Jump to content

В Теософското Общество


Recommended Posts

В Теософското Общество

Висшите интелектуални и духовни способности на д-р Щайнер се наблюдават от духовно будните общества. През 1899 г. той е поканен от граф Брокдорф да говори в един отдел на Т. О. Щайнер обявил, че може да говори само за това, което живее в него като духовна наука. Изнесъл цикъл лекции „Загадките на философията”.

Скоро след началото на тези лекции се появила като слушателка Мария Яковлевна фон Сиверс, родена и възпитана в Русия. Била основана „Немска секция на Т.О.” с ръководител Мария Сиверс, която владеела няколко езика. Тя поела цялата организационна част на теософската работа и с твърда ръка изиграла голяма роля за бързото й израстване и разпространение. В тази секция Щайнер получил възможност да развива своята антропософска дейност. Т.О. приело неговите духовни виждания и в 1902 г. той станал негов член.

(В 1902 г. М. Хайндел станал вицепрезидент на Т.О. в Лос Анжелис.)

В кратко време немското теософско движение получило енергия, разраснало се и се изравнило с английското.

Тези лекции излизат в „Християнството като мистичен факт”.

„Моята цел бе да дам представа за развитието на древните мистерии до Мистерията на Голгота, в която действат не само земните исторически сили, но и духовни извънземни импулси. Исках да покажа, че в образи на култа се изобразявали космични процеси, които в Мистерията на Голгота преминали на историчен план, като пренесен от Космоса на земята факт.

Никъде в Теософското Общество не са учили това. Аз го поставих в разрез с теософската догматика на това време...“17

Щайнер и Сиверс се разграничили от всякакви сектантски сдружения и придали на секцията общодуховен и образователен характер. Дружбата между двамата се задълбочила и оформила техния общ живот. Сиверс завършила драматично-рецитативно изкуство и това дало начало за широк кръг съвместна работа в различни духовни области. Заедно с Антропософията, това начало станало новото съдържание на Германската секция на Теософското Общество. С това ново съдържание Антропософията била внесена отначало в Теософското Общество, а после и в света.

Мария Яковлевна поела не само организационната работа, но и споделяла всички планове и дела на Щайнер и издаването на литературните му трудове; тя записвала неговите лекции и, владееща няколко европейски езика, правела прекрасни преводи и пишела и свои статии в неговото списание „Lucifer-Gnosis” (1903).

В 1904 г. излиза от печат нов труд на Щайнер - „Теософия. Въведение в свръхсетивното познание за света и човека“. Авторът доказва чрез неотразима логика, че представата на съвременните хора за теософите като за мечтатели е дълбоко невярна. Теософите притежават вътрешно спокойствие и не изпадат в униние и отчаяние. Дори сред най-тежка действителност, те не губят почва под краката си, но това не е следствие на откъсване от реалния живот, а - на окултните знания, чрез които проникват в смисъла на явленията и имат ключ към разумни обяснения на най-тежките загадки на живота.

„Прозрението в свръхчувствения свят научава човек да познава причините на житейските явления, без това той, подобно на слепей, напипва своята пътека в лабиринта на последствията...

Годините 1901-1908 бяха за мен епоха, когато с всички свои душевни сили поемах приближаващите към мен факти и същности на духовния свят. Когато създаваш книга като „ Теософията“, преживяваш много. Стремих се на всяка крачка да не нарушавам връзката с научното мислене. Но при задълбочаване на духовното преживяване, стремежът към тази връзка приема особени форми...“ 17

В 1905 г. излизат „Как се постига познание за висшите светове?”, „Акашовата хроника“, „Степени на висшето познание“.

Необикновените интелектуални и духовни способности на д-р Рудолф Щайнер го очертават като един гений не само на нашата епоха, който притежава съчетание на най-разнообразни таланти и духовни дарове в съвременния смисъл на думата: той е блестящ учен и писател, дълбок философ, капацитетен ценител на изкуства, забележителен оратор, ясновиждащ окултист, висш мистик... Това е причина той да бъде от малкото окултисти, уважавани извън езотеричните кръгове, като някои негови последователи дори не подозират окултните му занимания.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...