Jump to content

264. Специалностите на Духа / 1 /


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 264-то

Специалностите на Духа

/1/

Ние засегнахме един от важните въпроси, който е бил централна мисъл, която е занимавала вековете, която е подготвила умовете, която е разширявала съзнанието и е откривала сферите на свръхсъзнанието. Тя е била способността и специалността на Духа. Специалност на Духа се подразбира неговото диференциране като мъдрост. Специалност на Духа подразбираме трансформиране на светлината, поляризирането й като любов. Трета способност на Духа е специалната подготовка за въплъщение на душата като движение и като сила.

И така започна сътворението. Чрез тези две свои специалности, способности, Духът се е проявил като Велико Начало. Това е историята, която е занимавала Великите Учители, които са създавали системи за възпитание, за подготовка, за посвещение - системи, които са легнали в обновата на великото познание. Велико познание! Да познаеш, какво? Да познаеш способността, която е начало у тебе, която разкрива един необятен мир в твоята душа, в твоето начало. Диференциране! Първи миг на движение, първи миг на замах, първи миг на размисъл, първи миг на промисъл, първи миг на светлина. А всичко това е мъдрост - трансформиране, поляризиране на светлината, която е същина на Първоизточника, която е клетка, която е начало у него. Като клетка, Духът й способства да се поляризира, да се прояви като виделина.

Ето нишката, началото за историческото проявление На светлината като виделина. Трябва виделина. Виделина подразбира виждане. Трябва да видиш - да видиш източника - светлината. Кой, коя магия ще ти разкрие за възможните въплъщения на душата, тази първична същина? Само магията виделина. Трябва да видиш, за да може да осъзнаеш. Тук процесът виждане е духовен акт, движение на Духа, творчество на Духа. Кой не вижда? Който не се е поляризирал, който не се трансформирал, защото живее в небитие. Духът има много специалности. Колкото звезди съществуват, толкова способности и специалности има той, но те се отнасят само при специалното му диференциране. У него има още милиарди други способности и специалности, но те са извън сътворението. Те са особен ред енергии. Ще ги наречем особен род сили, които са в специална съкровищница на небитието. Това подразбира онази непреривна, богата субстанция на Великото Начало. Но сега ние се занимаваме специално с диференцирането, с поляризирането, с въплъщението. Това е троицата, която напълно проявява Великото Начало. Те са: Духът, светлината и душата. Понеже са същини, необходимо им е движение - движение на диференциране, движение на поляризиране и движение на въплъщение. Диференцирането е дало образите, поляризирането е дало формите, а въплъщението е дало живота.

И тъй, животът започва с формата и образа. Това е ясно, лесно да се усвои, лесно да се проучи и лесно да се опита, защото ученикът представлява тези три специалности: диференциране, поляризиране и въплъщение. Чрез тези три специалности той ще разкрива и другите специалности, на Духа, които ще му дадат възможност детайлно да се проучи. Диференцирането на Духа се е проявило като умствена способност - създал се е ума, т. е. образът на ума, защото ученикът трябва да има образен ум, който по образ да схваща, да разбира истинското лице на виделината. Виделината има лице. Виделината има огледало, т. е. тя самата е огледало.

Друга една специалност, това е мисълта - мисълта, която е поляризирала, т. е. трансформирала. От умствена енергия се е трансформирала в мислеща способност. Това е чувството, въплъщението, силата. Ако няма чувство и въплъщение, няма и сила. Силата е резултат на едно висше явление - чувството, въплъщението. Трябва да се въплъти душата, за да се прояви силата. Други способности, т. е. специалности на Духа, ние ги наричаме специалности затова, защото Духът по специален метод проявява своите способности, то са движението. Ако няма въплъщение, ако няма сила, няма и движение. А знаеш ли какво е това движение? Това е първият ритъм на голямата душа в процеса на въплъщението. Това е лесно да се опита и разбере, защото всеки ученик е въплъщение, е сила и ритъм. Какви други специалности като способности още е проявил Духът в ученика? Това е импулсът към знание, т. е. търсене, откритие. Знаете ли какво значи откритие. Това е най-великото събитие в битието, когато Духът е открил себе си чрез великите процеси на диференцирането, поляризирането и въплъщението. Най-ценната способност, която ученикът е придобил, е завладял, това е способността му откритие. Колкото повече се специализира ученикът в откритието, толкова повече Духът се диференцира като способност в него. Да откриеш, кого? Да намериш себе си; да откриеш своето начало, т. е. да познаеш себе си. Откритие, това е най-гениалната способност в ученика. Всички фактори, които са същини на Първоизточника, са все възможности на откритие.

И, ако този процес в ученика получи едно вътрешно диференциране, едно вътрешно поляризиране, едно вътрешно въплъщение, специалностите на Духа стават същини за него. Това е способностите на ученика, за да може той да диференцира, да поляризира и въплъти тия специалности на Духа. Тогава той е с претенции за едно завършено Битие.

Да, да откриеш своето Битие, да откриеш факторите. които имат отношение към това битие. Да намериш, кого? Централната Първична способност като ядро в себе си. Това е завършено битие. Извън това централно ядро е небитие. Така ученикът бива завършен характер. А ние говорихме за характера - какво е това характер? Характерните проблеми са източници на свръхсъзнанието. Това е характер, т. е. това е Върховна и добра воля. Характерът е свързан с разумната воля, т. е. характерът проявява разумната воля, но ние ще поставим въпроса така: върховната воля и добрата воля. Като говорим за разумна воля, ще се разбира, че има и неразумна воля. А когато говорим и за добра воля, ще се разбира, че има и зла воля. Когато говорим за Върховна воля, се разбира и за някаква си нисша воля

За да може ученикът да има правило схващане, ние казахме. че трябва да има тези специалности на Духа: откритие и характер. Откритие и характер! Способността откритие ще създаде характерното, действителното, т. е. истината. Когато се говори за откритие, се подразбира да се напипа, т. е. да се открие, да се подразбира, да се напипа, т. е. да се открие истината. А за да се открие истината, трябва да бъдеш характер, трябва да бъдеш Върховна Воля.

Сега ние изнасяме някои специалности из богатия живот на Духа, защото и Духът има живот. Когато ние говорим, че животът е произлязъл посредством диференцирането, поляризирането и въплъщението, то не значи, че животът създава. Животът е душа на Духа. Само така може да ви стане ясно, какво е това душа. Тук се изисква една спретната мисъл, изтънчена мисъл, проникната мисъл. Защо? За да може да проникнете като откритие. Най-голямата загриженост на Духа е, ученикът да открие неговата същина, т. е. неговата душа. Защо е необходимо още светла мисъл, богата мисъл? То е, за да може ученикът да бъде виделина, да може да проникне в същината - светлина, защото казахме, че светлината е същина у Бога, а виделината е резултат от движението, работата на светлината.

Когато така се подготвя ученикът на вътрешните скрити способности на Духа, той придобива една способност на безмълвие, одухотворение, която способност го отвежда високо, всестранно и му дава възможност, чрез способността виделина и откритие, да открие същината на своето битие. Ученикът е същина. Досега е била неоткрита, затова той е бил извън Школата, но щом е влязъл в централното ядро на Школата, той започва да се диференцира, да се поляризира, да се въплъщава като откритие, като виделина. Три живота се изискват в ученика: живот на диференциране, живот на поляризация и живот на въплъщение. Само като такъв живот той ще постигне магичните състояния. Има магични състояния. Тия магични състояния са способности на Духа. Само чрез магичните състояния той ще открие мистичния живот, мистиката, т. е. обаянието на Духа. Това е мистика. А знаете ли какво е давление на това обаяние върху ученика? Съвършено преобразяване образът, специално преобразявано мисълта, също и чувствата. Това е мистиката.

Като говорим за мистичното обаяние, започва шум. Защо? Защото симпатичната нервна система не е още пригодена. А тя е важната артерия за мистичното обаяние. Симпатичната нервна система е свързана главно с диханието, а диханието е фактор в целия колектив. Ето защо, ученикът ще трябва да преобрази нервната си система посредством обаянието на мистичния огън; Трябва да я обгори с този огън, защото щом е обгорена, тя не се подава на зараза, тя не се подава на бацили, на трохини и т. н.. Ето защо се препоръчва на ученика на Вътрешната школа специално да подобрява, да обгорява с мистичния пламък своята нервна система. Това е първата специална стъпка на ученика към вътрешно посвещение. За да се изучат глъбините на Духа, се изискват специални органи. Един специален орган, това е нервната система.

Да, материята е трудна. Тя ангажира мисълта, разума, съзнание то, но трудните неща, трудните области са математическо занимание за ученика. И ако ученикът изпитва радост, щастие, блаженство, то е именно това обгаряне с мистичния пламък. Пламъкът на мистицизма пречиства нервната система. Тя дава възможност на всички годни клетки да са в движение - значи клетките, който са способни, които не са се подали на отравяне, които се борят героично против нисшите клетки на злата воля. Борбата е между злата и добрата воли. Добрата воля е прогреса, а злата воля е процеса. Следователно, има ли зла воля? Трябва процес, за да има прогрес. Но кой ще създаде прогреса? Нали трябва да има един върховен прогрес. Той е Върховната воля или наречена Разумна воля. Ето какъв е пътя, ето какви са стъпалата на ученика, т. е. каква е стълбата на ученика към възхода - да има способността откритие и способността виделина. Те са способности. Откритието е способност на Духа, а виделината е способност на светлината. И виждате в какви варианти работи и създава Духа. Чудни са способностите на Духа. Велики са специалностите на Духа. Всяка една способност се проявява като специалност. Защо? Способните ученици стават специалисти. Това е логика - логика на промисъла, но това е и същина - същина на Върховната Воля.

Но ще се зададе въпроса, защо до сега не знаехме за тия същини и трябваше да минат много векове, за да изживяваме големи сътресения, бури и стълкновения? Понеже бяхте в процесите, а сега влизате в способностите. Това е развитието, това е еволюцията, което не е било така необходимо за Първоизточника. Щом не е било необходимо, защо се е допуснало? Защото Духът се диференцира, светлината се трансформира, поляризира и душата се въплъщава. Защото започна начало на творчество, начало на сътворение, това е същината на онази първична мисъл, която се е проявила като импулс или ритъм в сътворението.

Това са все специалности на Духа. Но Духът има още много способности и специалности, които той ще има за задача за в бъдеще да разкрива, да ги проявява, за да може да стане пълно диференциране, поляризиране и въплъщение в ученика. Това е великата мъдрост, а ученикът трябва да бъде мъдър. Коренът на неговата способност трябва да е мъдростта. Но ще кажете: нали трябва да бъде любовта. Мъдростта включва любовта, истината, правдата, добродетелта.

И тъй, като изнасяме за специалностите на Духа, ние имаме за задача да обогатяваме вашата мисъл, да украсяваме вашето чувство и да подновяваме вашия живот. Има ли нужда да се подновява живота, т. е. да се разцъфти? Животът трябва да се разцъфтява, за да даде плод, плодът на живота е любовта. Плодът на ученика трябва да бъде най-вкусния, най-ароматичния, това е любовта. Следователно, любовта ние я изясняваме като плод. Но тя нали е същина? Ами че, плодът е същина. Ако няма плод, няма живот.

И тъй, вашата критична мисъл трябва да бъде богата, за да може лесно да разрешава висшите проблеми на живота, защото животът е душа на. Духа. Ценете живота. Обичайте живота - животът в минералите, животът в растенията, животът в животинския мир, животът в човешкия мир, в ангелския мир и т. н. Спрете се пред живота и не нарушавайте нито за миг неговото движение. Когато така опознавате живота, всички противоречия, всички тъмни мисли ще бъдат премахнати, т. е. за вас няма да има черни души, защото всяка душа е свещен живот. Ученикът на Вътрешната школа познава само, един живот - свещеният живот.

Но ще кажете: какви трябва да бъдат отношенията ни към новото явление в живота. Трябва да не виждаме, трябва да не чувстваме, трябва да не изживяваме, за да можем да имаме едни добри отношения. О, не! Добри отношения подразбира да преобръщаш нещата, т. е. да ги диференцираш, да ги поляризираш и да ги въплъщаваш. Това е знание. Това е магия на словото, магия на Голямата Душа.

И тъй, от сега нататък дълг се вменява на ученика във Вътрешната школа да цени живота, да преобръща нещата от безпорядък в порядък. Това е знаменитото в ученика. Ако това не става, той е като всички, които са в процесите. Ученикът трябва да бъде виделина и откритие. Който го види, да се обгори, т. е. да просветне. Ето. какво ценно богатство е мисълта на ученика - да обгаря, да просветява, да открива. Няма да има скрити явления, скрити събития, ако ученикът правилно възприеме и разумно се ръководи от тези три важни начала: диференциране, поляризиране и въплъщение. Ученикът трябва да се диференцира в душата, да се поляризира в душата. да се въплъти в душата и. така ще я обгори, пречисти и ще й даде импулс да тръгне по пътя на просветлението.

Има още много скрити тайни, които ученикът още не знае. Една тайна е бъдещето. Той нищо не знае за него. Ами, не е ли тайна и настоящето? Какво знае той за него? Ученикът е настояще и бъдеще. Защо? Бъдеще е, защото се поляризира. Настояще е, защото се диференцира. Защо настоящето е диференциране, а бъдещето е поляризиране? Защото Духът създава условия на светлината се прояви като виделина. Но ще се зададе въпросът: извън светлината, къде е Духът? Какво е той по начало? На този въпрос ще спрем. Защо? Защото още няма пълно диференциране, поляризиране и въплъщение у вас. Сега започва, процесът във вас, подготовка за въплъщение, след въплъщението ще започне процесът на поляризирането и след това ще дойде състоянието на диференцирането.

Но ще кажете: това процес ли е? Не, това е явление за вас. Ние изключваме вече процесите за вас, защото ви освобождаваме от миналото, заведохме ви в настоящето и ще ви въведем в бъдещето. Това е знание. Знание значи откритие. Знание значи също виделина. Нека тези мисли, които са избрани, взети от книгата на свещените правила, да минат като основа във вашата мислеща способност, чрез които способности ще се отъждестви вашата мислеща способност с мировата Мислеща способност. Ето къде е мисълта: да бъдете само мислещи способности. Способността не приспива ученика, способността не отклонява ученика, не спира ученика, не отвлича ученика, а го отвежда, т. е. тя го открива. На кого? На света, т. е. на душите, които са в процесите. Тя го открива и на духовете, които са в благодатта. Това е новият свят за вас. Ние не ви говорим за подробностите на тия светове, защото вашата способност ще открие подробностите, а нашата способност ще ви отведе в този свят. Но ще кажете: ще виждаме ли този свят? Щом имате око на способности, ще го виждате. Щом имате сърце на способности, ще го изживеете. И щом имате мисъл на способности, ще го проучите.

18 юни 1951 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...