Jump to content

Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 274-то

Деятелността

За да бъдеш стратег, се изисква съобразителност. За да бъдеш мистик, се изисква съзнание. Съзнанието е стратег на Духа. Духът се е проявил чрез съзнанието. Като каква сила се е проявил Духът чрез съзнанието? Като мирова сила, като мирова любов, като космична обич и като духовен живот. Къде е съзнанието като ядро? Нали трябва един орган, който дава излъчване? Трябва да представлява някакъв си орган, фокус? А щом е такъв, трябва да има способност, деятелност. Този фокус, това централно ядро на съзнанието е душата. Но тия етерни движения чии давления са? Те са давления на поляризиращия се Дух, който се трансформира като способност, който присъства като деятелност, защото въз всяко начало има тези два елемента: деятелност и способност. Не може да говорите за съзнание, ако нямате деятелност и способност. Коя сила е деятелността и коя способността? Деятелността е душата, а способността е Духът. Защо душата да бъде деятелност, а да не бъде способност? Защото, за да се предаде способността, трябва да има деятелност, трябва да има способност.

И тъй, когато правите разграничение между Дух и душа, трябва да имате предвид тези две сили: мировата деятелност и Божествената способност, космичната деятелност и духовната способност. Само тогава ще имате ясна представа, що е това поле - душа и този фактор - Духът, защото душата се взема като поле, пространство, вечност в абсолютен смисъл, а Духът се взема като способност - Велико начало. Резултатът на тази концепция между способността и деятелността, е съзнанието. Отделна способност и деятелност ли е съзнанието? То е колективната Божествена мисъл. Има ли Божествена мисъл? Щом има деятелност и способност, има и Божествена мисъл. Извън мисълта вие Бог не можете да си го представите, защото той се проявява на дълбочина, в широчина, във височина. Чрез своята мисъл Бог е най-великото мислещо същество. Но той същество ли е някъде? При какви условия? При каква атмосфера? В какви полета? Има ли за Бога подобни условия и къде ще го намерите вие? А знайно е, че Бог е навсякъде, че Бог е любов, а щом е навсякъде и щом е любов, къде е неговото място, къде е неговото пространство, време и час? В съзнанието. И знаете ли какво представлява това централно съзнание? Ние употребяваме думата централно, т. е. централизация на силите, централизация на съзнанията, централизация на духовете, централизация на душите, централизация на мислите и чувствата.

Такова централно ядро ли представлява Бог? Не е ли ограничен като централно ядро? А знайно е, че Бог не е в ограничението. Тогава ще се яви степента, ще се яви йерархията и казваме: степен на съзнание - от по-ниско към по-високо. И когато на ученика се зададе въпроса, къде е ниско и къде е високо, той не може да даде ясен, положителен отговор, защото не знае, къде е ниско и къде е високо. В същност има ли ниско и високо? В съзнанието ниско и високо няма. Няма в мировото съзнание. Ниско и високо има в процесите на съзнанието, а в деятелността и способността на съзнанието няма ниско и високо. А какво има? Състояние. Какво е това състояние? Живот ли е? Светлина ли е? Вода ли е? Въздух ли е? Етер ли е? И най-големите учени не са могли да открият. Защо? Много ясно. Ако си само деятелност, ще разбираш нещата като движение. Ако си само способност, ще разбираш нещата като светлина, само светлина. Но щом си мирово съзнание, ти ще разбираш нещата като Върховна способност, която включва и мировата деятелност.

Ние казваме Върховна способност, защото няма друга дума с по-висши вибрации, с която да предадем стойността и силата на това Върховно начало. Но като способност, то става достояние, откритие. Защо? Защото всеки индивид, всяко същество чувства деятелността и разбира способността. А колко повече ученикът на вътрешните мистерии, които се вглъбяват все повече из скритите недра на Духа! Великият проблем, мировата идея на ученика на мистериите е да има тази деятелност и способност и да се вглъбява все повече и повече във върховните ядра на Духа.

Така вглъбен, у него ще прозвучат висшите съзнателни сили, които са потици от тия върховни ядра. На ученика му трябва контакт, т. е. способност, за да може да развие велика духовна деятелност и да се пробудят висшите способности на Духа в неговото съзнание. Но ще кажете: защо да се пробудят, т. е. висшите духовни способности да пробудят деятелната сила в съзнанието. Къде е сега застоя? Застоя е там, че деятелността е още непробудена. Има инертност, а способността на духовните ядра трябва да се въплътят в деятелността на съзнанието и то да се роди изново при блясъка на светлината и при присъствието на Духа. И тогава ученикът ще има мирово съзнание, което ще бъде подобно на Божието око, което всякъде прониква, всичко вижда, всичко анализира, всичко координира. Към тази способност се зове ученикът, за да намери началото на всяко явление в битието. И тогава като голям майстор, като голям астролог, математик, ще овладее безстрашието, за да може гордо, смело да стъпи върху ресора на Духа.

Да, смела стъпка се изисква, борчески дух и проведрена мисъл. Смела стъпка - защото трябва да отидеш. Борчески дух - защото трябва да направиш и светеща мисъл, за да може да проникваш. Не може да има знание без проникване. Идеалът на ученика е знанието. Колкото повече знае, толкова повече е съзнателен. Съзнанието се определя от знанието. Мярката, чрез която съзнанието работи, се казва мярка на знание. С този аршин съзнанието мери и той е най-верният метър в миросъзданието - съзнателния метър. Астролозите са го разпределили и разграфили по следния начин: взели са меридиана и са го разделили на 12 дома и с тази мярка те мерят величините, глъбините, височините.

Какво представлява един астрологически дом? Дом подразбира една специфичност на известно влияние и всички астрологически зодиаци не са нищо друго; освен дадени влияния, а вие ги знаете. Те са дома на овена, на лъва, на стрелеца и т. н. Всички тия астрологически знаци са дадени сили, които обогатяват съзнанието с голяма известност. Необходимо ли е ученикът да ги знае, да си служи с тях? Да. Щом той е под влияние на един дом, той се ползува, а щом се ползува, той трябва да осъзнае това влияние.

В миналата среща ние говорихме за тригоните, но сега ще подчертаем. че всеки тригон си има по един динамичен кардинален знак. Тия кардинални знаци са, които определят ъгъла на дадени способности. Те са, които дават активността, огъня на тригона. Кардиналният знак в огнения тригон е овена. Защо овенът е кардинален знак? Защото у него е огънят. А кой е кардиналният знак във въздушния тригон? Везни, който определя вечната хармония, който поляризира огъня на огнения тригон. А кой е кардиналният знак на водния тригон? Това е ракът, който е всестранното движение. А кой е динамичният кардинален знак на земния тригон? Това е знакът козирог - голямата експанзивност, големият стремеж към знание, към просвета, към живот. Тия динамични кардинални знаци в различните тригони са, които дават богат тласък на съзнанието да може да обхване все повече и повече върховни способности на Духа.

Да, върховни способности на Духа! Това е идеалът на ученика. Затова той е дошъл в школата при Учителя, защото Учителят за него е Мирово съзнание, което е отпечатък, е скрижали на Върховната мъдрост. Върховната мъдрост, това е силата, това е деятелността и способността. Когато говорим за мирова способност, за Върховна способност, подразбираме Божествено съзнание. Извън съзнанието няма способност - всичко е тайна, всичко е битието. И, ако ученикът има да открие Бога, то е само като способност. Защо ще го открие така? Защото и той е концепция от способности, защото е способност на Божия Дух. Колкото форми, образи има по лицето на земята, толкова способности има на Духа, които той е проявил специално към земята. А към всички други планети, той има други специални способности. Няма по-богата същина от тази на Духа. И когато ученикът осъзнае тази свята истина, ще му бъде ясно, какво представлява той от себе си, чие сътворение е той, кой е художника, скулптора, който се е занимал специално с него. Ще му бъде ясно, ще му бъде видело. Защо? Защото ще вижда, ще осъзнава, ще знае.

Когато засягаме тази велика област за същините, за способностите на Духа, ние имаме за задача да се обогати всестранно вашето съзнание, да имате астрологична мярка, с която да мерите пространството, времето, защото ученикът трябва да разреши въпроса с времето. Ако има една тегота, която той изпитва, то е времето. Той всякога казва: време няма, няма време. Той се нуждае от време, А налага се той да се освободи от времето, напълно да се ползува от пространството. Когато работи с мярката на пространството, тогава той ще има всякога време, защото пространството включва в себе си времето.

В тази среща ние няма да говорим за вечността. Защо? Защото ви казахме, че вие сте вечност. Щом сте душа, осъзната душа, вие сте вечност. Като вечност, вие разполагате с времето и пространството. Правилно ли е това посвещение? Който живее в степените, правилно е, но който живее в състоянието, той не се нуждае от степените на времето и пространството. И ако така е заангажирано цялото съзнание на ученика, той навярно ще забрави, че по време е болен, но по пространство е беден. Няма да има болест, защото не е във времето. Няма да има бедност, защото не е в пространството.

Но ще се възрази: велика теория е тя. Да, като теория тя е велика, но като приложение, има ли стойност? Има за тия, които имат време, имат и пространство и са вечност. Широта трябва-голяма, необятна широта, пълна свобода - свобода от времето, свобода от пространството. Стига му на ученика до сега, дето е мерил времето, мерил е и пространството. Долу мерките. Освободете се от тези стари аршини, които винаги ни дават дефицити - дефицит във времето: нямам време. Дефицит в пространството. Хвърлете старата мярка, която ви е заблуждавала. Не бъдете педанти заради нея. Съзнателната душа мери с мярката на абсолютната свобода. Гиганти трябват. Долу немощните. Вихрени духове, смели духове трябват. Само те могат да бъдат наследници на Върховната способност на Духа.

Ето защо, когато се чука с чука върху длетото, то е затова, защото трябва да се пречистят камерите на вашето съзнание. Трябва най-после да се инсталира една чувствителна, финна мембрана, която да е отразител на ефира на вечността. Гениалност трябва. Ученикът на Вътрешната школа трябва да има като знамение звездата на светлината върху челото си. Трябва да има ритъма на Духа в сърцето си.

3 ноември 1951 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...