вашето несъвършенство. Но сега вече не бива и не може. Който вече се отклони, плесница ще има. Такива са законите на Вътрешната школа.

Ще бъдете жертва на жертвеника, за да възтържествува делото и чудото на Духа и светлината. Такива са делата и реалностите във Вътрешната школа. Вътрешната школа на земята е само представителка на великите тайни школи в другите висши вселени. И тази представителка заема място и в земята България, използува малкото пространство и възстанови Окултната школа на Всемирното бяло братство.

И тъй, при наличността, на Окултната школа, като допълнение, като чудо и прогресивно духовно дело, се роди вътрешната школа. Кой ръководи Вътрешната школа? Големите Духове. Великите Учители, Духът и светлината. Бог и волята му. Следователно, добре ни разберете. Не искаме с това да ви внушаваме, а искаме да ви въплътим. А за да стане въплъщение, трябва да се родите по Дух и светлина.

Сега вие, многото, които слушате, добре запомнете. Истината с следната: създадена е Вътрешна школа и вие сте поканени като ученици в нея. Облагородявайте всичко във вас. Бъдете Дух и светлина, защото ще ви потърсят. Скоро ли ще бъде това? Скоро и след много време, от вае зависи.

Който има Дух и светлина, скоро ще бъде. Дано и за вас да бъде скоро. Онези, които са без Дух и светлина, ще преживеят много страдания, до като изчакат зората на новата култура - царството Божие на земята. Това ще дойде наистина след големи трудности и страдания, но след това пък ще се установи на земята нов живот, който човешкият ум едва ще може да си преде тави. Началото се изгражда вече. Бъдете будни. За сега ще работите повече вътрешна, без особени външни прояви. Ще работите вътре във вас тихо, безшумно.

6 февруари 1948 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...