Jump to content

Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 323-то

Душа и вселена

Трудността се състои в това, докато ученикът намери своето място, защото ученикът е определен да заеме по-широко, по-необятно място в битието. Той е такъв в другите области извън физическите полета. Там той обитава в по-широки области. Мястото там е по-необятно. Обаче на физическото поле ученикът е ограничен, защото има да се справя с големи противодействия, големи противоречия, които, да могат да се преодолеят, е необходимо добре организирана философска мисъл.

В тази среща ще вземем една философска позиция, тъй като самата атмосфера, самото време и разположение не са удобни за поетични мисли, за поетични чувства, за поетични изживявания. Атмосферата е пригодена за строго философска мисъл, за строго научна мисъл. Не всякога се създават такива благоприятни условия, за да може ученикът да се принесе, т. е. да влезе в контакт с висшите философски мисли във вселената. Като казваме висши философски мисли във вселената, ние подразбираме ония радииращи висши закони, по които е построена вселената, заедно с всички обитаващи в нея планети и звезди. Издигащият се ученик, влязъл в контакт с философските мисли на великите мислители във вселената овладява повече пространство, открива повече явления, изживява повече гениални събития. Точно това е необходимо за повдигнатия, влязъл в тайните ученик. За да можеш да имаш тази способност да разрешиш тайната, която е била загубена, ти трябва да имаш повече простор, повече време, пространство и най-после ще Кажем повече вечност. Вечността е, която е необходимо условие, за да може ученикът да има време да се справи с гениалните философски мисли на жреците в битието, във вселената. Тук има да се докосне до една много забулена тайна - тайната, как да се овладее, как да се измери повече пространство, повече време, повече вечност. Радостното, щастие за ученика е, че той влиза вече като действаща, като оперираща във вселената мисъл, която прониква като рентгенови лъчи във висшите гами на строителството.

За да достигне до тази способност, за да може да излее духа си като безмълвие, ученикът трябва да бъде в съприкосновение, във вдъхновение с тия висши вселенски представители. Къде са те? Кой ще отведе ученика до тях? Кой ще го запознае с тяхната специална философия? Ето една тайна, която трябва да се разгадае, за да може ученикът, като философско сътворение, като гениално проявление да влезе в унисон с висшите представители във вселената. Ние казахме - ученикът трябва да притежава висши способности, които способности са душа на Божия Дух. Защо да бъдат душа на божия Дух? Защото само като душа тия способности могат да заживеят с онези представители в ученика, които го въвеждат в детайлите на на вътрешното посвещение.

Но как, чрез какви методи, чрез какви пристъпи, чрез каква самодейност, каква самостоятелност, с какъв ритъм и вяра ще може ученикът да се вживее в тия висши философски системи? Много лесно. Стъпил в светлината на посвещението, той е в съприкосновение с висшето присъствие на вселената. Цялата вселена е душа от способностите на Духа. Тук ние ще въведем новата система, по която ученикът ще живее, ще размишлява, ще учи, т. е. да може да прокара висшия идеал през своя ум, през своето сърце и душа, че вселената е висша душа. Няма вселена; където да отсъства тази виеща божествена душа. Няма място, къде то тя да отсъства. Цялото пространство, цялата вечност са пропити от тази душа. Щом е така, трябва ли ученикът да задава въпроси, които да го отегчават, как той ще намери представителите на вселената? Щом е в съприкосновение с тази душа, и цялата вселена е клетки, е атомче и жизнен елексир в самия него. Казано е в миналите школи, че трябва ученикът да име жизнен елексир, т. е. трябва ученикът да има тайнствен ключ. а къде го приготовляваха в миналото школите? За къде трябваше той да бъде готов? Сега именно ние ви казваме, че с жизнения елексир, с тайнствения ключ на Духа ще откриете дълбочината, глъбината на душата и вселената.

ДУША И ВСЕЛЕНА! Велика божествена тема!

ДУША И ВСЕЛЕНА! Великият божи промисъл е протекъл в идеята душа и вселена.

Ученико, вземи жизнения елексир на духовния подем, вземи тайнствения ключ на върховната светлина и Тръгни. Тръгни да откриеш вселената и душата. Трябва да имаш философски критерий, трябва да имаш философско размишление, да имаш научна обосновка, научно мирозрение, за да може да разбереш, що е душа и вселена и тогава ще откриеш, че ти си вселенска душа, че ти си душа вселена, представител на Великото начало, което се е материализирало, се е поляризирало във вселената като душа. Имайки този върховен размисъл, непременно промисълът в идеята ДУША И ВСЕЛЕНА ще бъде разкрит, отключен. Тогава няма да стоиш на едно място и да очакваш да ти бъдат дадени явления, който да те успокоят за твоето бъдеще посвещение, но ще тръгнеш, ще вървиш. Огънят на безсмъртния елексир ще осветява пътя, а ключът на Духа ще разключва тайните врати за твоето висше посвещение.

Ученикът трябва да навлезе дълбоко, трябва да отида далеч, за да научи все повече и повече що е това време, що е това пространство, що е това вечност. А тях ще открие в идеята ДУША И ВСЕЛЕНА. Макар идеята за душа и вселена да е много отвлечена, много непонятна, много скрита, има един арбитър в ученика, който му дава направление, определя му посока и му праща озарение. Ето така е сега и с вас. Между вас има един арбитър, който ви дава насока, направление и просветление. Арбитърът узаконява идеята, която, чрез безсмъртния елексир и тайнствения ключ на Духа ще се запознаете с душала и вселената. Тогава вашата мисъл ще бъде мисъл на мъдрец, мисъл на философ, мисъл на гений, защото само мъдрецът, философът и геният могат да открият началото на душата и същината на вселената.

НАЧАЛО И СЪЩИНА! ДУША И ВСЕЛЕНА! Философски проблеми, философска замисъл, философска тайна, която е красота за ума на ученика, светлина за сърцето на ученика и щастие за душата на ученика.

Каква скъпоценност, какво ценно същество е ученикът. Колко много усилия, колко средства се иждивяват за неговото посвещение, но той още не познавайки тази истина, т. е. още не познавайки идеята за душата и вселената, все още стои и чака.

Ученико, тръгни, не чакай! Чакат само старите баби да дойде някой да им се отзове на помощ. Но ти, в когото е внесен безсмъртния елексир и е предаден ключът на тайните на Духа, недей чака. Стига това, че си чакал досега, а тръгни, т. е. тръгни, тръгни към душата, тръгни към вселената. Там е твоето място. Там е твоето пространство. Там е твоето време. Това е твоята вечност. Бъди винаги настроен философски. Философът не прави опущения, той не прави компромиси, а вечно, постоянно гради своя мироглед като вечно движеща се верига и всяка негова философска мисъл е скачена като златно звено на тази вечно движеща се верига.

Една от съществените лекции в настоящите срещи е да се открие, що е същина на вселената и що е начало на душата. Дълго ученикът трябва да стои на масата и да чертае, за да може да открие тия проблеми, като висш идеал за постижение. Да, трябва да се движи писалката. Трябва да се стои на масата. Трябва да се чертаят линии. Трябва да се пишат числа. Най-после, трябва да се съчетават буквите, за да може да се отгатне що е същината на вселената и що е началото на душата.

Ученико, помни! Мъдрецът не стои на едно място. Мъдростта не се придобива, когато се стои на едно място. Мъдрецът обхожда пространството, изживява времето и тържествува във вечността.

И тъй, на мисълта. Повече място, повече време, и повече пространство. Това е метод за откриване същината на вселената и началото на душата. Когато записваш темата „Душа и вселена“, трябва да виждаш, трябва да знаеш, трябва да бъдеш готов, всякога готов. Защо? Защото, щом те въведат в началото на душа та, там няма да има време, няма да има пространство, а ще се втопиш във вечността. Щом те въведат в същината на вселената, там няма да има време, няма да има пространство, но ще е вечност, защото вселената е вечност, а да може да се открие Онези сили на душата, които са първичното, великото начало, ученикът трябва да си послужи с висшата философска математична мисъл. А за да може да проучи същината на вселената, ученикът трябва да има построена мисъл по линията на философските системи, за да му бъде открита вселената.

Но ще кажете: защо трябва да се подготвяме за тия проблеми, когато ние имаме да се справим с проблемна за нашето съществувание на земята? Твоето съществувание на земята зависи от идеята ДУША И ВСЕЛЕНА. Без тях ти не можеш да запазиш място, пространство и време на земята. Защо? Ако не потекат висшите енергии на вселената през теб, ако не потекат светлинните етерни енергии през теб, ти не можеш да имаш понятие, що е това място на земята, що е време, що е пространство. Сега ученикът по стар навик, по известно обхождане, има известни похвати, развил е известни способности и може да се движи в по-благоприятна атмосфера, но за посвещаващият се ученик това е недостатъчно. Той трябва да бъде пълно, абсолютно събуждане. Той трябва да има абсолютните познания за душата и за вселената, защото, ако няма тия абсолютни знания, не може душата да му се открие. Не може и вселената да му даде място, пространство и време. Място, това е да заемеш позиция; време, това е да имаш кодексите на природата; пространство-да имаш способностите на Духа, а вечността е да бъдеш душа. Тогава къде ще бъдеш? Във вечността - там в безкрайността, където няма място, няма време, няма пространство.

Ето къде ще бъдеш, ученико. Ще бъдеш като вселена, която е условие, място, време. пространство за душата. Тогава твоята мисъл ще бъде съсредоточена, защото живееш във вселената. Тогава твоето сърце ще. бъде любвеобилно, защото си в началото на душата. Ето какво си ти. Всичко друго е спомагателен метод, който те е довел до тук. Сега от тук нататък ти предстои пътя за вселената, времето и пространството, за душата. Върви, не спирай. Не казвай ще чакам, защото този, който чака, губи време, губи пространство, губи вечност. А този, който върви, той ще се срещне с висшите строители във вселената. Това са гениалните, философските, светийските представители на висшата божествена наука. Що е божествената наука? ДУША И ВСЕЛЕНА. Що е проявеният Бог? ДУША И ВСЕЛЕНА.

И тъй, свикни да казваш: аз съм душа и вселена, за да могат да потекат енергиите на вселената и силите на душата в теб, за да станеш способен, гениален ум, чрез който ще ти се открият тайните магически способности, как да откриеш, как да се запознаеш, как да научиш за същината на вселената и за началото на душата. Това е науката. Всички други клонове на науката са произлезли от този проблем ДУША И ВСЕЛЕНА. Теб ти предстои да имаш конференция, да имаш съвещание с представителите, които знаят за началото на Душата и за същината на вселената. Бъди способен ученик, любим ученик, защото способността е душа, а любовта е вселена. Защо любовта е вселена? Тя е проявения Бог, а само проявеният Бог е любов. Няма ли проява, няма и любов. Какво висше чувство е това любовта! Ученикът трябва да развие това чувство, за да може по-лесно да обхване същината на вселената. ВСЕЛЕНА ЗНАЧИ ВСЕЛЯВАНЕ НА БОЖИЯ ДУХ.

И тъй, когато размишляваш, прави опити да се съсредоточаваш, защото в съсредоточаването се развиват висши способности. Не можеш да развиеш висши способности, ако не правиш опити едно след друго, да се съсредоточаваш в по-далечното, в по-безграничното, за да може да се опресниш, да обновиш своята мисъл. Колкото повече мисълта е съсредоточена, толкова тя е по-свежа, по-етерна, защото тя си почива. Защо си почива? Защото се движи в по-етерни светове, къде то няма груби препятствия.

И така, на вас предстои да разрешите едни висши проблеми, а те са проблемите за същината на вселената и за началото на душата. Прави опити. Не спирай, да не би да застарее твоята мисъл, твоето сърце, да не би да се стъписа твоят дух. Пази се от тази артериосклероза, която ще умъртви твоите тъкани, твоите клетки, твоите способности, но опреснявай мисълта си. Нека всеки ден тя се конструира по философска линия на размишление и само така ще дадете възможност на висшите представители между вас да ви подготвят, за да може да схващате и разбирате що е същина на вселената и що е начало на душата. Само така вие ще изпълните като учащи задачата, за да станете обект, за да станете ядра, в които да присъстват висшите духовни сили. Това е така необходимо, защото този, който се учи трябва да има богата мисъл. А тази богата мисъл ще му бъде дадена, внушена, излъчена, изглъбена от мислещите същества. Във вселената живеят мислещи същества. В душата се проявяват мислещи същества. Понеже вие сте вселена и душа, нека тия мислещи същества вземат участие в устройството на вашата вселена и открият началото на вашата душа. Така вие ще бъдете любимци в първите редове. Така ще ви признаят за философски представители. А това трябва да стане. Няма време за чакане. Ако нямате възможността физически да вървите, физически да обходите времето, пространството, то имате пълната абсолютна възможност духовно, мислено да обходите вселената и да проучите душата. С проучване душата като начало, вие ще можете да си послужите със същините на вселената. Що са тия същини? Същините на вселената е диференциране на Духа. Каква е тази диференциация? Какви сили взимат участие в този процес? Какви елементи са в състава на този процес? Какви елементи са в състава на това диференциране? За всичко това ученикът трябва да знае, защото ако нямаше началото, не можеш да откриеш вечността. Затова ученикът се подготвя да може да обхване със своето съзнание, със своята мисъл най-близкото. Кое е то? Вселената. А най-познатото? Кое е то? Душата. А кое е чувството, което ще изживее? То е философския проблем. Какво е това философски проблем. Нима философът трябва да има проблем? Да. Философският проблем е способността на Висшето начало. Защо е способност? Защото е деятелност-висша деятелност, която е обзела, е обгърнала цялата вселена и цялата душа.

Помни! Философският проблем е много важен за. теб, защото си ученик. Щом си ученик, ще бъдеш философ, ще бъдеш мъдрец, ще бъдеш гений. Иначе ще ти се отнеме мястото. Недостоен ще бъдеш за мястото, което заемаш.

И тъй, когато външният свят ти представя живота като жизненост и материя, те ще знаеш, че животът е душа и вселена Ето твоята философска мисъл. Тя не спира само до там, но тя се развива, прониква в началото на душата и в същността на вселената. И когато така се подготвиш, ще видиш колко несъстоятелен е материалистическият възглед. Защо ще бъде така? Защото ти чувстваш душата и живееш във вселената. Нека вселената бъде за теб най-красивото художествено чувство, а душата като най-силна и светла сила и тогава твоят живот ще бъде ценен, ще бъде красота и светлина. Тогава светлинните енергии непреривно ще прииждат в теб, духовните сили непреривно ще те обземат и всичко у теб ще трепти, ще младее, ще се освежава, защото свежестта на мисълта зависи от философското настроение, а свежестта на твоите чувства зависят от гениалните представи за вселената.

Ученико, изучавай. Сложи за проблем една от тия висши истини. Работи, за да можеш да ознамениш твоето съществувание във Вътрешната светиня. Учи се. Този, който се учи, той не умира. Така и ти не умирай, за да учиш. А за да не умреш, трябва да бъдеш подмладен. Млади сили, млада кръв, млади пресни енергии да се струят в теб, за да бъдеш аромат, чистота за върховните сили. Ще бъдеш само тогава такъв, когато не преставаш да мислиш. да осъзнаваш великата истина за ДУША И ВСЕЛЕНА.

18 април 1953 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...