Jump to content

Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 275-то

Мировата способност

От чие присъствие вие най-много се нуждаете? Вам е необходимо да присъстват висши умове - умовете на великите люде, на великите представители, които са координиралите себе си Върховната мисъл. Трябва ви мислеща деятелност, трябват ви радииращи умове, които да излъчват безсмъртните способности на Върховния живот.

Върховните способности на Върховния живот. Без присъствието на тия способности, без присъствието на тия велики умове, вие не може да се освободите от ограничените условия на физическия, живот. Вам ви трябва присъствие на велики умове на духовни сили, които да разтворят специалната книга, в която са написани законите, по които ще откриете способността на Върховното начало. Какво представлява тази секретна книга? Това е върховната памет, а която е централизирана мисълта на великите умове. Без тази върховна памет съзнателните сили у вас не могат да се координират. На тях им трябва централно ядро. За да може да бе почувствате като централно ядро на много висши съзнания, трябва да осъзнаете своята същина като духовен елемент. За духовния елемент време не съществува. Пространство - също, защото той съдържа и време и пространство. Той е прилив на вечност. Кога ще имате вечното съзнание, мировото съзнание? Когато сте прилив на духовен живот, на духовна същина. Когато говорим за духовна същина, ние ви представяме една много реална и близка картина – картината на способностите и картината на деятелностите. Извън тях, вие не може да имате обсега да тази картина. Духът има желанието да ви освободи от картините. Ако ви освободи от картините, ще ви въведе в образите. А, знаете ли образа на духовния живот? Това е същината - образа на духовния живот, т. е. ритмусите на Духа.

Тогава се задава въпроса: тези ритмуси на Духа във време и пространство ли са? Те са във върховното съзнание. Как да разберем тази така неопределена истина, която няма начало и край? Къде именно е мястото на тази Върховна способност? Всичко това е човекът? Има ли тогава място? Щом Духът ви въвежда в образите, има ли образ без място? Нали трябва място, за да могат да се проявят образите? Има едно такова специфично място в ученика - там, на това място, където той е повикан и му се дават директиви. И ако ученикът може да осъзнае това място в себе си, той ще бъде винаги там за да получи директиви, за да получи задачите, защото при присъствието на висши умове, непременно ще има директиви. Висшите умове не си играят. Те са директиви, те са ритъм за съзнателните сили.

Ето какъв колектив ви трябва на вас. Голям колектив от велики умове, от велики духовни същини, за да може да пораснете като гиганти, т. е. като място, където да се прояви Върховният образ. Кой е този образ? Той е организатор на висшето съзнание. Щом ученикът стане един такъв образ, едно такова висше съзнание, всички други тела отпадат. Тогава той вече не служи на нисшите тела. Той не ходи из областта на подсъзнанието. Той не се занимава с проблемите ма самосъзнанието. А какво прави? Той работи съзнателно в свръхсъзнанието. Какво значи това свръхсъзнание? Каква способност е то? Кой образ може да си служи с тази сила - свръхсъзнанието? Върховните образи, които имат централно осветление. Какво значи централно осветление? Присъствие на велики умове. Но ще кажете: какъв процес е това присъствие на велики умове? Космичен, духовен или Божествен? Това присъствие е Божествен, духовен и космичен процес. Защо? Защото образът е върховен, защото мястото е място на поляризация. Кое е това място? Това място сте вие, духовната същина. Кой е този върховен образ? Това е вашия ум, вашия дух. Тогава мъчно ли е да се отгатне истината за същината на човека? Щом е място, щом е и образ, не е мъчно. Място е затова, защото трябва да има присъствие на велики умове. Образ е затова,, защото трябва да се проявят способностите на великите умове. Кому трябват те? Какви енергии, какви елементи са тези велики умове? Тук е мястото да кажем, че те са космични закони, които съдържат в себе си великата истина за миросъзданието - космични закони, който регулират силите за духовен живот. Да, духовен живот, където душата трябва да присъства, тъй както кръвта присъства и се движи във физическия образ. Когато израснете като голям духовен образ, кръвта у вас ще бъде силите на великите умове.

Защо Духът ви подтиква към тази мисъл? Нима това е най-същественото сега в процеса на вашето развитие? Нима вие още нямате дълъг път да завършите с процесите на еволюцията? Дълъг е пътя ви. Много степени има пред вас още, много образи ще трябва да въплътявате, докато се въплътите в гениалния духовен образ. Но Духът подтиква, Духът открива, Духът подпомага, Духът разкрива, защото епохално е времето, епохално е пространството, епохална е вечността. Няма вече време, няма и пространство. Достатъчно живяхте във времето и мислихте в пространството. А сега Духът ви подтиква, Духът ви казва да се централизират всички ваши духовни сили в едно велико ядро, в което присъстват великите умове. Трябва да се съкрати процеса на еволюционното развитие. Трябва да се помогне на забавения ритъм. Защо? Защото светлината е изобилна, словото е изобилно, животът е ритмичен и бъдещето е близко. Няма вече закъснения. Не трябва закъснения. Сега трябва да се разреши най-кардиналният въпрос, въпросът да се въплътите в мировият образ. Докато не се въплътите, не може да имате осанката на свръхсъзнанието. Може ли да стане това? Стъпката е свещена. Стъпвайте смело. Не ограничавайте своята мислеща способност. Не стъпвайте във формите, в убежденията, във философията на страничните духове, но претеглете ведро, разумно у себе си своите сили и им дайте простор да се разгърне онази скрита книга, написана от далечното минало, от миналите векове, които така ревниво пазите в себе си.

Разкрийте се за светлината, повярвайте в Духа, за да бъдете винаги щастливи, винаги мъдри, винаги силни. Три неща ви предстоят: щастие, мъдрост и сила. Щастието е да имате импулса, мъдростта е да имате знанието, а силата е да имате простора. Простор ви трябва - свободно да дишате, свободно да мислите, свободно да изказвате. Нека най-после този ваш свят като звезда да светне между многото космични светове, към изобилно прииждаща светлина. Сега зове Духът - да светне вашия свят, да бъдете едно велико съчетание в космичния свят. Това ви носят великите умове. Това ви казва Духът за вашата същина. Забравете живота на минералите. живота на растенията, живота на животните и най-после, забравете и живота на обикновения човек. Бъдете нов принцип, нова радиация, нова способност, която да включва мировата способност.

Новият живот започва с новата деятелност, с новата способност. Само като нов живот, като необятна способност и мирова деятелност, ти ученика, ще проумееш великите истини за Първопричината. И тогава няма да казваш, това защо е така, това защо не е другояче, защото резултата е знамение. Когато Духът ви води към върховете на Великата мисъл той има за задача да ви освободи от известни лични предубеждения, които имат чисто материалистична стойност. Сега е борба, жестока борба между материята и Духа. Духът ще смачка материята, ще направи образ от нея и ще му вдъхне дух и душа и тогава ще заговори и ще каже: няма мъртва материя, няма глупав живот, няма несъзнателна субстанция, а всичко е живот, светлина и Дух. Сега е последният стадий на материалистичната душа, на материалистичната наука. Тогава образът ще заговори и всичко ще занемее, защото Бог ще заговори в този образ.

Така ли е и в другите напреднали планети? Има ли там материален живот? Има ли там борба между плътта и Духа? Там, където има процеси, има борба. Тя е на място. Трябва да има борба, трябва да има процеси, за да има светлина и Дух, но специално за ученика, трябва да се съкратят процесите, защото той се посвещава в един нов живот. Той възприема, той се облича в една нова форма, във форма на системен процес и от този системен процес астролозите създадоха темпераментите. За да може ученикът да разбира астрологичните сили, той трябва да се определи като темперамент, той трябва да се открие като темперамент. Кои са четирите темперамента, кои то астрологията съчетала? Кой е огненият темперамент? Казва се, че е холеричният. Холеричния темперамент е на огнения елемент. И когато даден дух възприеме и се облече във физическа форма и попадне по време и действие на огнения елемент, той приема и огнения темперамент. Огненият темперамент е сила, могъщество, радиация. Той е корав. Самият образ е огнен. Той е с особени белези: чело високо, малко назад, коси вихрено къдрави, кестеняви; дори черни, нос дълъг, малко орлов, брада изпъкнала напред, която символизира воля. Холеричният темперамент е на огнения тригон. Щом е на огнения тригон, всички неща у него стават светкавично. Той разрешава въпросите моментално. За него няма невъзможности. И пита се тогава, какво отношение има този темперамент към Върховния живот? Той го разбира като стихия, като огън. Следващият темперамент е на въздуха - сангвиничният темперамент. Той е темперамент на спокойност, на мистицизъм, съобщителност, широта. Сангвиничният темперамент има високо чело, изправено добре, добре оформен нос, добре оформени устни, сини проницателни очи. Той е помирител. В него преобладава душата, разумната душа. Неговите отношения към Върховния живот са: мистика.

Кой е темперамента на водата? Лимфатичния. Той е темперамента на влагата, на изобилието. Той владее през есента, когато всичко е в изобилие. Какво е отношението към водния темперамент към върховния живот? Отношение на размножаване, на широта.

Кой е темперамента на земния елемент? Меланхоличният. Меланхоличният темперамент е, който дава борбата между Духът и плътта. Там е цялата борба на живота и всеки един, който е под влиянието на тези зодиакални знаци, той ще воюва, той ще владее зимата. когато всичко е студено и трябват сили, трябва, издръжливост. Нему му помага „Козирог“ като кардинален знак. Какви са отношенията на меланхоличния темперамент към върховния живот? Борба.

Независимо от темпераментите, призованият ученик във Вътрешната школа трябва да съчетае всички темпераменти, трябва да владее огъня, трябва да използува въздуха, трябва да си служи с водата и най-после, трябва да разреши проблема за живота си на земята. Той. трябва да владее земята, трябва да се ползува от водата, да живее чрез въздуха и най-после трябва да мисли чрез огъня. Трябва огнена мисъл. Огнената мисъл е колектив на великите умове.. Трябва широка душа. Широката душа е колектив на великите духове. Колективната велика мисъл и колективната висша душа, това е същината на ученика. Щом ученикът борави с четирите елемента: огън, въздуха, водата и земята, той е в процеса на свръхсъзнаниета А щом има свръхсъзнание, той владее всички космични сили. Не че ги владее, но се ползува от силата, от състоянието на всички космични сили. А какво е космосът? Съвкупност от всички звездни и слънчеви системи на всички планетни системи; А знаете ли какво значи това планетни системи, звездни, слънчеви системи? За да го знаете, трябва ви присъствие на велики умове и на Върховно съзнание. Може ли малкият човек, това малко микроскопическо същество, което от 10, даже и по-малко километра не можеш да го видиш, да представлява такава величина като космичен представител? Като физическо тяло така е, но като духовно присъствие, не е така. Къде е силата на ученика? В неговото духовно присъствие и в присъствието на великите умове, в неговата умствена способност.

И тъй, когато застъпваме въпроса за силите на съзнание то, ние имаме за задача да можем най-после да разширим вашите умствени способности за това съзнание. Как ще се разширят? Като прииждат мисли от висш ранг, когато вашата мислеща способност се занимава винаги с висшите проблеми, защото пред вас се поставят кардинални въпроси - въпросът за вашето отношение към Върховната същина. Ученикът трябва да има тия отношения.

Но ще кажете: кой субект, обект, кой е този образ, коя е тази форма, кое е това явление, към които да имаме тия отношения? Така е наистина. Докато ученикът не открие свещеното място в себе си, той все ще търси субект, обект, явление и т. н.. Преди всичко той трябва да се осъзнае, че той е едно велико явление, че той е едно дихание на една Върховна причина. Следователно, той е една същина, която има радиацията, има вибрите на Началото. От къде ученикът ще види, от къде ще може той да съзерцава цялата тази космогония? Само от мястото, открито в себе си. То е мястото - душата; Само душата има това вещество, върху което може да се стъпи, чрез което може да се мисли. Само душата има способността, чрез която може да се живее. Ако ученикът така разбере своята душа, т. е. открие себе си, ще бъде Дух животворящ. А сега е Дух заблуждаващ. Не че се е заблудил кой знае как, но има незнание. А когато е на това място, когато е в душата, той е дух животворящ. Мъчно ли е да стане? Не е мъчно. Лесно ли е да се открие това? Лесно е. Всеки от вас е една особена система. Кой е създал тази система? Организмите на Духа. Всеки от вас има специално мнение. Кой е създал това мнение? Способностите на Духа. Всеки от вас има специален мироглед? Кой е създал тия специални мирогледи? Мислещата способност на Духа. Щом сте такива, как да не е лесно да бъдете космично съчетание? Лесно е тогава, кой от вас има правото да каже: „Аз не мога, аз не зная.“ Нямате това право. Вие можете. Вие и знаете. Щом имате този специфичен усет за нещата, какво по-голямо доказателство, че вие имате специално мнение. специален мироглед, специално становище по въпросите? Това са все доказателства, че вие наистина сте едно космично съчетание. А щом сте едно космично съчетание, вие сте едно астрологическо явление, едно астрологическо съчетание, вие сте присъствие. А щом сте присъствие, вие сте съзнателни работници.

Има ли тук заблуждение? Когато се изнасят вашите същини, няма заблуждение, но когато се изнасят другите същини, вие тогава мълчите и се съмнявате. Защо? Защото има още незнание, защото има ограничение, защото Върховният Дух още не се е поляризирал като мислеща способност. Ще дойде ли ден? Денят е дошъл. Сега се очаква момента. Блажен е този, който изживее този момент. То ще бъде велико събитие. Защо ще е велико? Защото състоянието е велико. Това проповядваха великите Учители в миналите школи. Само че те го проповядваха по форма, а сега се проповядва по образ. Защо по образ? Образът е мислеща система; Мисълта работи по образ, образцово. Тя създава битие, сътворение. Създава образи, форми. явления и т. н. Това е специфичната способност на мисълта. Когато дойде време да се направи опити, да се провери, да се анализира способността мисъл, тогава навярно ученикът трябва да завърши най-малко седмото посвещение. Щом се анализира способността мисъл ще се дойде до една особена причина, до едно особено начало, за което и вековете са мълчали, а бъдещето кой знае какво ще каже.

Но ще кажете: каква особена специфична способност е мисълта, когато всяко едно човешко същество си служи с нея, дори и някои животни. Те си служат с нея само като потик, но не и съзнателно. Съзнателна мисъл още няма. Не че е нямало, не че няма, не че няма да има, но имат я само великите умове. Ето защо в тази среща ние пожелахме да ви напомним, да да събудим у вас това желание, за да се свържете с тия велики умове. Те са дали много произведения, написали са много трактати, напечатали са много скрижали, но днес те идват като слово при вас, като живо слово, което да обогати вашия ум, да възроди вашия дух и напълно да освободи вашата душа.

И тъй, като едно такова начало, денете, ценете вашето присъствие. Ценете и присъствието на великите умове. Те да станат способност. за вас. Чрез тях да разкриете най-големите загадъчни проблеми. Вие трябва да ги разкриете. Няма други времена за вас. Щом сте призвани, щом ви белязаха, къде ще се скриете? Където и да искате да се укриете; вашата съвест ще се намери. Тя ще ви издаде. Не се крий, ученико. Застани на предния стол към Учителя. Погледни към него. Разтвори душата си, умът си, за да се въплъти словото в тебе. Няма друга земя за вас; Тази е земята, върху която ще трябва да учите. Няма друго училище за вас. То е училището, което трябва да учите. Няма и друга мъдрост за вас, защото на света не се е дало такава мъдрост. Къде другаде? В другите полета? В отвъдния свят? На другите планети? Не, тук започнете, а всякъде другаде можете да завършите. Тук за теб е специфично място. Тук Божията нога е стъпила върху вас и Божията десница ви е благословила. Ознаменувайте деня в който ви въведоха. Ознаменувайте часа, в който ви учат. Ознаменувайте момента, когато ви възкресяват.

10 ноември 1951 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...