Jump to content

„Духовните учения и новото време“


Recommended Posts

„Духовните учения и новото време“

„ДУХОВНИТЕ УЧЕНИЯ от гледището на новото време”, Сф. 1931. Автор е Павел, той е ученик от Школата. Сложил е мото:

Знанието определя какво е развитието на един народ и отношението му към Първичната Причина.“

Авторът твърди, че животът на всички същества е от един Създател, също и духовните движения, по света и у нас, имат един Източник.

С широка култура, авторът отчита, че ученията са приети по форма, а не - по съдържание и смисъл. Така се създават религиите в света, които не могат да намерят връзка помежду си. Мойсей носи Закона, Христос - Любовта и Истината; Теософията възкресява древната Мъдрост; Толстой се опита да реализира в живота религиозните идеи; спиритизмът показва, че съзнанието не умира... Това са все различни етапи на развитие на общия живот. За този, който вижда през време и пространство или поне чува ясно вътрешния си глас, тези пътища му се струват като пипала в духовната област.

Според автора, трябва да се схваща общия Живот на Цялото, а не да се търсят противоречията в ученията. Не бива да правим изводи само от една религия, защото никоя не съдържа цялата космична Мъдрост. Затова не трябва да изхождаме само от учението на Мойсей, защото не целим да бъдем разбрани само от евреите, понеже те са само малка част от Цялото.

Не трябва да изхождаме и само от името на Христа, защото не всички го разбраха; освен това не всички могат да бъдат християни, но добри хора могат всички да бъдат. Защото ще намерим в близки и далечни страни хора, които не се наричат християни, но имат по-голяма духовна култура и любов от християните.

Нашите идеи трябва да бъдат колективни, а не единични, затова изхождаме тук от гледището на Всемирното Бяло Братство. Думата „Всемирно” означава, че негов принцип е единението и мира на цялото човечество. „Бялото” не е цвят, а е синтез на всички цветове; емблема на чистия и свят живот. А думата „Братство” най-добре изразява идеята за общия духовен произход и родство на всички хора. Това Ново Учение прави синтез между всички отделности, затова негови прояви и представители могат да се открият между всички народи. То не може да бъде монопол на никаква личност, дори и на най-святата. И Христос казва, че не проповядва свое учение, а - на Онзи, който го е изпратил. Затова не списъци определят членството в това Братство, а делата на тези, които се стремят към кандидат-ученичество.

Авторът цитира думи на професор по богословие, изнесъл доклад на летен свещенически курс - „Сектите и борбата с тях”.

„Учението на Дънов не е богохулно учение, не е и секта. То още не е оформено - не е реализирало своите идеи. Наистина, той коригира Църквата, държавата и науката, изнася нови теории и методи за живота, които не са още познати на съвременните хора. Но може би науката в бъдеще ще се съгласи с тях, затова не трябва да ги преследваме, а да ги проучваме. Пасков, който преди години държа много сказки против него, не е прав. И да не се мъчим да „спасяваме“ неговите последователи! Защото те имат такава преданост към своята идея, че дори и смъртта не е в състояние да ги отклони.

Следват примери от Учението и уточняване на основни понятия като Бог, Дявол, добро и зло и т.н., които тук няма да разглеждам.

Според автора, никое частно учение няма бъдеще в Новата Епоха.

Само този, който умее да синтезира идеите на разни учения, има шанс за измъкване от „матрицата”, поставена от „княза на този свят", който дои, стриже, коли хората и смуче жизнената им енергия - така. както те се отнасят със своите по-малки братя - животните.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...