Jump to content

348. Духовният свят на ученика


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 348-мо

Духовният свят на ученика

Когато ученикът приема нещата като действителни, като реални, нему ме трябва едно висше психично състояние. Защо психично? Защото цялата негова психика трябва да бъде акумулатор, който да възприема това състояние. То може да бъде едно вдъхновение, може да бъде едно осияние или прозрение. Но когато говорим, когато мислим за нещата, те трябва да бъдат в пълния си капацитет, напълно опитани, проверени, зарегистрирани като факти в живота, защото само силните факти, само положителните факти са истината. А това се предава само на ученика на Вътрешната школа. Защо само на него трябва да се предава? Защото той съчетава елементите, силите, същините на четирите свята - на физическия, на астралния, на менталния и на божествения. Четирите елемента са основа за едно пълно, за едно висше развитие. Без тия четири елемента ученикът ще бъде винаги в неизвестност. За да може да проверява нещата, той трябва да борави с елементите на физическия свят. За да може да изживява нещата, той трябва да борави с елементите на астралния свят. За да може да трепти, той трябва да живее с елементите на менталния свят. И за да може да бъде висше вдъхновение, той трябва да има елементите на божествения свят. Не може да има една висша пълнота, ако тия четири елемента не влязат като градивен материал в сътворението на духовния образ на духовния свят. Трябва да имаш тия елементи, за да съзидаш, за да съградиш духовния свят.

Но ще кажеш: нима духовния, свят не е изграден? Нима той е пръснат някъде, нима е съборен, че трябва ние да го градим? Нима той не е чудна божествена организация, че ние трябва да го организираме? Духовният свят е една прекрасна, богата среда. За да може ученикът да се втопи в тази среда, за да може да се вживее в тази среда, необходими му са тия четири елемента, които да го изградят като темперамент, като сила, като влияние, като ритъм, като движение за тази среда, т. е. сам ученикът трябва да се изгради като духовен свят. Елементите са дадени и за него остава само да се изгради като духовен колективен свят. В миналото, пък и в сегашните времена винаги, там са пропадали учениците, защото нямало е план в изграждането, нямало е достатъчно подготовка, нямало е достатъчно организация, достатъчно просветление. Ето защо учениците са завършвали с недостатъци.

Колкото и да е съблазнителен този духовен свят, колкото и да е привлекателен, все пак има известни мъчнотии, които трябва да се преодоляват посредством волята, посредством съзнанието, посредством любовта и мъдростта. Четири сили са: ВОЛЯ, МЪДРОСТ, ЛЮБОВ, ИСТИНА, които отговарят на четирите елемента, на четирите свята. Ние няма да се спираме коя сила към кой елемент спада. Ти сам ще отгатнеш кои сили принадлежат на физическия свят, кои на астралния, кои на менталния и кои на божествения свят. В своя устрем да може да овладее все повече и повече пространство, все повече и повече необятност, ученикът расте, разширява се, прониква, обогатява се и става една централна сила, която радиира в този център и просветлението, и светлината става все по-ярка, все по-осезателна, все по-чувствителна, все по-реална. Не че елементите, силите, влиянията не са реални. Те са реални, но те трябва да се опитат, тъй както опитваш една узряла круша, тъй както опитваш една узряла ябълка и казваш за резултата. Резултатът е вкуса, резултатът е хранителността, резултатът е обонянието, формата. Така е и по отношение духовния свят. Духовният свят трябва да представлява зрял плод за ученика. От него той ще възприеме аромата, ще възприеме енергиите, обонянието, образите. Единствено най-светло, идеално проникване, това е да проникнеш в духовния свят. Нещата в духовния свят са идеално организирани. Нещата в духовния свят са велика постановка, велик изблик на съзнание, на светлина и на мъдрост. Духовният свят е най-чувствителния, най-реалния свят като родина на душата.

За да можеш да изживееш, да разбираш езика на душата, трябва да влезеш в духовния свят, защото езикът само там говори. Тя има право да говори само когато е в духовния свят, т. е. не право, но тя има най-добрите условия, когато се намира в духовния свят да каже великата истина в нейната пълнота. Но за да може по-осезателно да се открие тази страна, този свят, ние казахме, че трябва да имаме едно велико средство, едно безсмъртно средство, едно вечно средство. А. това средство е ключът на Духа. Ученик, който върви, който се приближава към пределите на духовния свят бива съзерцаван, бива изпитван, бива преглеждан дали наистина той, носи като огърлица ключа на Духа. Ако се удостовери, че действително ключът на Духа е сложен върху неговите гърди, ще му отворят вратата, ще му отворят пределите, ще му разкрият необятността на духовния свят

Какво представлява духовният свят за Божия Дух? Той представлява едно централно висше съзнание. Не можеш да се ориентираш в живота на духовния свят, ако нямаш това духовно централно съзнание. От какво измерение е то, то е друг въпрос. Измерение то ще дойде посредством вдъхновението, посредством трептението, посредством посвещението. За да можеш правилно, мъдро, достойно да измериш нещата, ти трябва да бъдеш над тях. Ти трябва да бъдеш над мярката, над метъра, над обема, над пространството, в необятността. Не могат малките неща да измерят големите, защото малките неща са погълнати. От големите. Тъй като малките неща могат да измерят необятността, така също и малкият човешки ум ще измери родината, вселената на Духа - духовния свят. Невероятно, необяснимо е. Но когато ученикът стане трепет на Духа, когато ученикът стане ключ на Духа, той ще бъде над всичко; Тогава му се дава мярка, посредством която да измерва нещата, да измерва постановката, да измерва ритъма, да измерва началото, за да може да бъде велик посветен, върховен с Абсолютното.

Ето защо, за да можеш да имаш по-богата родина, по необятна държава, по-светло небе, трябва да влезеш с всичките си сили, с всичките си способности, с всичкото си величие в духовния свят. Да бъдеш едно реално присъствие, една реална организация, едно висше ядро. Там ще имаш възможност да се запознаеш и изучиш първичния език на висшите духовни същества, чрез които ще можеш да преобразиш както себе си, така и всички явления, които те обкръжават. Духовният език е първичният език. Духовния език е абсолютния език. Той е езика на красотата, езика на постановката, езика на проблемите, езика на вдъхновението, езика на светлината.

Така подготвяйки се, така вървейки по пътя и стигайки до последното стъпало на посвещението, ще съзерцаваш необятния духовен свят с всичката му красота, с всичките му блясъци, багри и прекрасни скъпоценни елементи. Само така ученикът може да обходи всички планети, всички слънца, всички вселени в миросъзданието. Само като такъв той може да прониква, може да присъства в съветите на висшите архитекти на вселената. Само като такъв той ще има дълбок богат мир както за своята душа, така и за своя дух, за своето сърце и за своя ум. Това е необходимо като предпоставки към посвещение. За да се посветиш, трябва да преодоляваш, защото само който преодолява, той е над нещата. За да не бъде ученикът потискан, да не бъде под изкушение, под изпитание, той трябва да се сроди с висшите елементи, които представляват богата среда, богат опит, богата светлина на духовния свят. А колко прекрасно е, колко чисто е, колко идеално е, каква красота и радост е да можеш да се срещнеш, да можеш да се опознаеш с едно прекрасно същество от духовния свят. Ще видиш нежната усмивка, която е слънчева радиация. Ще видиш мекия поглед; който е слънчеви лъчи. Ще почувстваш прекрасното трептение, което е слънчево осезание. Най-после, ще видиш прекрасния образ, прекрасния трепет, който е ядро, който е същина на слънчев изгрев.

Ето едно духовно същество, което е изработило себе си като духовен свят. Прекрасното е в чудното. Чудното е светлината. Колкото повече светлина се прелива, толкова чудното отава по-прекрасно, става по-реално. За ученика няма вече понятие за реално, за прекрасно, за светлина. Това чувство се влива в него, то се губи, защото той сам става реалност, прекрасност, светлинност.

За да можеш да сложиш върху своята глава короната на висшето посвещение, теб ти трябват тия четири елемента и да създадеш петия елемент - висшето; абсолютното у Бога, защото, когато говорим за божествен свят, ние разбираме организацията, средата на божественото проявление. Но когато говорим за Бога, ние имаме вече една върховна идея, която се проявява посредством астралния свят и посредством физическия свят. Такива са поделенията, такива са областите, такива са стъпалата, по които ученикът трябва да се изкачва. Той може дълго да проверява, може дълго да се съмнява, но ние говорим на ученика на Вътрешната школа, че няма вече време за проверяване, няма време за наблюдение, а има моменти, към които трябва смело да пристъпи, за да се опита същината, реалността на духовния свят. Като ученик, който има за родина духовния свят, трябва да бъдеш ръководеща сила, ръководещо чувство, ръководещ идеал на поколението. Ти трябва да имаш нов образ, ново лице, ново тяло, нов колектив, който да представлява идеала, същината на духовния свят. Ето каква е единствената мисъл, ето какви са висшите идеи в съзнанието, в ума и сърцето на човека.

Но ще кажеш: дали тия същества, дали тия велики учители успяха да направят това? Ние отговаряме: да. Тия учители доста много повдигнаха човека по отношение неговото съзнания, но човекът още изостава, защото има сили, които го спъват. Но ще кажеш: защо тия учители не подготвят и тия сили, които го спъват? Най-голямото посвещение са именно тия противоположни сили. Те изпитват най-нисшата груба съпротивителна сила. Там борбата е още по-корава, защото трябва да се претопят нисшите елементи, да ги пресъздадат във висши елементи. Тяхната голяма упоритост е проявена чрез минералния свят: Ти виждаш как камъните са пресъздадени в скъпоценни камъни, в скъпоценни елементи.

Но ще кажете пак! нали това е работа на природата? Нали тя си има свой план, който трябва да изпълнява по отношение силите, по отношение същината в самата планета? Да, но зад този план на природата стой Висшето ръководство, Висшата организация на духовния свят, защото духовния свят е величието, духовният свят е ръководството по отношение тия сили в минералния свят. Те определят колко грама минерални елементи трябва да се приведат в еликсир, колко минерални елементи трябва трябва да се пресъздадат в радио сили, колко растителни елементи трябва да се приведат в лековити билки, в лековита есенция. Те определят колко животински свят трябва да се подготви, който да помага на човеците. Те определят и колко човешки същества трябва да станат обект, ръководещи сили, за да могат да помогнат и на по-нисшите сили, който ще трябва да бъдат вече осъзнати. Това е един йерархичен път, една йерархична система. И колко много труд, колко много усилия струва то на тия велики учители. Така също и при подготовката на учениците на Вътрешната школа се жертват много сили, се жертват много елементи - светлинни и етерни елементи, които да могат да създадат нови органи, нови способности и то да бъдат напълно отразители, възприематели на енергиите от духовния свят. Това е духовният капитал, духовният актив за ученика, за да може да бъде посветен сега и в бъдеще, за да не се връща вече назад, да не подава своите плещи да носи кал, камъни и тухли, да носи тежък товар, но да се освободи от тази среда, да се освободи от тази атмосфера, да излезе вече от този ред и порядък, който е дисхармония, отрицание.

Усилия трябва. Трябва да тръгнеш, трябва да стъпиш с пълна вяра, с пълно упование. с присъствието на Божия Дух, които са негов език, които са негов ключ, навсякъде лесно да отваря, лесно да се разбира, защото ученикът на духовния свят е най-богатото същество. Всички богатства на земята, всички богатства в моретата, всички богатства в атмосферата, в битието са на негово разположение. Но ще се възрази: нали ученикът има физически стомах, физически нужди, физически потреби? Ученикът на Духа е само двадесет на сто физически, а осемдесет на сто е духовен. Това двадесет на сто е за него най-приятното разнообразие. Но ще кажеш: нима ученикът трябва да има разнообразието? Необходимо е дотогава, докато влезе в абсолютната градация, в абсолютната система. Тогава той става богат; защото богатството, същините на живота, реалността на битието, това за него са елементи за построяване както себе си, така и начинанието в битието. В битието има много начинания, има много основи, много постановки, много планове. И ако ученикът се вглъби и започне да ги изучава, би забравил себе си като двадесет на сто физически елементи и не би съществувал във физическо тяло.

Кое тяло е най-реално - физическото, астралното, менталното или божественото? Реално е физическото тяло. Реално е и астралното, менталното и божественото тела. Реалността се състои в повишението, във висотата на Духа. Колкото по-повишен се чувства Духът, колкото повече е във висините, толкова повече ученикът живее в чудните реални светове. Не трябва да се отрича реалността на физическия свят, защото и физическият свят е важно условие за пресъздаването и откритието на духовния свят. Грешат някои от учениците, които казват, че трябва да се отрекат от физическия свят, т. е. да се превърнат от физическа материя в астрална, ментална или божествена. Ученико, знай: божеството съдържа и четирите елемента. То не надценява едното за сметка на другото. То еднакво ги цени и извършва сложни операции. Чрез тях то е създавало чудни светове, грамадни светове, които се преливат, който се движат в чудна хармония в необятното пространство, в необятната негова същина.

И тъй, за да не попада под заблуждение, за да не попада в отклонение, ученикът трябва да бъде разумен, еднакво да преценява всички елементи на четирите свята. Бъди уверен, когато притежаваш четирите елемента и достойно ги цениш, тогава ще можеш да мечтаеш, да вярваш, че ще получиш и един нов елемент, петия елемент, елемента на Великото начало.

Но ще кажеш: защо не говорите за пет елемента, когато науката ги е определила деветдесет и два и кой знае още колко съществуват. Науката издирва елементите на физическия свят, но науката не е още открила елементите в астралния, менталния и божествения светове. Ние говорим за основните елементи, които се поляризират като средство при различните конструкции на битието. Нека тази мисъл да пусне повече корени и да даде най-после здрави стебла, които да се разклонят в сочни клоне, за да може да се разцъфти дървото на живота и да даде богати плодове на Духа. Ето какво трябва да бъде вашето дърво - дърво изкъртено, отскубнато от духовния свят и посадено във вашата духовна среда.

Но ще кажеш: когато сме на физическия свят, няма ли да дойдат разбойници, крадци? В духовния свят си има пазачи. Щом това дърво се присади у тебе, заедно с него идва и пазачът. Той го отглежда, пази го, но често пъти се случва, когато собственикът на градината е много скържав и не съдейства, не помага на този пазач. Този пазач е голям агроном, голям лесовъд, естественик, голям майстор. Ако го оставите, ако не му противодействате, той ще отгледа дървото и плодът ще бъде положителен, абсолютен. Не може без прояви. Не можеш да говориш за духовен свят, ако нямаш върховни прояви. Достойните прояви, това са духовните прояви. Трябва да имаш плодове, които да се вкусят, които да внесат аромат, да внесат енергия, съдържание. Тия плодове са есенция от от същините на Духа. И Духът има есенция. Всички есенции в природата са изнедрени все от Духа. Такава представа имайте за Духа. Той навсякъде присъства. Във всички прекрасни прояви, във всички чудни явления Духът присъства, Духът се изявява. Не може Бог да ти се изяви, ако Духът му не се прояви. Не можеш да знаеш за Бога, ако не си опитал Духа му. Не можеш да се срещнеш с Бога, ако не е ритъм Духът му в тебе. Най-после, не можеш да живееш при Бога, ако нямаш истински представител, който е неговия Дух, защото той трябва да те представи като завършено, като завършено, като разцъфнало дърво, като блестящ елемент, като съвършено същество и като богат плоден животински мир. Тъй както са четирите свята на физическия свят - минералния, растителния, животинския и човешкия, така тия четирите елемента са представителни на четирите светове - физически, астрален, ментален и божествен свят.

Трябва вече да имаш положителна мисъл, която да свидетелства за голямата реалност на същините в битието. Сега за вас мръква и съмва, става студено и приятно топло. Всичко това се изрежда в четирите стадии - пролет, лято, есен и зима. Четирите годишни времена отговарят на четирите състояния - физическия свят, астралния свят, менталния свят и божествения свят. Ти виждаш как е изградено и как се гради битието в необятността. Навсякъде ще срещнеш тия четири същини, тия четири положения, тия четири явления, тия четири начала.

Прекрасно е състоянието, което все повече и повече поглъща величието, състоятелността на ученика. Колкото повече се вглъбява и изучава, толкова повече му се откриват все нови переспективи, все нови начинания, нови области, нови съзнания, все нови и нови просветления. Колко чуден е животът на Великото начало! Колко прекрасни са образите на Великото начало! Колко светлинни са вселените на Великото начало!

Когато говорим за Великото начало, ние трябва да трептим, защото Великото начало има един, макар и скромен център в нас. Заслужава заради този скромен център да трептим пред мисълта за Великото начало. Има един център, има едно тайнствено място, има един прекрасен кът, има едно светло пространство, едно просторно пространство, където се срещат четирите сили на четирите свята. На това място, на това поле става най-същественото разискване, най-същественото размишление по отношение живота. Благодарение на това светло поле в човечеството, тия четири духовни сили могат да пресъздадат духовния свят в ученика. Всичко е дадено на ученика. Всички прекрасни идеи за света и битието са дадени на ученика. Всички средства и цялото ръководство е на страната на ученика, защото ученикът вече е съзерцател, ученикът вече е озарен. За да можеш да бъдеш озарен, трябва ти специална подготовка. Тази подготовка ще получиш в школуването при срещата ти с Ръководството. Ръководството има най-положителния, най-системния мироглед, защото да имаш мироглед, да гледаш мировете, ти трябва да имаш подготовка и озарение. Да проникнеш в мировете, ти трябва да имаш подготовка и озарение. Да проникнеш в мировете, трябва ти способност. Само способният ученик може да бъде с кураж, може да бъде специалист да преодолява най-здравите препятствия и да проникне където иска. Ето защо, бъди подвижен, бъди смел, за да можеш да почувстваш реалността - реалното присъствие на духовните сили, на ръководните сили.

За да имаш достойния поглед, за да имаш реалното присъствие на тия духовни ръководни сили, трябва да бъдеш смел, т. е. достойно да защитиш идеите, да защитиш явленията, същините на духовния свят. Тогава ще бъдеш трепет, ще бъдеш слънце, ще бъдеш лъчи, за да можеш да проникнеш в необятността. Иначе ще ходиш, ще се въртиш около себе си като една малка величина, отвсякъде засенчена, отвсякъде обградена, отвсякъде атакувана, отвсякъде освиркана. Стига вече в подземията, стига вече в малките обекти. Дай заявление да те назначат на нова служба, на нова обязаност. А такива има много. На всяко едно заявление те отговарят с положително „ДА“. Защо? Защото сега се изграждат основите на новата култура. Сега се подготвя светът за новата шеста раса. Сега се подготвя среда за новите учени, за новия ученик. Сега се създава атмосфера за нови посветени, за нови адепти. Сега се създава светлинен свят за новия човек, за новия ученик. Трябва да се даде тон, трябва да се даде перспектива, за да се даде път на доброта; на висшето във физическия свят. Този път, тази перспектива, този тон ще го даде посветения ученик. Защо? Защото нему се даде ключа на Духа, нему се дадоха средствата на Духа, нему се даде мярката на Духа. Щом има тази мярка, щом има този ключ, тези положителни елементи, ученикът трябва да бъде достоен, смел, решителен, за да стигне навреме в духовния свят. Духовният свят трябва да бъде вече за тебе ново братство, нов дом, ново семейство, ново общество, нова държава, нов континент. Духовният свят трябва да бъде вече за тебе нова култура, ново знание, нов университет, нова академия, нов висш институт. Духовният свят трябва да бъде вече за теб присъствие, вглъбяване и светлина, която да те постави като ядро, като център за бъдещето развитие. Духовният свят трябва да бъде за теб нова душа, нов дух, чрез който да разпространявате новите знания, новите положителни явления в научния свят, в положителния свят, в реалния свят на реалната мисъл, на положителния ум и на новото сърце. Духовният свят трябва да бъде за теб новото небе, новото слънце, на което да се изпече твоята същина и да стане издръжлива, устойчива за новата работа.

Когато ти говорим за духовния свят, ние искаме да ти го представим, да ти стане ясно какво представлява той от себе си, какви са порядките там, какви са силите, средствата за живот там, каква е научната мисъл, идейната мисъл, какво е състоянието на душата, какви са подвизите на ума, какъв е мирогледа Духа. Това е много важно за един посветен. Но, както на ученика се дават възможности, така и от ученика се искат и задължения. А задълженията са много строги, но са най-приятните, най-забавните, най-положителните. Първото задължение е да бъдеш чист, кристален както физически, така и астрално, ментално и божествено. Второто задължение е да бъдеш смирен, кротък, тъй както са смирени и кротки съществата, които ръководят физическия, астралния, менталния и божествения свят. Третото задължение, е да бъдеш разумен, тактичен, да провеждаш порядъка на физическия свят, порядъка на астралния свят, на менталния и на божествения свят. Да бъдеш тактичен, да имаш ритъм по отношение твоите задължения към духовния свят. Да имаш най-вярната мярка за всички явления в живота. Друго едно задължение е да бъдеш съобразителен; да се съобразяваш със състоянията, със средствата, с обектите, тъй както се съобразяват силите на физическия свят, на астралния, на менталния и на божествения свят. Да бъдеш мислеща способността, да възприемаш всички способни явления и мисли от висшите светове. Посредством тази мислеща способност да можеш да проведеш на физическия свят всички системи от духовния и божествения свят. Друго едно задължение е да бъдеш светлинен елемент, светлинна среда, за да бъдеш ясна представата да дадеш светлинно пространство, за да бъдеш трептяща среда за ония висши същества, които идат да изградят основите на духовния свят.

Има още много задължения, но тези са най-съществените. Ако ученикът ги спази, той ще стане най-любимия, най-способния ученик, но когото ще се даде ключа на Духа. Способността е важен актив, важно движение. Когато ученикът трябва да притежава тези способност, той трябва да се върне вътре в себе си и от там да започне. Той не трябва да търси вън от себе си, да не се лута в този или онзи, да не търси светлината в очите на този или онзи, в някого или в някоя, да не търси способния ум в някого или в някоя, да не търси щастие в някого или някоя. Всичко това е вътре в ученика, в онова светло поле, за което говорихме. Само на прозорливият ученик очите са обект. Само прекрасната мисъл на ученика е мисъл за пожелаване. Само богатата обхода на ученика е пожелаване за притежаване. Всички други същества са маскирани, са изкуствени, са обагрени. Единствено ученикът е, който е естествен, който е положителен. Защо? Защото е под прякото ръководство на духовния свят.

Тук се говори за една духовна култура, за едно духовно знание, за една духовна наука. Тук се говори за Великото начало в сътворението. Няма по-богат университет, няма по-прекрасна академия, няма по-светлинно светилище от мястото на Вътрешната школа. Всичко друго е маскиране, всичко друго е изкуствено, е обагряне. То е само мечта, то е само съблазън. Ученикът не мечтае, но работи. Ученикът изучава, ученикът решава, защото пред него стои Великата реалност. Пред него стоят реалните светове такива, каквито са по същина. Той знае за тяхната физическа, астрална, ментална и божествена страна. Той знае какви сили действат, кои ги движат и кои ги хармонизират, защото ученикът решава сложните задачи на Първоизточника.

И тъй, бъди лице на духовния свят, сърце на духовния свят и ум на духовния свят, за да имаш богата душа като необятната светлина.

Това ти пожелава Ръководството на Вътрешната школа.

10 януари 1954 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...