Jump to content

207. Светлина и Дух. 9-та лекция


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 207-мо

Светлина и дух

Девета лекция

Светлина и Дух.

Светлината като водата; а Духът като огъня.

Светлината като живота, а Духът като същината на живота.

Животът е светлина. Животът е огън. Животът е Дух. Животът е и вода. Това са главните елементи в основата на проявения живот.

Вода, огън, светлина и Дух - водата като влагата в живота, а огъня, като кръвта в живота. Вода и огън - два съществени елемента, които ученикът основно познава. Водата е физическото тяло, а огънят е духовната същина - водата като условие да се изгражда живота. Живот без вода е живот без проява. Водата е пластичния елемент, огънят е абсолютния елемент. Пластичност без абсолютност няма условие за проява. Затова ученикът добре знае своите две същини - за пластичността и за абсолютността, които му дават определените становища по отношение фактора светлина и фактора Дух - водата като свидетелство за неговия произход, огънят като свидетелство за неговата абсолютност и вечност. Следователно, имате ли тези два елемента, у вас настават специфични промени, а те са растене и тържество на Духа, върху психиката на човека.

Психическият човек е огън. Ако огънят се развива в средата на влагата - водата, там има процес на сгорещяване, на кипене, преминаване от едно състояние в друго - от статическо в активно. Следователно, животът придобива физиономия на тези два големи гения, които са фактори за проява на живота. Голямото изкуство, което проявява огънят и водата е да проявят живота. Водата сама по себе си е живот, но непроявен. Заедно, те са проява на живот. Ако ученикът обикне и се встрасти в живота на водата, той ще получи убийствената влага. Ако ученикът се влюби и встрасти в огъня на живота при отсъствие на водата, той ще изсъхне и ще убие, ще унищожи живота.

И тъй, като ученици на върховните принципи, на съвършените идеи на мировия размисъл, добре се опознайте с тези фактори, с тези два главни фактора - водата и огъня. Водата като фактор на физическия свят, а огънят, като фактор на духовния свят. Следователно, душата като проявление във физическия свят, получила кръщението на огъня, взема физиономията и силата на духа в духовния свят. Тогава идваме до разсъждението: ако душата се е втопила в огънят на духа, какво е тя по същина? Дали е тя дух? Да, всичко е дух. Като душа на физическия свят, като дух в Божествения свят, там се добива състоянието на идейност, на сливане. Само в Божествения свят се освобождава силата на мисълта, критиката на съзнанието, за разликата между Духа и душата, защото Божеството, Първоизточникът, чрез своята висша математика, е направил такова разпределение, такова съчетание, такова уравнение и е дал физиономия на Духа като душа и на Душата като Дух. Душата проявена като нужда, а Духът проявен като възможности.

Пита се: този, който има нужда, не е ли същия, който има и възможности? По логичен път идваме до заключение, че този, който има нуждите, има всички условия да има и възможностите. Нуждите са средства в колектива душа, а възможностите са средства в колектива дух. Какво значи това колектив? Колектив значи. обединение на силите в едно цяло, в една спонтанна организация, на която силите, средствата, нуждите са едни и същи, В колектива имаме помощта, подкрепата, закрилата на главните фактори на всемирното строителство. Следователно, богатият ученик е колектив. Той се ползува от всички възможности на всички същества с които живее, с които мисли и чувства, защото те са нов непреривен прилив в неговия колектив. Само до пътя на тази система - колективната работа, ученикът ще бъде повдигнат по съзнание, по Дух и мисъл, защото ще има всички средства и възможности на мировата колективна система. Мировата колективна система е главния двигател, който проявява Духа на природното строителство.

И тъй, като ви се говори за колективност, у вас трябва да се проясни тази идея. Да се мине от нуждаеща се душа, към възможностите на Духа. Ние по-рано казахме, че една от големите възможности на Духа, това е светлината, чрез която Духът прави чудеса. Всички чудеса в природата, в Битието са чудо на Духа чрез светлината, а водата и огънят са вариантите, са средствата, чрез които светлината и Духът проявяват гениалния ум на Създателя.

Не са най-главните само тези два елемента, но те са едни от най-съществените за физическия свят. Другите е елементи: въздухът, азотът, кислородът, въглеродът, етерът, са възможности и средства за духовния свят, които в съчетание като общ колектив, се проявяват във физическия свят като средство, да се прояви главно огъня, защото водата е представителка в духовния свят като водород, а огъня е единственият, който остава като главен представител във физическия ваят. Физическия свят без огън е мъртъв свят. Ако нямаш топли чувства, ако нямаш горещи желания, ако нямаш трептяща мисъл, ти си мъртъв, защото само огънят дава трептения.

Но, ще кажете: нима водата има по-висок произход, че е емблема на духовния живот? Във всемирното развитие няма долно и горно състояние, няма горе и долу. Там има едно мирово движение, където силите еднакво извършват своята работа. Ако има физически свят, астрален свят, духовен и будически свят, това са все мирови идеи, които са еднакво ценни, еднакво реални за върховното строителство. Духът Божий живее във всички светове, само че в различни вариации. На физическия свят проявява огъня, в астралния свят проявява водата, в духовния свят проявява азота, в Божествения свят проявява етера. Огънят, въглеродът имат силата на физическия свят. Водородът има силата в астралния свят, в душевния свят. Азотът има силата в духовния свят. Етерът със светлинните трептения има силата в Божествения свят. Следователно, за да опознаете добре строителството на Духа, необходимо е да имате последователността на неговото движение. Най-голямото чудо в миросъзданието е в движението на Духа. В своето движение той е проявил във физическия живот минералите, в астралния свят - растенията, в менталния, в духовния свят - животинския мир, в Божествения свят - човешкия живот.

Това върховно чудо на Божия Дух създаде и създава проблема за вечното съвършенство и постижение. Кой се усъвършенства? Минералът, растението, животното и човека. По замисъл, по реалност, всички светове са съвършени, защото, какъв щеше да бъде животът на растенията, ако нямаше минералите? Какъв щеше да бъде животът на животните, ако нямаше растенията? Какъв щеше да бъде животът на човекът, ако нямаше животните, растенията и минералите? Щеше да бъде без огън, без вода и светлина, т. е. без присъствието на Духа.

Във физическия свят Духът се е проявил в петте главни цветове: чрез белия цвят, чрез зеления цвят, чрез синия цвят, жълтия цвят и аметистовия (моравия) цвят, а всички други са произлезли от тях.

Но ще кажете: а червения и черния цвят? Червеният и черният цветове са два цвята с които Духът извършва особени операции. Черният и червеният цветове са много активни. Те имат преимущество в другите светове, защото ако черният цвят работеше във физическия свят, животът на съществата щеше да бъде много тежък. Така също е и с червения цвят. Те са много силни, активни цветове и Духът, за тях си има специална мярка. Те са особени комбинати. В тях се съдържа пословичното добро и зло. Те са дървото и плода на доброто и злото. За тях се казва, че са грозотата и красотата, че са Началото и Края.

И тъй, когато искате, а вие всякога искате, да имате ясно очертани идеи за творчеството и работата на Духа, във вашето съзнание да просветне този свят, този мироглед за чудните дела на Духа. Вие сте дух, вие се проявявате като светлина, защото същината на светлината е дух. Светлината е красивото лице на Духа. Светлината е съвършения образ на Духа. Който изживява трепетите на светлината, той изживява чудесата на Духа.

Дух и светлина! Огън и вода!

Ученикът трябва да знае за славното минало на водата и за реалната същина на огъня, за да може да има пълната идея за своето съществувание. Това са идеи, които идват в човешкото будно съзнание като главни фактори за по-голямо развитие и съвършенство. Тези идеи са като първи уроци за стъпващия ученик във Вътрешната школа. За него трябвала бъде ясно що е това земя, твърд, минерал, какви са физическите, какви са органическите свойства на тази твърд земя. Той трябва да знае, що е това растителен свят, какви са азотните елементи, какви са въглеродните елементи и водородните елементи, които подържат съществуванието на растенето. Той трябва добре да знае, за онзи най-съществен свят – животинският, който е израз на голямото движение на Духа. Той трябва да знае, че в животинския свят Духът е в пълно въплъщение и там преобладават много други елементи - като етер, като светлина. Затова ученикът трябва да пази живота на животните свещено. В миналите окултни школи са боготворили някои от животните. Докато боготворяха животните, имаше благодат господня на земята. А щом се поругаха с животните, дигна се благодатта от земята.

Какво значи това животински свят? Той е една особена йерархия която има свое правителство, своя култура, проява и развитие, цел и дела. Животинският свят е първото силово проявление на Духа върху земя та, затова той е историческо проявление. Когато дойде човекът на земята, той се съблазни и се спъна в този свят. Дезорганизира животинския свят, влезе в разрив с ръководителите на този свят и отчужди животинския свят от този на човека. И затова някои от животните станаха хищници за човека и отмъщението започна и досега работи. Ученикът трябва да знае да не спъва делото на Духа, защото във всеки живот в разумното развитие на което и да е животно стои Духът. А там, където има отмъщение, Духът е оттеглен. Там се проявяват зверските инстинкти. Затова ученикът никога да не подценява животът на животните. Животът на животните е емблема на творчеството на Духа. Не убивай, защото всяко убийство е мерзост пред Бога. Ползувай от плода на животните, но никога от техните страдания. Не причинявай страдание на животните, за да не се отвърне лицето на Духа от тебе.

Кое е новото между обикновения човек и ученика? Новото е това, че ученикът разбира, познава реалността и разумността във физическия свят, знае за чудото на растителния свят и за устойчивостта и основата на минералния свят, благоговее пред минералния свят, тържествува пред растителния свят, радва се на животинския свят, защото те за, него са най-реалното движение на Духа, Тези три свята за ученика на Вътрешната школа са истински жив образ на Духа. Това е специално за земята. Но ученикът на Вътрешната школа не спира само в тези три области. Той има да се занимава с човешкия свят, който е така богат с образи, форми и подобия. След това ще има да се занимава с ангелския свят, който е още по-богат със състояние и съдържание.

Тези са световете, които са най-близко до него. Когато добре ги проучи, ще бъде въведен в по-висшите светове, където образите и подобията са съвършено друго, където състоянието и съдържанието е съвършено друго. Тогава, той ще може, защото е минал главните изпити на близките нему светове и удостоен, ще продължи по нататък. В цялата тази работа стои вечността. Всички неща, по начало са вечни, по време са преходни, по пространство - възможни. Този проблем ученикът трябва правилно да разреши. Тогава няма да се позволява да подценява нещата. Гениален ум се изисква. Свръхсилни чувства се изискват. Върховна мисъл се изисква. Кой ще ви ги даде? Ще ги вземете от крепките дела на Духа, когато се смирите и признаете минералното царство като дело на Духа, растителното царство като дело на Духа и животинското царство като дело на Духа. Всички дела на Духа са безсмъртни образи пред Бога, затова не опетнявайте образите на Духа.

Тогава, какви се явявате вие в живота на творчеството? Свещенослужители. Свещенодействай, за да имаш силата на Духа и блясъка на светлината. И винаги помни, че ти си Дух, светлина, огън и вода. Като такъв, при такова естество, ти си възможност на всяко добро дело.

Кой ще разбира така живота? И трябва ли да има така да го разбират? Сега са най-необходими тия представители, за да възстановят нарушението, което е създадено в живота на съществата. Сега трябва нови строители, за да поправят всичко онова, което от векове е разрушено и опетнено.

7 май 1948 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...