Jump to content

Бр. 206. И не можаха да му отговорят (из беседата „И не можаха на това да му отговорят“– 14 Ноември 1937 г.)


Recommended Posts

И не можаха да му отговорят

 (из неделната беседа „И не можаха на това да му отговорят“– 14.11.1937 г.)

„И не можаха да му отговорят.“ Ще се спра върху тия думи от 14. глава на Лука.

Всякога, когато един ученик в училището не може да отговори, това показва, че той не е, учил. Когато един сиромах не може да си плати дълговете, това показва, че той не е работил. Когато богатият пропада, това показва, че той не си е държал сметките както трябва.

Казва се в стиха, че не можаха на това да Му отговорят. А всеки, който не може да отговори, все трябва да отговори някога. Неотговарянето на един въпрос не е отговор. Има много неща в живота, които ни смущават. Защо?

— Защото не ги знаем. Не е нещастие, че не ги знаем, но тези работи трябва да ги проучваме. Запример, ние не знаем от какво зависи тъй нареченото човешко щастие на земята. Човешкото щастие е преповторение на миналото. Някога човек може да преживее цял живот само в един ден. Какъвто е бил миналият му живот, такъв ще бъде този ден. Който вижда нещата, това е ясно за него. Ясновидецът е човек, който вижда нещата, както са, той ходи в светлина. Слепият ходи с пипане. Сега някои казват: докажи това. Всички ония хора, които искат да им се доказват нещата, ходят с пипане, те са слепи. Могат да се доказват нещата, но това е дълъг процес. За да се доказват нещата се иска много време, а когато се виждат, лесно става всичко, хората лесно се споразумяват.

Човек трябва да бъде щастлив. Това е едно благо, към което всеки се стреми. Казвате: по кой начин човек може да стане щастлив? За да бъде щастлив, човек трябва да бъде богат. Богатството е едно условие за щастието. Има богати хора, които са нещастни, има и сиромаси, които са щастливи. Богатството и сиромашията са условия. От човека зависи при тия условия може ли да бъде щастлив или не. Богатият, но нещастен човек, е по-глупав от сиромахът, който е щастлив. Сиромахът, който е щастлив, е учен човек. Защо? — Защото той може да използва и най-лошите условия.

Когато искате да идете в Англия или Франция и да имате успех, какво ви е нужно?

— Вие трябва да знаете английски или френски, като англичанин или французин, да знаете техния характер, да се съобразявате с тях. Сега, ние сме дошли на земята, в една чужда държава.

Земята не е наше отечество. Ние сме странници на земята.

Вие искате да бъдете в една чужда държава и да сте щастливи. За да бъдете щастливи, вие трябва да знаете езика на тази страна. А езикът на тази страна е такъв, че ако работиш, ще ядеш. Ако не работиш, няма да ядеш. Ако дишаш, ще живееш, ако не дишаш, никакъв живот няма. Ако мислиш, работите ти ще се оправят. Ако не мислиш, никакво оправяне на работите няма да има, напротив, работите ти ще се забъркат още повече.

Днес хиляди хора работят за щастието на човечеството. Хиляди учени работят за щастието на цялото човечество. Щастието се добива общо. Стремежът на цялото човечество е към придобиване на щастието. Милиони хора работят за благоденствието на човечеството. И ако това благоденствие закъснява, това показва, че има нещо, което липсва на хората.

Хората не са научили още условията, при които могат да бъдат щастливи.

Ако поставите едно меко тяло на силна топлина, то веднага ще изсъхне Ако една глист излезе на повърхността на земята, тя ще умре. Докато е в земята, тя запазва своята кожа, но щом излезе на повърхността, тя се изсушава на слънцето и умира. Благото за нас не е благо и за глистите. Следователно, понякога лошите условия за човека са едно благо.

Съвременните хора се нуждаят от една основна, положителна наука. Ще кажете, че много знаете. С вашето знание именно дойдохте до този ред. С вашето знание вие създадохте вашия свят. Вашето знание ви служи само да се въоръжавате. До 1941 година Англия предполага да има 25 от най големите дреднаути (военни параходи) Америка около 20, а останалите държави около девет, осем, седем. След няколко години ще има повече от сто хиляди аероплани, хвърчащи птици по небето. Хвърчащите змейове, за които се говори в Откровението, това са тия аероплани, които изригват огън.

Едно време във войните страдаха войниците, а сега страда най-вече мирното население.

Войниците няма да страдат толкова много, колкото мирното население. Ето, в града Шанхай, в Китай, мирното население пострада повече, отколкото войниците. И в бъдеще, като се наплодят много тия змейове, ще почнат да хвърлят огън отгоре. Вие казвате: Защо Господ създаде така света? Този въпрос го оставете настрана. Запитайте се, защо вие направихте света такъв. На онези, които запитват защо Господ създаде така света, Той отговаря на всекиму според случая. Ако някоя жена задава тоя въпрос, Той й отговаря: Хайде, ожени се, дай пример как ще създадеш своя свят. Същото казва и на мъжа. Като се оженят, те раждат деца, които приличат точно на тях и тия деца започват да се карат помежду си, карат се също така мъжът и жената. Мъж и жена не се спогаждат, брат и сестра не се спогаждат. Кой е причина за това?

Когато рибите станаха недоволни от живота си във водата, от невидимия свят Провидението им каза, че могат да излязат при по-добри условия, при по-свободен живот, но трябва да се пригодят за тия условия. Те ще излязат от по-гъстата среда и ще минат в по-рядка материя. Та и ние, съвременните хора, можем да излезем от този свят и да влезем в друг, дето можем и без дишане. Както рибите превърнаха хрилете си в дробове, така и ние ще превърнем нашите дробове в особени органи и ще дишаме чрез етера. Етерът, от който всички хора умират, ще бъде среда за хората, те ще живеят в него. Ако човек се върне в положението на риба, както едно време е бил, той непременно ще умре. Той не може вече да живее във водата. Ако и рибите преждевременно напуснат своята среда и те ще умрат. Те нямат още дробове, с които да дишат като човека.

„И не можаха на това да му отговорят.“ Ние не отричаме съвременния живот. Съвременният живот е условие за вечния живот. След 50-60-100-120 години вие няма да бъдете в това положение, в което сте сега, съвсем ще се измените. Сегашните ви понятия за живота, стремежите, които сега имате, един ден ще се изменят толкова много, че те ще станат безпредметни, както са безпредметни кукичките, гагичките, които децата са рисували в своите първи години на учение. Тези черти и рисунки, както и вашите разбирания и стремежи са били някога много важни, но сега, при новите условия на живота, те нямат никакво значение. От тях помен няма да остане. Някога те са били много съдържателни, но сега са безсъдържателни.

Аз ще ви кажа, в какво седи щастието на живота. Щастието се заключава в онези велики, светли мисли, които човек допуща в ума си, в онези, велики и благородни чувства, които храни в сърцето си, в онези възвишени стремежи, които се крият в душата му, в онези велики потици и в силата на неговия дух. Това е човекът. Това са четирите елемента, това е раят на живота. Значи,

Раят е в човешкото сърце, в човешкия ум, в човешката душа и човешкия дух.

Когато говоря за небето, аз разбирам човешкото сърце. Само там може да живее сърцето на човека. На земята сърцето не живее, но робува. И умът не живее на земята, но слугува. На земята и душата и духът са ограничени. И в Писанието е казано, че духът, който имаме, се намира в голямо утеснение, в голямо ограничение. Следователно, ние още не сме придобили своята свобода. Апостол Павел, който разбира този закон, казва, че цялото създание е подчинено на един закон на ограничение. Това, че ние се стремим към свобода, показва, че сме свързани от порядъка, който съществува на земята.

В бъдеще ще дойде нов порядък на нещата. Този нов порядък се заключава в разумното в човека. Във всеки човек се забелязва един Божествен потикт който иде периодически. Казва се, че Божественото в човека е в спящо състояние и от време на време се пробужда. Обаче Бог е оставил човека свободно да се проявява и наблюдава кой какво ще прави. Като наблюдава крадците, Бог не гледа на тях, както ние гледаме. За Него престъплението не седи в кражбата, която крадецът върши. Същината на престъплението се заключва в това, че крадецът мисли, че като открадне нещо, ще стане щастлив. В кривата мисъл е престъплението. Когато месоядецът яде месо, престъплението му не седи в това, че яде месо, но в мисълта му, че като яде месо, ще стане по-силен и по-умен. Месоядецът мисли, че месоядните животни са по-умни от тревопасните. Ни най-малко не е така. Кой тигър и кой лъв може да се сравни по сила и по ум със слона, който е вегетарианец?

Злото в човека е свързано с месоядството. В злото все-кога има насилие. Доброто е свързано с вегетарианството, защото в доброто няма никакво насилие. Ние трябва да станем добри, за да избегнем насилието в света. Докато има насилие, никакво добро не съществува. Ако ти изнасилваш сърцето си, ако изнасилваш ума си, ако изнасилваш душата си и ако изнасилваш духа си, какво ще добиеш? Например, ти искат да се убедиш, че трябва да обичаш хората. Това не става с насилие.

Любовта с насилие не иде, и с пари не се купува, и с наука не се купува.

Любовта с нищо не се купува. Тя е съществувала преди знанието, преди силата, преди живота — тя е съществувала преди всичко. Любовта е първичното начало, от което всичко излиза.

Преди години, още във войната, през 1914 година дохожда в дома ми млада мома, иска непременно да се срещне с мен. Аз казах, че съм зает, имам много работи и днес няма да приемам никого. Но тя се моли, казва, че въпросът й бил за живот или за смърт. Тогава аз реших да отменя реда си и да я приема. Влиза тя, гледам, една угледна мома, усмихва се малко и ми казва: Ще ви моля да ми кажете, ще бъда ли щастлива? Казвам: Щом поставяте въпроса така, ще ви кажа, че сега е война. И ако имате някой възлюбен, той може да бъде убит. — Кажете ми тогава ще се върне ли жив или ще бъде убит? Като видях, че тя настоява, тогава аз реших да направя едно изключение. Обикновено никога не казвам на човека това, което има да му се случи, но на нея казах. Тя помисли, че ще й кажа нещо за щастието. Но аз й казах: Ти няма да живееш дълго на земята, остават ти само две години. Но, както виждам, ти никак не си приготвена за онзи свят. Ако отидеш така неприготвена, главата ти ще пати много. Затова съветвам те да си купиш едно Евангелие и да започнеш редовно да го четеш, да се молиш, да се приготвиш малко за онзи свят. При твоя случай, едва ли на десет хиляди един може да се попадне такъв, че да може да се отмени съдбата ти. Като чу това, тя забрави за какво беше дошла. — Ако двете години минат благополучно и ти не заминеш за другия свят, пак ме посети. Тя си отиде, но и досега още не е дошла. После си казах: Защо трябваше да смущавам тази душа? Защо трябваше да й кажа всичко това? Но помислих си: ако сега не я смутя, там, като отиде на онзи свят, още повече ще се смути. Аз зная, че ако отиде така неподготвена за онзи свят тя ще стои вързана около гроба си най-малко 20 години. А така, ако се стресне и като замине след две години за онзи свят, тя ще се освободи скоро, най-много четири-пет месеци ще прекара в гроба.

На вас сега няма да кажа тия страшни работи. На вас ще ви кажа другояче. Ще ви кажа: станете кандидати за списанието Любов. Сега в невидимия свят се издава едно ново списание — Списание на Любовта, в което се разглеждат всички социални въпроси, как човек може да бъде щастлив, да преживее в този свят както трябва. В това списание се препоръчва едно нещо: прозорците ви да бъдат големи, да прониква през тях повече светлина. Стаите ви не трябва да бъдат много сухи, да има малко влага, да бъдат топли. После в списанието на Любовта се препоръчва да не миете чиниите си с ръце. В тенджери няма да готвите. На онези от вас, които не обичат да готвят, ще им бъде добре. В списанието на Любовта се говори, че на хората са изпратени нови семена за плодни дървета, каквито хората не са сънували. Всека домакиня ще има по два декара земя, посадена с тия плодни дървета, че като вържат плодове, тя ще угости с тях онзи, когото обича. Житото няма да се мели. Тогава то ще бъде не като сегашното, но голямо като ябълки. То ще представлява малки самунчета, които ще давате само на ония, които обичате. При това тогава няма да си служите с вилици. Всеки ще хваща плодовете с три пръста само. Тези плодове ще бъдат толкова чисти, че няма да става нужда да се мият.

Вярвайте, че имате души и че Бог живее във вашите души. Някой се сърди за нищо и никакво — че му взели пет, десет, сто лева. Какво обиране е това? Ти не си сиромах, разполагаш с цялата вселена. Какво повече можеш да искаш? Ако ние почнем да мислим и да вярваме, че Бог живее в нашите души, никой не би могъл да ни обиди. Мога да ви приведа много примери, да видите, че е така. В живота на апостола Павел имаме много примери, от които виждаме, какво е направил той. И това, което апостол Павел е могъл да направи, и ние можем да направим.

Когато Любовта излиза от душата на хората, на отделния човек, той всичко може да направи.

Докато любовта не дойде да царува на земята, светът няма да се оправи!

Този е малко физически израз. Затова ще предам мисълта си в друга форма: докато Любовта не почне да извира от душата на човека, светът няма да се оправи. И ако хората са нещастни, причината за това е, че те търсят своето щастие някъде в ума си, в сърцето си или в тялото си. Центърът на Любовта е вашата душа. Центърът на вашето щастие е във вашата душа. Това значи да се новородите. Като се новородите, вие ще станете нов човек, който мисли по нов начин и разбира нещата по нов начин. Отдето мине този човек, цветята ще поникнат и ще цъфнат. Отдето мине този човек, изворите ще потекат. Отдето мине, всичко ще се събуди.

Сега и на вас желая отдето минете, всичко да израсне и да бъдете носители на новото учение. Това е учението за човешката душа, в която Бог живее.

_________________________________

Беседата във в-к „Братство“: Словото на Учителя. И не можаха да му отговорят

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

×
×
  • Създай нов...