Jump to content

Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 345-то

Откритие

Ученико. казваш: да търсим. В празна стомна какво ще търсиш? В празна бъчва какво ще намериш? От празна каса какво ще вземеш? От празен хамбар какво ще изнесеш? Нищо. Когато става въпрос да си в процес на търсене, трябва да попаднеш в специфичните моменти, за да намериш, да откриеш и да придобиеш. Ученикът търси, непрестанно търси с единствената мисъл, с единственото желание и чувство да намери и да открие. Целият процес на ученичеството е откритие. Но да попаднеш под тия добри условия се иска и добри влияния и отлично ръководство, защото ученикът има да борави с едни особени по род, по съдържание и смисъл обекти, движещи сили, които винаги са били само като звук, като шепот за човечеството.

Знаеш ли, ученико, какви сили, какви церемонии, какъв живот над теб минава и отминава? Той се подрежда, той се раздава, ти само чуваш шепот, трепет, но не си още открил, не си още премахнал онази тайнствена завеса, която дели човека от възвишените чувства. Защо има завеса? Както на вашия театър има завеса, зад която става един живот с оживление, приготовление, за да дадат един тържествен акт пред публиката, който да я настрои, да внесе размисъл, да я подготви да вземе страна било към правдата, било към истината, към съдържанието или към смисъла, така и с ученика е същото. Той стои сега на естрадата и очаква да се вдигне завесата и пред него да се яви великото, мощното съдържание, затова той търси.

Който търси, ще намери. Който иска, ще вземе. Това е истински доказано и вярно. Достатъчно е ученикът да има стремеж да открива. Най-същественият урок, най-съществената лекция за ученика е да започне да открива. Затова се създадоха в миналото древните храмове, древните школи, древните култури. Изминаха много векове, само и само когато ученикът търси да има тази способност на откритие.

ОТКРИТИЕ! Това е най-великата светлина, най-висшето постижение и съвършенство.

Откритие! Няма вече омая, няма вече заблуда, а да стъпиш вече здраво в реалния път, път към откритие, път към възход, път който води в царството на вечните истини. Такъв е пътят на ученика - път към царството на вечните истини. Това е един върховен процес. Това е едно особено по рода си знамение. В това знамение вземат участие много сили: психична, мистични, космични, божествени, Защото естеството на света, защото естеството на битието, естеството на цялото съдържание е естество на божественото, на космичното, мистичното, психичното.

Но ще кажеш: къде е реалното? Реалното е втопено, е погълнато от тия четири върховни състояния. Това се отнася за онази материя, която ученикът притежава, за която знае, с която ученикът борави, действа и открива. Има материална субстанция, която има лъчист блясък, лъчиста есенция, лъчист изблик. Нова са градивните материали за ученика, чрез които той може да преобрази целия материален свят. Лесно ли е да се постигне това? Лесно е, ученико, защото пред тебе стои Учителят, защото пред тебе стои Върховното ръководство, пред тебе стои цялата същина на Великото творчество.

Когато си изправен пред тази дилема на откритие, ти трябва да оправдаеш времето. Казаха ти да търсиш, а сега ти казват да откриеш. Това са три етапа, които ученикът минава в своята подготовка, в своето озарение и посвещение. Това е най-голямото посвещение за ученика - да може той да стане очакване, търсене и откритие. Когато ученикът търси, когато ученикът открива и той бива обект на откритие, и него го откриват, защото подобно с подобно се привлича, подобно с подобно се намира. Това е закон във Върховното строителство.

Колко много има още ученикът да открие - да открие най-напред своята същина, а после същината на всички други същини, но за това се иска една добра подготовка, математически ум, добре конструирано висше съзнание, за да могат тия два фактора - умът и съзнанието да вземат пряко участие в процеса откритие.

Но ще се зададе въпроса: дали в едно съществувание можем да открием великата истина, абсолютната истина? Това да не те занимава. ученико. Ти нямаш още усет за абсолютната истина, но по пътя на откритието ще придобиеш тия способности. Не е много лесно да откриеш тия специални, тия специфични причини за създаването на ред явления в битието. Ние загатваме нещата в техния общ вариант. Когато ще трябва ученикът подробно да се запознава, той ще трябва да се опира в подробностите на вариантите. А знаеш ли какво значи един преходен вариант, един мистичен вариант, един космичен вариант, един божествен вариант? Какво е това вариант? Върховни условности. Защо? Защото за всяка проява на каквото и да е явление има специфични условности.

Но ще кажеш: как можем да открием, как можем да разграничим тия условности? С психичния ум, с мистичния ум, с космичния ум и божествения ум. Кой ще ни даде този ум? Ще ти го даде школата, Върховното ръководство на Школата. Школата е място, Школата е съдържание. Школата е същина. Школата е откритие. Извън Школата всичко е заблуждение. В какъв смисъл заблуждение? В смисъл на хаос. Школата е система, Школата е системна работа на Духа. Духът добре подрежда всички варианти по мисъл и чувства, по ум и съдържание.

И така. съпоставяй силите, за да могат тия сили да укрепят най-важното у тебе - борческото, силното, любещото, за да можеш при всички случаи на живота си да бъдеш в процес на търсене, на откритие. Нито минута застой, защото сега минава една особена духовна церемония в България. Когато мине над този град, където Вътрешната школа живее, мисли и действа, всички ученици трябва да бъдат на своето място будни, за да могат да доловят някои явления от тази духовна церемония.

Колкото повече дните минават и наближава новата година, толкова по-близко е тази церемония. Ученико, не е въпрос само да се блъскаш, само да страдаш, да копаеш и да работиш. Изкуството е да можеш да използуваш дадени явления и се ползуваш от тях, за да ти бъде по-леко. Необходима е известна леснота, но тя ще се даде само на онзи, който ще я оправдае. Така е било в миналото, така е и сега.

За да бъде ученикът закален, изпитан и добре организиран, всичко у него трябва да бъде добре подредено. Да няма тайни кътове, омайни състояния. Всичко да бъде подготвено по съвест. по чистота, по съзнание и да преобладава онова висше чувство - интуицията, защото чрез това чувство ученикът ще може да долавя специфичните за него варианти от тази духовна церемония. Знайно е в миналото, че ангелски хор, че ангелски гласове са се чували, когато се е родил Сина Божи. Така също и в тази церемония ще има ангелски гласове и ангелски песни, но кой ще ги долови, кой ще вземе участие в тях? Само магите, само посветените, само силните, които са тръгнали по пътя на откритието.

Ученико, трябва да откриеш тази церемония. Трябва да откриеш своя Учител във великата церемония. Неговите мъдри мисли, неговите сияещи очи, неговата блага усмивка, неговото трептящо сърце, неговата изобилна душа вземат участие в церемонията.

И тъй, когато си в процес на търсене, трябва да имаш резултат, опит. Този опит ще направиш посредством висшето чувство интуицията. Наблегни върху него, развий това чувство, за да можеш да влезеш в досег с по-висши сили в сътворението. Това за теб е най-голямото откритие - да откриеш други образи от другия свят, движението на другия свят, културата на другия свят, живота на другия свят, традициите, мъдростта и порядъка на другия свят, да откриеш знанието на другия свят, духа на другия свят.

Лесно ли е това? Много е лесно, защото другият свят е близко. Той е близко до вас. Вие често пъти влизате в него, често пъти изживявате някои явления от него, но всичко това става несъзнателно. А сега посредством интуицията трябва да изживеете тия явления съзнателно. Каква голяма привилегия е за ученика, който живее на физическия свят, който може да се справи с цялата философия на физическия свят и в същото време да бъде така подготвен, че да изживее културата, порядъка и живота на възвишения свят. Геройство и гениално е да можеш да се справиш с физическия свят. Но велико и божествено е да можеш в същото време да откриеш духовния свят. Защо? Защото ученикът не трябва да живее в тъмнина. Той не трябва да се заблуждава само от ония фактори, които са около него, които го тласкат, които го мотаят и от тях да вади заключение за своята съдба. За ученика има други фактори. За ученика има други. ръководещи сили, които са във възход на откритие.

И тъй, когато ти говорим за откритие, ние те тласкаме и те изпращаме в света на откритието, в света на най-реалното, на най-постижимото, на най-същественото, в света на Великото начало, в света на жизненото, на божественото.

Ученико, едно знай: дали изкуствено, дали прибързано или не навреме, моментът за теб е важен. Тръгни с ония, които тръгнаха. Не спирай при ония, които спряха. Сега е един възход, през който малко души, малко духове ще минат в други полета, в други страни. Ще мине време и наново ще се създаде тази церемония. Тогава други души и други духове ще минат по пътя на откритието. Няма други пътища в битието. Всички други пътища са задръстени, са опитани. За тебе предстои път осеян с цветя, път озарен със светлина, път който води в света на върховното откритие!

Откривай! Всеки ден откривай! Да не те мързи, откривай! Вземи писалката и пресмятай, записвай. Нека твоят дух бъде във връзка със строителните мисли на Върховното строителство. Това е твоята наука. Трябва първо да се издигнеш, за да можеш да откриеш, а не както е тук на земята на физическия свят. Трябва да се научиш, че тогава да се издигнеш. А в духовния свят трябва да се издигнеш, че тогава да откриеш, защото тогава ще се явиш като претендент, като гений, като мислител, като зрял, усъвършенстван.

Но може би ще дойде мисълта: много са явленията в битието на земята. Кои да вземе за най-съществени, които могат да ни ползуват в новото повдигане? Каквото и да е явлението, дошло до твоето съзнание, то е за тебе. Отдели малко време и мисли, записвай, комбинирай. Така ще имаш една здрава, опитана подготовка. За да стане у тебе това, този прелом, трябва една възвишена духовна амбиция. Ние казваме амбиция, защото така е прието тук. То не е амбиция, а стремеж. Кой може да произведе вибрациите па стремежа? Интересно е. Кой е този, който може да ги възпроизведе? В когото вече са проникнали вълните на психичния свят, вълните на мистичния свят, на космичния и божествения свят. Къде са те? В духовната церемония. Те са тук, специално във Вътрешната школа. Тук има да работиш с тия четири момента - психичния момент, мистичния момент, космичния момент и божествения момент.

Но ще кажеш: не са ли те все божествени моменти? Това са моменти от богатите същини на Великото начало. Има още много други моменти, но за тях е още рано, защото ученикът има да се занимае специално с психичните сили, след това с мистичните сили, с космичните и с божествените сили. Целият процес на откритието е да открие ученикът тия четири момента. Те отговарят и на четирите темперамента. Ако овладее тия четири момента, ученикът бива ентусиазиран темперамент. Дойде ли ентусиазмът в него, всичко друго е извършено.

Психична работа, мистична работа, космична работа, божествена работа! За всички, други работи има духове, които ги извършват. Има духове, които копаят, които посаждат, които събират, които приказват, но малко са ония същества, които вярват в тия четири момента, които са представители на тия четири свята, които свята вземат косвено участие в човешкия свят, в човешкото битие. Когато проучиш добре психичния свят, и психичните системи у тебе ще бъдат добре устроени. Когато проучиш добре мистичния свят, и мистичните системи у теб ще бъдат добре устроени. Когато проучиш добре космичния свят, и космичните системи у тебе ще бъдат добре устроени. Най-после, когато проучиш системите на божествения свят и у тебе системно ще се закрепи божественият свят. Ето какви са тия четири представления, които представляват четири страни, четири величини, четири духове.

Каква велика подготовка, какво завидно знамение, какво върховно откритие има за ученика на будната съзнателна мисъл! Но често пъти ученикът е навел глава, прегърбил рамене, отслабил крака, размахал ръце, стои и мисли как да почне. Това е процес. Тия процеси не са случайни. И те са запланувани. Както сега строите света по план, така и тия процеси са в плана, но за ученика има славно бъдеще. Влез в това бъдеще, за да станеш гениален откривател, да се радваш, че си открил сложностите в природата, че си открил сложностите в звездния свят, сложностите в светлинния свят.

Колко много има да се радваш. Твоето учение не е бреме, а е радост. Твоето учение не е старост, а е младост. Твоето учение не е смърт, а е възкресение. А какво ще научиш? Ще научиш, че си безсмъртник във върховното откритие. Всички други неща тогава ще ти бъдат отегчени, по-нисши, не ще губиш времето си за тях, защото ще бъдат без сила, без съдържание. Нека твоят дух бъде вече над всички нисши духове. Нека твоята душа бъде като светилник за по-нисшите духове. Това се иска от тебе. За да станеш маг, който да участва в славната церемония, която сега се извършва на земята.

Как мислиш, тази церемония ще трае ли много дни, месеци или години? Тя ще има само няколко момента на проявление и то, проявление върху известни дадени същества. Какво е това известни същества? Същества, които имат да играят роля на откритие. Няма вече време да се държат в тайна тия неща. Трябва да се открият. Кой ще ги открие? Ученикът на Вътрешната светиня. Дали учениците на Вътрешната светиня са във физическо тяло или в друго тяло? Това не е важно. Телата не са важни. Те са важни до толкова, доколкото един костюм е необходим да запази духовното тяло, за да бъде неуязвимо. С какъв костюм ще присъстваш в церемонията не е важно. Важно е да присъстваш. Трябва да снемеш четирите момента и да ги внесеш в своето битие. Тогава твоето битие ще има здрава основа, ще има една по-голяма пълнота. Ще има основа на психичност, на мистичност, на космичност и на божественост..

Към какво те водим? Къде те изпращаме? Да прогледнеш, да погледнеш далече и всестранно да чувстваш. Теб ти трябва една здрава подготовка, за да можеш да заживееш в унисон със системите на Духа и посредством тия сили да бъдеш истински откривател на бъдещета култура, на бъдещето знание, на бъдещата светлина. Всяка една епоха си е подготвила свои адепти. Тия адепти са се учили във Вътрешната школа, за да се опознаят със системите на земята, за да не внесат в нея безпорядък. Така и тази епоха си подготвя адепти, върху които ще легне историческото развитие на новата култура. От тия адепти ще зависи и светлината, и откритието на новата епоха. Колкото, адептите бъдат по-добре подготвени, толкова повече културата ще бъде заряща, светлинна.

Ще създаде ли такива адепти Вътрешната светиня? Ако биха те питали, ако биха те натиснали, доста ще се спънеш. Ще кажеш може би: чакайте, не съм аз. Може би е друг някой. Вярно е, така ще каже нисшата природа у теб, но ако вземат участие четирите природи, четирите свята, тогава гръмко ще извика у теб Духът и душата: да аз съм този адепт. Всяко ново начало си има историческо развитие. Така и това ново начало има едно специфично историческо развитие. А то е системната работа на Духа.

Ученико, ние пак ще наблегнем: системно се развивай, защото системата е реална опитност, здраво знание, здрава мисъл. Вие сте от малкото, които има да представлявате многото. Братството в страната ще почне да линее, да отслабва духът му, да скърби душата му, защото изгуби своя обект. Мина Учителят в друг стадий на живот. Братството още не е добре подготвено, за да може да влезе във връзка с този Учител, който дълги години иждивява средства и време да го подготвя. Братството в България е в голяма съблазън, когато му се зададе въпроса, че има някъде малцина, които така живеят, така разбират. Има ученици, които казват: това е невъзможно. Със своето свято тяло Учителят не може да бъде в досег с едни не добре прочистени тела. Може ли светецът да се опетни? Колкото и да минава светлината през калта, тя си остава все така чиста и светла. Колкото и да бъде в досег Учителят с нечистите тела, той си остава все чист и Учител. Чрез чистотата Учителят ще трансформира нечистотата. Това е неговата задача, това е неговия план - да създаде богати условия на земята за новата раса. Също прави сега и с тебе. Той те подготвя за адепт, затова те призова във Вътрешната школа, във Вътрешната светиня. Той е истинския, Той е който респектира Вътрешната школа. Тя е негово право, негово дело, негова система, защото на всяка планета се изпраща по един Учител. И този изпратен Учител трябва да създаде условия на тази планета. Какви условия? Да школуват много души.

И тъй, едно ще знаеш: колкото и да си нечист, колкото и да си опетнен, Учителят не ще се срамува от тебе. Може би няма да му бъде приятно, но той не ще се срамува да ти подаде ръка при всички трудни моменти.

Да дойдем до въпроса за новите адепти. Те са сега най-важни, защото са в процес на откритие. Към тях гледат очите, на звездите, към тях отправя лъчите си слънцето, за да може най-после да се създадат добри условия за идване на царството божие на земята. Ще бъде ли? Да, ще бъде, ще стане. Царството божие ще дойде най-напред в тази скиня. Тя трябва да радиира, да свети, да бъде светилник за бъдещите поколения. Всички мъдреци ще я потърсят и ще се поклонят, защото Върховно присъствие е взело участие в церемонията на тази светиня.

И тъй. адептски дух се иска, адептско съзнание се иска, адептски стремеж, адептски глад. Тия адепти ще бъдат надарени със слово, ще бъдат увенчани със слова, ще бъдат издигнати в мъдрост. Това са основи, това е най-големия връх на земята, на светящата скиня на земята, където се обучават, където се подготвят, озаряват и посвещават в безмълвието.

Всичко досега е имало на земята, но малко моменти е имало адепти на земята. Не е ли това много назадничаво, несъвършено да няма адепти на земята? И архангелът е в подкрепа на адепта. Архангелът съдейства на адептите. Архангелът отваря вратата на адептите. Архангелът пази светилникът за адептите. Архангелът е книга, е словото в скинята на адептите. Архангелът предвожда Учителя. Архангелът дава сигнал, знак, че Учителят влиза в Школата. Архангелът е посредник между Учителят и Бога, т. е. архангелът предвожда адептите към върховете.

И тъй, архангелът води за Школата и ти, ученико, се научи от него да пазиш свято Школата.

19 декември 1953 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...