Jump to content

Recommended Posts

Интригата...

1885 г. Докато Блаватска и Олкът пътували в Европа, враговете на теософското движение подготвяли съкрушителен удар в Индия и Европа. Шотландският йезуит Патерсон организирал компромат. Подкупените от него бивша икономка на Блаватска мадам Коломб и нейният мъж (дърводелец-мебелист), които се грижели за нейната къща, скалъпили история с фалшифициране на писма и дърводелски съоръжения, предназначени уж за измами, които послужили като . „доказателства“ за оклеветяване от недоброжелателите й.

Тези хора, които тя със сигурност спасила от гладна смърт, „забелязали“ съществуването на писма, писани уж от Блаватска, в които били разкрити някои трикове и я обвинили в мошеничество. По-късно Патерсон признавал, че „заради християнски цели“ подкупил слугите „да му доставят необходимите сведения“.4

Затова доносникът е видял само това, което му е казано да види, а игнорирал всички други свидетелства. Да хвърляш кал върху онзи, който е над теб, е любим похват на продажното нищожество.

Следовател от Обществото за психични изследвания в Лондон направил специално пътуване, за да инспектира мястото. Той е предубеден: „Аз съм сигурен, че някой друг е говорил оттук... 9 И в своя доклад обявил, че Писмата на Блаватска били фалшиви. В резултат на тези „открития“, Обществото за психични изследвания променило готовия си доклад, в който признавало психичните й качества и публикувало друг - на д-р Ходсън, в който тя е обявена за „една от най-ловките и находчиви шарлатанки в историята”. Колкото и опровержения да печатали после привържениците й, колкото и решително и ясно да доказвали фалша и нелепостта на тези обвинения, както и цялата недобросъвестност на Лондонското Психично Общество, напечатало своя обвинителен „отчет” на показанията само на един човек, непозволяващи дори да се сравни почерка на изфабрикуваните писма с истинския почерк на Елена Петрова - нищо не могло да снеме от нея позорното обвинение.

(По това време Рудолф Щайнер учи във Виена, Петър Дънов учи в Американско научно-богословско училище в Свищов, а Макс Хайндел започва да учи корабно инженерство в Германия.)

Защо така? Защото повечето от протестите, доказващи цялата нелепост в обвиненията срещу Блаватска, като поръчване на измамни съоръжения в дома й (докато я няма) или неверността на клевети, като имитиране на писмата на раджа-йогите, са били публикувани главно в теософските списания, докато Отчетът на Обществото за психични изследвания (враждебно на Теософското) е получил широко разпространение в световната преса.

Вярно е, че в световната преса се появили и опровержения на злостните показания в мисионерския „Christian College” в Мадрас и фалшивите „доказателства” на Ходсън... Дори нейните клеветници казали, че тя интерпретирала Древната книга Дзиян и че за нея най-важно било да облече в думи мислите, които махатмите отпечатали в ума й. Но във всеобщото отрицание това не се чуло. Хората вярват повече на интригите, отколкото на разума.

Цялата тази история, клеветите и преумората дошли твърде много дори за железния организъм на скитницата. Въпреки опасностите, които докторите й предричали, тя решила да се върне незабавно в Мадрас. По-добре смъртни опасности, отколкото да не отговори на безсрамния намек на йезуитското списание, писало че:

„тя няма да посмее да се завърне в Индия, защото, освен заблуждения и лъжи, с които баламосвала лековерните, отгоре на това тя окрала касата на самото Теософско Общество... 4

Какво ли й е било на нея, отдала цялото си лично състояние, всички литературни работи за създаването на това общество, когато е четяла тези клевети? Затова е разбираемо защо, пренебрегвайки всички опасности, тя бързо потеглила за Индия.

С ред тържествени срещи тя опровергала инсинуациите на споменатото „християнско” списание и приела благодарствени поздрави от студентите на висшите училища в Мадрас, подкрепени с 800 подписа. Индусите били благодарни за това, че влиянието на Теософското Общество смекчило кастовите предразсъдъци и заставило англичаните да не се обхождат много високомерно с индусите, а чрез преводите и талантливите съчинения на Блаватска Западна Европа се запознала по-отблизо с древните литературни и философски съкровища на индуси и будисти.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...