Jump to content

430. Белият цвят на светлината


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 430-то

БЕЛИЯТ ЦВЯТ НА СВЕТЛИНАТА

Ние засегнахме специално вътрешния живот, вътрешното състояние и вътрешните сили в ученика. Ние наблегнахме върху тази вътрешна постройка, за да можем да улесним ученика да се преустрои. Ако той не се преустрои, не могат да се въплътят новите идеи, идеите на Всемирното бяло братство. А знаете ли какви са идеите на Всемирното бяло братство? Да сродят ученика, да отведат ученика в пределите на всемирното братство. Гениални са идеите на Всемирното бяло братство. Няма трепет в сътворението, който да не е идея на бялото братство. Няма идея, която да е прокарана, която да изрази едно съвършено развитие, едно съвършено битие без присъствието и идеите на бялото братство. Няма прокаран морален просветен морал по отношение съществуванието на душите, без присъствието на идеите на бялото братство. Няма напредък, няма и култура, изкуство, без присъствието, без участието на бялото братство. Ако има една сила, която да движи живота на човечеството, живота на ученика, живота на планетите, то това е благодарение на участието на белите братя.

Какви са белите братя? Не тия бели братя, които сега са специално в България. Не тия бели братя, които се назоваха с това име. Ние говорим за оная ръководна върховна мисъл, която има начала на братски дух. Защо се говори за някакво си братство, за някакви си бели братя? Не може ли да се говори за богове, за адепти, за светии, за гении, за посветени? Защо се именуват те бели братя? Каква е тук идеята за братство? Да могат човешките души да се завърнат в собствения си дом, в собственото си семейство, т. е. от слуги, от наемници, до станат синове. Какви отношения ще има тогава между многото синове? Ще има братски отношения. Божите синове са бели братя. Защо са бели, а не са други? Бели са, защото в началото се е появил белият цвят. Белият цвят се взема като символ на най-възвишеното, на най-красивото, на най-върховното. Белият цвят символизира идеята за светлината. Колкото и да се говори за светлината, няма ли бял цвят, тя остава неразгадана. Чрез белия цвят, ученикът открива напълно вътрешното съдържание на светлинните лъчи. Ето защо, когато искаме да представим, когато искаме да определим, да въведем известни сили в аудиторията на Вътрешната школа, ние си служим с тази именно емблема - белият цвят, защото белият цвят не съдържа никакви други примеси. Каквато и утайка да е останала, се вижда, защото белият цвят е прозрачен. Щом е прозрачен, той напълно улеснява ученика. Защо? Защото той е абсолютно уверен, абсолютно познава, абсолютно знае и се ръководи при наличността на светлината.

Може би ще се запита сега: каква е организацията на висшето бяло братство, каква е системата, какви са там университетите, какво е специално общежитието им, каква е културата им? Но няма да се опираме върху това; но ще представим на ученика следното: ако има една прозрачна, светлинна организация, която ученикът може да си представи в своето съзнание, то това е организацията на бялото братство. Ако има един съвършен порядък, то то е порядъкът в семейството на белите братя. Ако има едно изящно, едно прекрасно изкуство, което представлява поезията, музиката, философията, то това е системата на бялото братство.

Но ще кажете: изнесете ни някои неща из интимния живот на белите братя. Как да разбираме интимен живот? Какви са отношенията помежду ви? Как е разпределена работата по между ви, кое ви занимава? Каква е вашата цел? Как е устроен вашия живот по отношения ражданията и прережданията? Съществуват ли тия въпроси за вас? На всички тия въпроси трябва да се отговори следното: всички тия движения съществуват, но какви са те? Какво движат и накъде движат? Движат цялата култура, движат културните хора, движат културните същества. Ние не казваме за тях, че са хора, защото те не са хора в същност, а са културни възвишени същества. Така ги знаят там. Защо ги знаят като същества? Защото заемат място на съществувание. Заемат време на съществувание, заемат и безпределност на съществувание. Те са същества, защото съществуват по начало, по състояние, по съдържание. Те са същества, защото присъстват в планетния живот, в слънчевия живот и в Божествения живот.

Но ще кажете: как да си представим тия същества? Имат ли те очи, нос, уши, дробове, дихание, мисъл и т. н. Занимателно е наистина това, интересно. Би трябвало специален ясновидец, който да може да обходи техните полета, пространства и безкрайност. Може ли да съществува такъв ясновидец на земята и то във физическо тяло, в материално тяло? На този въпрос можем да отговорим: може и не може. Кога може? Когато ученикът напълно е организирал своя вътрешен свят. Когато ученикът напълно е организирал своите вътрешни сили. Времето там се напълно съблюдава. Марката там е напълно прецизна. Защо? Защото там, където е белият цвят, където е чистотата, където е светлината, не може да има дисонанси, дефекти, никакви изключения. Следователно, за да бъдеш един високо организиран, високо повдигнат ясновидец, трябва да остане физически свят в твоя свят само двадесет и пет процента, а седемдесет и пет процента трябва да бъде духовен живот, вътрешна светлина, вътрешна любов и вътрешна сила.

Но ще кажете: добре е построена тази философска мисъл, хубави са тия представи за света на бялото братство, хубави са тия поръчения - ученикът да се издигне до тях, хубави са дори и подвизите, които могат да помогнат на ученика да се организира като един голям ясновидец, но кога ще стане това? Щом си зърно боб, как ще станеш слънчогледова семе? Може ли да станеш слънчогледово семе? Значи трябва да се измени бита. Но вие ще кажете: нали сме вече ученици и то претенденти за Вътрешната школа? Има една същина, у вас, която може напълно да претендира, на не и целият ви колектив. Тази същина присъства само с двадесет и пет процента от целия ви свят. Това е вашата душа. Тя има право да претендира, да се нарежда, да приема, да мисли, да размишлява. Ние имаме специална задача, да проведем някои особености, които могат да бъдат присъщи на културата на ученика от бялото братство. Тия особености са, които учителите са имали за задача да въплътят в човешкото същества. Каква е тази особеност? Ученика да се опознае, да се осъзнае вече като член, като син на бялото братство. С вас може ли да стане това? Често пъти вие допадате под известни напрежения, в положение на неизвестност. Защо? Защото вие искате чрез своя външен свят да станете ясновидци, искате да овладеете или да проучите системата на бялото братство, а тази задача е трудна. Защо е трудна? Защото се иска известна жертва. За нея ние досега не сме говорили. Ние ви казахме нещо за жертвата, но то е много малко, то е според вашето развитие, според вашата подготовка. Но, колкото повече ученикът се издига, колкото повече завладява по-висши способности, толкова повече му предстои да поеме известна жертва. В какво се състои тази жертва? Тя е голяма. Голям е нейния периметър, нейния хоризонт. Специално за ученика обаче, тя ще бъде в миниатюра, но приложима. Тя трябва да се приложи. Щом си кандидат за ясновидец, не е лесно да преорганизираш своето око. Ти трябва да познаеш своето око. Вие още не познавате своите очи. Вие не знаете защо те имат различни цветове. Защо ирисът у някого е по-обемист, на друг по-малък. Вие не знаете какво са зениците, които дават особена форма на звездни кристали. Вие не знаете от какви тъкани са направени те. Вярно е, че има медицина, която ги е определила, която ги е назовала, но и медицината не знае още по-специални неща относно. устройството на окото. На ученика обаче дълг се налага да се занимае с ония представи, които има медицината, защото и медицината е плод на опита, на наблюденията, на резултатите.

Въпросът беше за ясновиждането. Ще кажете: нали има. една същина, има едно вътрешно око? То е важно, то е интересно. Физическото око, утре ще го покриете с клепачите и то ще престане да гледа. Вярно е, има едно око, тъй както има и вътрешен живот, вътрешни сили, вътрешна любов. Има едно такова вътрешно око, но всички тия вътрешни сили си служат с органите. Защо си служат с органите? За да може живота да се прояви реално по функция и способност. Ако би се проявил само вътрешно, нямаше да има образни резултати. А ние искаме ученикът да има образно: ясно виждане. Трябва да виждаш. Защо трябва да виждаш? Защото виждането е свидетелство за първата работа на Бога. Ако бихте знаяли за първата работа на Бога, бихте знаяли за всички последствия на първата работа. Това може да стане чрез едно прозрачно виждане.

Понякога казвате: защо трябва да бъда ясновидец? Ако виждам ясно, може би ще се спъвам, защото ще виждам през пространството, ще виждам отдалечените предели и нямам да имам спокойствие, защото ще срещна може би, някое отрицателно събитие. И това е вярно, но не трябва ли ученикът да се стреми към ясновиждане? Това трябва да бъде идея в ученика. Той даже трябва да прави опити. Как ще прави опити? Чрез способността на физическите очи, проектирайте техния лъч в белия, свят и ще възприемете една особена способност. А точно това е идеята - тази особена способност да стане способност в окото на ученика. Вие винаги ще имате тази неразрешима дилема, кога може да видите съществата от висшите сфери, от висшите светове, от царството на Бога. Досега човек е виждал такива същества само въплътени или преродени. Идвали са големи учители на земята, но те са биле или въплътени, или преродени. Въпросът е сега, може ли ученикът да види своя Учител, когато той е вън от физическото тяло? Може, чрез вътрешните очи. Тук идваме до същата дилема. Преди всичко ученикът трябва да организира своя вътрешен свят. Всички възможности и всички сили, които са в хармония с творчеството, са вътрешни ръководни сили. Ние и по-рано говорихме за вътрешните сили, за вътрешната любов, за вътрешния свят, според подготовката, която имахте тогава, а сега ние свързваме вътрешния свят с реалния свят на белите братя. Щом имате идеята да организирате бяло братство на земята, трябва да има специфично подобие, трябва да бъде то по подобие на Върховното бяло братство от висшите светове. Това братство трябва да има идеи, трябва да има стабилни характери, добре организирани способности и чувства, които да подобават на тия от висшите сфери. Не може другояче. Трябва да бъдеш подобен, за да имаш съдържание. В подобието е съдържанието.

Но ще кажете: защо не говорите върху тази тема, когато ние още не можем да си представим какво е това бели братя от висшите сфери, от висшите светове? Не може да си представите наистина. За да си представите света на белите братя, трябва да познавате основния, белия цвят. Вие още не сте проучили белият свят и светлината. Не че не желаете, но вие се оправдавате все по липса на време. Вие казвате: когато станем по възрастни, тогава може би ще имаме време. Ученико, изучавай белият цвят. Той ще ти трябва. Никога не изпущай от своята мисъл белият цвят.

Но ще кажете: какво особено има в белия цвят, че трябва да го изучаваме? Той е така построен, така е проявен, че няма какво да се долови в него, т. е. като че ли няма никакви елементи, от които можем да го проучим. Всичко е бяло. Едно знай: специално белият цвят в природата се е проявил в много нюанси, в много представи, т. е. в многото представителства. Чудното е там, дали той е първата проява в битието. Битието се е проявило чрез белия цвят. Ние казахме, че преди белият цвят са съществували и други цветове, но битието не е било проявено. То се е съдържал» от други цветове, с когато е било решено да се изяви битието, то то се е изявило чрез белия цвят. Следователно, като основа за вашето съществувание, белият цвят. Като идея, като наука, като изкуство и поезия е все белият цвят. Бялото е ръководещата сила, която е ръководен представител за бъдещето, за вечността на живота. Другите цветове са съкращавали живота, са задържали живота, а белият цвят дава подвизи, стремеж, предели на живот. Следователно, нека всичко у вас бъде бяло. Първата мисъл на Бога е била бяла.

Ние ви въвеждаме в един особен бял свят. Ние го нарекохме вътрешен свят. Вътрешният свят е белият свят. За да могат тия всички възможности на белите сили да минат през вас, да укрепят вашата система, трябва посвещение, или както ние казахме, трябва жертва. Може би вие ще кажете: кажете ни коя е тази жертва и ние веднага ще я изпълним. Мъдрецът който ще ви каже за тази жертва е при вас. Той ще ви подскаже каква жертва да направите. Ние нямаме право да искаме. Духът въобще не си служи с жертвите. По отношение на жертвите, той е на особено мнение. Той казва: как така, може ли силата да се подчини на жертвата? Не може и не трябва, такъв е устремът и устройството на Духа. Когато Духът се пречупва пред душата, тогава вече има жертва, но кой понася тази жертва? Духът или душата? Понася я душата. Защо Духът не я понася? Защото той е абсолютна същина у Бога, Той е прозрачното у Бога, прозрачното в битието, Той е голям, силен. Той е ядро, централно ядро във всички ядра. Такова е неговото естество. Кой може да говори за него? Могат да кажат какво той е направил, могат да говорят за неговите чудеса, за неговите дела, за неговите подвизи, но никой не може да каже какво в същност е Духът, тъй както никой не може да каже какво в същност е Бог. Всички могат да се ползват от благата, от образите в сътворението, но никой не може да отгатне, никой не може да разкрие величествената същина на Бога. Бог е най-широкото, най-голямото, най-силното, най-върховното, най-абсолютното. Щом е най, кой може да знае за неговата същина? Бог е и присъствие, защото като присъствие, той респектира нещата, той ги направлява, радва им се. Ето защо, в работата на Вътрешната школа стои отношението на ученика към специфичната работа на Духа.

Колкото и да разгадаваме въпросите, колкото и да ги слагаме на жаравата да ги печем, все пак има една висша същина, която знае за всичко. Щом знае всичко, тайна ли ще бъдат върховните светове на тия бели същества? Няма да бъде тайна, няма да бъде мъчно, защото ученикът придобива вече един особен навик, който ще му помогне да се излъчва, да са освобождава и да обхожда безпределните пространства. А, когато се върне, той ще бъде истински ясновидец. Вътрешната школа препоръчва, че всеки ученик трябва да отиде, да види и тогава да каже. Сега има някои ясновидци, които виждат нещата като призраци и ги съобщават като ясновиждане. Да виждаш ясно, това значи да бъдеш истинско присъствие. Да присъстваш във всеки даден момент, във всяка дадена минута, във всяко дадено време и да знаеш как се развиват системите в битието. Ученикът трябва да знае това. Той не може да бъде оправдан, че има деца, жена, къща и други спънки. Ученикът преди всичко е ученик, който учи съзнателно, вглъбено, посветени.

И тъй, богатството на вътрешния свят трябва да се пази и то сериозна да се пази. Докато е в положение да се пази, то не може да се жертва. Ще дойде ден, ще дойде момент, когато на всеки ученик ще се каже да вземе от общата съкровищница и да жертва. Но докато не се повдигне, да стигне до пределите на възможното ясновиждане, ученикът ще бъде винаги обременяван, дори винаги съблазнявай. В реалностите на живота няма съблазнявана. Отиваш, виждаш, пипаш и осъзнаваш. Това е присъствие. В миналото ние ви говорихме за присъствието, за неговия характер, за неговата система и т. н. Присъствието е един важен акт в човешкия живот.

Но ще кажете: загатнахте ни за съществата от другите светове, но се не доизказахте. Ние ще се изкажем, но чакаме време. Тук, при вас времето играе важна роля. В толкова часа ще лягате, в толкова часа ще ставате, в колко часа можете да преорганизирате вашия вътрешен свят, който е обекта, който е смисъла в нашето размишление? Този свят ние ще трябва да го издигнем. Как ще го издигнем? Като товар, като тежест, като някой предмет? О, не! Ние ще го издигнем като една възвишена сила, защото големите неща не могат да се дигат с малки неща. Следователно, малките души ще се издигнат с присъствие на по-големи души. Какво е това малка душа и какво е това голяма душа? Голяма душа е тази, която има много опитности. Малка душа е тази, която има малко или съвсем няма опитности. Тогава ще се зададе въпроса: къде стои опитността. Вън или вътре в душата. Опитността е централно място в душата. Защо? Защото душата е дала жертва. Ето кой ще даде жертвата. Душата ще даде жертвата. Ако вие наистина сте едни будни, едни чутки души, вие ще се самопожертвате, но вие още не се пожертвате. Вие гледате друг някой да се жертва, друг да направи това чудо, а вие все отлагате. Ето жертвата, която трябва да направите. Не отлагай. Най-способното сърце, най-способният ум, няма да се прояви. За да стане раздвижване в пространството и битието, трябва движение, трябва подвижност. И ако сега ние сме между вас, то е защото ние имаме специален инструмент, чрез който ви движим. Някои ще заспят и ние ще го бутнем с този инструмент.

Всичко това, което ви се говори, то не може да бъде същина без опит. Следователно, правете опити, за да имате резултати. Ние ви казахме да правите опити да изучавате най-напред белия цвят, този Божествен символ, т. е. това Божествено присъствие. Там където присъствува белият цвят, там има присъствие на Бога. Най-любимият цвят на Бога е белият цвят. Може би съвременните художници ще кажат: каква особена красота има в белия цвят? Каква идея може да даде той? Какви представи за Сътворението може да даде той? Наистина само Бог знае какво се таи в белия цвят. Само Бог знае какви са същините на белия цвят. А щом Бог знае, и светлината може.

Колкото повече се изкачваме по стълбата на посвещението, толкова повече атмосферата около нас трябва да бъде все по-просветена, въплътена със светлина. Готови ли сте на такава жертва. Ако сте готови, вие ще започнете да изучавате белия цвят. Ние се спираме специално на белия цвят, защото чрез него ще си помогнете, а и ние ще ви помогнем да организирате вашата зеница, за да бъдете ясновидци. Колкото повече ученикът се изкачва из висшите сфери на високите планини, толкова повече му предстои да се жертвува. Ние не искаме от умника голяма жертва. Той на може да направи такава жертва, каквато Христос направи. Това е тежка жертва. Тя беше направена, за да може да се ликвидира с човешката карма на земята. И наистина, Христос ликвидира общата карма на човечеството на земята, но той остави личната карма човек сам да я ликвидира.

И тъй, колкото повече възстановявате лъчите на белия цвят във вас, толкова по-големи възможности се създават у вас да проникнете в този свят на белия цвят. Това трябва да стане, то е необходимо, защото без присъствието на белия цвят, Вътрешната школа не може да разреши големите въпроси. А има много въпроси да се засегнат. Защо са много? Защото човек още не се е изучил. Той още не познава себе си. Би трябвало да се занимаем с него специално с най-големи подробности, с неговия доста сложен организъм, какви сили действуват в способностите, в качествата, в органите на ученика и защо? Това е необходимо. Това е една жертва, която трябва да се даде. Без тази жерава не може. За да може бъдещето на ученика да бъде ясновиждане, подготовката му трябва да бъде здрава, положителна. Никакъв упадък на Духа и никакво малодушие на душата. Воля се иска и то светлинна слънчева воля. Ние не казваме диамантна, но светлинна воля, тъй като волята е представителен фактор на първата сътворявала мисъл. Първата мисъл която се е проявила е била воля. Първата мисъл която е започнала сътворението е била воля. Какво представлява тя у Бога? Щом волята командува, щом волята нарежда, тогава няма нужда от Бог? Върховната воля е върховна способност у Бога. Следователно, тръгни, ученико, по пътя на посвещението и по-смело се изкачвай по стъпалата на съвършенството, за да можеш да бъдеш посветен. Това ще стане, но трябва да се изменят условията. Кои условия да се изменят? Да се изменят старите, условия, с нови условия, да се изменят старите предприятия с нови предприятия, старите прийоми с нови прийоми. Следователно, за да дойде новото между човечеството, необходими са характери. Тепърва школата създава характери, за да може когато дойде новото в своята сила и власт, да бъде задържано. А сега новото минава и отминава и няма упора, няма кой да го спре, да го задържи. Нека идеите на в мирното бяло братство да се вградят в живота на ученика. Тогава ученикът няма да ходи в пространството и в необятността, но ще вземе от кристализираното, което е дадено. Има много възможности дадени. Те растат като гъбите.

И тъй, за да бъде нашата работа ползотворна, за да можем да разрешим проблема с вътрешния живот, с вътрешните сили, трябва едно сериозна внимание. Всички лекции и размишления трябва да се проучат. Защо? Защото ако не се проучат, не може да стане никаква обмяна и ще се спре за време и за минута развитието на ученика. Може би и друг път да сте школували. но така да се говори още не сте слушали. Има нещо, което вие още нямате. Нямате опитността, да сте срещнали един от белите братя от царството на свободата. А трябва да имате тази опитност. Задачата на школата не се състои само в това, ние да приказваме, а вие да записвате или да размишлявате. Когато сте и в света между другите същества, трябва напълно да проявите системата на школата. За в бъдеще ще има само един институт. Той няма да се нарича с много имена. Ще са нарича само школа. Школата дава предимство да се овладее всичкото изкуство, т. е. висшето изкуство, висшата наука, висшето естество на Бога. Бог е който е в началото. Той е вечния, необятния, който дава възможност на всички същества да се организират и да проведат като система в себе си Божествените възможности. Когато някои светли същества се движат из пространството, те трябва да оставят някъде своите скъпоценности, за да ги не разнасят из широкото пространство. Имайте това доверие да дойдат при вас и да ви помолят да съхраните това богатство. Как бихте се чувствали тогава, как бихте живели, как бихте се движили? Вие ще придобиете движение на трепет. Ще почнете да трептите, тъй както трептят слънчевите лъчи.

Ученико, имаш една хубава, една красива задача - да посветиш себе си. Това не е много мъчно. Мъчно е тогава, когато не си започнал. Но щом си започнал е лесно. Нека да приемем лесните неща. Вие се учите. Следователно ще започнете от леките неща, за да се стигне до тежкото, до жертвата.

26 Януари 1956 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...