Jump to content

Recommended Posts

Реакцията

Българската Православна Църква (БПЦ) установява чувствителен отлив от редовете на папството си за сметка на увеличаващия се брой последователи на Учителя. И тя взема радикални мерки срещу него. Във вестниците „Зора”, „Утро“, „Ново време” от месец май се появяват сензационни статии, разкриващи мистериите на т.нар. „Дъновисти”: „Живота на дъновистите”, „Молитвите на Дънов”, „Дънов за поповете” и други подобни, за да възмутят обществената съвест.

На 7 юли Архиерейски събор в София, „...като осъжда лъже-учението му, обявява на всички верни чада на светата ни Православна църква Петър Дънов за самоотлъчил се от нея, а учението му - за еретическо и опасно за вътрешния мир и обществения морал.“

Това е странен акт - предвид свободата на вероизповеданията да се обявява някой за самоотлъчил се дори без да бъде питан. Но той е използван от подведомствените служители на Църквата, които започват официално да отлъчват ученици на Бялото Братство в различни градове. Как познават кои са ученици и кои - не? Архиерейският събор е изобретил специална „формула”, която да послужи на енорийските свещеници за разпознаване на учениците. Те я връчват на своите енориаши, в които се съмняват. А там пишело:

Отказвам се от Учителя Дънов и от неговото еретично учение!”38

И който отказвал да подпише тази „формула”, той се отлъчвал и в неделния ден енорийският свещеник обявявал официално от амвона този „дъновист” за отлъчен от Светата Православна Църква. В църковния печат те са обявени за еретици и са рисувани в най-черни компроматни картини, без реална адекватност.

Чрез тази формула Синодът решил да сплашва вярващите в Христа и обществото Бяло Братство с отлъчване от християнството. Защото тогава все още е било задължително да се числиш към едно от официалните вероизповедания. Църквата е забравила, че са минали хиляда години от времето, когато е тествала богомилите, като им давала да заколят кокошка. И когато те, които не убивали и не ядели никакви животни, отказвали, с неистови викове ги качвали на кладите.

Официалните печатни издания на БПЦ - „Църковен вестник” и сп. „Духовна култура“ - поощряват и дават възможност за критика срещу Бялото Братство от богослови, клирици и платени наемници. Успоредно с това се издават и насочващи компроматни статии и книги, злепоставящи с гротески Учителя и Учението му и се разпращат синодални разпореждания, послания и „формули” по епархии за инструктиране на православните ръководства за конкретни мерки за предпазване на „невинните богомолци от заблудите на опасната ерес“. Не спират и призоваванията към държавната власт да вземе мерки срещу Бялото Братство „за доброто на държавата“.

Църквата възлага и персонални мисии на свои ерудирани и амбициозни кариеристи за богословски атаки срещу Бялото Братство: проф. архим. Евтимий Сапунджиев - ректор на пловдивската духовна семинария, който пише „Писма против дъновизма” (С, 1923);

Даниел Ласков - завеждащ духовно-просветен отдел и редактор на „Църковен вестник” - пише статии там и в сп. „Духовна култура”, кн. IX и XII, „Петър Дънов и неговото учение - критически преглед”;

Димитър Дюлгеров и Илия Цоневски - професори в богословския факултет на СУ - пишат учебни пособия за студентите, в които определят Бялото Братство като чужда на православието „секта”.

Чувствайки, че това не е достатъчно, БПЦ вика подкрепления от чужбина: от Руската православна църква пристига Михаил Калнев -специалист в борбата срещу учението на Толстой и духоборството. Повтаря се инвазията от преди хиляда години на Църквата, търсеща власт, материално благоденствие и светска слава срещу духовно чистите богомили, поддържащи първичното християнство.

Михаил Калнев издава редица съчинения от рода на „Теософията, лъжеучението на дъновистите и спиритизмът пред лицето на науката, обществото и християнството” (Сф, 1921 г.); „Християни ли са П. Дънов и неговите последователи” (1923 г.) и други подобни в следващите години.

В „Напредък или пропаст” (1922 г.) видинският митрополит Неофит обявил идеите на Дънов за „предателство към Църквата и народа”.

По страниците на сп. „Духовна култура” (1922, кн. XIII, XIV, XV) някой с литературен псевдоним Н. Православов прави свободно съчинение на тема „Дъновизмът от социално гледище” и там „доказва” голямата опасност за обществото от идеите на Учителя за свободата.

Общо взето, критикарите използват едни и същи прийоми в построяването на своите „доказателства”. Те измъкват от контекста на беседите такива пасажи, че като ги сравнят с тълкуванията на класическото богословие, да се получат гротески (казват, че така дяволът четял Евангелието). При това, те ползват много ограничен кръг беседи и си преписват едни и същи цитати (както Ласков преписва Калнев). В злостния тон и аргументи на тези хули всеки обективен читател ще прозре явната тенденция за злонамереност. И всичко това - в името на кроткия Исус! Защо тези хора говорят за християнство!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...