Jump to content

400. Растителният свят


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 400-но

Растителният свят

Казано е: на всеки се дава според силата, на всеки се дава според разбиранията, на всеки се открива според степента и всеки се въвежда според посвещението. За да имаш, трябва да го извоюваш. За да знаеш трябва да учиш. За да откриеш истината, трябва ти сила. Само силните характери могат да открият истината. А това е най-важно - да откриеш истината както за себе си, така и за цялата околна среда, която е отношение към самата истина.

В миналата среща засегнахме въпроса за трите царства: минералното, растителното и животинското. По специално разглеждахме, спряхме се върху минералното царство, като искахме да въведем ученика в някои по-големи подробности по отношение проява, устройство на минералното царство. За да може ученикът да се запознае по-подробно, по-специално, трябва да бъде на известна висота, т. е. трябва да е учил, първо да е решавал задачи, трябва да се е вглъбявал и размишлявал. Важен е въпросът за растителният свят, за растителното царство. Той е един жив свят, който има по-реален, по-художествен образ от този на минералния свят. Там са съчетани особени варианти на Духа, особени прояви на Духа, особена система на Духа. Растителния свят е израз на начало на живота върху планетата Земя. От това начало ученикът може да има поуката, да има вече развиващата се мисъл, как и по кои пътища, по кои явления и следствия се е проявил растителния свят, от къде е взета семката да бъде тя посята и да се роди действително тази дивна, велика растителност. Растителният свят е една голяма реална действителност. Той е свят, който може да бъде опитан чрез обонянието, чрез зрението, чрез осезанието, чрез слуха. Зависи до каква степен ученикът е развил своите пет чувства, чрез които напълно да се вглъби в началото и в последствията на растителния свят. Наистина необходимо е за ученика специално художествено чувство. Ние бихме казали чувството интуиция, защото само чрез чувството интуиция могат да се доловят вибриращите тонове както на цвят, така и на плодовитост, на аромат и на свежест. Само гениалният майстор - интуицията е, която може да изгради този свят и да го представи в неговата пълна действителност, т. е. да се открие истината за растителното царство. Висши същества са взели участие за проекцията, за плана, за условията и средствата, за да се установи макар един в миниатюра свят, който е копие от висшите светове. Велики същества са работили дълги векове, като съблюдавали ред мерки, които са внушавали специално на земните същества, какво отношение, каква култура, какъв морал трябва да имат към растителния свят. Много същества са иждивили много време и продължават да се занимават с този така важен въпрос - да се изгради природата на растителния свят. Защо се правят тия условия? Да може в растителния свят да се открие именно естеството на Духа. А открие ли се естеството на Духа, тогава човешкото съзнание ще има велики опитности, зряла съвест, чудно магическо чувство към целия този животински свят - естеството на Духа.

Виждаш ли, ученико, как Духът говори, как Духът чувствува, как манипулира, кай радиира, как работи? Да, прекрасен свят, художествен свят! Дълго ръката на Духа е работила с магическа четка, употребила е изящните духовни есенции във вид на цветове и украсила растителния свят. Каква чудна магия е било това въздействие, за да могат да се композират краските; линиите, превъзходните форми! Растителният свят е жив свят в който е внедрен балсама на живота, енергията на живота, струите на живота. Затова Върховното ръководство каза: о, човече, за храна ти давам да се ползуваш от растителният свят, за да може по-осезателно да опиташ естеството на Духа. Колкото повече опитваш със съзнанието си това естество, толкова повече този свят за тебе вече е жива енергия, слънчева енергии, духоматерия, която е символ на едно от началата на живота. Не може да се предположи, че без растителният свят, тук живота ще се изгради по форма, по съдържание, защото внедрените в него енергии, внедрените в него естества са истински лекарства, истински еликсир за живота. Безгласен е той за тебе. Дори понякога е безличен. Но ние имаме единствената задача, понеже си така близо до него, понеже растителният свят минава през тебе, жертва се, изпълнява една свещена служба, която дава възможност на твоята мисъл да вибрира, на твоите чувства да се проявяват и на твоя дух да работи. Колко още много си зависим от цялото растително царство и какво особено внимание предстои да отдадеш на този свят! Голямо внимание! Защото той е струи на живото слово. Без растителния свят у тебе словото е мъртво, статично, непроявено. Не е тъй както с минералния свят. Растителният свят е зависим и от минералния свят, защото всяко растение е вкоренено, получава енергия, изблик на живот от минералния свят. Но не е тъй проявен в красота и художество, в чудна дивна хармония минералният свят, както е растителния свят. Ако минералният свят не ти говори, то растителният свят ти говори. Как ти говори? Посредством аромата, посредством сладчината, посредством обаянието. Растителният свят има музика, има тонове. Растителният свят е симфония както за човешките същества, така и за всички насекоми и всички животни по лицето на земята. Ако въведеш едно животно в човешкия свят, то няма да бъде така доволно, така игриво, така радостно, така щастливо, тъй както ако го въведеш в растителния свят, в царството на изобилието.

Ето как съществата от по-нисшите царства могат да ценят растителното царство. А човешкият свят- се е отклонил, забравил е какво отношение трябва да има към растителния свят. Ето защо; като навеждаме тази мисъл пред ученика, ние, го подканваме, молим, даже го задължаваме да може добре да определи своите преки отношения към растителния свят. Навярно тогава растителният свят ще открие своите обятия, както в изобилие, така и в удоволствие, за да може ученикът прямо да се ползува от слънчевите енергии, които са багрите, които са етера в растителния свят.

Великото изкуство на светлината, художествените картини на светлината, богатите художествени галерии на светлината, ще ги откриете в растителния свят. Там ще откриете велики художници, които работят върху завършека, върху съвършенството на този свят. Това е именно целта: да се опознаете по отблизо с тия художници, с тия светли сили, които посредством слънчевата светлина багрят цветята, багрят плодовете и всички растения. Ето как ще откриете великите художници на светлината. А това е нашата задача, това е целта - да може ученикът обстойно да се занимава с ония иждивени сили, както в минералното, така и в растителното и животинското царства. Защо? Защото той е пряко свързан с тях. Той не е чужд за тях. Той идва между тия царства не вече като роб, не като тиранин, не като разбойник, а идва вече като вещ съвършен градинар - майстор, за да може да помогне както на минералните духове, така и на растителните духове или души. Колкото повече ученикът се вглъбява в тия три свята, толкова повече опознава своя човешки, или своя ученически свят. Да, така светлите сили ще упътват, ще ръководят, когато виждат ученика как старателно, как обстойно не само изучава, но вживява в себе си силите на тия три свята. Той ще ги изживява до тогава, до като е на физическия свят. А когато мине от физическия в духовния свят - тогава ще ги ръководи. Да изживееш е едно, а да ръководиш е друго. Минава се в друга степен, в други сфери, където ученика разглежда нещата в друга стойност, в друг смисъл.

Но ще се възрази: защо не ги разглежда така, както са в действителност, от гледището на духовния свят? Ако ги представим както са в духовния свят, тогава ученикът не трябва да се ползва от растителния и от минералния светове, както се ползва сега. А то значи да прекрати своето физическо съществувание. Затова, ние искаме да опознаем ученикът, т. е. да име вече той едни отношения на състрадание, на вживяване. Докато растителният и минералният светове му помагат в едно отношение, то ученикът се задължава да съхрани всяко семе от растителния свят и всеки бисер от минералния свят като едни висши същества на Духа. И тогава ще откриеш истината, как Духът е могъл да се поляризира и в бисера и в семката на растението. И тогава ние ще разберем каква гениалност е това Духа да може така реално, последователно, така хармонично да се трансформира във вид на бисери, във вид на семена, във форми на растителния свят. Това е важно за ученика, да открие последната гениалната работа на Духа, посредством своето естество в различните полюси на живота. И само тогава ученикът ще напипа началото на живота, как той вибрира, от къде е започнал, как се е оформил, как се е проявил по образ, съдържание и смисъл. И тогава ще има ясната представа как се е изнедрил живота из естеството на Духа. Това е най-важното за ученика да открие последната, гениалната работа на Духа, посредством своето естество в различните полюси на живота. И само тогава ученикът ще напипа началото на живота, как той вибрира, от къде е започнал, как се е оформил, как се е проявил по образ, съдържание и смисъл. И тогава ще има ясната представа как се е изнедрил живота из естеството на Духа. Това е най-важното, най-деликатното, най-художественото и най-прекрасното отношение на Духа към цялата тази историческа висша работа.

Да, за да може ученикът да работи, трябва да се опознае с методите, с похватите, с трансформацията, с поляризацията на Духа, защото и той като Дух ще трябва да постъпва точно така, както работи, както се изявява Духа във всички области на великото творчество на висшето битие.

Каква голяма светлина, каква необятна повърхнина и какво необятно пространство са необходими, за да може ученикът да се проникне и да може да овладее способностите, качествата и факторите на Духа. Това е системно, това е реалното, това е положителното. Всичко друго е процеси както в минералния свят, така и в растителния свят.

Но за да може ученикът да устой на тези важни процеси, т. е. да устои на силните напрежения, да устои на голямата концепция, на голямото налягане, нему му е необходимо ръководство, необходимо му е върховно давление, необходим му е всемирен учител. За да може по-лесно да открие същините на растителния свят, за да може по-лесно да се влезе в лабиринта, в съкровищницата на растителния свят, за да може с голямо майсторство да се усвои изкуството на тия сили, които работят в растителното царство, необходимо е ученикът да бъде способен, да бъде на дадена висота, да има такава ерудиция, такава осанка, такова влияние и всички сили да му съдействат, да му открият път към тия глъбини. Кои са тия сили, които ще му бъдат в помощ? Това е Върховното ръководство. Няма други сили. Всички други сила са в немощ, имат нужда от ориентация. Всички други сили са зависими, всички други сили имат нужда от просвета на волята, на Духа и на мъдростта. Само Върховното ръководство е което може да бъде връзката между ученика и Първоизточника на всички неща в цялото битие, във Всемирното сътворение.

Да ученико, както тук се нуждаеш от посредничеството на твоя баща, твоята майка, твоя брат и сестра, твоите близки, така и като ученик на върховния институт на Вътрешната Школа са необходими тия фактори, са необходими тия инструктори, които да могат да те улесняват когато изучаваш както минералния свят, така и растителния свят. Видни професори са необходими - професори специалисти по минералогия, по биология, професори които могат да ти открият най-малките, най-дребните елементи, както в минералното, така и в растителното царства. Сложна наука е ботаниката. Каква конструкция има тя! Тя е един висш стадий на развитие. Тя открива цялото изкуство на светлината, проявено в растителния свят.

И тъй, бъди ботаник. Бъди естественик, за да може като такъв да бъдеш най-близкият, най-сродният, кай-познатият в царството на растенията, в растителния мир. Но за да може да бъдеш такъв, от теб се иска малко повече усилие - да отидеш сред цветята, сред дърветата, сред храстите, сред тревата и да бъдеш Във всестранно размишление. Там ще откриеш и живата геометрия, там ще откриеш художествения маниер и нюанса на аромата и във всички тия фактори ти ще видиш очите на ония висши същества, които като върховни ботаници и естественици култивират, продължават да подържат, че естеството на растителния свят е чудна система.

Ученико, за всичко това ще ти помагат великите художници, които са майстори, които са проява на чудната светлинна художествена система. Да, когато засягаме въпроса за изкуството на светлината, ние същевременно ти откриваме и майсторството, творчеството на Духа. Духът и светлината нека бъдат у теб магически ключове чрез който ще отключват всички секретни врати, всички тайни съкровищници, които съхраняват живата семка, бисера на тия царства. Колко биха се радвали съществата като те видят сред цветята, как внимателно, как проницателно размишляваш върху всеки един стрък. Това ще бъде велико знамение за тебе лично, че си можал да приспособиш своята природа, да въведеш своя характер към общия колектив, към изкуството на тия висши сили и художници в тия царства. Чудна би била радостта, не радост и обич човешка, а радост на висша еманация, на висши трептения и на висше прилежание. Защо? Защото тия сили, които работят в минералното и растителното царства имат една задача: да обърнат вниманието, да подготвят съзнанието на ученика към тази чудна проява на Духа. Да не бъде тя както досега незабелязана, потъпкана, обезценена. Това е скръб на Духа. Кой ще зарадва Духа? Само ученикът, само този, който размишлява за естеството на Духа, само този който размишлява за естеството на Духа, само този, който размишлява за стойността, за силата, за съдържанието. за реалността на естеството на Духа.

Ученико, ние ще ти говорим за изкуството на светлината и естеството на Духа дотогава, докогато ти лично станеш естество, живо трептящо, когато станеш светлинно изкуство, магия на словото, хармония на музиката на това изкуство. Изкуството на светлината е наистина чудна хармония, чудна музика, дивна песен. Кога е такава? Когато размишляваш в царството на растенията, в царството на цветята. Сега искаш да станеш поет, искаш да станеш композитор, но си се затворил в каменни зидове, изкуствено си създаваш удоволствия – картини, за да можеш да събудиш тия чувства в себе си. О, не. Живота е силен, иди при живота. Ще отидеш при живота, т. е. при живота на Духа, при естеството на Духа, който е така чуден по израз, по съдържание и по форма в растителния свят. Тия неща трябва да ги знаеш. Ти трябва да боравиш с тия величини, иначе ще останеш неграмотен, невъзпитан, непросветен. Трябва да владееш художественото изкуство, музикалното изкуство, трябва да владееш науката, трябва да владееш системите на Духа и съдържанието на светлината. Има ли светлината съдържание? Къде що го намериш? Къде ще го откриеш? В растителния свят; между цветята. Никъде другаде. Ни в художествените галерии, ни в университетите, ни в академиите ще бъдеш в живите университети на майката природа - растителния свят и там велики професори ще ти разказват своите способности за своето изкуство, как те работят по отношение на целия растителен свят. Така също ще откриеш и естеството на Духа, магията на Духа, като слово и музика, като наука сред растителния мир. Иди всред природата. Нека живата природа ти бъде най-близкия брат, най-близкия приятел, най-близкия ученик и най-близкия Учител. Тя е и близък, и приятел, и брат, и ученик и Учител. Защо? Защото в нея присъства естеството на Духа и изкуството на светлината. Трябва да бъдеш замислен, не плитко замислен, не плиткоумен, но дълбоко умен, всестранно замислен. Там ще откриеш всемирното централно съзнание.

Да, труден е пътя. Трудни са системите, но така възпитаваш твоята воля, твоето съзнание и твоята мисъл, наистина ще има вече друга сфера, друго осияние. А точно това очаква твоята същина - това другото. Но това ще се постигне с работа между растителния свят. Възпитан, обогатен с ерудицията на Духа, ще имаш вече една завършена работата, т. е. ще минеш в областта на великата работа, в областта на върховната работа. Ти сега си при възможността на великата работа. Защо? За да откриеш естеството на Духа в растителния и минералния свят, това не е обикновена работа. Това е велика, т. е. свещена работа. Величието на твоята работа ще зависи от свещените елементи, свещеното присъствие, от свещеното строителство. А свещено е това, което свети, което вибрира, което е силно, чисто. Всичко това можеш да постигнеш, защото няма друг път за тебе, няма друга посока. Всички други посоки водят към незнайното, водят към някаква необяснима тъма. Нашата радост ще бъде когато те срещнем в другите сфери, в другите университети, в другите светове; Там ние ще споделим мисли върху всичко това което е изживяно, което е открито в тия светове. Не се смущавай, не се вълнувай, не пречи на своя дух, не потискай своята душа. Нека те да могат да разрешат проблема за великото ти посвещение. Да се посветиш, то е да знаеш. Да се посветиш, то е да работиш. Работата за ученика е възхода. Работата за ученика е сътворението. Той помага на по-малките същества, за да могат и те да изнесат тежкото бреме, трудната задача и един ден да могат да се освободят от кармичните си задължения. Ученико, и ти имаш кармични задължения, но имаш вече метода. изкуството и присъствието чрез което можеш лесно да ликвидираш с тия кармични задължения. Но понеже тия по-нисши, по-неразвити същества нямат това изкуство, нямат това присъствие, ти си задължен да бъдеш сред тях, за да ги подтикнеш, да ги вдъхновиш, за да може съзнанието, животът в тях да се обнови. Такава е твоята работа като ученик. Ще пишеш досиета за всяко едно растение, за всеки един минерал и скъпоценен камък. Ще създадеш една историческа библиотека, един исторически дневник, който да свидетелства за твоята свещена, велика работа. Не се отчайвай. Макар да си поставен при тежки материални, при тежки политически условия, при доста трудни възпитателни условия, не се отчайвай. Зад тебе е ръководството, зад тебе са силите, зад тебе е йерархията на великото посвещение. То ще ознамени у тебе както характера, така и волята, силите, защото като такъв, ти смело можеш да влезеш в лабиринта на растителния свят, в минералния свят. Определи своите отношения! Нека те да бъдат божествени, тъй както Бог има особени отношения към растителния и минералния свят, така и ти се научи да имаш тия особени отношения. Нека тия отношения да бъдат като слънчеви лъчи, като чист пресен въздух, като топли водни пари и така да дадеш живота, да дадеш слънцето, въздуха и влагата на целия растителен мир.

Така работят тия същества между растителния свят. Това е тяхното изкуство. Те имат съзнание, И ти си сега между този свят, затова иди в него, влез в него с такива отношения, каквито са отношенията на ангелските сили, на Бога. Това е наистина висше възпитание, велика култура,

17 март 1955 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...