Jump to content

265. Специалностите на Духа / 2 /


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 265-то

Специалностите на Духа

/2/

В миналата среща говорихме за диференциране на Духа, за поляризиране на светлината и, за въплъщение на душата. Тези три, както ги нарекохме специални явления, секретни специалности на Духа, идват да помогнат на ученика на вътрешния институт, вътрешната „Алма Матер“, на Вътрешната светиня, на Вътрешната школи, да го подготвят, да ги изявят, да го надарят като специално явление, защото специалните явления са ритъма в живота. Само там може да има ритъм, където има специално явление на Духа. Следователно, вам предстои да опитате това специално явление, да минете от процесите към явленията, защото явленията са истинската богата душа на Първопричината. От тия явления вие ще съдите за реалността на тази Първа причина.

Ученикът на Вътрешната школа трябва да знае за Първопричината. За него няма незнание, няма тъмнина, защото явлението е специално. Така в миналите древни школи е имало специални явления, но те не са биле добре познати, защото са били елементарните знания, защото тогава душата е била в процесите и трябвало да минат много изпитания, много епохи, докато тези процеси преминат в явления. В най-последната школа на християнството се мина отчасти от процесите към явленията. Тогава се говори за опрощение на греховете, защото човечеството беше в голямо отклонение. Но сега дойде Духът, същият този Дух, който не казва опрощение на греховете, но посвещение на душата, просвета на ума и съвършенство на Духа. И след тази епоха идва друга една епоха, когато Духът ще засвидетелства една друга специалност, тя ще бъде от посвещение, към съвършенство, т. е. когато учениците влязат като майстори в сътворението. Това е великото развитие, което носи съвършенството, т. е. проявява съвършенството.

Когато вам се говори за съвършенството, за явленията, за процесите, обръща се сериозно внимание главно за присъствието. За да може една школа да устои на голямото наблягане, на голямата депресия, зависи от присъствието. Когато присъствието е знаменито, когато присъствието е специално, там съвършенството е реално.

И така, вам се обръща внимание да се проникнете все повече и повече от поляризирането на светлината, от диференцирането на Духа и да станете пълно въплъщение на душа та. А знаете ли що е това момент на въплъщение? Велико мирово събитие, велика церемония наречена, защото там става голямо откритие. Там Духът се проявява като начало. И тогава ученикът, напълно осеян от светлината, ще може да се ориентира, ще може да намери пътя на настоящето, който път ще го отведе в бъдещето. Само при специално явление, ученикът може да има това озарение да види своето минало, от което да взема само поука. Тогава той ще може да обгърне своето настояще за да може да се ориентира, да стъпи здраво върху свещените стъпала на великата стълба на посвещението. А стъпил върху тази стълба, той ще опита, той ще изживее великото бъдеще.

Какво е великото бъдеще за ученика? То е велико явление, то е велико присъствие. Едно от големите специалности на Духа, това е присъствието на Духа. Ние казахме, че Духът има много специалности, т. е. Духът има много възможности, които той. проявява като специалности. Защо трябва да ги прояви като специалности? За да може специално да подготви ученика, да му разкрие, да му открие ония същини, за които той знае, които същини са скрити за него, благодарение на голямото отклонение, благодарение на големия застой, който той е изживял. За да може специално да се подготви, нему му трябват и специални методи, специални правила, специално ръководство. Не може ученикът да се подготви без специално ръководство, а посвещението е най-необходимото явление. То неминуемо трябва да се мине, защото нему му предстои да му поверят известни задължения, да стане участник в големите проблеми за разкриване необятния план на Всемирното братство на Всемирното ръководство. Ръководство трябва, да те ръководи Велик Учител, който да ти открие първо твоята същина, която да бъде начало за разкриване на всички други същини, които представляват космичния мир, космичния свят. Само по пътя на космичното посвещение ученикът ще може да проумее специалностите на Духа за космичния развой, за космичните явления във вселената.

И така, на ученика предстои да се диференцира, т. е. да има като микрокосмос отношение към макрокосмоса, големия свят, голямата душа, необятния Дух, да се поляризира като същина, която да има отношение първо като знание, като познание и най-после, да се въплъти като душа, за да може да опита, т. е. да има отношение към живота.

Живот, познание и съвършенство! Това е посвещението на ученика: животът като въплъщение, познанието като поляризиране и съвършенство като диференциране. Когато, усвои тия специалности, когато той проумее тая троица, която способства да изяви напълно създателя, т. е. великото Начало, тогава ученикът ще завърши с процеса на съвършенството и ще влезе в момента, защото ние казахме в миналото: Първото начало е само момент. Няма друго разбиране, друга наука, друга дисциплина, които могат да открият това Начало, освен в момента. И тогава ще се зададе въпроса: ами цялото проявление, всички явления в природата, в космосите, в битието, момент ли са? Ние отговаряме: те са дело на момента. Трябва повече съсредоточение, за да може да се обхване тази материя и тогава идва дознанието, свръхсъзнанието и ученикът просветва, става пълно откритие, защото няма ново, няма нови неща. Всичко е дело на този момент.

Когато така се поставят въпросите, проблемите човешкият ум е поставен на известна съблазън. Защо? Защото той е ресор на процесите. Чрез този ресор той опитва нещата, обхваща ги, стимулира ги, конкретизира ги, доказва ги и казва: освен този ресор, друго напрежение, друга пластика, друго движение не същества. От тук започва голямата идеология на материализма. Но, такъв ли е ресора на Духа? Съвсем не. Ние говорихме за неговите качества, за неговите способности, за неговите специалности, защо то ресорът на Духа е велик момент-Върховното начало. Който стъпи върху този ресор, той опитва голямото действие, голямото изживяване на този ресор.

И тъй, помнете: стъпете на този ресор, да станете специалисти, да може. да овладеете магичните сили и светлинните сили. Те трябва да станат естество у вас, защото такова трябва да бъде естеството, за да може да се яви същината. А прояви ли се същината, ще се открие Началото като идея, като импулс, като ритъм. У вас трябва да залегне мисълта, да залегне чувството и волята, да откриете бъдещето на това явление, което сега пулсира върху вас. Труден момент е. Който опита момента, той ще разреши голямата загадка за живота. Стремете се към живота, защото живота е прилив. Живота е това начало. От образа, от същините, от ритъма на живота, ще можете да се вживеете в това Начало. Да, началото трябва да залегне у вас като велико присъствие. Трябва да разгадаете, трябва да разкриете, но кой? Вие ли ще откриете или друг някой? Много са факторите, много са силите, които ще съдействат, които ще вземат участие за вашата подготовка, но се изисква специално от вас. върху които Духът е стъпил, който той опитал, на които вече се надава. Епохата е важна, историческа. И Школата е историческа, защото тя ще ознамени исторически явления. От нея ще вземат, от нея ще се учат, за нея ще разказват, тъй както сега се разказва за древните мистични школи, езотеричните школи, за магичното царство на Агарта и т. н. Всички тези епохи са били предшествани с велико присъствие на Учителите. Така и сега тази епоха е предшествана от Велик Учител, който наново тласна човешкия дух, който наново пробуди човешката душа, за да бъде подготвен за великото, което иде.

И тъй, след всеки учител, Духът се излива. Така и сега Духът се излива в голяма мяра. Който може да запази съдържанието, еликсира, той ще стане знаменит. Но сега няма такава условност, няма такива пазарлъци „който“, а всички вие ще трябва да ознамените новата епоха, да възтържествуват идеите на Всемирното братство и да се изпълни великия план на Великия, Върховния.

Ние поставяме въпроса: сега или никога. Този въпрос е бил поставян в миналото, но все е ставало изключение, а сега няма изключение. Изключенията са били необходими а миналото за подготовка на човешкия дух, а сега, когато човешкият дух мина през епохата на опрощението, изживя епохата на посвещението, няма изключение. Но ще се зададе въпроса, къде да търсим тия явления? Къде и как да опитаме това присъствие? Явленията ще изживявате сред природата, а присъствието ще опитате в Школата.

Природа и Школа! Природата е магичен институт на Духа, а Школата е върховен институт на Духа. Магия и върховност! Що е това магия? Магията е ритъм. Но ще кажете: как можем да разбираме магически ритъм. Това са същини. Това са същини, които вие ще опитата. Магията е специалност на Духа. Ако става въпрос за специалност на Духа, ние казахме, че Духът има много специалности. Една важна, една силна специалност на Духа е магията. Магията има мистичен елемент. Някой ще каже: защо пък ще трябва да се омагьосваме? Не стига ли нашето закъснение, а сега трябва да изживяваме магични състояния? Чрез магичните състояния става пълно въплъщение. А знаете ли какво значи въплъщение? То е, да се върне човешката душа в голямата Божествена Душа, а това не може да стане без мистичните магични явления. Трябва въплъщение. Трябва връщане. И когато ние говорихме за момента, то е точно това връщане - нов прилив към централното ядро. Беше някога отлив, а сега е прилив.

Дано бъдем разбрани. Дано присъствието изпълни своята мисия. Няма дано. В окултната школа няма „дано“. Във Вътрешната школа няма „кога ли“ „дали“, „може ли“, „ще бъде ли“. Вътрешната школа е реално явление. Тя е импулс, ритъм. Ето защо, щом ученикът е стъпил върху свещеното стъпало на посвещението. Ще опита съвършенството. Ученикът наистина Има много задължения, има много препятствия, има много предубеждения, има много нужди. Това добре се осъзнава от Върховното ръководство, но Върховното ръководство не познава спиране, не позволява спиране. Защо? За да се не пречи на силите, които са във възход. Всеки който е спрял на пътя, ще бъде изринат, защото там има само прогрес - няма процеси. Но ученикът ще се извини. Ще казва: нали трябва да се съобразяваме, трябва да предвиждаме, трябва да се нагаждаме. Това са все изключения. Ученикът трябва да бъде над всичките изключения, над всяко нагаждано, над всяко предвиждане. Той трябва да дирижира, т. е. да координира тия сили, т. е. тия изключения. Защо? Защото всички способности и специалности на Духа, са все негово начало. Това е истината и всеки от вас осъзнава, но все пак има изключения. Не забравяйте - в момента е присъствие. Не пропущайте момента. Не позволявайте да загасва Духът. Не приспивайте съзнанието си, а се стремете да ви овладее свръхсъзнанието. Чрез тази способност на Духа - свръхсъзнанието, вие ще бъдете ръководещо начало на всички други сили. Вие ще ръководите събитията, вие ще представлявате епохата, вие сте гаранцията за новата култура. Вие сте силното, което ще изнесе безсмъртната мисъл на Великото Начало. В този процес на подготовка, в този процес на координиране, процес на натиск, вие ще видите вашето славно бъдеще, т. е. вие ще представлявате бъдещето, новата култура, т. е. ще пресъздадете вашия образ, в образа на шестата раса. Бъдете членове на шестата раса, представители на шестата раса. Това е гениалното, това е мъдрото, силното, което ще ознамени в сегашното си съществувание. Към вас са обърнати очите на велики представители, но към вас ще обърнат сърцата си и всички нуждаещи се. Бъдете готови, бъдете знамение, бъдете утрешното чудо за да ознамените епохата на Великия Учител.

Да, да се ознамени епохата! За нея да жадуват, за нея да мислят, нея да търсят всички ония, които закъсняха. Епохата на великото възлизане, епохата на великото връщане, на великия прилив. Обогатявайте се. С какво? Със специалността диференциране, поляризиране и въплъщение. Нека и вашият дух се диференцира. Нека и вашата мисъл се поляризира и вашата душа се въплъти. Това е начало на безсмъртието. В процесите е смъртта, в съвършенството е безсмъртието. Когато се разберат тия истини, те лягат като основи за просвета, за знание, за величие. Трябва ли величие на ученика? Той трябва да бъде велик, не гений. Геният е само специалист, а великият е мъдрец.

Ще стане ли всичко това? Няма „ще стане ли“. Върху вас е сложен печатат, доста силно нагрян от огъня на Духа и този който се отклони, всеки ще го познае, че е бил под печата, а сега е детрониран. Ние поставяме така въпроса, защото изпитанията са доста силни. Трябва обгаряне - обгаряне на Духа. Да обгори материалистичната ви философия, да я трансформирате, т. е. да я разложите. Какво значи материалистична философия? Това е насъщният - най-важното днес. Ако сега сте при известни условия, то не значи, че тава е вашето място, вашето бъдеще или вашето съществувание. Вие сте друго. Вие сте едно свещено явление. което в основата си няма процеси на разложение. Напротив, вие сте едно явление като велико присъствие. Присъствайте! Присъствайте, за да може да се научите. Присъствайте във всеки свещен акт на Духа, акт на живота, на природата, в разцъфтяването на душите. Бъдете присъствие, за да може да се разцъфтите като съвършенство.

Какво има още да се каже и какво ли казахме досега? Има ли да се изнесат още някои специфични явления на Духа, т. е. да се засегнат някои специалности на Духа, за да може ученикът да обхване началото на развитието. То е необходим процес. Защо? Защото той сам представлява едно развитие. Той сам развива някои същини и то при специални условия. Така за вас се създадоха специални условия. Търсете сега. Изпитвайте Духа, за да може да ви подскаже, да ви нашепне някои специалности. Вие трябва да станете специалисти. В какво? В най-големите възможности. Трябва да откриете първо вашето съществувание, т. е. да опознаете вашето съществувание. Какво сте вие в битието? Насекомо, животно, растение. минерал? Вие трябва да откриете вашето съществувание като действаща сила в Битието. Дали тази сила е космична, която има отношение към космосите, към сътворението или е една действаща сила, която има отношение само към трите царства: минералното, растителното и животинското. Къде се спъва ученикът? Точно там се спъва той; защото е имал отношение наистина към минералното царство, отношение към растителното царство и към животинското царство. Защо? Той трябва да стане доктор, професор за минералното царство, за растителното и животинското царства. А какво трябва да бъде за човешкото царство? Трябва да бъде вещ мъдрец. Ако не бъде мъдрец, тогава не може да взема участие в това велико явление - човешкото царство. Ученикът трябва да проучи своето съществувание. Той трябва да проучи своя организъм. Той трябва да знае оная велика магия, която се извършва в неговия организъм. Но как ще го научи? Като ботаник ли, като медик ли, като математик ли, като астроном ли, като естественик ли, като химик, като механик и т. н.? На ученика предстои да проучи една велика специалност, наречена алхимия. Алхимията включва всички други специалности. Щом има тая специалност, за него е лесно да се справя е дисхармоничните състояния на своя организъм. Той ще познава ония сили, които работят в организма. Той ще знае за същините на своя организъм. Защо? Защото е специалист, алхимик.

Може да се зададе въпроса: може ли да се предадат известни способности на ученика, за да работи с алхимичните елементи? Може. Един алхимичен елемент е важен – той е елемента Мислещата Способност. Ние го нарекохме елемент, за да може да си обясним процесите. С този елемент - Мислещата Способност, ученикът може да открие всички други елементи, които са като основи в неговото съществувание.

Да, това ще бъде. Какво друго предстои за ученика на Вътрешната светиня? Да стане свят, да се освети. Кой може да бъде свят? Само алхимика. Защо? Защото той преобръща всички елементи в елексир, в жизнено начало. Учените казват, че всяко начало е започнало от жизнения порив, т. е. мистиците казват това, а ние казваме жизненото начало. Когато ученикът се осъзнае като жизнено начало, той ще преобръща всички елементи в еликсир. Това е специален предмет във Вътрешната школа. Учителят там се занимава специално с ученика, защото той трябва да го освети, той трябва да го обгори, за да има поляризиране на светлината. Без светлина няма знание. Без просвета няма познание. Ето защо, станете поляризация. Без поляризация не може да има жизнено въплъщение. А щом няма жизнено въплъщение, не може да има жизнен еликсир, т. е. проявена жизнена способност.

25 юни 1951 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...