Jump to content

„Петър Дънов - Реформатор на българския духовен живот“


Recommended Posts

„Петър Дънов - Реформатор на българския

духовен живот“

Религията е вяра, облечена в правила, ритуали и догми според съществуващия обществен ред. Това облекло е модно, съобразено с нивото на съзнание и с вкусовете на хората. То е временна дреха на вярата и се сменя на всяко стъпало на еволюция, когато старите правила надживяват полезността си.

Още еврейските фарисеи умъртвили живата вяра и духовното Слово в догми и обреди, за да каже Христос, че:

„На трона Моисеев седнаха книжниците и фарисеите“11 и че „по-скоро митари и блудници ще влязат в Царството Божие, отколкото те.12

Христос идва да разчупи тези мъртви рамки, но Християнството има същата съдба: в IV в. то се смесва фатално с езичеството; Буквата и Канонът задушават, изсушават, прекъсват връзките и подменят Живото Христово Слово; Свещеният ритуал се сменя с церемониал. А духът на имитация засилва недостатъците и показва израждането на Христовата идея в догматна църква, в която свещениците носят царски корони вместо изгубената светлина.

Затова богомилите я нарекоха „Църква на Лукавия“. Те изгоряха като факли, които осветиха нейната низост и с редица креации събудиха Духа на Европа, който доведе Ренесанса.

Реформацията през XVI-ти век ражда протестантството, което отхвърля Църквата като източник на власт и авторитет, за да се превърне в доброволен съюз на вярващи, подкрепящи свободната, частна инициатива.13 То също неодобрява липсата на достойнство сред поповете и богатствата на Църквата за сметка на вярващите.4

Американски мисионери идват у нас след създадения в 1910 г. в Бостън „Американски съвет за комисионери за чужди страни“ (The American Board of Commisioners for Foreign Lands). От 1819 г. този съвет започва работа в Отоманската империя и поставя начало на протестантската дейност у нас.

В 1836 г. в Турция е открита агенция на Американско библейско общество. Между първите му цели са издаване на Библията и друга религиозна литература.

За тази цел, през 60-те години на XX век, екип от четирима книжовници превеждат Цариградската библия от 1871 г. Води ги д-р Елиас Ригс, пастор от 1832 г. към борда в Бостон и д-р Алберт Лонг, богослов от Бостънския университет, чието назначаване за методистки проповедник в Шумен през 1857 г. Хари Салман бележи като начално идване на американски методисти в България. Двамата българи са Христодул Костович, познавач на старогръцки и западното българско наречие и писателят Петко Р. Славейков, специалист по източното българско наречие.

Hristo_Madjarov_221.jpg?fbclid=IwAR1Q2AO

За нас не е случайно, че Провидението излъчва двама богослови от Теологическия център в Бостън, където следва и Петър Дънов и ги събира в България за създаване на Библия, ползвана от него.14

Прецизен фактолог и публицист, Хари Салман описва подробно методистката дейност в България, но мисля, че заключенията му за „ използване на методистки прийоми от Учителя“ и че „Бялото братство включва елементи на протестантска традиция на методизма4, са пресилени.

Защото „ четене на Библията, молитва и пеене“, които авторът счита за доказателство, не са монопол на методизма и се практикуват от много школи на Изток и Запад, в древността и днес, без да имат „методистки импулс“.

Вярно е, че методизмът се опитал да реформира Православието и това обърнало вниманието на Петър Дънов. Но протестантските функционери действали по схеми, ефективни за тяхната страна и неадекватни за историческия етап от развитието на българите. (Така и днес много западни реклами и клипове се оказват неадекватни за българското съзнание.)

В българските земи те заварили гнила феодална система и поробен народ, заинтересуван повече от извоюване на социална свобода и запазване на българска идентичност, отколкото от разширение на духовния кръгозор с друга религия и цивилизация.

Затова между българи и мисионери се създала отчужденост, станало разминаване и зейнала културна пропаст. Стигало се до приемане на протестантството като родоотстъпничество, бойкоти, сериозни конфликти, затваряне и преместване на училища и т. н.13

Така българите пропуснали шанса чрез тази американска връзка да станат известни в Новия свят с древна история, бити култура.

Бъдещият духовен Учител познавал и американската, и българската култури и бил наясно и с пропуснатия шанс, и с провалената протестантска мисия да реформира православието. Той не виждал мястото и ролята си в тези ограничени рамки. Затова на поканите на методистките църкви да стане техен пастор той поставял библейски условия („Даром ви е дадено, даром раздавайте! „), а те са недопустими за методистките правила.

„Пазете се от християнското фарисейство!“;

„Пази душата си от фарисейския дух на мнимите протестанти!“15

„Пазете се от Методисткия квас!“ - писал той на първите ученици.

Петър Дънов отказал и на председателя на Теософското общество Софрони Ников проповедническа длъжност при тях.9 С твърдение, че „Само свободният човек може да говори Истината., той поел мисията да стане Учител - Посланик на Живото Слово Божие.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...