Jump to content

Бр. 202. Подобно е на невод. (из беседата „Подобно е на невод“– 10 Октомври 1937 г.)


Recommended Posts

Подобно е на невод

(из неделната беседа „Подобно е на невод“– 10.10.1937 г.)

„Пак е подобно Царството небесно на невод,

който биде хвърлен в морето и събира от всякакъв вид риби“.

Матея: 13;47

(„невод“ - Голяма рибарска мрежа. Христос сравнява царството си с невод, който е най-голямата по вид мрежа, а не с някой по-малък вид. Думата невод се е запазила в Цариградския превод на Библията, която е ползвана от Учителя. В другите преводи, тази дума е заменена с „мрежа“. Четене онлайн на Цариградската Библия – от тук.)

Една велика истина може да се обяснява с отвлечени понятия. Значи един невод, една мрежа, която била хвърлена в морето се уподобява на Царството Божие. Това обяснение подразбира вътрешни процеси на нещата.

В живота има два възгледа: личен и общ, или външен и вътрешен. Всеки човек иска да бъде отделно, сам за себе си щастлив. Това е невъзможно. Отделният човек не може да бъде щастлив, защото състоянието на листата зависи от състоянието на цялото дърво. Каквото е състоянието на дървото, такова ще бъде състоянието на листата. Следователно, докато ние не изучаваме разумната природа изцяло, да видим, какви са отношенията ни към цялото, ние никога не можем да имаме прогрес.

Прогресът на всеки индивид поотделно зависи от цялото. Всички възможности, всички дарби, които се крият в една душа, се развиват и растат по единствената причина на цялото. А цялото е разумното в света. Хубаво нещо е личното, индивидуалното, но без цялото то нищо не представлява. И ако днес отделният човек се счита нещастен, то е поради това, че той мисли, че неговото обществено положение не е добро. Какво има да се оплакват листата на едно дърво?

Човек трябва да изучава цялото. Той трябва да изучава цялото си тяло. Ако той еднакво не обърне внимание на главата си, на гърдите си и на своя стомах — три важни свята в него, той ще се намери в голямо затруднение. Ако човек угажда само на главата си, или само на дробовете си, или само на стомаха си, той ще изпадне в погрешка. Здравословното състояние на човека зависи само от взаимността, която съществува между главата, дробовете и стомаха. Често вие говорите за чувствения свят, но не знаете, кои са ония органи, чрез които чувствителността се проявява. Вие говорите за силата на човека, но едва ли знаете, кои са органите, чрез които силата се проявява. Зад мускулите седи друга една енергия, и ако тая енергия не се прояви и мускулната енергия не може да се прояви. Вие говорите за мисъл та. Няма съмнение, че мозъкът е орган, чрез който мисълта се проявява, но колко малко се знае днес за мозъка. Новите теории определят къде се локализират човешките способности и чувства. Яви се тъй наречената наука „Френология“ която създаде голям спор между учените. Както и да се изучава мозъка това е частично. За да бъде човек добър, умен, духовен, да обича семейството си и децата, трябва да има специфични за това органи (центрове) добре развити.

Страданията на съвременните хора не са нищо друго освен грамофонни плочи, които са пети в миналото. Според закона на кармата, някой човек е направил в миналото си някакво престъпление, заради което днес трябва да плаща. Човек лесно се подава на влиянието на времето и от това определя своите състояния. Той мисли, че Бог е неразположен към него. Ако работите му не вървят добре, той пак отдава това на Бога. Но вие трябва да знаете, че в природата съществува един разумен порядък на нещата.

След като Господ създал първият човек той отишъл при Създателя си и му казал: „Моля те да ми дадеш добра жена, добра другарка, която да ме почита и уважава, която да цени онова, което си вложил в мене. Иначе не бихме могли да живеем“. След това жената отишла при Господа и го помолила да й даде добър мъж, който да я обича, да обича и всичко онова, което тя обича. Господ ги изпратил да се споразумеят помежду си, но и до сега още не са разрешили този въпрос. Този въпрос и до днес още не е разрешен, понеже се разглежда от лично становище. Така се гледа и на живота. Ти не можеш да бъдеш щастлив. ако цялото не е щастливо. Ти не можеш да бъдеш здрав, ако цялото не е здраво. Ти не можеш да бъдеш умен и богат, ако цялото не е умно и богато. Следователно всичко зависи от цялото. И тогава, ако има никакво нарушение на този закон, ти ще прегледаш какви са отношенията ти към цялото и ако намериш някаква погрешка, да я изправиш. Като изучаваш цялото, ти ще намериш пътищата по които може да се устрои твоя личен живот. Съвременните култури минават през едно доста голямо изпитание. Съвременните народи, колкото и да са културни, още не могат да съзнаят, че благото на отделните народи зависи от благото на цялото човечество. Ако на цялото човечество е добре и на отделните народи ще бъде добре.

Ако един народ иска само на него да бъде добре, той се намира в положението на отделния човек, който иска само неговите работи да вървят добре. Това е невъзможно.

Ние казваме, че в света трябва да има единство между всички народи н между всички хора. Бог е навсякъде. Ние не знаем какво нещо представя Божието присъствие.

Казвам: присъствието на Бога е нещо специфично. То се изявява като особена светлина, която изтича навън. Онези, които са готови да приемат тази светлина, която прониква в техните умове, сърца и души, са винаги внимателни даже и към най-малките си постъпки и към постъпките си към най-малките същества. Онези, които не са готови за тази светлина, те винаги постъпват, както намират за добре, вследствие на което се намират във вътрешно противоречие.

Сегашните народи се заели да уреждат общите въпроси, а те уреждат личните, вследствие на което стават смешни. Едно време народите питаха Господа да отворят ли война или да не отворят. А сегашните народи трябва да запитат Христа, да отворят ли война или да не отворят. Те имат право да воюват и трябва да воюват, но да знаят къде е техният неприятел. Когато дойде една болест, човек трябва да воюва с нея. Болестите се дължат на малки микроби с които трябва да знаете как да воювате. Микробите са именно големите врагове, с които трябва да воюваме.

И тъй, трябва да се изучава тялото. То представя един Божествен ред и порядък на нещата.

Има хиляди и милиони учени, които се занимават с изучаването на цялото, със законите които го управляват. В това отношение има много данни събрани, но няма нищо организирано, от което да се види, по кой път трябва да се върви.

В сегашният век, кой с какво може да бъде виден?

Човек може да бъде виден със своето сърце, с добродетелите, които е развил в себе си, със своя ум, дух и сила. Силата на човека зависи от неговата разумност.

Онези хора, които са силни на физическото поле имат силно развит обективен ум. Те са много наблюдателни.

Човек трябва да избягва еднообразието, било в науката, било в музиката, било в художеството.

В музиката трябва да има форма, поезия, сила. Магическа трябва да бъде музиката.

Музиката има смисъл, когато може да послужи нещо на човека. Някои музиканти са достигнали до там, че схващат цялата природа като една симфония. Всяка планета, всяко слънце, всяко малко тяло в природата си има свой тон.

Всичко това представя една величествена музика. Пеене има навсякъде, но ние виждаме само външната форма.

Сега ние искаме да се прояви Любовта в света, но без музика Любовта не може да се прояви. Музиката е музика на цялото, тя не принадлежи на едного. Такова нещо е Любовта, тя не принадлежи на едного. Музиката е нещо Божествено. Ако при пението или при свиренето умът, сърцето, душата и духът на човека не вземат участие, той никакъв музикант не може да бъде. Каквато и работа да върши човек, ако в тази работа не взема участие неговото сърце, неговият ум, душа и дух, нищо няма да излезе от нея. Затова казвам:

Човешкото сърце е създало планетите, човешкият ум е създал слънцето, човешката душа е създала вселената, човешкият дух е създал вечността. Значи духът е създал хилядите безбройни вселени. Когато говорите за сърцето, не мислете че то е слабо, както вие си го представяте. Чрез сърцето Бог е пожелал да създаде, да устрои земята. Нашата земя е създадена само за добродетели, нищо повече. Следователно, щом ние станем добродетелни и другите изкуства ще дойдат. Ти не можеш да станеш музикант, ти не можеш да станеш здрав философ, красив, ако не си добродетелен. Добродетелта е основа на живота.

Това трябва да го знаете. Само по този начин можете да имате успех в живота. Аз не говоря за личното добро, да направите добро на някого. Вие трябва да имате добро сърце, не в смисъл добро разположение, но сърце което твори, което създава нещата.

Човек трябва да бъде добър, защото върху добрината се основава неговия живот. Ако ти не си добър, нищо не можеш да постигнеш в живота си. Следователно, доброто е за самия теб. Ако ние разглеждаме по този начин Царството Божие, то е една възможност да излезем от земята и да отидем към слънцето. Значи, да се запознаем със слънцето, това е въпрос на ума. Като се запознаем със слънцето, ще можем да опознаем нашата душа. За тази цел ние трябва да изучаваме вселената. Ако искаме да изучаваме духа, трябва да изучаваме вечността. Вечността е проспект, или едно велико бъдеще, което стои пред човека, за да знае какво има пред него. Когато художникът рисува краските, той ги нарежда по закона на музиката. И богатството се определя от законите на музиката. Ти не можеш да станеш богат, ако не знаеш правилно да вземаш тона „фа.“ Онези, които са станали умни, пеят добре тона „ми“. Набожните, духовните хора вземат много вярно тона „си“. В сегашният живот на човека основа на земята е сърцето и умът. Хората на земята едва са дошли до умът и сърцето. Що се отнася до душата, те едва са започнали да имат прозрение. Като изучаваме сърцето, каквото посеем в тази почва всичко започва да расте.

Сега вие трябва да изучава те цялото. Всички възможности са складирани в човека. Значи, всички възможности на природата, положителни и отрицателни са складирани в човека. Положителните качества са тия които носят сила. Те са външни. А отрицателните качества някой път носят вътрешна обработка, мекота в човека. За сега жената считат за мека. Тя носи вътрешни възможности, мекота.

Вярвайте в онази почва на вашето сърце, която Бог ви е дал. Вярвайте в онази семка, която Бог е вложил във вас. Дайте им условие да растат. Вярвайте в светлината на вашия ум и във възможностите, които се крият във вашето сърце, като им дадете условия да се развият, защото от тях зависи вашето бъдеще богатство.

Като говоря за музиката, имам предвид музиката, като метод за работа. Като ставате сутрин и не сте разположени пейте. Аз бих желал да видя едно общество, в което всички да пеят. Иска се пеене за да се трансформират състоянията ви. Новият живот, който сега се внася трябва да има съвсем друга основа.

Доброто е едно велико благо, което Бог е подарил на цялото човечество. Следователно, като си добър ти се ползваш от това велико благо. Като си умен не мисли, че това е твое лично благо. Гениите израстват от човечеството. Гениите са клонища на цялото човечество. Религиозните хора са един клон от цялото човечество.

Понякога вие внасяте в религията по-голяма вяра и повече очаквания отколкото може да ви даде, вследствие на което на края се обезсърчавате. По тоя начин вие пакостите на себе си. Мислите ли, че цялото дърво не мисли за всеки лист и за всяко клонче? Когато дървото се намира в нормална среда и в нормални условия, то всякога изпраща достатъчно количество храна за всички листа и клончета. Тъй щото всеки лист и всеки клон, който се държи за дървото, никога няма да се намери в безизходно положение. Разглеждайте живота, като нещо цяло. Не отделяйте хората от себе си.

Наистина, всеки човек е отделен, той има самостоятелен живот, но една разумна сила свързва всички хора в едно цяло. Всеки човек, в каквато и малка степен да е, той е полезен за вас. Това е един нов възглед. Всички хора с които се срещате, за които можете да мислите са полезни за вас. И корените, и клонищата и листата, и плодовете, и цветовете са потребни за дървото. Всички части на дървото са потребни на цялото, защото от качеството на плода, зависи и качеството на самото дърво.

Вярвайте във вашето сърце, че е добро, вярвайте и във вашият ум. Като вярвате в сърцето и в ума си те ще ви покажат онова, което е вложено в тях. Те ще ви се изявят. Казано е в писанието: „Сине мой, дай ми сърцето си.“ Защо трябва да дадем сърцето си на Бога? Като вижда, че не можем да обработим сърцето си, Господ казва: „Дайте ми за малко време сърцето си да го обработя, да видите, как ще изникнат всички хубави работи, които са вложени в него.“ Като дадете сърцето си на Бога, ще изникнат и израснат всички ония хубави работи, които са вложени в него от панти века и които очакват благоприятни условия за своето развитие.

От всичко, което ви казах, нека останат две неща: вярвайте, че сте добри и че сте умни. Вярвайте, че сте добри и изявявайте доброто, което Бог е вложил във вас. Вярвайте, че сте умни. Работете в това направление в бъдеще. По този начин по лесно можете да се избавите от страданията.

__________________________________

За да стане учен, ученикът трябва да влезе в Божественото училище да учи. Който влезе в Божественото училище той ще използва възможностите които му са дадени.

*

Трябва да знаете, че дрехата не прави човека красив, но работата му, която той е свършил добре. Докато не свърши работата си добре, човек никога не може да има красива дреха. Щом свърши работата си както трябва, той непременно ще облече най-красивата си дреха — дрехата на възкресението.

*

Работете с постоянство да създадете в себе си добър навик.

*

За да пее добре, певецът трябва да мисли, да чувства и да постъпва добре. Същото се отнася и до музиката — за всички хора на изкуството. Човек не може да бъде здрав нито красив, ако също така не мисли, не чувства и не постъпва добре.

_______________________________

Беседата във в-к „Братство“: Словото на Учителя. Подобен на невод

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

×
×
  • Създай нов...