Jump to content

480. Тайните глъбини на безсмъртната истина


Recommended Posts

РАЗМИШЛЕНИЕ 480-то

ТАЙНИТЕ ГЛЪБИНИ НА БЕЗСМЪРТНАТА ИСТИНА

Кои са признаците, които дават идеята в ученика, че той може да получи вдъхновение от безсмъртните начала? Тогава когато ученикът е опитал върховното присъствие. Върховното присъствие последователно, тактично, разумно провежда тази именно безсмъртна мисъл, която се укрепва в ученика и му дава не само представа, не само вдъхновение, надежда и вяра, но му разкрива, отваря му тайните глъбини на всемирната истина, която е безсмъртно начало. Ученик, в когото са заработили силите на безсмъртието, е навсякъде. Той не живее в полетата на ограниченията, той не живее в планетните системи на ограниченията. Такова е естеството на Божественото като безсмъртие.

Но може би ще се възрази: не е ли достатъчно ученикът да попадне под известно влияние на дадена планетна сила или слънчева система? Не е ли достатъчно той да изживее това събитие? Това събитие е интересно, е важно за обикновения, за стремящия се към съвършенство ученик, но специално за ученика на Вътрешната Школа, който познава вътрешните сили, който е запознат с делата, с магистрацията, с творчеството, с гениалните изкуства, той е извън всякакво ограничение.

Но ще се каже: ако той така мисли, ще има ли път? Нали всеки един път ограничава? Вярно е. Ако те ръководи едно висше същество, то ще те преведе през пътеката, от където то е минало, която то познава. Питаме тогава, ученикът не е ли ограничен? Нима е необходимо всеки ученик да мине по пътя на известно издигнало се същество? Там където Бог присъства като безсмъртие, там е абсолютна свобода. Там ученикът е навсякъде. Никакво ограничение не може да го спъне.

Когато застъпваме тази тема, която е толкова важна и сложна, отвлечена и абсолютна, ние имаме за задача да проведем известни истини, които да бъдат опитани без ограничение. Как могат да се опитат истините без ограничения. Истината е реалност. Тя е огледало без край. Тя е безгранично небе. Към тази истина се призовава ученикът, за да може да опита присъствието на безсмъртието. Може ли безсмъртието да бъде ограничено? Не. Само в смъртта има ограничение. Смъртта не е нещо друго, освен процес на ограничение. Безсмъртието е всемирно явление в абсолютното битие. От абсолютното битие е започнало проявата на творческите сили. Като какви са се проявили те? Дали ограничителни или абсолютно свободни? Божественият Дух бе е проявил като абсолютно свободен, независимо от това, дали някои същества, планети или слънчеви ядра имат нужда от зависимост, от фактор. Там където има несъвършенство, необходими са закони, фактори, ръководство. Там където има абсолютна свобода, там всичко се изключва, защото Бог по начало е абсолютна свобода. Това е подобието на Бога. Ако ученикът би проникнал по-дълбоко в тази истина, той би отхвърлил от себе си процесите, формите, образите и т. н. Какво ще остане тогава? Ето едно много важно състояние. Ако ученикът се отлъчи от образите, от формите, дори от времето и пространството, какво ще стане с него? Къде ще заеме влияние? Нали той трябва да съществува някъде, т. е. той трябва да се подчертае някъде, трябва да присъства някъде, но като какво? Ето един важен въпрос. Нали казвате, че трябва да има съвършенство? Но когато ученикът постигне последният цикъл на съвършенство, какво ще стане? Трябва да стане нещо. Вие казахме: да се освободи от ограничителните процеси, от ограничителните форми, образи, полета, време и пространство. Това трябва да стане. А какво да се прави с този образен свят? Всеки един свят, който живее в ограничението, трябва да прави усилия да се освободи от него. Виждате, че всяка една сила сама изработва своята свобода. Така ли е и с ученика? И с ученика е така. Той не трябва да чака да се издигнат другите същества и наравно с тях да се издига. Той трябва да хвърли бремето и да се освободи от формите и образите, за да заживее във висшите състояния на подобието.

Може би тази мисъл не е още ясна. Не е ясна, защото не познавате вътрешното естество на Духа, т. е. не познавате същината на Духа. Но ще кажете: ако е същина, не е ли той ограничен? Когато присъстваш като абсолютна сила, къде са границите на ограничението? Истината. Границата на абсолютно свободния е истината. Истината е. който определя безсмъртните начала които ръководят ученика, които помагат на ученика. За да може по-лесно да разрешите проблема на безсмъртието, трябва да се преобразите. Трябва да стане едно коренно преобразование, и в чувствата, и във волята, и в мисълта. Но това е трудна работа. Това е една от най-трудните задачи, която трябва да се разреши. Тази задача не се разрешава с 1, 2, 3, 10, 15, 20 или 100 превъплъщения и т. н. Ако я разрешаваме по пътя на еволюцията, по пътя на кармата, на съдбата, по пътя на задълженията, на зависимостта, трябват не хиляди, но милиони превъплъщения. За всички тия състояния трябват математика, да се движи по закона на мировата математика. Може ли ученикът да бъде свободен от законите на математиката? Може, когато той стане истинска математика. Какво значи математика? Откриване сложните закони в битието, тяхното въздействие, тяхното влияние, тяхната структура, подобие и т. н. Това са сили, които циркулират в пространството. Те са все измервателни линии и то в сложни съчетания. Защо сложни съчетания? Защото през тях минават сложни елементи, защото за да може да съществува една линия, тя се определя от известни елементи. Не можеш да говориш за линия без елементи.

Но ще се каже: линията не е ли ограничена? Ограничена е, защото тя има посока, заема място, заема пространство, заема етер, светлина. Но ще се каже: какво има в това? Нищо лошо. Ако ученикът представлява такава една линия, той е богато същество, най-богатото същество. Линията е път и много същества ще минат по този път, по тази линия, за да могат да стигнат до висшето състояние на абсолютната безсмъртност. Тогава се задава въпроса: може ли ученикът да се представи като линия? Това са все способи, все степени в неговото усъвършенстване. Но Вътрешната Школа, вътрешният Бог, вътрешният Дух казва: ученико, бъди вън от всякакви ограничения, от ограничителни линии. Бъди абсолютно свободен.

Когато застъпваме въпроса за абсолютната свобода, ние разбираме безсмъртните същини. Какво са безсмъртните същини? Това са начални ядра на Божествения Дух. Как да си ги представи ученикът? Ще си ги представи, когато в него затрепти мисълта на безсмъртието. Само мисълта на безсмъртието изключва всякакви ограничения.

Но може би ще се каже: какво ще стане с традициите, нарядите, с обредите, с отношенията? Един много сложен въпрос. Ако загубите връзката, отношенията, вие ще останете без къщи, без дрехи, без обувки, без храна, без приятели, без култура и т. н.

Когато ви представяме това подобие - абсолютната свобода или това безсмъртие - безмълвие на абсолютното присъствие на Божия Дух, ние имаме единствената задача да се освободите колкото се може, за да не се тормозите в живота, т. е. да направите своя живот само вдъхновение, само песен и трепет на безсмъртие. Може ли това да стане? Когато се опита голямата истина на безсмъртието, може. Когато се опита присъствието на Бога - може. Далеч ли е Бог от вас? Най-близкото същество до вас, най-чувствителния дъх, това е Божието присъствие. Той е толкова близко, че няма мярка, с която да се измери разстоянието. Няма такава малка мярка. Само великите астролози, само безсмъртните астролози, астрономи и математици могат да предоставят тази мярка, защото те познават естеството на най-малкото, на най-близкото. Дали има такава близост между Бога и човека? Такава близост има само между Бога и ученика. Как може да си представите това, защото все пак вие трябва да имате представи. Когато почнете да измервате нещата с абсолютната свобода, с безсмъртното присъствие, тогава е лесно. Но за сега трябва да имате представи, трябва да знаете, как да си представите тия тъй наречени безсмъртни елементи на Духа. Като елементи, не са ли те ограничени? Как си представяте вие какво е това елемент, каква среда е той, от къде е взет, каква същина е, какъв действащ фактор и по излъчване, по проникване, какво трептение е, какъв цвят има, какъв тон? Най-сложните състав на Божествени движения, това са елементите на Духа. Ние и по-рано казахме, че трябва да бе занимаем специално с безсмъртните начала на Божия Дух, но за да се стигне до там, трябва ви една същина, трябва да наследите известни елементи. Този елемент е безсмъртието. А безсмъртието внася абсолютната свобода. Дали ще бъдем разбрани, то е друг въпрос. Когато някога затрептите като безсмъртна сила в живота, тогава ще ни разберете най-правилно, защото тогава ще опитате Божественото присъствие. Вие сега още не знаете как Бог присъства. Вие даже не знаете как сега Върховното ръководство присъства. Вие слушате сега да ви се говори, но по какви закони става всичко това, за вас още не е ясно. Защо не ви е ясно? Защото още не се е докосвал Духът на безсмъртието, целият материалистичен свят отпада, стопява бе като роса. Както се стопяват снеговете от топлия вятър, така ще се стопи и материализма с цялата му култура и наука. Защо има материализъм? Защото има несъвършенство, има ограничение. Щом човешкият дух се освободи от ограниченията, от несъвършенството, материалистичният свят се стопява вече за него.

Ето каква богата представа трябва да имате за безсмъртието. Тогава ще знаете какви са състоянията, какво е подобието на цялото присъствие на висшите светове. Тогава ще знаете за устройството, за културата, за живота, за поезията, за изкуството и науката на висшите представителни сили на висшите светове.

Какво е това, „ще знаете“? Какво ще знаете? Или като знаете какво ще ви ползва? За какво ви е тази полза? Кой има нужда да се. ползва? Който е беден. Този който е невежа, той иска да се ползва. Ученикът на безсмъртните начала нищо не използва. Той става всичко във всемирното трептение на вечността на Абсолютното.

Но ще са каже: така като ни говорите, ние ще се объркаме. Вие още не сте се оправили. Вие още търсите пътища, средства, обекти, състояния и т. н. Как искате да бъдете повече объркани? Вие сте в най-объркания свят. Ние искаме да ви освободим от този объркан свят и да ви поставим да живеете в абсолютната истина при абсолютната свобода с безсмъртните начала.

Дълбока философия, странна философия, далечна философия? О, не! Тя е най-близко до душата и духа на ученика. Тя е най-познатата, най-близката и най-милата. Ако не би била толкова близко, ученикът не би имало на какво да се радва, не би имало какво да изживява.

Ученико, бъди представител на абсолютната свобода, за да можеш да работиш с безсмъртните начала, за да заживееш в абсолютната истина. Преди всичко абсолютната истина. Това подразбира премахване на всички ограничения, независимо от къде идат и по какви пътища се движат - по отрицателни или по положителни.

Сега оставяме да мислите за тия неща. Ще мислите през тия два месеца за абсолютната истина, за безсмъртните начала и кой е най-близко до ученика. Не си представяйте Бога като нещо, което не се занимава с вас, понеже е зает в голямото всемирно творчество. Той е абсолютно свободен и за това е навсякъде. Никой не го ограничава. Следователно, възможността, да бъде при вас е най-голяма вероятност. Така мислете за Бога. Мислете, че няма присъствие, което може да ограничи Бога да бъде при вас. Абсолютно изключени са препятствията, които могат да ограничат Бога да бъде близко до вас. Мислете върху това. Имате два месеца време. Ние няма да ви четем морал как да прекарвате това време. Ние ви даваме абсолютна свобода. Няма да ви натоварим с някакви изпълнения на дадени задачи. Единствената задача, която искаме да проведете, е да се стремите да заживеете в абсолютната свобода, да опитате абсолютната безсмъртност и да познаете Бога като най-близкото същество до вас.

Когато се казва абсолютна свобода, то е да имате известни отношения като абсолютно свободни. Какви са те? Нищо не ще бъде в състояние да наруши вашия мир. Могат, така да се стекат обстоятелствата, че да се внесе известна дисхармония, но ученикът на абсолютната истина, на абсолютната свобода, на абсолютното безсмъртие си остава от най-висшите светлинни ядра. Бъдете щастливи, че завършвате тъй наречения учебен процес. Ние желаем да прегърнете тази идея за безсмъртието с цялата си душа, с целия си ум и мисъл, за да може да прекарате безсмъртните идеи на Всемирното бяло братство по цялата земя. Школата е единственото място, чрез която ще, ускорите развитието си. Вън не може да направите това. Вън, значи вън от истината. А останете ли без истина, то значи да живеете в случайностите. Не са лоши и случайностите, и те варират по известни закони, но позор е за ученика да попадне в случайностите. Ученикът притежава простора, необятността на светлината. А светлината е неограничена. Тя е абсолютно свободна. Цялото пространство, цялата необятност са нейни.

Ето какви възможности предстоят на ученика с безсмъртната мисъл. Той има правото да догони движението на всички планети и на всички слънчеви ядра в битието. Той има това право, защото преди всичко той е ученик и трябва да изучава нещата. Няма същество, което може да му попречи, понеже той е ученик и то на една вътрешна Божествена школа, където Божият Дух действа, където Божият Дух се проявява, където всичко бе обезсмъртява. Това е вашият, нов свят, вашите нови идеи, вашите нови разбирания, нови състояния. Не се лъжете, не се измамвайте от външния свят. Колкото повече заживявате в безсмъртните начала на вътрешния свят, толкова повече придобивате способността да се проявите като големи, талантливи поети, художници, композитори, като класически представители на науката. Колко то повече се обезсмъртявате, толкова повече безсмъртни същества минават през вас. А щом мине едно безсмъртно същество през вас, то непременно ще остави известни влияния, известни въздействия. Бъдете приятели на възвишените същества, т. е. бъдете една голяма душа, където Бог да се спре. Задръжте този Бог. Колкото повече остане Той при вас, толкова повече ще бъдете безсмъртни, вдъхновени, толкова по-силно ще защитите всемирните идеи на бялото братство, на Бялата ложа, толкова повече ще разберете онази безсмъртна мисия, с която се натоварихте, мисия която са имали великите посветени, които са идвали периодически на земята. Нека се знае, нека се отбележи, нека се хроникира, че на тази земя наистина са идвали велики посветени, че на тази земя е имало висше върховно присъствие.

Пожелаваме ви да имате копнежа наново да се срещнем. Така да чакате този ден, както сухата земя дъжда, както нежните цветя росата. Да, чакайте светлия ден, Божия ден. Създайте добри условия, за да бъдат срещите ви безсмъртни фактори. Фактори трябват, трябват опити. Ако има да правите някакви опити в този свят, то това е с вашето безсмъртно начало. То няма да се сърди, няма да ви напусне. То ще се, радва, че е привлякло вашето внимание, т. е., че сте ученици на Бога.

25 Юли 1957 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...