Jump to content

217. Светлина и Дух. 19-та лекция


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 217-то.

Светлина и дух

/19/

Чие представление е животът, т. е. кой представлява живота? Животът е представление на въплътената светлина, на проявената душа и присъствието на Духа. Кой е, който свидетелства за тези представители? Великата Божествена любов. Любовта е, която разгръща всяка скрита сила в образ, във форма, в клетка и атом. Тя има тези способности да разкрие всяко Божествено начало. Любовта иде като пратеник от Божествения свят, да разсъблече всички онези образи, форми, където животът е скрит.

Какво значи скрит живот? Скрит живот се подразбира онези тайни, онези дълбоки замисли на Първоизточника, който по един йерархичен, по един степенуван ред и порядък имат развитие по максимата на съвършенството или казано еволюционен метод. Какво прави Божествената любов? Подчинява ли се тя на тази Божествена максима? На този свещен порядък на светлината на душата й Духа?

Любовта разсъблича всички неща. Кога, как и защо, това е интересен въпрос. Когато дървото се разцъфти. Как? Когато цветът се въплоди. Защо? Когато плодът узрее. За кого? За Великия Майстор, за големия безсмъртен художник, който е във всяко начало, който знае, който разбира за началния промисъл, за великото творчество. Защо прави това любовта? Защото по естество, по същество, по време и пространство, по безкрайност и вечност любовта е абсолютна душа, която чувства, която мисли, която живее, в която чувствата бе проявяват като светлина, мислите се проявяват като Дух, а животът се проявява като Велико Начало. Единствената голяма истина, която е открита, която е доказана е, че божествената любов е проявила живота, е осмислила живота, е създала радост, копнежи, стремежи за живота. Любовта, като голям художник е нарисувала съвършения образ на големия майстор - Великото Начало,

Когато става въпрос за Божествената любов, трябва да имате предвид всички тези способности, качества, стойности, които импулсират живота, силите, които организират живота. Казахме, че те са светлината, душата и Духа. Те са сили неумолими, сили творчески, които не щадят каквото и да е явление, които изпълняват великата задача на творчеството. Там Бог се проявява като неумолим, като строг повелител, като голям законник. Но любовта на Бога е, която смекчава неумолимостта, смекчава законите и животът протича като благо, като радост, като стремеж. Багрите на живота са багри на любовта.

От къде е взела тези багри любовта? Кой е този, който може да я снабдява с тия елементи. Всички тия елементи се съдържат в светлината, в душата, в Духа. Те са елементите, те са ефектите, те са излъчванията, трептенията и хармонията, с които любовта отразява живота на най-големият майстор, най-големият посветен, най-големият учител, който носи багрите на любовта. Той е облечен с дрехата, изтъкана от любовта. Без дрехата на Любовта, той ще представлява кости, плът и кръв, движение, сила, но облечен с дрехата на любовта, той е вече всемирна хармония. Не можеш да отделиш живота от хармонията, не можеш да говориш за хармония, ако нямаш живота. Кой ще определи чие съчетание е живота. Само Божествената любов. Светлината ще ти даде идеята, душата ще ти даде движението, духът ще ти даде силата, а любовта ще те въведе в света на хармонията. Какво значи това? Трябва да имаш живота на Светлината, да имаш живота на душата, да имаш живота на Духа, за да имаш пълното въплъщение на хармонията.

Това е едно важно събитие за ученика от Вътрешната школа. Движейки се по гамата на творчеството, той. трябва да стигне до състоянието на хармонията. Защо трябва на ученика хармоничен живот. За да може да се събудят в него, т. е. да организират адептите на светлината, адептите на душата и адептите на Духа за една планомерна, за една гениална творческа работа, като първо условие е необходимо хармоничен живот. Какво значи хармоничен живот? Всички сили, които вземат участие в индивидуалния или колективен живот имат единственото ръководство на божествената Любов. Как ще оцените работата на светлината, делото на Душата и силите на Духа, ако нямате хармонични чувства, хармонични мисли и хармонични дела? Коя е тази сила - хармонията, между тия Висши способности? Това е Божествената любов. Във физическия свят човек е начало на Божествена любов. Той беше възлюбен и изведен от трудните условия, от мъчителните състояния И въведен в благодатните подета на хармонията. Като така, човек е Венец, е слово на Божествената любов. Какви преимущества, какви облаги дава любовта на човека? Да вярва и да бъде разумен, да изпитва радостта и сладостта на атрибутите на Божествената любов. Любовта носи системни прерогативи на хармонията. Едно от съществените условия за ученика е да знае Хармоничния език на любовта, хармоничните мисли на Духа, хармоничните чувства на душата и Хармоничния блясък на светлината.

Това е знание, това е начало на положителното Божествено знание. Да познаваш трептенията на светлината е велико изкуство. Да познаваш чувствата на душата е велико изкуство. Да знаеш мислите на Духа е велико изкуство. Те са всемирни закони, които са в основата на всяко творчество. Няма творчество без светлина, без душа и без Дух. Липсват ли тия сили, какъвто и образ да е, или каквато и форма и да е, те са мъртви. Затова специално на ученика се въздействува, се въвежда да знае за тия начала. С тях той ще съгради своя мир. С тях той ще съгради своята наука. С тия начала, той ще съгради своята музика. С тия начала, той ще определи своя път. С тия начала, той ще постигне своето бъдеще. Ето защо ученикът трябва да бъде положителен във всяко знание, положителен във всяка наука, във всяко изкуство. Щом присъства светлината, душата и Духът, там се проявява Божествената любов. Няма ли светлина, душа и Дух, няма любов. Извън тях, всичко е заблуждение. Не може любовта да се прояви, ако няма хармоничен живот. Никой да си не прави илюзии, че Божествената любов се проявява в дисхармония. Всяка дисхармония подразбира отсъствие на светлина, душа и Дух. Всяка дисхармония е проявление без любов.

И тъй, едно от важните положения, които вие като ученици на тази Вътрешна светиня, трябва да знаете, то, е да имате движението на светлината, живота на душата и силата на Духа. Те са мощни двигатели, които създават хармонията и се проявява любовта.

Но ще кажете: какъв елемент е Любовта? Каква същина е любовта. Тя не е нито елемент, нито същина. Какво е тогава? Тя е резултат на светлината, на душата и на Духа и живота. Ще кажете: как може да бъде резултат, продукт, когато тя е която разгадава, която разкрива тайнствените скрити сили на Духа, душата и светлината? Всяко откритие е резултат. Това е закон. Всяко откритие е резултат, а резултатът е Бог. Истинското проявление на Бога е в резултата. Никой да си не прави илюзии, че може да намери Бога извън резултата.

Да видим сега, до колко резултатът е ценен, до колко той е Велико Начало. В основата на всяко начало стои резултатът. Като казваме, че Бог е и резултата, ние подразбираме всемирното творчество. Не може да имаш идея, представа за Бога, извън творчеството. В процеса на творчеството се проявява Бог като любов, защото като всемирен разум, като необятна душа, като върховен Дух и непреривна светлина, Бог е изявена, дивна хармонична любов. Най-великото събитие за ученика в своите занимания, в своите настроения, в своето творчество е да има присъствието на Бога като любов, защото тая проява на любовта хармонизира всички сили. Няма да има сили, които да бъдат в дисхармония.

И тъй, драги ученици, светът се състои от светлина, душа и Дух, проявени като любов. А всяка проявена Божия любов подразбира велика всемирна хармония.

Но ще кажете: това, са отвлечени понятия - светлина, душа, Дух и любов. Ами къде е материята? Може ли да съществува един свят само от светлина, душа и Дух, където да не участват и други фактори? До сега няма създаден такъв свят. В триличието на света вземат участие тези три фактора: светлина, душа и Дух. Но ще кажете: къде е материята? Какво значи материя? Философите я наричат материална субстанция. Като субстанция тя има свое начало, има свое движение, има свое постижение. Началото в нея е светлината, движението душата, а постижението е Духа.

Отвлечени ли са тези идеи? За ученика на Вътрешната школа са понятни - те не са още наука, изкуство. Понятието е един етап към просветление, към озарение. Какво е в същност този процес? Понятие значи досещане. Приятно ми е, сещам го, но още не е опитано. Да имаш понятие за светлината, за душата и Дух е едно нещо, а да опиташ светлината, душата и Духа, е друго нещо. Затова, на ученика на Вътрешната школа се обръща сериозно внимание да се вглъбява все повече и повече в началото на светлината, в началото на душата и в началото на Духа. За да може да има резултати, научни и доказани, той трябва да започне от Началото. Само Началото ще му отвори очите, ще събуди мислите, за да може да продължи ученичеството. Ученичеството е процес на съвършенство. А всяко съвършенство е Начало.

Когато говорим за начало, ние имаме предвид ония максими, с които си служат светлината, душата и Духа. Тези максими са най-близки, най-познати на любовта, която проявява началото на хармонията. Обърнете внимание: като резултат на любовта и хармонията е съвършения живот. Следователно, ученикът трябва да има хармоничен и любовен живот. Животът на ученика е процес на хармонията и любовта. Това трябва да бъде. За да може ученикът да бъде готов да се въплъти със своята мисъл в голямото необятно творчество и да присъства със своята душа и Дух в Първичното Начало, му трябват кодексите на любовта и хармонията.

Но ще кажете: винаги ни се проповядва, че трябва. Трябва затова, защото вие сте едно Начало и това начало, за да стане настояще и бъдеще, трябва да има кодексите на хармонията и любовта. Такъв е йерархичния порядък на любовта във всяко битие, във всяка вселена, във всяко царство и във всеки свят. Защо е така, ще ви отговарят светлината у вас, душата у вас, и Духът у вас.

Какви са специфичните служби на светлината, на душата и Духа ние отчасти изнесохме, а сега разглеждаме специално, каква е специфичната служба на любовта и хармонията. Вие имате богати представи за любовта и нейната служба, но това са само представи. Всяка представа е въведение за положително знание, защото представата трябва да се усъвършенства до положително съзнание и знание. Ние описахме службата на любовта. Тя е резултат на всемирния процес в творчеството на светлината, душата и Духа. На нея се пада най-голямата роля - ръководна роля да съблича пред ученика всички потайности. Тя е, която ще го вземе за ръката и ще го въведе в школата. Тя е, която ще му каже: бъди смел, бъди спокоен, бъди уверен, че елементите на светлината, на душата и Духа ще разбереш лесно. Любовта е готовността на Бога. А щом имате готовността на Бога, вие положително ще влезете в светилището на Духа, душата и светлината.

И тъй, за да ви бъдат ясни тези представи, тези форми, у вас трябва да се пробуди съзнанието, подсъзнанието и свръхсъзнанието. В съзнанието е светлината, в подсъзнанието е душата, а в свръхсъзнанието е Духът. Тогава какво ще роди съзнанието? Ще роди движението. Какво ще роди подсъзнанието? Ще роди живота. А какво ще роди свръхсъзнанието? Духът на живота като любов и хармония.

За да знаете тия неща или тия фактори, вам ви трябва присъствие на повече Дух и въплъщение на повече светлина. Духът ще ви направи повече жизнерадостни, а светлината - свежи и млади.

Като изнасяме така тия фактори, да не би да се загнезди у вас мисълта, че те не са така ясни, така конкретни, не са лесно познати на Вашите умствени, на вашите душевни способности. Наистина трудно е да оперираш с абсолютни величини, защото ние казахме по-рано: светлината е абсолютна у Бога, Духът е абсолютен у Бога. Ще знаете, че когато душата взема участие в строежа на вашето съзнание, на вашето подсъзнание и свръхсъзнание, непременно в помощ ще бъдат любовта и хармонията. Те ще дойдат, ще присъствуват, ще направляват всички сили, за да се завърши процеса в съзнанието, в подсъзнанието и в свръхсъзнанието. За да разберете тайните планове на Бога, ви трябва будно съзнание, подсъзнание и свръхсъзнание. Това са факторите у вас. Душата работи със съзнанието, душата участвува в подсъзнанието, а Духът работи в свръхсъзнанието. И така, ще имате като най-положителни възможности присъствието на Божествената любов и хармония.

31 декември 1948 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...