Jump to content

215. Светлина и Дух. 17-та лекция


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 215-то.

СВЕТЛИНА И ДУХ.

/17/

Големите идеи, богатите мисли, свещените чувства и истинските постъпки са живота, са благото на ученика на Вътрешната школа. За да имате добрите условия, вам ви трябва добър ръководител, мъдър учител. Добротата като ръководство и мъдростта като учител. Това е единственото което намира ученикът, което го отвежда в Школата и го заставя да учи. Затова е казано: мъдростта ходи, броди по земята и търси. Кого търси? Търси ученика, за да го отведе в светилището, в тайната, във Вътрешната школа. Мъдростта опитва ученика и е в състояние да разруши, да разтопи всички кумири на вънкашния живот, защото вънкашният живот е отклонение извън образа и подобието. Вънкашният живот е само във формата. Формата представлява само едно не добре построено тяло, което служи като обект за нисшите същества, за нисшите духове.

Какво е образът? Образът подразбира съчетания на онези закони, на онези проекции, които изобразяват сложната математическа мисъл на Духа. Архитектът на образа е най-големия майстор, който може правилно да съчетае всяка законна мисъл, чувство и претъпка. Образът не е форма. Образът е същина, образът е явление, строго математическо явление. Образът представлява, проявява за мислите, идеите, подбужденията на главния архитект - Духа. В образа са внесени най-секретните вариации. Най-тънките и нежни съчетания, най-красивите, най-пластичните обаяния. Образът представлява още диаграма на силния космичен миров свят. В образа са всички способности и чувства - не само петте, които се знаят.

Една от съществените дилеми за ученика от Вътрешната школа е първо да има изящна мярка за образа, да знае що е това образ. И когато той има работа с образа да знае, че се занимава с едно от святите начала в битието, защото образът е сътворен свят на душата. Не можещ да познаеш същината на душата, ако не разбираш образа. Една от тайните за учениците на Вътрешната школа е да се занимават специално, систематично, най-вглъбено с битието на образа.

Но ще кажете: от къде може да вземем тази сложна мярка, този особен уред, с който можем да открием началния проект на образа? Голяма е тук тайната и ние ще се постараем да повдигнем малко покривалото, защото ако вие не познавате образа, не можете да откриете душата.

Ако вие не познавате образа, не може да заживеете с душата. Ние казваме: един от големите майстори за създаване на образа е душата. Тогава се пита, що е това душа? Какъв етер е тя? Каква светлина е. Каква мисъл, какво явление? Душата представлява ДИХАНИЕ, първия повик на живот, който изхожда от Бога. По начало душата е божествена и тя си остава винаги Божествена. Ако има случай. ако има момент да присъствува Бог в човека, то е, че душата присъства в човека.

Когато душата отсъства и Бог отсъства. Когато душата отсъства, формата и образът се рушат. Следователно, когато душата присъства, формата еволюира, образът се усъвършенства и тогава се казва: това е душа човек, това е Божи човек, защото образ без душа е пустиня; форма без душа е твар. За да бъде ученикът положителен във всяка стъпка, във всеки свой подем, той трябва да разбира своята душа, той трябва да съзерцава своята душа, той трябва да среща своята душа. Няма ли той тези съвещателни моменти в живота си, той е кимвал, що дрънка и мед що звъни. Без душа и образ няма слово; без душа и образ няма красота, няма поезия и любов, защото поезията е образа, а любовта е душата. Няма и обективен свят без душа и образ.

И тъй, като ученици на вътрешните познания, трябва да се запознаете с клетката на душата. Що е това душевна клетка? Светлина ли е? Етер ли е? Дух ли е? Тя е първично Начало. Ние го наричаме клетка на душата, защото няма друг образ, с който можем да я изобразим, да я представим в образ. С ангелски език, можем да я наречем дихание. Какво значи това дихание? Ти си начало. Като начало тя е дихание. А всяко дихание има образ, има идея, има свят, битие. Тук е голямата тайна за душата. Всеки, който има образа, знае отчасти историята на душата. Най-старата история в битието е историята на душата. Като историческа заветна истина тя винаги е занимавала най-силните духове, защото и те имат душа, и те са начало на душа.

И тъй, за да ви бъде ясен въпросът за душата, защото вие се подготвяте за бъдещи просветители, за бъдещи учители, на вас предстои отговорността за висшето познаване на душата. Където и да погледнете, вие виждате форми и форми, но вие още не сте срещнали образ - образци. Във формите душата е извън. Тя моделира формите, а в образа, тя живее. Скулпторът, художникът на формите е душата. Тя приготовлява бъдещия нов свят. Лесна ли е нейната работа? Една от най-специфичните и най-трудните дела, това са делата на душата. За да поддържаш един подем на формите, да създадеш в тях органи, способности, се изисква голямо, дълбоко прозрение, а това може да го има само Божествената душа. Така, запомни: първо формата, след това образа и най-после подобието. Формата е начало на работа, образът е начало на живот, а подобието е начало на съвършенство. Да бъдеш извън формата и да даваш живот на фермата, това е изкуство. Ако става въпрос за изкуство, то най-големият художник, който битието познава, това е душата извън формата. Казваме извън формата, защото ако душата влез® във формата, ще се ограничи.

Но ще се зададе въпроса: формите без душа ли са? И у тях има движение. Те са под закона на движението, затова душата се проявява чрез формата - не във формата, а в движението на формата. При формата душата е неразбрана, а при образа душата е велико явление. Следователно всеки способен ученик, който има да разреши задачата за устройството на битието, трябва да бъде просветен за началото на формата, за началото на образа и за началото на подобието. Непросветеният ученик не прави разлика между форма и образ, защото той често пъти влиза във формата и попада в отрицание, в съблазън, в тъмнота. А това е закъснение, неправилно разрешение на задачата, която му бе дава в светилището на Вътрешната школа. Всеки ученик, който стъпва във Вътрешната школа, трябва да отиде с образа, за да помогне на формата. Формите са предмет на обучение на учениците в разните школи. При първите опити на ученика се дава да създаде една форма без модел. Ще зависи, какъв е образа на ученика, за да създаде правилна форма.

И тъй, всички форми в битието са дело на способните ученици по образ, по душа. И ще продължава да се работи върху формите до тогава, до когато бъдат добре изваяни формите и настъпи моментът на одухотворяването на формите. Тогава ще настъпи нова ера, нов кълн в творчеството. Ще прииде нов свят като дело, като разумно дело, на учениците на Вътрешната школа, защото само те ще могат да подготвят формата, за одухотворението й. Там ученикът ще опита прииждането на повече Дух и въплъщение на повече светлина. Това са системи и йерархии, които работят. Духът е турил всичко в творчество.

Сега да разгледаме душата в подобието. Що е това подобие? По образ знаем. Това са всички органи, чувства, мечти, копнежи, постижения, щастие, но каква субстанция е подобието? В подобието са съчетани идеите, мислите, прозрението. Тези три висши Божествени способности дават идеите, мисълта и прозрението на душата. Тези три способности запознават душата с живота на Божия дух, защото Божият дух е извън образа, а в подобието.

Какво е това подобие? Същина, истина, свят на идеи, свят на мисъл, свят на прозрение, светлина. И благодарение на Божия Дух, образът в подобието расте, крепне, работи. Подобието е вдъхновение за образа. За да може ученикът да придобие тези качества на подобието, нему му трябва да има идеален образ. Идеален образ разбираме, добре устроени органи, добре сложени очи, добре оформен нос, добре поставени уши, добре организиран мозък, които са авторитети, т. е. способности на душата. Тя е вложила тия чувства в образа - човека.

И тъй, за да бъдете по-близо запознати със света на душата, вам ви трябва да спазите авторитетите на вашия образ. При симетрична поставени органи се проявява душевната сила в голям прилив. А всеки душевен прилив е гениално явление. Лесно ли е да опазиш авторитета на душата в своя образ? Лесно е като ученик на Вътрешната школа, а трудно е като ученик на вънкашните школи, защото като ученик на Вътрешната школа ти знаеш, ти разбираш от езика на душата. Езикът на душата е образен, делови. Всеки ученик, за да отгатне едно явление, той първо се спира на неговия образ. По образ той знае, какво присъствие на душата взима участие в явлението. А няма явление без душа. Това е абсолютна истина. Няма явление без душа, защото явленията изхождат от света на съвършенството. Явленията представляват гениални идеи на великите духове. Когато тия духове искат да проведат една системна, гениална творческа, работа по отношение на световете, те изпращат своята идея, като голямо, колосално явление и това явление се възприема от съществата като ново събитие, като нова теория. И започва човешкият дух да се занимава как да отгатне началото на това явление. Всяко явление служи като възпитателно и образователно средство за духовете. Духовете се учат, а душата работи. Душата е нива, която ражда, а духовете са жетварите, които опитват житото - благото на житото.

И тъй, по образ и подобие! В образа работи душата, в подобието се проявява духът. Това са две същини на Бога. Божият Дух като сила, а Божествената душа като любов. Извън Божията любов няма душа. Извън Божия Дух няма сила. Това се отнася за всички светове. На всички планети началото е душата. Във всички слънца, началото е Духа. Слънцата като сила, а планетите като любов, а над всичко е Бог.

И тъй, една от висшите задачи на ученика на Вътрешната школа, е да търси. Кого? Да търси себе си в Бога. И когато намери себе си, той ще познава Бога, защото Бог е вътре в него. Всяко свещено място в него е изпълнено от Бога. И ако има нещо свещено, почтено, чисто в човека то е: присъствието на Бога в него. Няма друга истина, няма друга система. Тази е системата, която е в паралел с великото развитие и движение на човешката душа с Божия Дух.

Ние казваме човешката душа. Само човешка ли е? Каква значи човешка душа? Която се проявява чрез образ, понеже човек е образ и има прилив на душа. Образът се вживява с душата и я наричаме човешка душа.

За вас ще стане ясно, разбрано, когато чрез вашия образ потече повече Дух, когато във вашия образ се въплъти повече светлина и като Дух и светлина вие ще се проявите като гениална, голяма душа. Какво значи голяма гениална душа? Гениална значи да проявите някои от способностите на Духа Божи, а голяма значи да вживеете в себе си пълнотата на Божия Дух.

Това са големите възможности за ученика на Вътрешната школа. Той ще може да разреши голямата тема, що е това душа и огън. Огънят е резултат на душата. Огънят, в преносна смисъл е едно велико явление за живота. Когато се е явила първата искра на огъня, се е създало велико събитие - Божествения момент за съвършенството на човешкия дух. Човешкият дух се усъвършенства. Къде се усъвършенства човешкият дух? Голямата школа за човешкия. дух е образът в който работи душата.

Ние разгледахме, какво значи човешка душа, а сега да разгледаме, какво значи човешки дух. Човешкият дух е лично достойнство, което има свое минало в началото. Имало е време, когато това достойнство е било подчинено и тогава човешкия дух е изживял епохи на отклонение. А всяко отклонение е вид явление. Един такъв вид явление е човешкия дух. Сега нему му предстои усъвършенстване, за да придобие своето начално достойнство. Само по пътя на усъвършенстването човешкият дух ще се отъждестви с Божия Дух, но за това му трябва време; пространство, вечност, за да заличи многото форми на упадък, които е създал.

Това е едно историческо събитие. Засяга ли ви това историческо събитие? Да. Сега вашият дух има да заличава последици от дългите съществувания, но като ученици на Вътрешното светилище у вас ще прииде повече Дух, който ще обезсмърти вашия дух, ще се въплъти повече светлина, която ще освободи вашата душа. Само така ще бъдете удостоени с вътрешните способности - способностите на душата, ще започнете първия урок и ще разгадавате първата схема за образа на човека.

И тъй, за да имате красив образ, съвършени органи, трябва душата ви да живее във вас. Никога без душа. Тя знае всичко. Всичкото е във вас. Вие сте една от многото клетки на битието, а всяка клетка на битието има истински съвършен образ. Как по-лесно ще разберете езика на душата? Когато централизирате вашата мисъл в гениалната идея да проявите вашата душа. Всяка проявя на вашата душа е изявление на Божия Дух.

И тъй, драги, любезни ученици, заедно да повдигнем мисълта си, заедно да помогнем да се разцъфтят всички чувства. за да могат душите ни да завържат плодове, които са тъй необходими за глада та човешкия дух. Тук заедно помощта и способностите на Божия Дух, ще крепнем, ще цъфтим, ще работим за осъществяване на великото дело на Бога, което е тайнствено, на никого неизвестно - неизвестно на минералното царство, неизвестно на растителното, неизвестно на животинското, дори и не човешкото царство, защото за минералното царство е далеч още времето, за растителното царство е също далеч, за животинското също, за човешкото царство едва сега настъпва времето, а за учениците времето е настъпило. За тях Духът е огън, а душата – светлина. Всичко около тях ще се стопи, за да няма препятствие, защото такова е събитието за учениците. Тепърва на учениците предстои да се запознаят със съществата - школници и от другите планети. Ще имат връзка с тях, конференции с тях, ще си заимствуват и предават за идейния гениален материал за проучване. Като души те ще имат възможността да присъствуват в тукашното ядро. И вие като души, ще имате възможността да присъствувате в тамошните ядра. Такива ядра има милиарди, милиарди из многото светове. И благодарение на общата идея на тия ядра като мисъл форми, минали през земята, и земята се удостоява с това висше явление. Имало е в миналите времена, когато тия идеи са бивали въплъщавани на земята, но благодарение на грубия материализъм те са бивали възпрепятствувани да се въплътят и това е бивало винаги нещастие за човечеството. Така и сега тази колективна обща идея за създаване на Вътрешната школа на земята се явява като резерв, като противодействие на грубия материализъм. Но пита се, ще има ли възможност и условия да се въплъти тази гениална идея? Ние казваме въпреки противодействията, въпреки заблужденията вътрешният духовен живот като посята семка ще проникне, ще превъзмогне на противодействията, и безсмъртното дело на великите тайни школи от всички планети и светове ще се осъществи, защото всичка духове са братя. Няма чуждо. Няма чужди минерали, няма чужда растителност, няма чужди животни, няма чуждо човечество. Всичко е написано на дланта на човека, защото човешката ръка е работния инструмент на душата. Този инструмент е взел участие въз всички творчества, затова всяко явление е записано в дланта.

Може да се възрази: как може да бъдат записани в една длан, която е направена от плът, от тъкани, кръв и кости? Всички тъкани, всички кости, всяка плът и всяка кръв, това са материалите с които душата работи.

И тъй, трябва да бъдете космични астролози, космични хиромантици, графолози, за да може да проучите тези елементи, с които душата работи. Пред вас стои един велик свят, пред вас стои едно велико бъдеще, когато един ден, вие ще може да кажете: всичко е наше. Ние сме в него. Бог е в нас и ние сме в Бога. Движейки се по гамата на битието, вие ще отгатнете, вие ще се научите от симфонията на светлината и Духа. Има един музикален свят, една музикални консерватория, в която школуват ангелските същества и тази консерватория е тайна, вътрешна. Понеже, всичко е вътрешно, тайно, за това човекът казва: нищо няма. Нищо не зная. Никой нищо не ми казва. Това се дължи на това, че човешката душа живее извън образа. Тя се занимава още с формата.

3 декември 1948 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...