Jump to content

1921 г. Поляната на Джеймс Баучер става „Изгрев“


Recommended Posts

1921 г. Поляната на Джеймс Ваучер става „Изгрев”

Учителят Беинса Дуно посреща слънцето извън София - на поляната на неговия приятел - английския журналист Джеймс Дейвид Ваучер, кореспондент на „Таймс” за Балканския полуостров от 1892 г. Постепенно започват да идват на „Изгрев” и неговите ученици. По време на Междусъюзническата война (1913), когато гръцки, сръбски, черногорски и турски войски се групират в Кресненското дефиле и се готвят да тръгнат към София, Учителят помолил Ваучер да предаде на американския посланик Мърфи да се качи на своята кола с американско знаме, да отиде в дефилето при войските и да им обяви, че САЩ не са съгласни те да нахлуват в България.

- Това ще ми коства службата! - възкликнал американецът, но Учителят го уверил, че ще получи такова нареждане от САЩ, но то ще закъснее и ще станат ужасни кръвопролития. Явно, Мърфи имал голямо доверие на Учителя, защото изпълнил всичко точно. Така войските били спрени, а на следващия ден той получил телеграма от Белия дом със същото нареждане, което вече бил изпълнил.

Тази поляна е подарена на Баучер от българското правителство с признателност за неговото застъпничество за България пред Великите сили (в Букурещ -1913 г. и в Париж -1918 г.). Англичанинът я подарява на своя български иконом. Тя става любимо място за сутрешни събирания и разговори с Учителя. Там той дава здравословни правила, упражнения и методи за дишане и за развиване на физически и духовни способности. Баучер почива в 1920 г. и по негова воля е погребан в Рилския манастир. В 1921 г., по съвет на Учителя, поляната се изкупува за нуждите на Школата му.21 Дали това ще бъде нова църква? В беседите си той се разграничава от всички църкви.

„Католическата църква, която е избила 50 милиона хора, как ще оправдае това си деяние? Гръцката църква, която разруши българската и изби толкова попове и владици, как ще се оправдае?

Ние не сме нито с Католическата, нито с Православната, нито с Протестанската, нито с Христовата църква. Ако искаш да растеш, трябва да се посееш далеч от старото дърво. Ако сме в църквата или приемаме нейните догми и форми - нашата съдба е свършена.(16.02.1921) 37

Hristo_Madjarov_048.jpg?fbclid=IwAR1Q2AO

По-късно на това място се концентрира животът на братството. Построяват се палатки за живеене, после дървени бараки, лекционни салони и всичко необходимо за един ашрам - духовна школа, в която учениците живеят по правилата на новото Учение. В нея живеят постоянно над 300 души от 11 националности, всякакви съсловия и различни религии и политически възгледи... На общите обеди се събират около 1500 души от страната и чужбина.

В град Велико Търново се провежда годишният събор на Бялото Братство. Той започва на 19 август - Преображение, което на езотеричен език се нарича трансформация. На 15 август Учителят урежда там подготвителни работи. Покривът на сградата тече и двама ученици свалят керемидите и го поправят.23

Изведнъж се задава пороен дъжд. Учителят се появява и пита:

- Имате ли още много да поправяте?

- Учителю, ние едва започваме да пренареждаме керемидите!

Виждат го как бързо завива зад ъгъла на сградата и застава неподвижен срещу бурята, без да произнася някакви думи. Чудото става: гръмотевиците затихват, дъждът престава, а облаците се отклоняват към Арбанаси.

- Учителю, Вие спряхте бурята! - възхищава се един свидетел.

- Да, но само за два часа. Пътят на бурята е оттук и измолихме съществата да я отсрочат с два часа. Бързайте да завършите, защото след два часа тя пак ще дойде!

Братята работят с всички сили и след два часа са почти готови. Сърдитите облаци се завръщат със страшна сила. Руква такъв дъжд, че работниците слизат мокри от покрива. Учителят ги тупа по гърба:

- Герои! Идете да се преоблечете и елате да пиете чай!

По традиция през първия ден на събора Учителят изнася беседа за търновските граждани в читалище „Надежда”. Тази година темата е „Пробуждане на колективното съзнание”.32

Присъстват членове на различни идеологически течения. Църковници се опитват да пречат на беседата, а анархисти и комунисти ги отстраняват и дават възможност на Учителя да говори -явно, темата за трансформация от индивидуално към колективно съзнание ги интересува живо. Учителят говори:

„Съзнанието постепенно се събужда и развива в три степени: материална, субстанциална и есенциална. Есенциалната включва принципите на живота, субстанциалната -законите, материалната - фактите на живота. Нашите малки опитности се формират и образуват закони. Закони може да има само в общества от разумни хора, съзнанието на които е минало от фактите към законите, от частното към общото и от общото към целокупното...“

„Досега всеки е живял сам за себе си, а сега в цялото човечество има един вътрешен импулс да се подобри общото състояние, не само за една обществена класа, а за всички обществени класи...

На събора присъстват над 1000 души. Учителят дава физически и психически упражнения и формули, методи за ограждане, за развиване на дарби, за колективна работа, за образуване на комуни, за синхронизиране работата на центровете в страната и др.

„Искам да се заемете да изучите Учението на Бялото Братство. Ще го намерите разхвърлено в целия окултизъм, в теософията, в християнството... В туй учение има единство, няма разногласия...

Ще се научите да предавате Учението на Бялото Братство. Да не казвате, че то е учението на някой си Дънов, че той го измислил. Какво ще стане, ако ние измисляме нещата? Всички велики Учители са предали тази Божествена Истина тъй, както им е дадена...

След 1915 г. окултните ученици в България наричат своя ръководител „Учителя”. Името Дънов се употребява само в полицейски доклади, в пресата или от светски биографи, които нямат езотерична култура, не са негови ученици и не разбират станалата трансформация.

Тази е причината до края на ХIХ-ти век да се говори за Петър Дънов и че духовната работа в ХХ-ти век е вършена от Учителя Беинса Дуно33.

Една сутрин ученичката Тереза Керемидчиева пада и издъхва. Учителят пристига бързо, отстранява всички на 25 крачки, обикаля няколко пъти тялото с поглед към небето, оставя една сестра да го пази и казва, че след час починалата ще се съживи. След това време се появява руменина по бузите й, накрая тя отваря очи и става. Учителят обяснява, че е недопустимо при един олтар, където се предават велики духовни истини за живота, да се занимават с погребения. Тереза живее още 50 години след този случай...23


 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...