Jump to content

244. Животът на ученика


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 244-то

Животът на ученика

Преходът е важен-преход на физическото към духовното, преход на материята към Духа, преход от светлината към Бога. Това е най-важния, най-свещения момент за ученика - да премине от стадия на обикновен човек, в стадия на свръхчовек.

Какво трябва на ученика, за да направи този преход? Нему му трябват богати, изобилни условия - когато има прилив на Дух, прилив на светлина и състояние на чистота. Защо са за ученика тези условия? Не може ли без тях? Не са ли те за него ограничение, труд и пот? Те са такива дотогава, докато в него преобладава чистотата. Щом преобладава чистотата, за него те стават радост, приятности, надежда, вяра. Ето защо, ученикът трябва да се стреми към тази върховна добродетел чистотата. В чистотата няма примес на чужд елемент. Чистотата по елемент е кристална, отразяваща. Тя е призма, през която се струят най-чистите, най-ефирните лъчи на живота. Без тия лъчи животът няма възход. Но за кой живот говорим ние? За живота на ученика. Ние се абстрахираме от мировия, от Божествения живот. За него ще говорим когато стъпим в началото на първите лекции, а сега лекцията ни е специално за живота на ученика.

Вие като ученици се стъписахте и казвате: животът съзнание ли е или животът е нещо отделно, за когото съзнанието е един организатор, т. е. организиране силите на живота. Наистина, животът е мирово трептение. Той е разлян, той е даден, той не се придобива, не се създава. Той е дадена величина. Но кой го е дал? Има една причина зад този прилив, а тя е висшето Божествено съзнание, т. е. животът е дело, т. е. роденото на промисъла, а съзнателните сили са адепти, т. е. са същини, които участват като организиращи сили в изления живот.

Но ще се каже: нали Духът е, който организира душевните сили, т. е. силите на живота. Тогава се задава въпроса, съзнанието извън Духа ли е? Съзнанието е мисъл на Духа. Духът действува чрез съзнанието. Духът повдига живота чрез съзнанието. Духът обогатява живота чрез съзнанието, т. е. чрез своята мисъл. Духът разгръща живота чрез съзнанието. Духът преражда живота чрез съзнанието. Духът възкресява живота чрез съзнанието.

Но ще кажете: Духът има ли мисъл? Духът е мислеща способност у Бога. Вие не можете да имате друга представа за Духа Божий. Той е мислеща способност на Бога. И тъй, подчертавайте мисълта: за да имате ясна представа що е това Духа Божий, трябва да имате конкретни отговори, защото на вас предстои да отговаряте, пред кого? Пред официалната наука. Ето защо трябва да имате будното съзнание, т. е. мисълта на Духа. Трябва да имате мислещата способност на Великото начало у Духа. Как ще ги имате? Къде ще ги имате? Чрез кои органи ще ги овладеете? По рано ние казахме: чрез организмите на Духа, които са вещество у вас, начало у вас. Колкото по-хармонично пулсират тия сили у вас, толкова повече съзнателните способности се обогатяват с необходимата чистота, ведрина, свежест и ние отиваме по-далеч, като ви казваме: по тяло станете Божествени организми, защото само тяло, в което функционират организмите на Духа, може да преобладава пълна чистота. В такова тяло има вече стремеж на нови представи, на нови идеи. Какви ще бъдат тези представи? Представи за цялостния живот, представи за абсолютното у Бога - Духът.

Но ще кажете: трябва ли ученикът да живее само с представи? Нали той трябва да има истински образ на нещата? Да, истинския образ, в когото живее Духът Господен и изказа великият витлиемски пророк, мъдрия учител и Син Божий: „Ето, Духът Господен е над мене“, защото Духът Господен беше над него, защото беше съчетание от организми на Духа. Неговото въплъщение беше организми на Духа. Неговият образ беше от. мислещата способност на Бога. Това е той. Така го позна Духът Божий, който беше над не го и в него.

За да може ученикът да каже тази велика истина за себе си, трябва му чистота. От. кого да се очисти? От организмите на нечистотата, да се очисти от наследствеността, да се очисти от родовете, от племената, да се очисти от нациите, да се очисти от народностите. Но ще кажете, това нечистота ли е? Това е спънка за Духа, отрова за душата, защото чрез тях разделиха душата. Направиха я да бъде, каква? Езическа душа, будическа душа, мохамеданска душа, еврейска душа, християнска душа и т. н. А вие, в които присъстват вече организмите на Духа, очистете себе си, съзнанието си, Духа си и бъдете чисти, т. е. свободни. Чистотата носи свобода. Не-може да има свобода без чистота. Защо? Защото съзнанието знае за всяка грешка, за всяко падение, защото съвестта работи чрез съзнанието.

Каква добродетел е съвестта, т. е. добродетел ли е съвестта? Съвестта е законно право за съзнанието. Съзнанието съди чрез съвестта. Още каква способност е съвестта изобщо? Съвестта има едни специфични качества, които проявяват стремежите на душата, т. е. в съвестта живее, работи душата.

Душа и съвест! Как ще разграничите способностите на душата и качествата на съвестта. Какви са качествата на съвестта и способностите на душата? Способностите на душата е съвестта, а качеството на съвестта е правото, абсолютното право.

И тъй, когато говорим за съвест, трябва да бъдем правдиви, абсолютно правдиви. Когато говорим за способностите на душата, трябва да бъдем абсолютно мъдри. Но ще се зададе въпроса: способностите не са ли качество на човешкия дух? Какво обаяние имат те в колектива на живота? Човешкият дух преобладава като абсолютна воля, като непоколебима воля.

И тъй, когато искате да определите състоянието, висотата на човешкия дух, ще го мерите с тая мярка - волята. Доколкото тая сила е разумна, дотолкова човешкият дух е богат с Божествена същина. Какво представлява тоя колектив - човешкият дух? От къде се взе той? Какво е неговото предназначение? Какво трябва да прави той, т. е. човешкият дух. Какво е човешкият дух? Човешкият дух е излъчено ядро от Божествения Дух. Защо се е излъчило това ядро? За да продължи Божественото творчество. Казахме: Божественият Дух представлява мислеща способност на Първоизточника - Бога, а човешкият дух, представлява излъчено ядро от Божествения Дух като творчество. Следователно, кой твори - Божественият Дух или човешкият дух? Божественият Дух е като мислеща способност у вас, а вашият дух е като непоколебима воля и сила, които създават нов мир за вашата душа.

Въпросът е много отвлечен, но ние се постарахме да ви дадем само представата, защото, ако нямате представа не може да имате стремеж. Представата обогатява способността стремеж и човешкият дух чрез тази способност, всеки момент, непрестанно разсъблича, открива тайните на живота.

Ето, дойдохме до въпроса за тайната на живота. Каква величина е тя у Бога? Мислеща способност. Казахме: Духът е ядро в човешкия дух, изхождащ от Божествения Дух. Казахме още, че съвестта е способност у душата, но сега трябва да видим какво представлява животът. Ние споменахме, че той е едно изливане, тъй както се изливат водните струи от изворите, от недрата, така казваме, че животът е великата симфония на Духа и душата в битието. Животът е резултат на тия мирови способности. Ако не бяха тия способности, не би имало живот. Но ще кажете: нали животът създава способностите? Може ли способности без живота? Дук се засяга разумният живот. Има ли друг живот? Цялата вечност е напоена с живот. Тъй както атмосферните влияния са причина за мълнията, така й животът е причина за човешката сила. Не може да има сила, ако няма атмосфера, т. е. Не може да има способност ако няма живот. Животът е канавата, върху която работят способностите на Духа и душата.

И тъй, ще имате ясна представа, положително знание, що е това живот. Той е най-богатата атмосфера, най-чувствителния етер, чрез който се проявяват способностите. Какво е способността? Дело на Духа. А какво дело е на Духа? Това е животът.

Мисълта ни беше за прехода, който трябва да стане у вас, за да преорганизирате вашия мир. Ние не се занимаваме с вашия организъм, а с вашия духовен мир. Той ни трябва на нас. Имате ли богат духовен мир, ще имате добро, чисто тяло. Защо ни трябва вашия духовен мир? Защото чрез него ние ще изпълним великата задача във великия Божествен план. Чрез вашия духовен мир ще продължим великата древна мъдрост, ще предизвикаме езика на Духа да разгадава, да разкрива великите тайни на живота. С това не искаме да ви изплашим, че ние ще ви ангажираме. О, не! Вие сте напълно свободни. Преди всичко свободата. Тя в най-милото, най-скъпото, най-желаното за вашите души, но ние искаме да обхванем, да прегърнем вашата душа, защото на нея й трябва топлинка, трябва й ръководство, трябват й бащински грижи, майчини милувки, трябва й духовно мляко.

Като ви спомняме за тия начала у вас, ние имаме предвид всички ваши възможности. Духът вече работи вашия вътрешен мир - бавно, но сигурно. Той не се колебае от това, че вашия устой, че вашата мисъл не е още тъй чиста, а има примес – примес от деди и прадеди, от миналото и сегашното.

И тъй, богат духовен мир. Това е вашия прелом. Този прелом ще създаде богата поезия у вас. Ще станете поети, ще станете музиканти, философи, защото преломът у вас е ритъм на Духа, а там, където има ритъм, има звук и тон, а щом се създаде звукът, тонът, идва словото.

Мъдрост, мъдрост се иска! Кой иска тая мъдрост? Кому трябва тя? Трябва на онези сили, които подържат развитието във вековете. Станете техни съработници, съученици, за да помагате във великото им дело.

Ученикът трябва най-напред да познае себе си, да разгадае себе си. Щом направи това, Божествената тайна ще бъде открита. Има ли нещо неясно, което да спъва мисълта? Преди всичко мисълта трябва да бъде абсолютно свободна, тъй като мисълта у ученика трябва да придобие мислещата способност у Бога. Ученикът представлява за Учителя образно слово. Слънцето, планетите представляват образно слово за Учителя. Учителят не всякога си служи с абсолютностите. Това е метод на Духа. Това е положителна наука, наречена положителна, образна наука. Вие всички тука сте образи.

Какво е това, проява на Бога. Проява на Бога, това е образната мярка на неговите способности. У Бога способностите, възможностите са неопределени, неизчислени, но специално за човешката йерархия Божественият Дух си служи чрез образите, затова той е създал природа с много и много най-разнообразни образи, които не всички са още проучени от официалната наука, Науката тепърва се занимава с минералния мир, с растителния мир, с животинския мир и с човешкия мир. Но тия мирове са богати с образи. Те са конкретни доказателства за творческата способност на Божия Дух. И тогава, в кое поле, в кое пространство или в коя вечност ще търсите образния свят на Духа. Тя е непонятна за вас. Вашият образен свят е святото доказателство за великата работа на Духа. Ще започнете от вашия свят, за да преминете в ангелския, в Божествения свят. Той е една богата идея, които богатства са плод на Духа. Духът дълго е работил, докато създаде този ваш свят. И колко внимателен е Учителят към този свят! Учителят не пренебрегва делото на Духа, но той си служи с тия сили, които са плод на вашия живот.

И тъй, образното слово прави мъчните неща лесни, скритите - открити, тайните - явни, мъчните - лесни, отвлечените - разбрани. Това свидетелстват и лекциите и беседите на Учителя, пълни с примери, анекдоти, приказки, разкази, за да обогати съзнанието ви, да го направи способно да се добере до безсмъртния жив образ на Божия Дух, т. е. да се издигне до безсмъртния живот, образ на Бога.

Истините са големи глъбини. Не можете лесно да ги обходите. За тях трябва силен Дух. прозорлив ум. Следователно, велика наука представляват тия глъбини. Коя е официални наука? Официалната наука е тази, която дава данни, официални данни, положителни мерки. Всяка наука, която се занимава с доказателства, не е материалистична. Доказателствата са плод от усилията на ума. Следователно, където има плод, там има Дух и живот. Следва - няма материалистична наука. Всяко нещо, щом е доказано, проверено, то е наука, а щом е само предположение, хипотеза, то не е наука. Ние говорим за наука на Духа, защото целият образен свят, с всички поделения, с всички вариации, с цялата хармония, представлява велика наука. Къде е научното? Научното е в душата и Духа. Те са които знаят, те са, които са естество и вещество от началото.

Човешкият дух още не може да си представи за онези малки частици, например за етерните частици, които представят основа за научната мисъл. Ние ги наричаме етерни, защото така са познати за човешкото съзнание, но те не са етерни. Те са светлинни. Вас ви интересува сега, как ще докажете на материалистите. На материалистите ще докажете със самите тях, като образно дело на Духа. Но ще кажете: те ще вярват ли на този Дух? Вие няма да им говорите за Духа. Вие ще им говорите за излъчване. Но те ще ви зададат въпроса, от къде е това излъчване? То иде от цялото, от фокуса. Къде е този фокус? Този фокус е в самия себе си. Той е и в слънцето и в звездите, навсякъде. Но те ще кажат: това е идолопоклонство, т. е. не доказана истина, не доказана наука, защото няма научни построения.

Ето къде ви трябва образно слово. Построение ви трябва - да построите образно вашето доказателство. Добре е, че учените се занимават с вирусите, т. е. отлично. Друг ден ще се занимават с антивирусите. Това е забавление, забавление за ума. Но ще кажете: как така забавление. За големите учени е голямата идея, широката идея да открият най-после причината на последствията. Наистина има последствия и тия последствия наричат материалистична наука. Няма материя. Но ще възразите: как така да няма материя? Обновата на битието е материална. Вярно ли е това? За вас, окултните ученици, вярно ли е това?

Ние казахме в тази лекция, че Духът, това е мислеща способност у Първоизточника. Кое е материя тук? Мислещата способност или причинителя на тая способност? Тук вече има способност, а учените щом бъркат, че всяка способност отъждествяват като материя. Всички явления в природата са способности. Минералното царство е способност, растителното царство е способност, животинското царство е способност. Щом е способност, там се недрят елементите като вируси, като електрони, като протони. Казваме тогава, може ли тези способности да бъдат мъртва материя? Няма мъртва материя, а има организми на Духа, а организмите на Духа са способности. Може ли мъртвата материя да даде живот на житните зърна? Не може. Може ли мъртвата материя да, даде живот на всички растения? Не може. Може ли мъртвата материя да даде блясък на скъпоценните камъни? Не може. Всяко явление в природата е Божествена способност. Така ще разбирате нещата.

Но ще кажете: има отрицателно, има падение. Има отрицателни способности, но те са способности, не са мъртва материя. Щам са способности, няма смърт, няма мъртвило. Целият човешки живот е резултат на тия способности, наречени мъртва материя и тепърва официалната наука ще докаже това. Просветените духове няма да дадат мир на тия учени авторитети, докато не докажат образно, че няма мъртва материя, че навсякъде присъства един разумен акт, разумно способност.

29 януари 1951 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...