Jump to content

8. . Интимността на ученика към върховните сили


Recommended Posts

ИНТИМНОСТТА НА УЧЕНИКА КЪМ ВЪРХОВНИТЕ СИЛИ

Колкото повече ученикът придобива интимни отношения с тайнствените сили, със скритите сили, т. е. с мъчновидимите сили, толкова повече тази интимност става една върховна представителност. Не можеш да представиш върховно нещата без тази специална интимност.

Интимността на ученика към върховните сили подразбира пълно вглъбяване в тайните знания, в скритите знания, светлинните знания. Има полета на светлинни знания, на секретни знания.

Кой знае за тях? Никой не знае, освен посветения Ученик, Има тайнствени секретни светлинни сили, които са основа в Начелото, които са в основата на творческия процес. Тия именно сили са скрити. Тях ученикът търси, защото те са, които представляват есенцията на сътворението. Те са истинските представители на, върховното, на възвишеното, дори на Абсолютното.

Богословите обикновено казват, че трябва да се проповядва единния Бог. Никаква друга сила не трябва да се приема като фактор. Не е лошо да приемеш Цялото, ла работих с Цялото, да разбираш и да знаеш за Цялото, но това Цяло има еманации, трептения. Тия е еманации и трептения са радиацията, движението, енергията, електричеството, магнетизма, етера, атома, космичните лъчи и т. н., и т. н.

Ако ученикът се ползва от тази от тази богата божествена среда, къде е престъплението и има ли някакво престъпление? Дали ще се разсърди Бог, че се ползват от неговите същини? Никога. Бог няма ограничения човешки ум, егоистичните човешки чувства. Бог по Начало е сътворение. Следователно, всичко което е проявено, е негово. Ще се сърди ли тогава Бог, че са приел някоя негова същина или някоя негова проява? О, не.

Стана трепет с неговите прояви, т. е. влез във връзка с тия трепети на Бога, за да подсилиш трептящата му душа в сътворението. В основата на сътворението е трептящата Божествена душа. Тя е, която разказва за светлината. Тя е, която проявява любовта. Тя е, която открива истината. Тя е, която знае за мъдростта. Не можеш да имаш представа за живота, ако нямаш представа за Божествената душа.

Божествената душа е излъчила живота, това прекрасно начало за човешкия род. Ако има нещо, което да радва човека, то е животът. Престане ли животът, идва униние, идва смъртта. Затова животът е излъчване на Божествената душа. Той е магнита, радиацията на Божествената душа. Затова трябва да се пази животът, т. е. да се не дава животът.

Когато застъпваме тази страна на живота, то е, че животът е най-висшето проявление, т. е, че душата е дала живата, а Духът е въплъщението, зародиша в живота.

И тъй, където животът има въплъщение на Божествения дух, там е вече безсмъртно начало. Духът се е изнедрил от абсолютното и се е проявил като безсмъртно начало, което е дало всички начала в битието.

Какво върховно проявление. Каква върховна стойност. Каква върховна енергия. Къде ще почувстваш, къде ще намериш тия върховни начала? В дълбоката тишина. Когато се слееш с най-нежните трепети на тия еманации на Божествената душа, тогава Божественият дух ще бъде сладката песен, висшата хармония. Той ще координира, ще композира проявите на живота, които са прояви на Божествената душа,

За да може ученикът повече да се внедри в сложната конструкция на живота, той трябва да знае за неговото начало. Ние засегнахме тук началото на живота, началото на Духа, началото на душата, засегнахме Абсолютното, затова този въпрос има върховен характер.

Не можеш да овладееш тия начала, ако нямаш върховни заложби, върховно въплъщение, ако не си изживял едно върховно откровение. Всички светии, всички пророци, които са минали по лицето на земята, са имали живота на Божествената душа. Без топи живот ти не можеш да имаш въплъщението на Божествения дух, Той няма къде да се въплъти. Няма място, няма стойност. Трябва да има представителна стойност, изящна стойност, авторитетна стойност, за да може да стане пълно въплъщение на Божествения дух, което внася безсмъртието.

Не можеш по друг начин да си представиш системата на безсмъртието. Никакви други математически задачи, никакви други открития не са в състояние да помогнат на ученика да открие тази върховна история на своята душа, душата на Бога, Божия дух.

Когато застъпваме въпроса за интимността, подразбира да бъдеш толкова интимен с висшите сили, че да се слееш с техните способности, с техните качества, с тяхната лекота, с тяхната чистота, с тяхната префиненост. Това е интимност.

Колкото повече ставаш интимен с върховния вътрешен свят, толкова повече той става за теб едно ново откритие. Запознава те с всички сложни, въпроси на устройства, защото ученикът трябва да бъде строител. Той трябва напълно да овладее изкуството на строителството. Понеже на земята има много неустроени неща, ученикът трябва да се заеме да влезе във връзка със строителните сили, да помогне на общото, на колективното съграждане на някои полета по земята.

Има неустроени полета. Нищо там, не цъфти, не дава плод, Наричат ги пустини. Има пустини по земята. Това показва, че земята не е още устроена. Трябва да се преобърнат тия пустини в плодородни градини. Пустините са символ. Това показва, че в човечеството, в човешката душа, в човешкия дух има още пустини. Ако населят земята благородни същества, то и земята ще претърпи известна промяна, за да се създадат условия на тия благородни същества. Пустините ще потънат и ще излязат нови континенти, богати на елемента. Според условията, според нуждите и земята се устройва. Колкото повече, ученици вземат участие в това устройство, толкова по-бързо промените ще станат.

Интересно ли е това за ученика? За сега той иска да са издигне във висините, да напусне тъмните сфери на земята, да напусне пущинаците и да заживее в света на блаженството.

И това мене, но колко време ще го оставят да блаженства? Ще направи една богата почивка и ще го пратят наново на работа.

Щом има пустини на земята, ще има голяма работа. Иначе земята ще минава за една от най-неустроените планети в слънчевата система, или както я наричат – 13-та сфера. 13-та сфера значи място на мъчение, труд и страдание. А големите астролози от другите планети ще продължават да наблюдават земята и ще търсят някакви промени.

Ще търсят промени и те ще трябва да станат, понеже е отпуснат кредит, който се изразходва, който се раздава, т. е. устройват се пътеки между земята и другите планети, между земята и слънцето, между земята и другите слънчеви системи.

А кой мисли за това? Има ли същества, които мислят за това преустройство на земята? Много малко са съществата, които имат за задача да помогнат в устройството на земята. И ние идваме при условията на тази неустроена земя. Виждате какви жертви се правят.

Жертвата е голяма. Затова се създаде и Върховната вътрешна школа. Създаде се, за да може да оправдае жертвата.

Как ще я оправдае? Когато възпитаниците на тази Школа влязат във връзка със строителния план за преобразяването на земята и дадат максимум труд, максимум работа да се помогне.

С устройството на земята се подобрява и съзнанието, и чувствата не хората, които живеят на нея. Измени. ли се битът на земята, изменят се и нравите на човешките същества. Това е закон.

Както виждате, законът за съвършенството действа по отношение възпитанието и на човешките същества. И вие бяхте между тях и надали сте мислили, че ще ви вземат оттам и ще ви назначат на една по-специална работа. Но дойдоха дни, когато получихте едно ново призвание. Вие сте вече призвани, натоварени с една много сериозна мисия - да се включите в колектива на творческите светли сили, които идват към земята да я устроят, да я направят по-богата, по-красива, по-чиста.

Дойдоха големи астролози, големи астрономи, математици, художници, композитори, които внасят нови елементи, взети от по-напредналите планети и от по-напреднали слънчеви ядра. Така по един системен път се провежда Божественото начало по лицето на земята. Един ден това Божествено начало ще получи подобието.

Всички човешки същества ще получат това подобие при условие, че на земята ще се създадат нови условия. Ще се създадат нови области, ще се дадат нови средства, които ще помогнат да се изгради една нова Божествена култура.

Трябва Божествена култура. Какъв образ има тя? Какво подобие? Какво състояние? Кой може да си представи Божествената култура? Говорил ли е някой за за нея? Да. Всички висши представители са говорили за Божествената култура. Благодарение на това влияние се е създала съвестта в човека.

Това чувство е свързано с важно представителство в човешката душа. Колкото повече съвестта се усъвършенства, толкова повече душата се проявява в божествен живот. Всичко се свежда до божествения живот. Има ли на земята Божествен живот, земята не може да се нарече вече 13-та сфера -  най-нисшата стенен. Там където присъства Божественото, не може да има нисша степен. Божественото по начало е най-висшата степен. Следователно, щом присъства това Божествено начало, не може и въпрос да става за нисши представители.

Когато засягаме въпроса за интимността, това върховно чувство в ученика, ние имаме за задача да направим всички неща таза близки до ученика, така открити, така възможни и въплътени, че те да дадат образ и подобие, същина и начало.

Колкото повече интимността се разширява, колкото повече прониква, талкова повече представя един нов свят. Интимността на ученика  към висшите сили е представителство вече на един нов свят.

Новият свят е същественото. Той е ново представителство, новото откритие, нова култура. Не може да има нова култура, ако няма нов свят, защото всяка култура се развива в даден свит. Има ли културен свят, има и културни представители. Не може културният свят от само себе си да са въплъщава, ако няма качествата, ако няма магията на висшите представители.

Въпросът тук за единобожието е сложен. Бог е централно слънце, но неговите лъчи са проекциите. Следователно, за да се добереш до Центъра, до Централата, трябва да знаеш как да ходиш по даден лъч. Трябва да имаш съответните органи, та когато се качваш на един слънчев лъч да можем да ходиш по него, да се ползваш от всички възможности, докато стигнеш до Центъра.

Но, за това трябва знание, наука. И то какво знание? Най-висшата математика, най- висшата способност, която може да съществува в битието. Трябва да се изкачиш по гърба на един слънчев лъч, за да стигнеш до Центъра.

Имат ли слънчевите лъчи гърбове? Да. Стига да можеш да откриеш тази възможност. Много същества са идвали по линията на слънчевите лъчи. Всички висши същества, които идват на земята, използват слънчевите лъчи. Те са неумолими. Минават през различни пространства – светли, мъгляви, тъмни и какви ли не още по цвят, но познават законите и здраво се държат върху слънчевите лъчи, които са силата на гравитацията, на притеглянето. Постигат своята цел.

И тъй, когато се казва: „Посрещни слънчевите лъчи“, това ще рече да се срещнеш с някое висше същество, което използва слънчевите лъчи. Първият блясък на слънчевия изгрев показва, че си срещнал едно слънчево същество, което бърза да проникне в дадена планета. Всички човешки същества са изпратени на земята посредством слънчевите лъчи. Всички животни са изпратени на земята посредством слънчевите лъчи. Целият растителен свят, всички негови поделения, с цялото негово разнообразие е изпратено чрез слънчевите лъчи. Даже и минералният свят е дошъл посредством слънчевите лъчи, Виждате, каква огромна роля играят слънчевите лъчи в сътворението.

Ако слънчевите лъчи правят това, защо и ученикът да не се включи в плана на сътворението. Какво му липсва? Щом има по начало божествен живот, щом има по начало божествена душа, която е като съвест в него, той може чудеса да направи. Едно той не трябва да забравя - помощта на Върховното ръководство, помощта на светлите сили.

И тъй, винаги имай в предвид присъствието на Божествения дух. Щом имаш това за мярка, никога няма да правиш отклонение, защото ще знаеш, че Божественият дух е праволинеен. Той прониква и през най-гъстите сплави. Той не се страхува и да се върне назад, но лъчите на Божествения дух назад не се връщат. Ако срещнат някъде противодействие, те минават и след себе си остават разрушение, смърт, но никога не се помни да се е върнал назад един слънчев лъч. Затова се съветва и ученикът никога назад да се не връща. Това е готовност, това е интимност - да бъдеш интимен по начало, да бъдеш интимен по същина.

И тъй, тази върховия способност на интелигентност ще обогати ученика с най-скрити, с най-секретни сили. Ще го обогати, както се казва, със секретните доктрини.

Какво е секретната доктрина? Най-способните светли сили, които могат да се явят като знахари, като лекари, композитори, поети, учени, мистици и т. н. Колкото повече трептенията на интимността са в по-висша валенция, толкова повече елементите, силите се сродяват. Тогава, каквато и сила да е, ученикът няма да се съмнява, защото има интимност. А това е много важно, защото ученикът борави със сили. Ако той не е интимен с тях, навярно ще се съмнява, а съмнението носи упадък, страх, несигурност.

Бъдете интимни по отношение на Върховното ръководство. Бъдете интимни по отношение върховните проблеми. Бъдете интимни по отношение върховната култура. Бъдете интимни по отношение върховната епоха.

Запечатайте в съзнанието си тия висши проблеми, които да легнат във вашия живот като трептяща душа. Да бъдат те душа у вас. Душата дава живот. А там, където животът се загубва, където животът умира, дойде ли душата, той наново се обновява, наново потича изворът с чиста, кристални вода.

Ти си една душа, която излъчва от своето сърце живот, еманации на живот. Животът представлява насъщния хляб за душата.

За да имате ясна представа, що е това живот, трябва да се почувствате като трептяща душа. Душата е окото за живота. Това око всичко вижда и го хроникира. Благодарение на това виждане се е внесло голямо богатство в човека. То е станало причина да се открият много културни, просветни, здравословни и т. н. заведения.

И тъй, колкото повече ученикът става интимен, толкова повече силите го възлюбват, защото те виждат, че в него няма корист, няма измяна, няма подаване. Интимността е най-близкото присъствие на божествения дух. Само интимността е, която може да подчертае връзката на ученика с Божествения дух.

Интимни по мисъл, интимни по душа, интимни по поглед, интимни по отношения. Така интимни трябва да бъдат вашите отношения, че дори и най-малкият пръст на вашия съученик да заболее, ти веднага да го почувстваш и ако има някакъв лек, веднага да се притечеш на помощ.

Това значи интимност. Да познаваш езика на природата, езика на битието, езика на творческите сили, това значи интимност.

Къде са тия творчески сили, че не можем да ги видим? Как да не можете да ги видите? Хвърляте малката семка, тя израства и дава плод. Това са все творчески сили, които вие виждате. Макар че още не можете да видите етерния свят, но щом виждате физическия свят, ще имате опитността да видите и етерния свят. Те са свързани помежду си. Физическият свят е пропит от етера, т. е, от вътрешното дихание на живата.

Това не е трудно да се разбере. Може би е трудно да се изживее. А нещата трябва да се изживеят. Да няма ученикът особено мнение и да казва, че по мисъл, по ум ги схваща той, защо има нужда да ги изживява?

Ако може ученикът с етерния си свят да се представи на физическото поле, добре е, но ако не може, тогава той трябва да се ползва от всички в момента дадени му фактори. Той ще влиза във връзка с елементите на тия фактори и ще вижда и познава цялото висше и низше миросъздание, защото от низшото ще се създадат енергии да се достигне до висшето.

Това е една градация, която ученикът добре трябва да разбира и да не казва: „И така може.“ Не, не може и така. Трябва последователност в посвещението, за да се стигне до Божествената хармония, до Божествената интимност.

Кой може да бъде интимен с ученика? Единствено Учителят. Само той може да разбира ученика. Никой друг не може да го разбира. Макар че ученикът да не може да разбира Учителя, достатъчна е интимността на Учителя към ученика. Ако има такава интимност, всички елементи в ученика ще се преобразят и ще приемат сложната и чиста материя от Учителя, която Учителят отлъчва от своята светлинна материя. Когато и да е дошъл Учителят на земята, той е излъчвал такава материя и е помагал на ученика. Следователно, за да бъде ученикът дееспособен, да има средства, това е благодарение на тази духовна материя, която той черпи във вид на чист въздух, озон, магнетизъм, електричество.

Не забравяйте интимността преди всичко. Имате ли тази интимност, вие ще бъдете онази висша обсерватория, от която големи учени ще наблюдават звездния свят. Трябва обсерватория.

Ще кажете, че ще я направите от дърва, от тухли, от камъни и т. н. Вие може да направите материална обсерватория, но ако нямате връзка с висшето строителство, нищо няма да откриете. Само ще се спъвате. Интимността подразбира пълно въплъщение на Божествената любов. Не може иначе ученикът да има представа за Божествената любов. Посредством интимността ученикът придобива най-богатите върховни качества. А трябват качества. За да имате прекрасна работа, качествена работа, трябва да има интимност.

Не скривай нищо от своя близък, от своя съученик. Ако на него му е трудно да разреши задачата, помогни му. Дай от себе си, за да се подготвиш да дадеш по-голяма дан, защото ще се наложи да дадеш всичко. Нищо не оставяй за себе си. Ученикът трябва да бъде готов.

Варна, 22.7.1957 год.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...