Jump to content

Медитация и материализъм. Християнство и мистицизъм


Recommended Posts

Медитация и материализъм

Християнство и мистицизъм

„Когато преживяваш в съзерцание Аза на човека като негова исконна вътрешна същност, съзнаваш, че този Аз е съществувал преди живота във физическото тяло и ще съществува и след него. Предизвикана от вътрешна духовна жизнена необходимост, медитацията разширява съзнанието за „вътрешния духовен човек“, който може напълно да се освободи от физическия организъм и да живее, да възприема и да се движи в духовния. Този самостоятелен духовен човек стана моя същност под влияние на медитацията. ”

„Основна грешка на всички материалистично мислещи естествоизпитатели е в несъстоятелността на техните идеи за материята. С това те си затварят пътя към духовното битие. При досег с материалната природа, тя възбужда в душата... свят на „илюзии“. „С моите идеи нито за миг не съм попадал под влияние на този (ариманически) свят...

Търсещият духовно познание трябва да преживее тези светове; не му е достатъчно просто теоретично разсъждаване за тях...“

Той се измъква от този лабиринт чрез вътрешно съзерцаване на развитието на християнството. Плод на това съзерцание е книгата му „Християнството като мистичен факт” (1902). Никъде в християнските догми той не открива истинско християнство.

От моето отношение към християнството е ясно, че в Духовната наука аз нищо не съм търсил и не съм намерил в този път, който много ми приписват. Те така представят работата, като че духопознанието е създадено от мене от древни предания; като че ли съм преработил гностически и други учения. Християнството, представено от мен в книгата ми, е изнесено непосредствено от духовния свят...

Тогава ми се струваше, че новото столетие трябва да донесе на човека нова духовна светлина. Чувстваше се необходимостта от прелом в процеса на развитието на човечеството. Те мислеха, че този прелом става само в субективното състояние на душите. Но, мисълта, че може наистина да се открива новият обективен свят. бе чужда за мирогледа на тази епоха.’“17 Поканен е да преподава ораторско изкуство в основания от В. Либкнехт „Работнически образователен център”, Берлин (1899-1904).

„Предупредих, че ще преподавам така, както мисля, че се е развивало човечеството, а не така, както учи марксизмът... Показах, че до 16-ти век е нелепо да се говори за каквото и да е господство на икономически сили, както прави Маркс. Едва след това се създават за стопанствата условия, които могат да се нарекат марксически; в 19 в. този процес достига висше развитие.”

Веднъж Роза Люксембург говорила на трибуната в Шпандау за науката и работниците, а Щайнер допълнил нейната тема, като представител на работническата школа.

Когато по-късно марксистките вождове узнали за неговото отклонение от техните догми, те не пропуснали да го осъдят и против волята на неговите ученици - да го отстранят от училището.

На другия идеологически полюс стоял „Съюзът на Джордано Бруно”, състоящ се от членове с духовно-мистичен светоглед. Според тях, не съществуват два световни принципа - материя и дух, а Духът притежава единството и е творец на всички битиета.

Щайнер изнесъл там лекция за монизма, в която подчертал, че дуалистичната формула „материя и дух” е рожба на новото време и противопоставянето на духа и природата, против което се борил „Съюзът на Джордано Бруно“, е възникнало само в последния век. И че човечеството не бива да се лишава от познание за духовния свят, като го отдава само на „вяра”, че то е монистична система, доказваща единната същност на света. Слушателите не го разбрали, помислили, че прокарва в Съюза пътя на католицизма. Те били убедени, че той е способен да внесе в Съюза голям смут.

Щайнер описва подробно тази лекция, за да докаже неоснователността на по-късните обвинения в материализъм. Изтъквам проявите на този гений, за да покажа как той всъщност разбива двуполюсния идеологичен модел материализъм-идеализъм чрез живяното от него ново познание за човека - Антропософия. Публичното й обявяване за знание за духовния свят не било лесно.

„Необходима бе воля, за да може езотеричното, живеещо в мен, да се прояви в открита форма. Затова написах в „Магазин“ от 28.08.1899 г. - по случай 150 години от рождението на Гьоте - статия за гьотевата „Приказка за зеления Змей и прекрасната Лилия“. 17

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...