Jump to content

Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 448-мо

ЧИСТОТАТА

/ първо /

За да може ученикът да владее своето естество, той трябва добре да го познава, защото той сам себе си не познава. Той се вижда като образ, който има органи форми, образи, които съставят един колективен мир в който ученикът живее, движи се. разсъждава. размишлява, но какво в същност е този образ, тия органи? Той много малко знае за тях. Той подозира, не това е известен род естество, но какво е началото на това естество не знае. Колко много не знае. За да познава своето естество, което е причина, което е семка да се създадат органите, да се създадат способностите, навярно това естество е от особен род енергия, от особен род елементи, от особен род протоплазма, от особен род светлина. Тази именно особеност, той не знае. Той оглавява това естество, като влага в него известна закономерност, било в движение, било в чистота, било в любов, в отношения, но все пак той не знае за това естество - материя ли е, някаква особена субстанция ли е, някакъв особен елемент ли е, енергия ли е. Всичко това той смесва и казва: моето тяло, моят образ, моят свят. За да твърди ученикът. че неговия свят е добре познат, той трябва да познава законите, по кош се устройва този свят. Има строителни закони, т. е. строителни сили, които оглавяват всички способни елементи, всички способни сили, които са съграждащи елементи на човека.

Като казваме не зная, ние не искаме да обиждаме или да го подценим, но в него всичко е така нахвърлено, така са сложени идеите за неговото битие, че той още не може да каже какво е било в началото, какво в последствие е дошло и какво има да идва. Все пак ученикът не е напълно устроен и трябва да дойде нещо, да допълни това което му липсва, за да може да се създаде един красив образ. Ако попитате ученика какво е, той ще каже: аз съм глава, очи, устни, сърце, дробове и всички други органи на тялото. Дори напоследък човекът е отишъл до там, че иска да признае само мозъка, сърцето, дробовете и другите органи, без да се запознае напълно с тях и отрича съществуванието, присъствието на душата и Духа. Това което отделя окултния ученик от масата, от обикновения човек, то е именно това, че окултният ученик познава законите по които се формира, по които се проявява човека като дух и като душа. Тепърва ученикът се запознава с тия същини. Не може естество без същини. Това е абсурд. Не може и да се мисли същество без същини. Същините са, който създават всички елементи за естеството. Следователно, кои същини познава ученика? Той познава същината душата и същината Духа. Щом ги познава, всички естества в битието са му познати. Това е гениалното в ученика. Това е неговата специално, бихме казали, върховна наука. Всеки който познава същините, той е вече закон, т. е. начало. Най-важното за учебника е да се познае като начало. Щом се познае като начало, той е вече същини. Най-великото начало - Божественото начало, се е проявило като същини. Така също и ученикът е проявени същини. Същините имат ли естество? Същините създават естеството. Следователно, всяка една същина, за да се прояви като битие, е създала естество.,

Колко лесно е да се схванат мъчните неща, отвлечените неща. Защо е лесно? Защото те са в естеството на ученика. Те са така системно подчертани, че не става нужда друг някой да му ги открива, да открива ония силни желания, да бъде човек красив, изящен, радостен, доволен, безсмъртен, вечен. Това са желания, които подчертават, че човек като начало си е създал естество Тогава, по тях той открива, как се е създало битието. Изкуството на тия начала е да си създаде естество. И понеже тия начала са си създали естество, създал се е вече образът, създала се е вече вселената, сферите, планетите. Ето къде стои майсторството; Тогава, ученико, не се чуди какво нещо е Бог. Това е начало, което си създава естество, естество което си е създало образ, образ който се е проявил като творческа енергия. Тогава ще дойдем до оная максима, дали естеството е енергия. Естеството се поляризира като енергия. Благодарение че се поляризира, ние виждаме вече разнообразието, виждаме многото видове, искустното майсторство на оная първична сила, която се е проявила като същина посредством естеството и е заживяла като енергия. Тъй както е устроено битието, тъй както са се проявили същините, налага се по същия закон да се устрои ученикът, да открие първо естеството в себе си, след това да открие същините в себе си и най-после, да открие началото в себе си.

Виждате как лесно ученикът може да се разкрие и проучи, а това не е малко. Това е вътрешно посвещение - да влезеш във вътрешния свой свят, т. е. да разбираш от голямото майсторство на Божествения Дух. Като казваме че ученикът не се познава, с това ние искаме да подчертаем, че той още не се познава като естества, като начала. Щом се познае като начала, т. е. щом естеството се прояви като енергия, започнал е вече процесът на сътворението, т. е. започнал е вече ученикът да се устройва.

Ето каква същина е ученикът - изглъбена от душата, от Духа на Началото. Колко и да е философска мисълта, колко и да е отвлечена, все пак тя може да бъде едно богато отражение в съзнанието, защото съзнанието както казахме по-рано е един префинен орган, най съвършения орган в човека. Той стои дори над сърцето, над душата, над Духа, над всички органи, които са обособени като ядра в човека.

Но ще кажете: щом няма Дух, душа и сърце, ще има ли съзнание? Много естествено няма да има същини. Резултатът на тия същини е съзнанието. Следователно, за да може прогресивно, съвършено да се устрой ученика, той трябва да се познае, да се проучи като начало, като естество, защото началото се е проявило в естеството и естеството се одухотворило и създава поле на Духа, работа на Духа. Всеки един ученик е поле за работа на Духа. Така трябва да схващате нещата. Не си ли поле за работа на Духа, ти още нито си естество, нито си същини, нито си начало. Едва сега ще започнеш да се проявяваш. Едва сега ще почнеш да се проявяваш като амеба, която има да играе ролята на едно далечно последователно развитие. Но силата, идеята за ученика е свършен факт. То е вече едно доста планомерно развито естество. Следователно, щом има всички зародиши, които са от богатото наследство на жизнените безсмъртни организми на Духа, това подразбира, че ученикът е вече такава същина, която напълно отразява началото. Тогава няма да става въпрос какво е това начало, от къде е започнало, кой е неговия фактор, кой го е замислил.

Големи опити! Способността на Началото е замислила всяко начало във вселената. Способността е, която е трансформирала абсолютното начало. Има абсолютно начало и много умове са се спънали в това абсолютно начало, защото не така лесно може да се отгатне ида проучи същината на това абсолютно начало. Посредством проявените същини ученикът вече се догажда, той вече прониква в самата вътрешна работа на Божия! Дух. Благодарение на, това проникване, той вече се е домогнал до способността и изкуството на ония върховни закони, които регулират върховната способност на върховното начало. В миналата среща ние засегнахме един от тия закони - закона на вътрешната чистота. Какво разбираме под закон на вътрешната чистота? Ние разбираме как стои самата истина. В чистотата няма лъжа, няма петна, няма примеси, няма кал. Тя е кристал, отражение на слънчева светлина, отражение на абсолютна светлина. Единствената най-чиста среда, това е средата на слънцето.

Когато се нахвърлят тия мисли на ученика му се напомня какво той трябва да търси, към къде да се стреми и какво му трябва. Трябва му кристална, чиста слънчева светлина. За да може да бъде отражение на слънчевите лъчи на тази кристал на светлина, дой трябва да има органи, т. е. той трябва да стане един художествен съвършен орган, който да отразява, да приема тази кристална светлина. За да стане това, необходимо е абсолютна вътрешна чистота. Ние тук имаме работа с вътрешния свят, с вътрешното битие на ученика, с вътрешния живот. Следователно, за да докажем на ученика, ще е духовен живот, на нас ни трябва светлина. За да имаме светлина, ние трябва да познаваме закона на вътрешната чистота, т. е. вие трябва да работите с закона на вътрешната чистота. Вие сте една богата, прекрасна идея. която съдържа същина, естество и начало. Това е проявление на абсолютното във форми и битие, в същина, в наука и естество като начало. Така познавайки живота, т. е. развитието, ученикът ще бъде прекрасен ум, прекрасно изобилно сърце, богата чиста воля. Където и да присъства, на където и да обърне своя поглед, той е вече отражение на кристалната слънчева светлина. В него вече няма да има място, където да не е проникнал този Божествен промисъл, тази кристална светлина, защото неговата естество е излъчено от същините.

За да може да схващате идеята за същината, която по начало е най-великия урок, специално за ученика, той вече трябва да вижда, да напипва, да носи естеството на същините. Той трябва да познава същините. Много ли са те? Те са. безбройни, не може да ги прочетете, но щом ученикът се осъзнае като същина, той е вече богато откровение. А щом е откровение, има ли същини непознати? Няма. Най-голямата способност към която ученикът трябва да се стреми, за да постигне това е способността откровение - да откриваш това, което е чистота. За чистотата няма тъмни места, няма неоткрити същини или неорганизирано естество; Чистотата е пластиката, чистотата е средата, атмосферата, простора, зеницата на живота. Следователно, работейки с този вътрешен закон на чистотата, ученикът напълно се опознава, т. е. напълно владее способностите на своите органи, на своите чакри. Центрове които имат да извършат една колосална работа - работата на творческия Божествен Дух. Вървейки по този път, откривайки истините, ученикът вече придобива призванието на маг, герой, велик просветен. Да се посветиш в недрата на нещата, в недрата на факторите, това е най-голямата придобивка. Да си служиш с прийома, с маниера на. тия знаменити фактори, то е все едно да бъдеш велик посветен.

Ученико, когато те отвеждаме в тази среда, то е да те запознаем, за да бъдеш по-близо до същините, да слушаш трепета на тия същини, да чувствуваш живота на тия същини, да чувствуваш мисълта на тия същини, защото без същините ти не можеш да се ориентираш по пътя на посвещението. Колкото повече се вглъбяваш в дълбоко размишление за живите безсмъртни същини и проявеното хармонично естество, толкова те взимат живо участие в сътворението на света. Светът трябва да се преустрой и то да се преустрои като същина, като начало. Не се обърквай, но застани в центъра на своето съзнание и от там погледни на нещата. Бъди уверен тогава, ще ти бъде открит целият хоризонт и всичко каквото е зад хоризонта, зад планетите, зад слънчевите ядра, зад началото, Зад великото начало. Защо? Защото главните фактори - същините, са твое ръководство. Нека тия същини ги опознаеш по-отблизо. Те са законите, които регулират живота както на битието, така и на природата и на живите същества. Води се от този вътрешен закон на чистотата. Винаги когато се изправиш да дойде най-напред образа на чистотата. Преди да започнеш каквато и да е работа кажи си: искам да бъда чистота. Преди да кажеш някое слово, кажи си: искам да бъда чистота. Преди направиш някаква услуга кажи си: искам да бъда чистота. Преди да се срещнеш с някого, кажи си: искам моята среща да бъде чистота. Тогава всички нисши чувства в тебе ще се стопят, защото светлината е силна и ги претопява.

Това не е морал, това е система. Ние не ви морализираме да изнасилвате своите чувства, да ставате отшелници, калугери, светии и т. н. Ние искаме да бъдете философи, хора на науката, хората на живата опитност; хора на откровението, да няма екзалтации, да няма отвличане, но щом се изправиш на крака, да си готов за работа. Всяка минута трябва да бъде чистота, за да не оцапаш ръцете си, за да не опетниш сърцето си, за да не поквариш очите си. Каквато и работа да започнеш, никога не забравяй това. Така ще възпиташ своите органи, своите чувства. Като такъв фактор, ти ще бъдеш една знаменита сила, която напълно ще разбира същините. Там е голямото изкуство, там е вашата мъчна работа - да разбирате същините. Същините се провеждат като закони. Те са закономерности. Следователно, познавайте тия закономерности, за да не останете невежи, неуки, непросветени, неусъвършенствани. Ученикът на една Вътрешна школа трябва да бъде най-просветения, най-знаменателния, най-мъдрия. Нека тия жизнени сокове, нека този безсмъртен ритъм бъде ръководство във вас. Никога не отпадайте духом. Напротив, да знаете, че всичко у вас е чистота. За ученика не трябва да има нечистота. Той трябва да гледа на нещата; че те са чисти. Ако има такива случаи, дълг се налага на ученика да въведе системата на чистотата. Това е неговата сила, това е неговото изкуство. Ако той седи като баба и прави своята молитва на колене и чака друг да извърши делото, той нищо не е. Той трябва да проведе системата на чистота та. Над цялото човечество лежи голямата задача да разреши въпроса с чистотата. Разреши ли въпроса с чистотата, войната в света ще изчезне. Нито помен няма да остане от нея. Лъжата ще изчезне, користолюбието, измамата ще изчезне, тогава едно начало ще остане - същината на Божия Дух За да привикне към тази нова среда, ученикът трябва да се запознае, трябва да открие чисти приятели, чисти братя, чисти поколения, чисти съграждани. Кой ще ги създаде? Който има изкуството. Който може, той ще създава. Който не може, ще чака. Такъв е законът. Който може обаче и стои, е престъпление - да чака, както немощната старица друг да й свърши работата, Специално за ученика няма състояние на старици. Изключено е. Всички старици са обикновени хора, всички старици са само процеси, а ученикът е същина. Следователно, подвизавайки се в това направление, възприемайки тия идеи, които тепърва Вътрешната школа нахвърля, открива, провежда, то ученикът има най-добрите възможности, най-добрата среда, за да може да обогати своя ум, да може да разшири своето съзнание. Главният оператор трябва да бъде неговата същина.

Ученико, не е трудна тази задача. Тя е трудна до тогава, до когато не ти е открита правилно да я разрешиш. Но щом знаеш правилата, колкото и да са отвлечени неизвестните, ти правилно ще разрешиш проблема. Ти имаш всичките възможности да разрешиш този проблем, защото имаш на своя страна мъдреца, посветения, Учителя, имаш на своя страна Бога. Така се постави, че да бъдеш най-близкото, най-познатото същество, най-познатата същина пред най-върховните същини, пред най-големите закономерности. Тогава ще живееш в светлинната зона, ще работиш в светлинните полета и ще размишляваш в светлинната аура. Докато нямаш такава аура, ти не можеш да размишляваш. Аурата е духовно средство, което дава възможност ученика да развива голяма дейност, т. е. да освидетелства същините, да освидетелства естеството, веществото, формата, образа, идеята. Така животът е вече сладък, е красота, е смислен, е радостен, защото в резултат на големите постижения иде сладостта на живота. Сега вие търсите сладостта на живота в своите чувства. Те са така нагодени, че имат този оттенък на сладост. Но и колкото пъти и да сте вкусвали от тази сладост, са идвали все големи разочарования. Защо? Защото тя е несъществена сладост. Коя е трайната сладост? Чистата сладост, чистия поглед, чистия възход, чистия стремеж, чистата наука, чистото прекрасно изкуство, чистата зеница, чистия простор, красивото звездно небе. Друга по-голяма сладост няма. Всяка друга сладост внася разочарование.

И тъй, познавайки закона на Вътрешната чистота. ученикът има да разреши едни сложни проблеми за неговото утре, за неговото бъдеще, за неговата вечност. Тогава ученикът няма да казва, все пак му е непонятно какво има след смъртта, съществува ли душа, съществува ли тя като индивидуалност, т. е. какво е това душа и какво е това Дух. Макар и да ви разясняваме идеята за душата и Духа, тя е все още непонятна за вас! Ученико, откривайки своята същина, ти откриваш същините на душата, същините на Духа. Тогава ще бъдеш Дух, защото Духът работи. Тогава ще бъдеш душа, защото душата живее. Нямаш ли душа, няма живот. Нямаш ли Дух, няма работа. В същност какво си? Ти живееш и работиш. Ето едно доказателство, че в теб има душа и Дух. Ръководени от принципите, от действието, от работата на Вътрешния закон на чистотата, падат всички прегради, всички завеси и се открива цял абсолютен простор. Тогава ученикът е свободен да се движи, да изпитва, да опитва, да притежава, да се обогатена и да се просвещава. Той трябва да бъде така развързан, че да не се плаши от никакви религиозни форми, обреди, традиции, заклинания или от някакви си хитрости на черната ложа. Ученикът е победител на черната ложа, защото неговото съзнание е светещо. Ученикът е владетел на черната ложа, защото неговият дух е мощен, силен. Това е ученикът на бялата ложа, ученикът на Духа Господен. Това е светлата сфера, богатата безсмъртна идея, идеята, която символизира висшата способност, висшия разум. Трябва да имате нещо висше, системно, за да имате и стремежа, за да не прекъсвате живата и да не обвинявате вашите способности. вашите органи, че животът се прекъсва. Напротив, колкото ученикът се обогатява по съзнание, толкова повече животът става прилив.

А какво би станало с ученика при един пълен с прилив на чистота и светлина живот. Няма да се намери сила, която може да го спре да не каже върховната истина! Тук става въпрос да се разясни истината за съществуванието, за естеството, за същината на ученика. Трябва да разрешим този въпрос. Ако не го разрешим, школата ще бъде подобна на забавачницата. Ще ви занимаваме с разни кукли, с разна предмети, цветя, с разходки, с ябълки и круши, с кино, с куклени театри. Целият ваш живот до сега е бил изпълнен с програмата на забавачницата, а ние имаме за задача да минем тези граници, да излезем от пределите на забавачницата. Не се страхувайте, че ще се загубите или че ще се отвлечете от реалността. Щом решите да излезете от забавачницата, непременно ще срещнете ядрените сили, които ще ви подхванат и ще ви въведат във великата Божествена школа. Използвайте този прилив на Духа, който така щедро се раздава, така щедро ви награждава. Използвайте този прилив, за да се ознамени вашия живот като нещо положително, реално съществувание. Освобождавайте се от слабостите, от детинщината. Тя не ви е вече необходима. Изхвърлете вече детинщината. Стъпете вече като положителни здрави сили. Използвайте тази благодат, че имате възможността да научите истината за вашето съществувание, за вашето начало и за вашето бъдеще, което ви предстои. Използвайте благодатта която ви се дава. Използвайте прякото присъствие на Великият Учител, който е решил да ви даде ключа на тайните и ви въведе в светилището на великото посвещение. Използвайте присъствието на Учителя, който  ще употреби повече енергия, повече светлина, повече сили, за да би помогне да ознамените епохата, да ознамените култура та, да ознамените ядрото на Земята. Бъдете по-замислени - не отчаяни, а бодро замислени, за да бъдете едни от най-способните философи, едни от най-способните учени, за да откриете началото на нещата. Ние не ви казваме да откриете атомното ядро на което предстои някакво си бомбардиране, което ще причини някакво си сътресение, някакво си разрушение и т. н., а ви водим но пътя към великото посвещение, за да намерите ядрата на същините. Когато придобиете тия ядра, когато заживеете в тия ядра, вашия живот ще бъде една прекрасна жива същина, която никой не може да оспори.

Ученико, бъди това прекрасно същество, бъди този нов изгрев, бъди тази надежда, която да вдъхва жива Божествена вяра в реалните същини на живота. Ти си едно от способните същества, богато надарено с умствени способности и съзнателни качества, Използвай ги, за да можеш да станеш замислен, работлив, упорит в работата, да не се отклоняваш, да не прахосваш своите часове, минути и секунди. Бъди вибра, тон в общия ритъм на посветените сили. С тях ти имаш работа. Прецени добре своята работа. Ние не те отвеждаме в религиозните екстази, ние не ти казваме да отидеш при свещеника да ти прощава греховете. Ние не ти препоръчваме да отидеш в планината, в пещерите, да изтезаваш своето тяло и да мислиш че то е дявола, който те изкушава. Ние те отвеждаме в ония полета, където цари абсолютна чистота, за да започнеш да работиш. Бъди уверен тогава, че няма да се намери сила в природата, в света, която може да те заблуди. Защо? Защото ти детайлно ще познаваш нейните движение, нейния маниер, нейните предубеждения. Какъв трябва да бъде ученика? Гениален във всичко, да не бъде вече лъган, ограбван, оцапан. Не се позволява на ученика да се оставя други да го ръководят, други да го пипат, други да го натъкмяват, други да го хранят. Всичко сам ще извършва. Това е силното в него, това е Божествената същина.

Ние ви препоръчваме възможностите, ние се абстрахираме от възможностите. За нас има само възможности. Ние сме пред реалните възможности. Това е ученикът. Той е реална възможност. Следователно, нека тази реална възможност да се прояви като реална същина, която да освети естеството и всичко да стане чисто, светло. Светъл свят ви е необходим. Чието сърце ви е необходимо. Божествена държава ви е необходима. Чист континент ви е необходим, С чистотата ще овладеете системите на Духа. С чистотата ще проявите изкуството на Духа. С чистотата на вашата мисъл и вашето вдъхновение ще обходите пространството. Бъдете чисти, за да бъдем винаги между вас. Всяка една работа, трябва да бъде енергия на чистота. Всяка една мисъл, трябва да бъде енергия на чистата. Всеки един поглед, трябва да бъде способност на чистота. Всичко да бъде чисто, префинено, изящно, красиво. Носете се спретнато, чисто. Обичайте чистите места, прекрасните полета. Обичайте чистите хора, идейните общества. Обичайте чистото светилище - мястото на учителите. Обичайте чистотата, защото тя е окото на Бога.

Кога може да се познаете? Вие сега не се познавате. Ще се познаете добре, когато сте чисти, защото в чистотата е изключена користта. Чувството корист е вметнато в човека и е опетнило най-свещеното в него - доверието, вярата. То е засегнало и любовта в човека. От това петно е изгубена вече чистотата. Когато се казва чисти отношения, това подразбира без никаква корист. Може да се зададе въпроса и да се каже: ако бъдем така чисти, че да представляваме едно стъкло, едно огледало или диамант, какво от това? Диамантът си е диамант, кристалът си е кристал, златото си е злато, но какво от това? Какво донася всичко това? Ние и по-рано ви казахме: ще украсявате природата. На кого трябва да бъде украшение ученикът? Ученикът трябва да бъде украшение на живота. Само с живота има той работа. Животът не може да бъде кристал, не може да бъде диамант. Животът е жизненост. животът е разум, животът е енергия, животът е сила, животът е среда, животът е пламък, огън, животът е свещен трепет. Следователно, за да бъдеш чист, подразбира да носиш ядката, ядрото, същината на живота. Това подразбира чистота - да няма никакви външни примеси, т. е. животът ти да бъде светлина. Няма друго понятие, което може да ви се даде. Най-чистата, най-достъпната, най-работливата същина, това е светлината. Да бъде животът ви светлина, за да се прояви любовта. Без светлина, не може да проявите любовта. Без чистотата, не може да проявите светлината. Това са аксиоми, закони, истини, които трябва всеки ученик да владее. Те са именно трите ключа, които той трябва да има. Не може без тях.

И тъй, вие богати същества на магическите ключове, вървете към полетата, към атмосферата, към света на жизнения еликсир, т. е. към света на безсмъртния живот. Това сте вие - безсмъртни начала, безсмъртен живот. Обичай живота. Не опетнявай живота, за да не бъдеш отведен в полетата за опрощение на греховете. Това е стара история. Запознай се с изкуството как да обработваш диамантите, брилянтите, скъпоценните камъни. Остави старото минало, то не ти трябва. Обичай новото, живей с новото, за да станеш чист, кристален, Божествен, идеен, духовен, за да присъства Духът в теб, за да ти разкаже цялата история на твоя скромен живот, за да ти разкаже и за бъдещето, което те очаква. Бъдете бъдещето. Нека Духът отседне у вас и ви ръководи. Да бъдете най-умното, най-чистото, Божественото.

11 Октомври 1956 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...