Jump to content

8. Интуиция. Сетива. Развитие на сетивните органи в човека. 8. 1. Интуиция


Recommended Posts

ИНТУИЦИЯ. СЕТИВА.

РАЗВИТИЕ НА СЕТИВНИТЕ ОРГАНИ В ЧОВЕКА.

Интуиция

Защо и как възниква в даден човек интуицията? - На този въпрос не може да се отговори точно от сегашните позиции на научното познание. Независимо от начините и методите на разглеждането на това понятие - интуиция, то се свързва от учените с термина психично явление.

Въпросът за интуицията е достатъчно „ясен” за философите диалектико-материалисти. Според тях наименованието интуиция произлиза от латинското „intuo” - „гледам втренчено” - и тя е „способност за непосредствено схващане на истината без предварителни логически разсъждения”. Стъпилият на здрави материалистични основи философ диалектик разглежда интуицията като непосредствено знание, като живо съзерцание в неговата диалектическа връзка с опростеното знание. И, разбира се, отхвърля всякакви опити тя да се тълкува като свръхестествена, мистична познавателна способност или принципно отклонение от обикновените начини за схващане на действителността. Според него интуицията е закономерна форма за представяне на истината, опростена от логическото мислене и практика. Зад способността сякаш внезапно да се отгатва правилния път за решаване на възникналия проблем в действителност стоят натрупаният опит и придобитите по-рано знания и умения. Независимо от дълбоко материалистическия подход при разглеждане на въпроса, се признава, че „психологическият механизъм на интуицията е все още слабо проучен, но с течение на времето резултатите от интуитивното познание логически се проверяват и доказват в практиката”.

Интуицията е предмет за разглеждане и от идеалистичните течения във философията - Интуитивизъм. На рационалното познание Интуитивизмът противопоставя непосредственото постигане на действителността, основаващо се на интуицията, която се схваща, като „особена способност на съзнанието, несводима към сетивния опит и дискурсивното, логическо мислене.”

В Етиката това идеалистично течение поставя основите на съвременния Формализъм. Основните положения в него се основават на твърденията, че най-общите морални понятия имат уникален характер, неоспоримо очевиден, познават се чисто интуитивно и се приемат без доказателства. Интуитивистите стигат и до крайността, в която поддържат възгледа, че основните морални представи имат не исторически, абсолютен характер, не са свързани с човешкото общество, а съставляват особено, неестествено измерение на универсума.

Във философските основи на математиката възниква течение, наречено Интуицизъм. Неговото появяване е свързано с научните спорове в началото на ХХ-ти век около теоретичните й основи. Според това течение точната математическа мисъл се основава на интуицията, която включва: 1. Процеса на умствено построяване на математическите обекти. 2. Изключване на актуалната безкрайност от този процес. 3. Ясно разграничаване и отъждествяване на изграждащите се обекти. Независимо от субективно-идеалистическия характер във възгледите на изградената математическа интуиционна школа, тя изиграва важна роля в създаването и утвърждаването на конструктивната логика и конструктивна математика.

Съвременните учени медици разглеждат произхода на интуицията от латинското „intuitio - „вътрешен усет, прозрение.”. В този смисъл на усет, озарение, достигане до решение, и то винаги правилно, без точно да може да се докаже въз основа на какво достигаме до него, или като творческо съзидание, в което формите изплуват сами, без да се търсят с ума - интуицията е призната от медиците, че съществува. Всеки един от нас през своя живот е имал възможност да си служи с нея. От тези позиции се обяснява и механизма на действие на интуицията: „Автоматично съединяване и усъвършенствуване на представите в практиката и годините, асоциативно изникване пред съзнанието на запомнени, непълно осъзнати и не напълно анализирани събития, често от образно пространствен тип, водещи до внезапно виждане на същността, на истината”. Основата, върху която правят своите изводи, са: „многобройните примери на случайните начини за епохални научни открития, които в крайна сметка водят до интуицията”. Задълбочавайки се в разглеждания въпрос, учените медици утвърждават интуицията като неосъзнаваема, явно значителна част от творческата работа на мозъка - т. е. на „безсъзнателното”, дават една от формите на познавателна работа. Нещо повече, цялото съвременно развитие на нервокибернетичните и нервнофизиологичните представи изключва част от процесите на усвояване и използване на информация от категорията съзнание!? От тези процеси те изключват и интуицията?! Своевременно трябва да отбележим, че тя се отнася несъмнено към най-висшите мисловни процеси и като такава нямаме ни най-малкото право да я изключваме от съзнанието и мозъчната дейност - получаваме явни противоречия! Не по-малко е противоречив и научният извод: „Интуицията е само по-забележителен начин за преработка на информация и познавателна дейност, начин евристичен, откривателски, в който няма нищо свръхестествено”. Въпреки този неудачен метод при разглеждане въпроса за интуицията, тя се признава като подход удивителен и чудесен, даващ на човека нови възможности, свобода и смелост за разкриване на тайните на Вселената при всяко посягане към неизвестното.

Новото учение разглежда интуицията с нейното вътрешно съдържание и външни прояви и дава точното й определение. Преди да направим това определение, ще разгледаме въпроса относно мястото на интуицията в човешкото физическо тяло и на коя система от него тя е присъща.

Нервната система в човешкото тяло седели на два основни клона: анимална и вегетативна - симпатична и парасимпатична. Анималната или съзнателната нервна система е с главен представител човешкия мозък. Тя е вторично явление в човешкото тяло, продукт на инволюционното му и еволюционно развитие и е присъща в тази форма само на човешкия физически организъм. Под контрола е на човешката воля и съзнание, в нейно подчинение са: движението, осезанието, мисълта, паметта и т. н., чрез нея ние се свързваме с околната среда на материалните светове. Съзнателно мозъчната система и главният мозък отразяват истината и реалността такива, каквито ни се представят в даден момент, с дадена скорост на движение и на дадено място в материалните полета на Всемира. В своите центрове, посредством сетивните органи на човешкото тяло, мозъкът възприема формите, пространството, времето, изображенията на действията и висшите прояви на живота. Осъзнава възприетото, прави анализи, преценки и ги отразява като представи, мисли, впечатления и т. н. Той ни ориентира в настоящата реалност, в моментната даденост. Основна, характерна черта на анималната нервна система е нейното постоянно развитие и усъвършенстване, при което се разширяват възможностите ни за връзки с по-висшите енергийни форми на Битието.

Вегетативната нервна система е тази, която автоматично поддържа' процесите в човешкия организъм съобразно природните закони и звезден ритъм, независимо от нашата воля. Тя регулира дейностите на всичките органи в човешкото физическо тяло до и в клетъчно ниво, чрез нея приемаме силите в природата подсъзнателно, директно, т. е. възприемаме истината и реалността направо. Присъща е на всички енергийни форми във Всемира, в т. ч. и на Земята, минерали, растения, животни и човек. Характерна черта на вегетативната нервна система в човека е нейната подсъзнателна дейност, изразена в закономерностите на проявения във физическото тяло живот, последователност, порядък в действията и хронологично развитие. Качеството на този тип нервна дейност се определя от количеството натрупани „програми” за действия от всички минали наши прераждания. Тези програми се изпълняват в определени закономерно породени ситуации от сегашния ни живот. Интуитивното усещане е присъщо на този вид нервна дейност. Тук е необходимо да отбележим, че в духовното познание двата вида нервна дейност се разглеждат в тяхното вътрешно единство, привидното им различие се дължи на конкретното място и време на приложение на характерните им функции. Интуицията е тази, която „допълва” ненарушимото от никого и нищо триединство във Всемира. Вече можем да дадем определението: - Интуицията е всеобщ критерий за пълна достоверност на Истината и Мъдростта, заложени в човешкото същество още с идването му на Земята. Даденото определение има нужда от пояснения :

Преди милиарди години започва навлизането на част от човешките същества от Духовния към Материален свят. Тогава човек е разполагал с 12 сетивни органа и сетивни чувства, действащи в обширното поле на Божествения свят. Преминаването ни през Духовен, Космически, Причинен, Умствен. Астрален свят. Етерна област и сегашното ни развитие в Материалния свят е съпроводено с изгубването на седем сетивни органа. От обширното поле на Божествения свят в Материята в нас е останала само една тясна пътечка, тази пътечка е именно интуицията.

Учителят в своите беседи разяснява понятието интуиция: „Някои хора се произнасят за явленията чрез наблюдения, а други - чрез интуиция. Наблюдението се отнася до настоящия момент, а интуицията - до миналия и бъдещия. Човек наблюдава това, което става в даден момент; интуицията се произнася за явленията, които ще станат в бъдеще”.

Разгледаният въпрос е актуален, защото: 1. Интуицията се прилага все по-широко и от повече хора в познавателните методи, по-съвършени от досегашните индукция, дедукция, сравнителен анализ. Тя е мост, през който можем да преминем към необятното духовно познание. Същевременно трябва да отбележим, че интуицията не отхвърля сегашните методи на познание, напротив - тя винаги е била и ще им бъде в активна помощ. Помощ за разкриване обширните, с невероятни възможности полета от Космическата същност в душата на човека. 2. Често пъти интуицията се приема като развиващо се или развито вече шесто сетивно чувство в човека, което противоречи на нейния характер и даденото й заслужено определение.

Интуицията е Божествено чувство, което всеки един човек, живеещ на земята, притежава, тя е вложена в него, но не е еднакво развита във всички хора. Когато даваме път тя да се развие в нас, се предпазваме от ненужни страдания и нещастия, които ни съпътстват постоянно във всекидневния живот. Човек със силно развита интуиция може да проверява и придобива реална представа за процесите и явленията, които не могат да се обхванат с наличните ни в момента пет сетивни органа. Вярно чувство е интуицията, тя никога не лъже! Когато умът, сърцето и волята се съобразяват с интуицията, човек винаги върви в правия път на Любовта, Мъдростта и Истината. Искаме ли да разберем нещата в тяхната триединна реалност, да придобием знания, за които е необходим не един живот? - Трябва да възложим тази задача на интуицията и да работим заедно с нея. Бъдещото принадлежи на Човека със силно развита интуиция - Проводник на Божествените пътища и принципи, чрез Които е създаден Всемирът.

18.10.1995 г., гр. Плевен

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...