Jump to content

209. Светлина и Дух. 11-та лекция


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 209-то

Светлина и дух

Единадесета лекция

За да бъде делови животът ви, трябва ви сила. Силата е резултат от присъствието на светлината и Духа. Силата е могъщество, власт, воля за повдигнатия духом. Силата като резултат, се ражда в мъдреца. Няма мъдрост без сила. За да се проникне дълбоко в глъбините, във великите дела на Първоизточника е необходима сила. Цялото битие е резултат на сила. Коя е тази сила? Това е импулсът на Духа и благодатта на светлината.

Импулс и благодат!

Импулсът е Велико Начало, а благодатта е резултат от това начало. Не можеш да бъдеш импулсивен, издръжлив и деен, ако нямаш този елемент - благодатта. При всички дни и при всички моменти на развитието по върховете са силата и благодатта. Кой може да бъде благ? Само силният. Кой може да бъде богат? Само силният. Кой може да бъде мъдрец? Само силният. Кой може да бъде посветен? Само силният. Силата е качество, импулс само на Първоизточника. Благодатната работа на силата внася в живота на всички твари, където и да са те, каквото и място да населяват, в каквото и царство да живеят, безсмъртните вибрации на силата. А като велико развитие се проявява благодатта. Няма по идеен свят от света, от живота на силния. В света на силния има всички условия, всички възможности, защото силата е гаранция за устойчивостта вечност.

Като ученици на Вътрешната школа, необходимо е да приобщите вашите сили към тази първична сила, която внася идеята за живота, идеята за душата и идеята за Духа.

Живот, Душа и Дух! Триличието - трите лица на Бога.

Живот, Душа и Дух! Животът като светлина, Душата като виделина, а Духът като любов! Животът като слово, душата като система, а Духът като вечност. Животът като благо, Душата като промисъл, а Духът като Върховно Начало. Три главни прояви на Божеството, които дават най-верен образ за великото съществувание на вселената и нейния живот.

Бог като живот, Бог като душа и Бог като Дух – три сили, които приобщават всички други в единния образ, в единното подобие и в единно начало. Три живота се преплитат и в човешкото съзнание - импулсът на Божията душа, импулсът на Божия Дух, а всред тях е Бог. Следователно, три момента са важни, когато в човека става ново обновление - момент на събуждане, момент на отрезвление и момент на ориентиране; момент на желание, момент на издръжливост и момент на тържество; момент на любознание, момент на висок Божествен интерес и момент на висше познание.

Вървейки по пътя. на тези стимули, в съзнанието на ученика се пробуждат свръхестествени сетива. Има ли съзнанието сетива? Да. Сетивата на съзнанието са най-висшата проява в миросъзданието. Светлината, любовта и Духа оперират чрез сетивата на съзнанието. Има ли органи съзнанието? Да, духовни центрове, висши центрове. Благодарение на тяхното първично действие, съзнанието запазва при всички случаи висшия мироглед.

И тъй, колкото повече се разрастват и разцъфтяват органите на съзнанието, толкова повече идейният свят се разкрива и става познат за човешкия ум. Без добре конструирани органи на съзнанието, не може да има духовно озарение. Органите на съзнанието са чакри, през които се струят светлинните лъчи на светлината и безсмъртните лъчи на Духа.

И тъй, органите на съзнанието са първите качества, които характеризират, които оформяват идейната постройка в живота на ученика. От тази добре издържана идейна постройка ще се види висшата архитектурна способност на Духа и светлината, проявена чрез органите на свръхсъзнанието ще се занимаем при други условия. Сега един от съществените въпроси за ученика във Вътрешната школа е да се занимае, да проучи главните белези, главните места на съществуващите органи на съзнанието. Само когато Ученикът развие тези органи на съзнанието, ще има пълна представа за идеята на светлината и за делото на Духа. Обогатен с тези нови качества, с тези нови способности, той ще открие своя висш темперамент, който има сходство с Божествения темперамент. Изисква се темпераментна душа, темпераментен дух и сила, за да може да се уединиш по-дълбоко, по-широко и по-високо в областите на великите Божествени качества, За всичко това се изисква сила. Без сила - никъде, а със сила – навсякъде. Без сила нищо няма, със сила всичко има. Без сила е грубата смърт, а със сила - вечен живот. Силата е като необходимо условие за способностите на ученика, да може той да възроди себе си в тия висши качества на голямото Божествено съзнание. Щом ученикът придобие, щом ученикът пробуди тия способности на своето съзнание, той започва направо да възприема висши сили от всемирното съзнание на Първоизточника. Специално за ученика като задача се предвижда да откриела намери тези органи на съзнанието. Колко са те? В зародиш са дванадесет. В идея са двадесет и четири, в промисъл са тридесет и шест, в сила са четиридесет и осем, а в дух са шестдесет.

Има ли трудности в тази област на развитие? Трудността е до тогава, до когато отсъствува силата. Но ще кажете: разумна ли е тази сила или е бруталност? Има брутална сила, има и разумна сила. В бруталната сила се проявява импулсът, а в разумната сила се проявява съзнанието. Всяка осъзната сила се преобръща на разумно импулсивен прилив. Знаете ли какво значи това, разумно импулсивен прилив? То е да си се слял с мировия стремеж, с висшите енергии на Духа. За да има ученикът ясна представа за положителните и отрицателните сили, необходимо е да владее този разумно импулсивен прилив. С разумно импулсивния прилив могат да се справят само органите на съзнанието. Иначе този разумно импулсивен прилив ще се изживее като груба сила. От тук следва да приемем, че по начало всичко е разумен импулсивен прилив. Ученикът на Вътрешната школа схваща Бога като разумен импулсивен прилив - разумността като качество, като стремеж, а приливът като живот.

И така, и тук Първичният се проявява в три лица: разумност, импулс и прилив. Този начин за разбиране на ученика е най-лесен и достъпен. Така ученикът открива същината на Бога, защото качеството, способността и животът са и негова първичност. Като разум, в ученика се проявява усетът: като импулс, в ученикът се проявява стремежът, като прилив, се проявява знанието. Това са съществени, реални способности, които градят великото бъдеще за неговия дух, защото духът на ученика е разумната сила, душа та на ученика е импулсивната сила, а сърцето на ученика е приливната сила.

И тъй, когато изучавате истинското свое битие, преди всичко имайте предвид тези три същини: разумност, импулс и прилив. Те са, които разкриват тайните на живота. Животът е бил тайна в миналото, тайна в настоящето и ще остане тайна и за бъдещето за ония духове, които не разбират истинската триличност. А тя е: разумност, импулсивност и прилив. Това е логоса в битието на Духа. За да имате трезвеност на живота, се изисква разумност. За да имате възход на живота, се изисква импулсивност. За да имате реални постижения в живота, се изисква прилив.

И тъй, за да имате успех във вътрешната школа, се изисква повече разумност, повече импулс и прилив, за да се организират, да се създадат способности - огнени центрове в съзнанието, защото съзнанието представлява мировата памет, вечната книга, върху която са написани златните правила. Не може ученикът да се приближи по-близо до Бога, ако сетивата на съзнанието не са светлинни. Чрез тия сетива той ще възприеме светлината, ще се запознае с елемента на светлината и ще използува всеки елемент по отделно за съграждане на съзнателните центрове - органи, защото и светлинните сили са брутални, ако не се възприемат от съзнателните органи на съзнанието като разумни, импулсивни и преливни. В светлинните елементи се съдържа зародишът на живота. Светлината е индивидуализирала този зародиш на живота и го е направила разумно, импулсивно и преливащо същество човек. Светлината е моделирала първичното, красиво лице на човека. В главата на човека, в мозъчния апарат тя е вложила разумността, импулсивността в клетъчната дейност и преливността в очите. Какво е направила още светлината на човешкото лице? Светлината е вложила разумността в ухото като слушане, като откриване на талантите. Като импулсивност е вложила гласа в устата, като приливност, като повик на живота-сиянието, радостта, усмивката като проява на живота. Светлината е истинския образ, който дава идейния, съвършения, съзнателния живот.

И тъй, когато на вас се поставя въпроса за елементите на светлината, трябва чрез способностите и органите на съзнанието да отидете при главните източници в големите съкровищници на светлинния свят, за да имате богати постижения, могъщи сили, силни характери и върховно добро. Богатата вселена на светлината е велик обект за ученика на Вътрешната школа. В тия обекти на светлината са съхранени възможности, разни като тия на Духа. И когато ученикът премине Големите изпитания и заработи в тия обекти на светлината, той ще има възможността да се снабди с някои светящи елементи, които ще му бъдат запалената свещ, чрез която ще чете в книгата златните правила. Светлиниите обекти за ученика са най-върховното добро, защото в това върховно добро той опознава себе си като начало на светлинен елемент.

И тъй, нека въз вашето съзнание става този непреривен прилив, този непреривен импулс и тази непреривна разумност, за да може да се освежават, да се подмладяват новоразвитите органи на съзнанието, защото от тяхната дееспособност ща зависи вашето бъдеще. За да минете от сферите на вънкашния свят и да навлезете дълбоко в сферите на вътрешния живот, се изисква дееспособни органи на съзнанието.

Дръжте здраво, живейте разумно, подвизавайте се импулсивно и внасяйте живот преливно, защото от делата ви ще ви познаят. Методите на Вътрешната школа мъчно ще се възприемат, защото са методи на дълбоко съзерцание, на всестранно вглъбяване и всемирно вливане. Но не се обезсърчавайте, защото малцина са, които ще ви последват. Така е било в миналото, така е и сега. Вътрешната школа е оставала тайна. Малцина са престъпвали нейния праг, защото тя по естество е абсолютна, свободолюбива, по качество - абсолютно безпристрастна, по състояние е абсолютно безлична. Затова людете със стария живот мъчно престъпват прага й. Подайте ръка на съвършените братя от Бялата ложа и здраво се проникнете от великата идея за светлината и Духа, за да бъдат достъпни идеите на светлината и делата на Духа. Звездния свят е идея на светлината. Слънчевият свят е дело на Духа. Времето е идея на светлината, а пространството е дело на Духа. Животът на земята е идея на светлината, а знанието на ученика е дело на Духа. Стремежът на ученика е идея на светлината, а знанието на ученика е дело на Духа. Това са аксиоми във Вътрешната школа. За Вътрешната школа няма гробни тайни. Там всичко се изучава като елементи на светлината и като същини на Духа. Там всичко се свежда до делата на Духа. Всички явления в природата са идеи на светлината. Всички резултати в природата са дело на Духа.

И тъй, за Вътрешната школа няма тайни. Най-голямата тайна е светлината и Духа, която тайна е възможност за ученика. Справяйте се с преходните въздействия, които са като вметнати причини във вашия живот. Да ви не смущават световните събития. Те всякога са биле едни и същи, с изключение повдигане на съзнанието. Когато се пробудят органите на съзнанието и световните събития ще се променят като груба сила. Тогава ще има и разумния тласък, импулсивния възход и преливния стремеж.

И тъй, бъдете достойно начало, бъдете истинския устойчив гръбнак, около когото ще се иззида Светая Светих за бъдещата шеста раса. Носете като скрижали живота в съзнанието си, за да не би да увехнат венците от клонките на това Ханаанско дърво. Не са времената фактор. Те са биле винаги едни и същи по отношение невежеството, а винаги са биле възходящи по отношение съзнанието. Бъдете винаги това будно съзнание, за да можете на време да посрещнете истинските посланици, мисионери, представители на шестата раса. С голяма готовност и съзнание ще ги въведете във Вътрешната Светая-Светих. Те нея ще търсят. От там ще започнат устройството на земята. Сега земята е устроена по развитието на людете, които я обитават. За в бъдеще земята ще бъде устроена по развитието и качеството на новите граждани, които ще я населяват. За тези времена пророци и апостоли, светии и учители благовестиха царството Божие на земята.

Бъдете готови и силни, да опитате тая реалност, да вкусите от благата на царството Божие, да ядете хляб и масло и мед, да пиете жива вода и дишате светлинен въздух, за да се изпълни обещанието на Бога Отец. Бъдете първите възрожденци. Не търсете отплата. За вас ще бъде царството на свободата. Да имате делото на Духа и идеята на светлината, това ви учат светлината и Духа, това ви дават светлината и Духа: да бъдете абсолютно свободни, абсолютно озарени, абсолютно силни. Служете, циментирайте здрави основи на Бялото братство на земята. Внасяйте елементите на разумното слово, за да подкрепите стремящите се души. Така ще крепне у вас Божият Дух и ще се въплътява у вас Божията светлина.

Така да бъде. Това ще стане. Така казват Духът и светлината.

11 юни 1948 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...