Jump to content

Залезът на религията. Учене. Системи на образование


Recommended Posts

Залезът на религията. Учене. Системи на образование

Hristo_Madjarov_130.jpg?fbclid=IwAR1Q2AO

Религията е път на търсене на Истината и Реалността, а не - да се заобикаляш със заместители и фалшиви ценности. Ние искаме да имаме вярвания, догми и сигурност. Както богатата личност търси осигуряване в картини и скъпоценности, така много хора търсят сигурност в организираната религия.

„Свещеното не може да бъде схванато от никой интерпретатор. ” „Свещениците и гурутата са пречки.

„Вечните истини трябва да бъдат преоткривани отново и отново...“

Учене

В Българското Бяло Братство се пее песен (автор Марин Камбуров) със следния текст:

Сутрин рано стани, с обич се облечи;

Богу благодари! Книгата отвори.

Знай, ученик си ти - учи, учи! (2)

Във бурни, страшни дни, кога грехът цари

и света злият маг, обвива с тъмен мрак,

знай, малка свещ си ти - свети, свети! (2)

Тази песен носи име „Малката свещ”. Това е символ на ученика в царящия мрак на безбожие. Кришнамурти казва, че пламъкът се запалва чрез изследване, наблюдаване и изучаване на себе си.

Ученето не е придобиване на знание. Ученето е непрекъснат процес без граници, а знанието е винаги ограничено. Ученето се определя от ненарушено наблюдение, при което нещата се виждат такива, каквито са. То не е процес на акумулиране, защото се проявява в движение. Този ред е ценен, защото изпълва ученика с реалност, която не се натрапва, нито е предетерминирана.

Разкрива това, което никой не може да каже предварително.

Ученето как да се правят нещата е безпорядък.

Порядъкът се проявява много естествено и неочаквано.

Системи на образование

Те се провалиха напълно по света, защото има нещо принципно погрешно относно начина за обучение. Ако целта ни е да произвеждаме ефикасни машини, знае се, че за това е нужна система. Но никаква система не може да възпроизведе индивиди с будно състояние на ума. Затова нашата култура се саморазрушава.

Трудността е в това, че модерната система учи детето какво да мисли, а не - как да мисли. Проблемите на живота могат да се разрешават, когато детето има способност да мисли интелигентно. Поради това, че на децата се казва да мислят на парче, те не могат да станат цялостни същества.

- Е, добре, тогава на какво да базираме образованието, ако не на система? На какво, ако не на дисциплина? - питат слушателите.

- На интегрираното естество на Учителя, който може да доведе интегрирания индивид в Светлината. Не е възможно да образоваш дете, ако то самото не разбира своята интегралност. 9

Училището - място на Свобода (Целта на образованието)

Всяка година Кришнамурти посещавал основаните от него училища в Индия. Те разполагали с много сгради: спални помещения, столови, аудиториум, хинду-храм със стълби към Ганг, мюсюлманска църква с лице към р. Варуна и др. Целта му била чрез тях да постигне духовно израстване на младите хора:

„Ако успеем да развием значението на духовното, тези училища ще станат свещени места!”

„За моето учение е необходимо ново поколение на ума.

Необходимо е Учител и ученик да знаят как да слушат и да виждат надалеч, без идентификация или фрагментарност.

Те трябва да имат чувство за Цялото; разцъфване, растене на истинското чувство за свещенност.

Трябва да има Истинност и отсъствие на страх.

Детето трябва да бъде в директен контакт със земята. ”

През 1968 г. Кришнамурти организирал в Англия център за обучение на млади хора (13-19-годишни). Два пъти седмично той изнасял беседи и провеждал събеседвания със студентите, учителите и обслужващия персонал. Беседвал и с родителите.

„Ако можехте да Видите Цялото и да разберете вашето място в него. вашето отношение към него би било съвсем различно.“

„Нашата цел В образованието е как да осигурим Енергията да тече, да й придадем по-голяма виталност и динамична сила...,

да я увеличим и да я направим независима и непрекъсната по такъв начин, че да стане движение към Истината, към Бога.

Като се движи към Истината, Енергията създава по пътя си вълни от Нова Култура.”9

Кришнамурти обяснявал, че повечето от нас са привързани към малка част от живота и мислим, че чрез нея ще открием Цялото. Той казвал често, че „една спица не прави колелото“.

Според него, ако искаме да разберем същността на живота, ние трябва да виждаме цялостния процес на живота си още от нашето детство, а не само да се готвим да си намерим работа и да следваме старата традиция: женитба, деца, застраховане и „малките богове”.

- А Вие защо учите? - задават въпрос. И Кришнамурти пита:

- Цветята защо разцъфват? Децата разцъфват, когато:

- им помагаме още от бебета да не имитират другите, а да бъдат себе си през цялото време;

- поемаме отговорност за тяхното израстване в будна заобикаляща среда;

- ги освободим от стремежа да бъдат център на света, като им помогнем да откриват живота, а не да го приемат като даденост;

- ги учим как да мислят, а не- какво да мислят;

- уважаваме тяхното будно наблюдаване и интензивно възприемащите им умове;

- правим ученето лесно, без твърде много стрес за запомняне;

- избягваме да мислим дисциплината за по-важна от хората.

„Когато правиш нещо с цялото си същество, няма съревнование,

ни амбиция; не се бориш срещу никого, за да спечелиш първо място.

Учим ги, че тези, които са най-ентусиазирани за външни промени, са тези, които игнорират фундаментални проблеми.“

„Ние култивираме у тях тази изключителна увереност, която им дава невинност и ги предпазва от абсорбиране в обществото.

Учат, че да правят разлика между полезно и деструктивно знание - това е принципът на интелигентността.

Не ги учим да се адаптират към корумпираното общество, а им

даваме пълна свобода да растат и творят различно общество.“

За Кришнамурти образованието не завършва до 18 години, а до края на живота. Той предлага програма, която за някои звучи като романтична поезия. Всичко се изучава: изсъхнал лист, ухание, сълза, птица в полет, богатство, усмивка на жена, мъжка арогантност...

Той свързва този вид активно наблюдение със слушането. И с безброй примери довежда събеседниците си към свободно мислене без предубеждение.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...