Jump to content

Recommended Posts

ВИСОТАТА НА ИСТИНАТА

Ние казахме, че ученикът трябва да проследи многото явления, които често пъти заангажират неговото съзнание, неговата деятелност, явления които са като аксиоми по отношение развитието, усъвършенстването и посвещението на живота. Едно такова явление е висотата на истината.

Ние говорихме много за истината, но не сме казали още последната дума за истината. Една от динамичните, една от силните думи или определения, или явления това е висотата на истината.

Какво трябва да разбира ученикът под висота? Всичко в него трябва да бъде във висша степен. Висотата е висша степен, т. е. висше съвършенство. Висотата е абсолютна свобода. Висотата е абсолютна светлина. Висотата е абсолютна наука. Висотата е абсолютната душа. Висотата е абсолютната свещена работа.

Да характеризираш силите с явлението висотата, това е едно от върховните изкуства, които дават идеята, просторите за висотата. Когато се говори за простори, трябва да имаме в предвид явлението висотата. Не може твоят дух да има състоянието на простора, ако не е в явлението висотата. Не може твоят дух да се излъчи от дадени области, от дадени състояния и да премине в друг периметър на движение, ако не си послужи с явлението висотата. Висотата е последния тон на истината.

Какво се разбира под думата последен тон? Откриване на онзи тон, който е важен за великата хармония, за всемирната хармония. Има един такъв тон, който за сега е скрит за ученика, тон който ученикът търси, тон който ученикът иска да открие, за да може да нагоди, да хармонизира своите сетива, своите способности, своите възвишени сили с този тон на всемирната хармония. И когато се говори за право, това именно свещеното право на ученика да открие този Божествен тон.

Какво представлява този Божествен тон? Какво е той по начело? Той е великото начало в живота. Защо животът днес е така обременен? Защо е така дисхармонично разхвърлян и неорганизиран? Благодарение на това, че отсъства този начален тон на живота. Цялото изкуство и способности, които ученикът трябва да приложи, да организира в една системна работа, то е да се домогне до този начален тон на живота, А това ще стане само с помощта на това велико явление - висотата на истината.

Висотата на истината е, която най-благотворно, без церемонии, без трудности може да въведе ученика в това явление на живота. Висотата е последната дистанция, последния обект, до който ученикът може да комплицира своите сили в една завършена велика работа.

След висотата има ли друго някое явление, което да стои по-високо от всички други явления, които са казани до сега? Когато се говори с Божествения език, има, но когато се говори с езика на ученика, казахме, че това е последното явление, с което той трябва да се занимае. Не че сама по себе си истината не е висота, но пътят към истината е висота, пътят към истината е изкачване. А този път на изкачване подразбира по-голяма висота, по-голяма хармония.

Колкото повече ученикът се хармонизира със силите, с явленията на висотата, толкова повече той става един шеметен, един върховен слухар на върховния тон на живота.

Колко е важно ученикът да притежава това чувство. Престъпление е за него ако затъпява това чувство на слухар. Слухът е, който открива началните сили на живота. Животът е една хармонична гама, един излив от Божественото сърце, един излив от Божествената душа. Следователно, колкото повече ученикът се вслушва, колкото повече долавя основния тон на живота и заживява в него, толкова повече чудната природа, чудните вселени стават за него една мощна, една велика станция на откритие.

Но дали този който гледа вижда истината? Дали този който слуша, разбира истината? Не можеш да бъдеш ясновидец, ако не си слухар. За да видиш, трябва да чуеш. Преди композиторът да види своето творчество, той го е чул.

Духът е слухаря. Той е внедрен в слуха, а умът е ясновидеца. Той провежда нещата, той ги украсява, дава им светлинни оттенъци, провежда ги като художествени произведения и т. н.

Та, когато засягаме основния тон на живота, ние свързваме нашата мисъл с великата мисъл - висотата в истината. Само този който е в съчетание с вибрите на този основен тон може да изживее в най-висша степен, в най-съвършени предели съвършенството на живота.

И тъй, колкото повече ученикът се съсредоточава в слуха, колкото повече се вживява в света на слуха, толкова той става по-чувствителен, толкова повече неговите съзнателни сили се организират в една чудна Божествена хармония.

Не забравяй, ученико, да слушаш. Учи се да слушаш.

Учи се да възприемаш вибрите на Божествения дух, които са трептение за твоя слух. Изучавай тия вибри, внедрявай ги в себе си, свързвай се с тях, за да можеш да изживееш пределите на най-висшата висота на истината.

Никога не забравяй, а всякога имай в предвид, че ти си в света на основния тон, че ти си при Майката на нещата, че си при Бащата на творчеството. Следователно, за да сътвориш своя мир, за да го направиш само слух, трябва вече да разпознаваш амалгамата на този върховен тон на живота.

Разбери това. Вживявай се в него, за да станеш един съвършен проводник между духа на творчеството и душата на хармонията.

Изпитвай тия състояния. Не се отклонявай в многото други явления, които ангажират твоето съзнание. Това е една специфична вътрешна работа. Да работиш със слуха това е една истинска вътрешна работа. Трябва да се изкачваш по стъпалата на тоновете на гамите, докато стигнеш до основния миров тон на живота.

Нека всички други поделения, нека всички други тонове ти послужат да се улесниш по пътя към пределите, към способността и явленията на основния тон.

Преди върховното сътворение да изяви своя план е било тона на живота. Тонът на живота е изградил всички системи в сътворението. Без участието на този тон не могат да се създадат системи.

И тъй, ученикът трябва да се приближава до тази абсолютна истина, която ще го въведе в основния тон на първобитието. А за да достигне до основния тон на първобитието, трябва да си послужи с явлението - висотата на истината.

Колкото повече се засяга тази висота, толкова повече стават достъпни полетата, областите, върховете. А това е необходимо, защото без основния прилив на този тон, ученикът вечно ще се чувства в несъвършенство. Трябва да се напуснат зоните, областите, световете на несъвършенството. Единственият свят на съвършенството казахме е върховната система на истината. Върховната система на истината може да се проведе чрез силите на съзнанието посредством явлението висотата на истината.

Колкото и да се задълбочава ученикът в тия абсолютности, в тия бъдещи възможности, необходимо е за него да прави опити чрез своя слух, за да може да долавя вибрите на основния тон на живота.

Не забравяй, ученико, че ти си тясно свързан с тази художествена, с тази висша наука – хармонията. Без нея ти не можеш да имаш цел. Без нея ти не можеш да имаш полет на съзнанието. Без нея ти не можеш да имаш предели на висота. Без нея ти не можеш да вървиш към дадената цел. Единствено висшата хармония на живота създава всички перспективи към главната, основната, върховната цел на посвещението.

Посвети се в началото на върховния тон, посвети се в дълбочината, в глъбината на този тон, за да можеш и ти да бъдеш един хармоничен колектив, един хармоничен свидетел, защото все пак трябват свидетели.

А може да бъде свидетел само този, който действа с метода на висотата на истината.

Виждате, истината има много явления. Благодарение че са много ученикът има какво да учи, има към какво да се стреми, има към какво да се усъвършенства, има с какво да се прояви.

Право е на ученика да се прояви, защото правото в него е Божествено начало. Не могат да се потушат силите на Божественото съзнание.

Виждате какво всестранно осъзнаване е необходимо, за да може ученикът да разбере къде е неговото място, какво е той по начало, какво има да работи, към къде да се движи или да се стреми и какво има главно да извърши.

Колкото повече се усъвършенстват чувствата в него, толкова повече той овладява областите на свободата, толкова повече неговият дух се вглъбява в истините, в системите. А то е много важно. Колкото повече неговият дух се вглъбява в истините, толкова повече неговата душа се освобождава от многото кармични връзки, които имат отношение към по-нисшите мирове. Човешката душа е минала през многото нисши мирове.

Защо е минала? Защо е било необходимо, това е друг въпрос. Факт е, че е минала. Всичко е запечатано върху нейната плоча. За всичко се знае. Тя всичко знае, всичко помни.

Необходима ли е да се съграждат тия изживявания в бъдещия полет към съвършенството? Ние казахме вече: всички изживявания на миналото са вече стари понятия, стари явления, старо изкуство, стара наука. Нашата задача е да освободим ученика от старото. За да го освободим от старото, той трябва да има една съвършена мярка. Тази съвършена мярка е свещеното право и върховната висота. Свещеното право и върховната висота дават истинското лице, истинския миров поглед на истината.

Мъчно ли е да се дойде до тия съждения? Тук не става въпрос за разсъждения. Ако става въпрос за разсъждения, могат много неща да се измислят. А за да се измислят, те трябва да съществуват. Не можеш да измислиш нещо, което не съществува, Могат нещата да се комбинират, но при тези комбинации могат да станат някакви отклонения.

Не се препоръчва на ученика да смесва нещата, да ги комбинира така, че да образуват някаква си непозната хармония. За ученика има строго определени действащи сили, които го въвеждат в абсолютната хармония, т. е. запознават го с първичния тон на живота. Могат и другите да се изпитат, но необходимо ли е? Има души, за които е необходимо, но има души, които абсолютно се освобождават.

Кога ученикът се чувства свободен? Когато се е вглъбил, Когато се е вглъбил дълбоко във всемирната хармония, мировият живот за него е една свещена Божествена история.

Да се занимаваш със свещената Божествена история, това е най-великото учение. Вън от великата Божествена история никакви учения няма. Какво ще учиш? Само в тази велика Божествена история съществуват началата на всички науки във вселената.

Колкото повече ученикът се вглъбява в тази свещена история, толкова повече той се обезсмъртява, става неуязвим от дисхармоничните сили, които поставят бентове пред него.

Защо трябва да има бентове? Това са вметнати неща, това са изключения или както ги нарекохме комбинации. Не че комбинациите са лошо нещо, но ученикът не трябва да комбинира, а да хармонизира. Комбинацията е една способност, а хармонизацията е друга способност.

Ако не се комбинират, как ще се съчетаят нещата в хармония? Ученикът действа в права линия. Той не се нуждае от комбинации. Силите в миросъзданието не са само комбинирани, а и са хармонизирани. Достатъчно е ученикът да се хармонизира с всемирната хармония. Той някой път прави опити и казва: „Като се комбинирам, ще се хармонизирам. И това е истина. Ако правилно комбинираш силите, ще се хармонизираш, но това е бавен метод. Най-върховния метод това е методът на висотата.

Колкото повече заживяваш във висотата, толкава повече силите в теб се изявяват като всемирна хармония. А това е важно и то най-важното. Какво друго може да бъде важно? Ако си живял хиляди и милиони голини в дисхармонията, защо ти е и сега? Трябва да заживееш в абсолютния основен тон на живота.

Виждате, ученикът трябва да се отдалечава, да се отдалечава от несъстоятелните състояния и да навлиза в едни върховни хармонични състояния. Колкото повече хармонизира силите в своето съзнание, толкова повече чувствата в него се изтънчват, т. е. стават пластични. Дойде ли духът на пластиката, там има вече една Божествена хармонична работа.

И тъй, ще подчертаем: единствено чувството слухът в ученика е, който ще го издигне до висшите полета, на висшата хармония, на висшата висота. Когато ученикът стигне до висшата висота, той ще види истината. Всички посветени на миналото и сега, всички ония велики духове, които се посещавали земята са имали като главна задача да открият върховната система на истината. Цялата съвременна наука се стреми да открие силата на истината. Тя се е добрала до някои елементи на истината и се ползва от тяхната деятелност.

Колкото повече са открити скритите сили на истината, толкова повече ученикът заживява във висшите полета, във висотата на истината.

Да бъдем логични. Логиката е едно начало, което провежда системните сили към висотата. Без логика няма системни сили.

Не е ли някак така вметната логиката? Логиката е истина, Там където има логика, в начало е истината. Следователно, ученикът трябва да бъде абсолютно логичен, да има правилата на логиката, да има силите на логиката. Логичен, ще рече да бъдеш правов, да имаш метода на правото, чрез правото да провеждаш нещата в най-висша степен.

Ние засягаме неизяснените явления, незнайните явления. И когато сега провеждаме известни способности като явления, вие може би ще се чудите и ще кажете: „Защо висотата да е някакво явление?“ Висотата е не само явление, но е и устрема на Божествения дух. А знаете ли какво значи устрем на духа? Това са главни вътрешни действащи сили, които провеждат чудната логична хармония във всемирните съчетания.

Къде живее този свят? Какви са онези върховни инструктори, които му дават този устрем? На всички тия явления ученикът трябва да си отговори. А за да си, отговори, трябва да има логична възвишена способност.

Може ли да я има? По начало ученикът е такава способност. Понеже Духът оперира, Духът действа, Духът се въплъщава, Духът се устремява, Духът хармонизира, то всички други явления са елементи за изкуството на Духа.

Виждате, че всяко нещо в природата има свое начало, има свои художествени фактори, които проявяват явленията като изкуство.

Какво по начало е изкуството? Изкуството по начало е висота. Колкото по-добре владееш дадено изкуство, толкова повече ти си в трепет с хармоничните сили на висотата.

И тъй, не забравяй, ученико, винаги имай в предвид висотата. Когато живееш в полетата на висотата, ти никога няма да унижаваш себе си и Духа в теб.

Къде е престъплението до сега? Че човек е обезценявал, че е понижавал висшето в себе си. Това винаги го е спирало. Но дойдоха дни, когато настъпва нова ера, нова епоха на абсолютна свобода.

Дали наистина това е така? Да, може, позволява се съмнението. И съмнението е позволено, и отклонението е позволено, и удоволствията са позволени. Какво ли не е позволено? Когато отидеш на пазара, ще видиш какви ли не неща. Можеш да си купиш каквото искаш. Достатъчно е да имаш средства да ги купиш.

Така е и с ученика. Всички неща са позволени, но важно е какво ученикът ще купи от пазара, какво ще вземе от Божествената съкровищница. Ако е музикант, ще си вземе някой хубав инструмент. Ако е философ, ще си купи някое дълбоко философско съчинение. Ако е поет, ще си купи най-идеалното поетично творение. Ако е земеделец, ще си купи хубави сечива, с които да обработва земята или пък ще си купи хубави семена да я посее. Ако е гастроном, какво ще си купи? Ще си купи неща за ядене.

Кое е важно в случая? Стремежът. За да си избере даден фактор от пазарището или от съкровищницата, зависи от неговия стремеж. И ябълката, и гроздето, и доматите, и всички свестни продукти са все фактори и то доста сериозни фактори. И музикалният инструмент, и философската книга, и поетичното съчинение, и техническите постижения са все фактори.

Виждате с колко много фактори човек борави. Когато ученикът ще избира нещо от тази богата съкровищница, той трябва да има чувството на висотата, Когато има това чувство, той ще вземе от тази всемирна съкровищница най-съвършеното изобретение. То е изобретение на основния тон на живота.

И тъй, стреми се, ученико, да преценяваш нещата. Колкото по-добре си ги преценил, колкото повече си вложил логична мисъл, толкова повече твоят избор ще бъде светлинен, Божествен.

И тъй, подбирайте нещата. Пред вас са поставени много фактори и явления. Зависи от висотата на вашето съзнание, от висотата на вашия дух и на вашата душа, за да можете да чуете, да видите, да пипнете реалността, т. е. върховната система на истината.

Истина ви трябва. За да обичаш нещата, за да обичаш явленията в природата, трябва ти истина. Не можеш да приложиш закона на любовта, ако не познаваш абсолютната система на истината. Колкото и да окачествяваш нещата, че имат любовен характер, любовен елемент, докато нямаш висотата на истината, ти винаги ще се заблуждаваш.

Нека любовта на ученика се изрази в такъв стремеж, в такова съзнание, че тя да избере пътя към висотата, да избере метода на правото. Само те са, които ще го доближат до пулса, до сърцето, до очите на истината.

Дали с това ще се изчерпи истината? Не се изчерпва истината. Благодарение на явлението висотата и метода правото ученикът ще се запознае с многото култури, с възвишеното изкуство и на съществата на другите планети, от другите вселени.

И там ще се проверява истината, и къде ли няма да се проверява? Ученикът ще борави със силите на истината до тогава, докато дълбоко вътре в себе си види Бога на истината, когато чуе словото на истината, когато чуе заповедта на Бога, когато чуе словата на Бога.

И тъй, за да можеш да оперираш с тия висши явления, необходимо е една върховно връзка. Върховната връзка подразбира върховните явления. Единственото същество на земята което може да има върховна връзка, това е ученикът. Единственото същество на земята, което може да има славата на Бога, това е ученикът. Единственото същество на земята, което може да въплъти в себе си цялата система на истината, това е ученикът.

Виждате каква свещена работа е дадена на ученика, работа която и във висшите полета съществата биха я пожелали.

Щом са висши същества, те трябва да са я минали? Има висши същества, които се занимават с висшите проблеми на творчеството, на музиката, на изкуството, на мъдростта, на знанието, но те още не са се занимали с абсолютните висши проблеми на истината.

Защо? Много ясно. Има същества, които по вяра приемат нещата, спират се и казват: „В дъха, в сърцето на истината ще проведем ние нашата дейност, за да разкрием дадена област от полетата на мъдростта.“ И вярно е. Всяко едно същество, което живее в полето на мъдростта е висше същество, но на висшите същества предстои абсолютност.

Виждате, те още не са абсолютни. Те живеят във висотата, но не са абсолютни. Защо? Защото в миросъзданието единствено Бог е абсолютен. Когато ученикът достигне до абсолютността на истината, тогава ще има онова право да каже: „Аз и Отец сме едно.“

Виждате до каква степен на разбиране, до какво съзнание е стигнал Христос, за да може да каже тази велика истина. Тя обаче се прояви като една съблазнителна кост и много от посветените се съблазниха. Затова мъчно може да се приеме тази абсолютна истина. Затова Върховното ръководство казва: абсолютен в истината е само Бог.

Когато ви говорим от висшите полета, дали ние нямаме нещо скрито, което не трябва да направим в достояние? Да, има нещо скрито. Зад нас стоят цели йерархии, с всичките му култури и придобивки, с всичката му висота. Ние още нищо не сме казали за тях. И защо ли пък трябва да се говори за тях? За тях може да се говори само тогава, когато ученикът достигне до една завидна висота, която неговият интелект, неговата способност започва да търси вече началото и произхода на истината. Тогава, той ще бъде заинтересован да потърси и за историята на висшите същества, на по-върховните същества, т. е. ще потърси историята на многото планети и слънчеви ядра.

Ученикът е още в люлката на планетата Земя. Там го люлеят. Но той трябва да израсне като юноша, трябва да стане здрав, за да може в неговото съзнание да се роди интерес за историята на по-близки планети, оттам за историята на други дадени планети, за историята на слънцето и т. н.

Той ще има да се занимава с много истории, защото всички тия истории са от върховната наука, защото те са абсолютни истини. Зависи от висотата на ученика, за да се занимава с дадена история. Колкото по-интересна е историята на дадена планета, толкова повече преданият ученик ще има тази любов, това съзнание да се занимава с историята.

Трябват исторически данни. Те съществуват. На ученика предстои да усъвършенства някои чувства в себе си, чрез които да ги долавя. Така както е във физическото тяло, необходимо му е да има тази Божествена интуиция, за да може да минава от средата на физическия свят във областите, във възможностите на духовния свят.

Само като духовно същество с една вдъхновена въплътена интуиция той ще може да проучва историята на различните планети. Само тогава той може да бъде един гениален астролог, който може да хармонизира себе си със зодиаците на дадените системи в другите планети. Цялото миросъздание, с всичките планети и слънчеви ядра, са все една велика история на Божествения дух.

Колко много има да учи ученикът. Та той не знае още за историята на земята, камо ли да познава историята на другите планети или слънчеви ядра?

Как ученикът ще научи всичко това, като няма кой да му каже? Ученикът влиза в една Върховна аудитория. В тази Върховна аудитория се правят опити и от изводите на тия опити той ще се запознае с всички елементи. От елементите се знае за началото на всяка планета или каквото и да е явление в миросъзданието. Сега ученикът е пред прага на тази Аудитория. Дали ще го въведат? Силите са доста внимателни. При стъпване в тази Аудитория има една опасност. Тя се изразява в страха на ученика. Страхът е едно особено явление, което затруднява хармонизиране на силите в ученика.

За да може да бъде по-свободен, да се отстрани страха, ние казахме, че ученикът трябва да се движи по пътя към висотата, Колкото повече се издигне във висините, толкова повече той се освобождава. А колкото повече е свободен, толкова повече е смел.

Когато го въведат в тази лаборатория, той ще бъде безстрашен. Безстрашието е идеал. Безстрашието е най-завидното изкуство, което ученикът може да прояви,

Това е вашето бъдеще. Това е и вашето настояще, Приготвяйки ви за този праг, приближавайки ви към него, ние апелираме да се освобождавате от силите на страха.

Може ли това? Трудно е, но може, Чрез това явление, висотата, може. Чрез метода на правото, може. Чрез любовта към системата на истината, може. Божествените неща са право на ученика.

И тъй, използувайте правото. Когато се ползувате от правото, то ще ви възвиси и вие ще имате висотата на истината.

Варна, 23.1.1959 год.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...