Jump to content

Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 226-то

Великата работа

Има един закон, който гласи: всяко събитие е определено да става в точено определено време. Тук времето играе важна роля. За да се ознамени събитието, времето е важно. Така също, този закон действува и по отношение събитието на едно мистично духовно посещения. Следователно, трябва да се спазва точно времето. За окултния ученик, времето е важно, защото той по време си съставя план за своята индивидуална работа. Казва се окултният ученик, защото той проумява окултните явления. Всяко окултно явление се проявява по план. Ученикът се досеща за него и влиза в контакт с плановите сили, които проявяват събитието. С тези мисли ние искаме да подчертаем за вашата важна работа.

И така; за в бъдеще, ако имате присърце идеята да се възпитавате, да се просвещавате, да се повдигнете духовно, трябва да се съобразявате със закона. Без коментари, без отвличания, критики и тем подобни. Има духове, които се занимават с всички тия неща. Те са неща за обикновените работи, а вашата работа е велика работа. Като знаете това, щом ангажирате силите - майсторите на велика та работа, трябва при всички случаи да бъдете точни, винаги на време. С това не. искаме да ви оскърбим, да ви подценим, но ние потвърждаваме истините.

Ще кажете: нима истините се определят чрез времето? В съзнанието на окултния ученик дълбоко е напечатана историята на времево. Окултният ученик знае за всички времена. И ако не би било така, той не би знаел за онова свещено време - неговото първо битие. Окултната наука казва, че Духът е извън времето и пространството. И така е. Той съдържа и времето и пространството, но той си служи с времето и пространството. Това не е спънка. Времето е условие, а всяко условие е подготовка. Така и вие сте една подготовка. Не сте още извън времето и пространството, затова сте подготовка. Когато усвоите, както казахме по-рано, маниера на Духа, тогава ще бъдете извън времето. Какво ще ви бъде положението и самочувствието извън времето? Ето един голям съдбоносен въпрос. Голям, защото не го разрешава времето, не го разрешава и пространството. Съдбоносен, защото съдбата няма сила над него. Всички безсилни фактори са все във време и пространство за Духа; Защото, да се знае за онова велико състояние на Духа, то е все едно да бъдеш негово начало, а всяко начало има само даден момент.

Какво разбирате под това? Нима момента е по-силен от времето и пространството? Да, момента е по-силен. Той е най-силен. В момента не се съдържа нито времето, нито пространството, защото стихията и движението на момента са неизмерни. Няма още мярка за тях. И ако има едно голямо невежество, което измъчва окултния ученик, то е това, че той не знае мярката за великия момент. Няма още математични максими, който могат да определят тъй нареченото време на момента, или времето на този исторически момент. Следователно, както неизмерим е моментът, така неизмерим е и Бог. Мерките и способностите на Бога са в този момент. Бог си служи само с това време и пространство, което е момент. В момента са включени времето и пространството. Ние си служим с времето и пространството, защото няма с какви изрази и слова да подкрепим гениалната идея, която се съдържа в този велик момент.

Да оставим отвлеченото, големите въпроси и да се спрем на най-съществените за вас, които съдържат и време и пространство и са съдба, събитие. изявление. Всеки един пробуден, всеки един озарен ученик има изтънчен духовен вкус, има изтънчен духовен усет, има изтънчен духовен поглед, има изтънчен замахай той знае голямата истина за този велик момент. Това, което е необходимо за вас е да имате мярката за най-изтънчените усети. Само ученикът с изтънчен усет може да се предвиди за кандидат във великата работа. Не може да бъдеш майстор във великата работа, ако не владееш изтънчените способности на най-гениалните строители в битието. Не може да бъдеш велик майстор, ако не познаваш префинения маниер на Духа. Не може да разбираш великата наука, сложните комбинации в алхимията и физиката, в химията, в естествената и математиката, ако не са съчетани тия ефирни чувства в съзнанието ти. За да имате абсолютни постижения в обширната, необятна окултна наука, вие трябва да си служите с абсолютни мерки, с абсолютни числа, с абсолютни елементи. Това е голямата мечта на всеки окултен ученик да има тия способности. Те се наследяват, защото преди да е пристъпил окултният ученик да изучава тайните на школата, преди него са историческите моменти на великите събития, в които. са участвували плеадата велики духове. Следователно, пътят по който върви ученикът е осеян от исторически свидетели, които му напомнят за големите усилия, за великата работа на великите посветени. За да може тази идея да бъде все повече и повече осъзната, необходимо е будност. Без будност не може да се овладеят знанията. Будността свидетелства за историческия момент. И вие дълго ще школувате, обаче в момента ще се посветите, защото посвещението е свят момент - момент, когато Господ ще мине през вас. Процесът буйност е развитие и усъвършенствуване. Той е още надяване, очакване. По-право, будността е очакване. Но за да очакваш, трябва да имай право. Само този, който има право, той очаква. И само този, който има това съзнание на очакване, той ще получи. Следователно, тук не става въпрос за пазарлъци, за уговорки, за взимане и даване. Във вътрешната школа мярката е друга. Там си служат с най-специфичната мярка - момента. Затова, който може да попадне в момента, той ще има пълното озарение на абсолютните възможности на Духа. Това са принципи, правила във Вътрешната школа.

За да се възпира окултният ученик, за да се обогати с всемирни знания, той трябва да бъде запознат с тази специфична мярка - момента. Той ще знае за нея само като възможност, а не за първопричината й. Затова ние казахме, че няма да говорим. Тук става въпрос за великото развитие, за великата работа на ученика да бъде озарен от абсолютните истини, които са светлина и Дух, които са мъдрост и любов. Това е истинското съществувание на ученика. Така подготвен, всички възможности ще способствуват да превъзмогва все повече и повече, за да може да се освобождава от факторите: съдбата, времето и пространството. Освобождавайки се все повече и повече от тях, в него ще настане момент на абсолютно преливане. Къде ще се прелее, ние няма да се спираме. Когато проблесне моментът, ученикът ще знае.

Ще кажете: трудна е тази проблема, трудни са задачите на. тия велики проблеми. Трудни, но святи, защото святостта, чистотата, красотата, това са специфични, изтънчени усети в ученика. Вие нямате пълна представа, какво е това святост, какво значи чистота, какво явление е красотата. Казано е в писанието: всичко у Бога е възможно. За святостта, за чистотата, за красотата, всичко е възможно. Святостта е живот на великите духове, чистотата е идеал на великите духове, а красотата е наука за великите духове. Следователно, и за вас трябва да стане същото. На вас предстои да имате за в бъдеще тия три главни елемента. Всичко друго трябва да се стопи. Елементът святост, елементът чистота, елементът красота, това е най-върховното постижение на ученика. Да имаш елемента святост, това значи да имаш душа обширна, втопена в мистичния огън. Да имаш елемента чистота, то е да имаш сърце обгорено, пречистено от мировата любов. Да имаш елемента красота, значи да имаш красив ум, пълно съчетание на мировата светлина. Това е истинския ученик - свята душа, чисто сърце и красив ум. С тях ученикът може да изживее абсолютния момент. Следователно, моментът тук е да се подчертае голямата възможност за ученика, който ще има скорошното посвещение.

Какво значи това скоро? Как ще се изчисли времето на това скоро. Има ли наука, която може да направи това? Пита се, кога скоро? Кога? След колко? След една секунда, след един час, след ден, месец или година? Сега се поставя въпроса на окултния ученик, за това време - скоро. Той трябва да знае точно къде е - кога е в школата и кога е извън школата, кога е в секундата, в минутата, в часа, деня и т. н.. На вас казваме - да знаете вашето специфично време. За вас няма утре, няма и сега, няма догодина, няма две - три години, петгодишен, десетгодишен план. Ученикът на Вътрешната школа е момента. Следователно, той е извън историческите планове, извън времето и пространството, защото моментът за него е вечността. А това значи, ученикът да се осъзнае като непреривна вечност. Какво значи това? Всички мирови събития, всички космични явления са все негово начало. А то значи да мине Бог през ученика, защото пред и отзад подразбира време, а през подразбира вечност. Пред и отзад са условности, а през е състояние. Следователно, за да имате тази обширна светлина и присъствие на този миров Дух, вам ви трябват тези три главни елементи: святост, чистота и красота.

Казано е, че святостта ще повдигне света, чистотата ще възпита света, а красотата ще спаси света. Това значи, да имате реално давление на светлината, Духа и любовта. Гениалните неща, са за гениалните умове. Съвършените неща са за чистите сърца, а гениалното познание, гениалното знание е за красивите умове. Какво значи красив ум? С каква мярка ще измерите красотата на даден ум? Чрез красивите мисли, чистото сърце, с пламенните чувства, със свята душа, с мярката - прямите отношения, безкористните отношения. Значи, святост, чистота и красота, това са условия за ученика да постигне духовно съвършенство, да придобие вътрешен мир, да има присъствие на повече Дух и въплъщение на повече светлина. Вътрешният мир е израз, е въжделение, дихание на онези космични сили, които чрез великата хармония, святост и чистота, дават като резултат животът на онези скрити, дълбоко скрити сили у Бога. Какво значи това скрити сили у Бога? За кого са те скрити? Те са тайнствения първичен тон и пулс, тайнствения глас и живот за явленията на духовния свят.

Като казваме духовен свят, трябва да се разбере света на великите духове. Като казваме космичен свят, трябва да се разбира света на великите ръководещи духове. Като казваме мистичен свят, трябва да разбираме света на великите души. Това е една от големите проблеми за разрешение от окултния ученик на Вътрешната школа. За ученика специално няма празно пространство, няма празно време, защото заради него са ангажирани грамадни сили, които да го подготвят, както духовно, така космична и мистично. Духовно да живее в света на великите духове, космично - да заживее сред ръководителите на обширните космоси, а като мистичен, да заживее в света на великите души. Няма други идеи, които могат да съблазнят ученика на посвещението. Няма други средства и методи, които могат да заангажират силите и способностите на ученика, защото казахме: големият запас от духовно богатство, всецяло е ангажирало съзнанието, мисълта, чувствата и волята. От това следва да се има предвид от какъв калибър е мирогледът на посвещаващия се ученик. Всичко за него, било в природата, било във времето и пространството, във вечността и безкрая, има една върховна, една първична цел - да открие световете с всички техни космични, мистични състояния.

Защо е това на ученика? Нему му трябва онази висота, онази свръхсила, онази безкрайна светлина, които да му открият първичната негова същина.

Закърмен с тази идея, осветен с тази светлина и въплътен с този Дух, ученикът. крачи все напред, през пространството, през времето, във вечността, в безкрая.

Но ще кажете: какво ще допринесат тези размисли на неговото съзнание? Ще се слеят духовните сили с ония божествени, космични и мистични сили; които са тайното, скритото за човешкия дух. Следователно, откритието е най-съществен акт. Да откриеш, това подразбира да присъстваш. А всяко присъствие е духовна церемония. Духовната церемония за ученика е най-тържествения момент, който го пресъздава. Пресъздаването е велика церемония. В тази церемония присъстват магическите сили на Духа. Следователно, за да имат ясна представа учениците от окултната школа за своето космично битие и за битието на другите сили, е необходимо да се проявят активните космични сили. Космичните сили са най-големите майстори. Те са, които непрестанно пресъздават човешкото битие. За тяхното активно присъства ще съдите от будността, от способността на човешкия дух и от тишината, от хармонията на човешкото съзнание. Всички трябва да знаете, че за вас няма застой, че за вас не съществува суха земя, не съществува мъртва земя, защото земята е ваше подножие. Там където стъпват нозете на ученика, там трябва да растат най-благородните растения.

Но ще кажете: има ли благородни растения? Има разбира се. Дивакът е учил благородството от растенията, защото в живота на растенията действуват активните космични сили. И тогава се задава въпроса, каква е разликата между растителното царство и това на човека? Присъствието на космичните сили в растителното царство пресъздават духовните сили в човешкото царство. Не може да има човешки мир, ако няма растителен мир. Растителният мир е в пълна услуга за човешкия мир. И ако става въпрос за благородство, по начало благородните елементи са въплътени в растителния мир. Следователно, коя е разликата която отделя човешкия свят от растителния свят? Специфичното за човешкия свят е разума. Специфичното за растителния свят е благородството. Тъй както човешкият свят е разумен, така и растителният свят е благороден. От къде черпи тия източници на разумност човешкият свят и от къде черпи тия източници на благородство растителният свят? Растителният свят е прямо свързан с лъчите на слънцето, а човешкият свят е пряко свързан с етера, с духа на слънцето. Като така, лъчите на слънцето дават благородството, а духът на слънцето дава разума.

Тогава ще се зададе въпроса: по начало, по естество, какви сили преобладават в този свят - слънцето? Следва да мислим-благородство и разум, а като проява светлинни лъчи и присъстващ Дух. Като така, какъв орган е слънцето в общия миров организъм? - ЦЕНТРАЛНО ЯДРО.

И така: ще знаете за слънцето, че то е едно централно ядро - ядро на духовни, на космични и мистични сили. От тук следва да мислим за проявата на ония големи умове, за ония съвършени способности, които се проявяват чрез будните души и чрез благородните растения. Следва да приемем като ръководно начало това слънчево ядро, този космичен и мистичен център, чиито сили в обща поляризация, дават светлинните ефекти. Следва още да чувствуваме, че пулсът на това общо ядро е първично движение за човешкия мир.

Но ще кажете: къде остана онази божествена същина, която има право да бди върху човешкия мир? Ние потвърждаваме великата истина, че божествената същина се възприема от интелекта, съзнанието и разума само чрез космичните сили, чрез духовните сили и чрез мистичните светлинни сили. Извън тях представа за божествената същина не може да има. Духовните сили се проявяват като дух, космичните сили се проявяват като светлина, а мистичните сили се проявяват като любов. Следователно, за да се унаследи тази способност от всички ученици се изискват тези три елемента: святост, чистота и красота. Това е животът, разумът и Духа на Бога. Нека всички ученици, където и. да са, при каквито и условия и да живеят, с каквото и време. да разполагат, от каквото и пространство да се ползват, трябва да постигнат чрез знание святост, чрез благородство чистота, чрез култура - красота. Това го иска новата култура. Учениците в България, трябва да бъдат най-културните в света, учениците в България, трябва да бъдат най-благородните в света, учениците в България, трябва да бъдат най-просветените в свата, защото в основата на Вътрешната школа в България са легнали като основа божествения промисъл, божественото съзнание, божествената любов и божествения разум. Нека всеки ученик да възлюби с цялото си сърне и душа тези висши идеи, които ще създадат у него света на святостта, света на чистотата и света на красотата. И когато в тежки дни на безпътица, дни на безверие и упадък на Духа, другите народи потърсят път към благородство, просвета и култура, безпринудено да обърнат очи към тази земя България, защото тя ще се нарече земя на възраждане, земя на пресъздаване. И който вкуси от нейните плодове, който пие от нейните извори, ще чуе дълбоко в душата си или в сърцето си гласа на святостта, на чистотата и красотата. Това е бъдещето на народите. Да не ви е чудно за това, защото божията нога стъпи върху тази земя.

Но ще кажете: кога ще бъде това? В специалния, специфичния момент. Ще кажете още: какви са специфичните явления, по които да познаем за това, което ни се казва? Голямата култура, голямото благородство и голямата просвета, присъствието на повече адепти, на повече посветени и Учители, защото, ако те дадат необходимите възможности на народите, съзнанието у тях ще се пробуди, разумът ще просветне, духът ще се раздвижи и пътят ще бъде открит непресилено за тях. Нека всички ученици в България които са стъпили за посвещение в окултната школа да имат пълната вяра, светлото съзнание и неумолимата воля за това събитие, което е святост, чистотата и красота на Духа. Само така те ще имат голямата възможност, която е във връзка с големите умове, с обширните души и силните духове от другите светове. Ангелските сили ще слязат при тях, ще им очертават красивите области. При тях ще слизат светии, които ще им разкайват за светите сфери. При тях ще слизат чистите духове, които ще им разказват за светлите простори. От това следва да се вземе единствената поука, която е мощ на Духа, въплъщение на светлината и вселяване на любовта. Това е закон, който е неумолим. Но ще кажете: има ли-неумолими закони? В развитието има, в пълното съвършенство няма. Като така, в развитието си съблюдавайте закона, а в съвършенството си живейте в благодатта..

Нека това послание да бъде като нов лъч, който хвърля светлина по стръмната пътека за високата планина. Вървейки по тази светла пътека, да имате пълната радост, самочувствие, самосъзнание, съзнание и свръхсъзнание, които да бъдат у вас като култ, като безсмъртие, като пълно сливане в голямата необятна душа на Първоизточника. Възприемайте тази светлина, за да се пресъздаде вашия образ като чудно явление, вашата мисъл като безсмъртно слово и вашата любов като гениален разум, защото само разумната любов е в сила да открие лицето, образа на Първоизточника. Нека всички ученици в България като знаят това, да имат: святост, чистота и красота, които ще създадат у тях култура, благородство и просветление. Тогава и ние ще бъдем през всички дни на живота им с тях, за да възкръсне делото на Великото всемирно бяло. братство на земята, кое то ще сплети в една организация всички сили от всички школи по лицето на земята.

Сега ние застъпваме състоянията на учениците от Вътрешната школа. Ние се абстрахираме от състоянията на обикновените ученици. Обикновените ученици оправят света, занимават се с обърканите работи на изостаналите духове. С тях се занимава съдбата - кармата. Тях съдбата и кармата ги гази, както мечката гази мечкаря, преди той да е сложил брънката през нейните устни. За обикновения ученик работите са много трудни. Защо? Защото е оплетен в много житейски мрежи. Макар и да вижда духовната светлина, той все мисли за своя дълг към народа, нация и държава. Това са за него големи събития. Мъчно може да бе освободи от тях, защото не познава още методите на Духа, маниера на Духа. Духът присъства само при абсолютната святост, абсолютната чистота и красота. Това са истинските плодове на Духа. Който е вкусил от тях, в него се е пробудил момента, т. е. той се е пробудил за момента.

Като говорим така, някога учениците ще се съблазнят и ще кажат: ако ние се откъснем от народа, от нацията, от държавата, няма ли да бъдем само мечтатели, т. е. унесени, абстрахирани? А кой ще нарежда нещата, кой ще ръководи душите, кой ще управлява минералното, животинското, растителното царства? Ние казваме: способен е само този да управлява минералното царство, който има свята душа. Способен е да управлява растителното царство само този, който има чисто сърце. Способен е да управлява животинското царство само този, който има красив ум. Способен е да управлява, човешките същества само този, който има силен дух. Следователно, учениците на Вътрешната школа имат това право. Само през тях Бог ще мине и ще създаде пълните условия на земята да приидат и да живеят великите духове на свещената шеста раса. Шестата раса е възпитавана на една от съвършените планети, където съчетанието, проекциите на слънчевите лъчи са били праволинейни. Там съществува висша култура. Но ще кажете: не трябва ли ученикът на Вътрешната школа да я знае? Да той трябва да знае. Но пак ще кажете: за да знае, трябва да му се каже. Във Вътрешната школа има едно правило, което гласи: никога ученикът не трябва да чака друг да му каже, а той сам трябва да открие. Светлината не казва; а открива. Духът не казва, а присъства. Любовта не казва, но се вселява. Това са методи на Вътрешната школа. Там Учителят не казва. Той мълчи, но има способността да открива, да присъства и да се вселява. Не са гръмките слова, които забавляват ученика. Ученикът на Вътрешната школа няма време за забавление. Не са математическите доказателства предмет за окултния ученик. Той няма време да доказва доказаното - реалното. Може би ще ви се види това чудно, но такива са методите на Вътрешната школа. Може би ще запитате: в какво се изразява святостта? В живота, който се проявява душата. Делото на душата е живота. Той е, който свидетелства за оперативните планове на душата. Следователно, душа та има още неоткрити за ума чувства, които имат чисто божествен произход. А за да могат да дадат плодове за Духа, трябва святост.

Какво значи святост? Казвате свят човек! Святият човек люби Бога, обича всяка негова проява, готов е на всяка жертва за божието дело. Той е милост, той е правда, той е мъдрост. Святостта казахме по горе е животът на великите духове. А какво дава чистото сърце? Чистотата на сърцето е среда за живота. Без чистота на чувствата божествения живот не може да се прояви. Преди да дойде проявата, нейните елементи са минали през огъня на очистението. Чистото сърце, това е необходимата топлина и влага, за да се прояви и възрастне формата на живота, проектирана от красивия ум. Красивият ум проявява живота в тон, цвят и хармония, а това е същината на красотата. Красотата е атрибут на Бога. Без красота, няма Бог. Затова е казано: красотата ще спаси света. Бъдете свят живот, бъдете чисти сърца, бъдете красив ум. Това ви казва Духът и вие ще бъдете синове на Бога, творци на новата култура, граждани на царството божие на земята. Чисти са сърцата, които любят Бога. Красив ум е онзи, който мисли като Бога. Свят живот е онзи, който изявява Бога. Това ви казва Духът, това ви казва Учителят, който бди над вас. Това е великата работа, която ще обнови земята, ще изгради новия живот, новата култура - култура на светлина, на братство и любов. Бъдете строители на тази култура, която е основа на царството божие на земята. Работете с радост, без страх, с песен. Небето е с вас. Велики светли духове ще ви помагат, Бог ще ви види и крепи. Бъдете новото начало, новата култура, новия живот! Бъдете светлина и мъдрост, любов и радост на земята!

1 юли 1949 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...