Jump to content

Бр. 221. Някой си стотник (из беседата „Някой си стотник“ – 1 Май 1938 г.)


Recommended Posts

Някой си стотник

(из неделната беседа „Някой си стотник“ – 1.V.1938 г.)

Ще прочета само един стих от 8 глава от Ев. Матея: „Кажи само реч, и момчето ми ще оздравее“.

Ще се спра върху думите: „Някой си стотник“. Кои са отличителните черти на стотника? Кои са отличителните черти на живота? Отличителното нещо на живота се заключава в това, да се създаде човека. Животът има смисъл само тогава, когато се създаде човек. Щом живота не служи за създаване на хората, този живот е безпредметен. Казвам: Епохата, в която сега ние всички живеем, е по-добра от миналата. Тя има по-добри условия, отколкото в миналото. Някои се спират върху древната мъдрост и казват, че в древността е имало по голяма мъдрост, отколкото сега. Аз мисля, че това е малко пристрастно. Като разсъждават, мнозина казват, че като дете някой бил глупав, а после поумнял. Този, който не разбира философията на живота, той мисли, че детето първоначално било глупаво, а после станало умно. В действителност не е така. Умното дете всякога е било умно, а глупавото дете всякога е било глупаво. Под думата разумно дете разбираме дете, което носи всички условия за своето развитие. Под думата глупаво дете разбираме дете, което е лишено от тези условия. Значи, глупавия човек е лишен от условия за своето развитие. Той нищо не може да постигне. Запример, какво го очаква глухия, слепия, немия? Каквото и да предприеме, той нищо не може да изправи.

Съвременните хора се стремят към един идеал, който не могат да оформят. Запример, върху какво почива здравето на един човек? Хората искат да бъдат здрави, но кое е първото средство, което лекарите препоръчват? Преди всичко, здравето на човека почива върху една трезва мисъл, едно трезво чувство и една трезва воля. Или можем да дадем друго определение: здравето на човека почива върху една права мисъл, върху едно право чувство и една права воля. Следователно, човек трябва напълно да се е определил с каква храна трябва да се храни. После той трябва да е определил качеството на тази храна, както и начина, по който трябва да се готви. Често аз обичам сам да си готвя. Ще ви приведа пример как можете сами да си наготвите и то само за половин час. Трябват ви всичко две чушки, два домата и два картофа. Ако е зимно време или ако е студено навън, ще стопля малко вода, за да полея доматите и чушките, да не са студени. После ще нарежа доматите на малки парченца, чушките ще опека на огъня и пак ще ги нарежа, а картофите ще изчистя, ще ги нарежа на колелца и ще ги туря да се варят около 15 — 20 минути. Като се сварят ще ги туря върху другия зарзават. След това ще взема една филия хляб и ще си направя отличен обед Зимно време такъв обед излиза много скъп. Но като дойде лятно време, цената на този мой обед ще се намали, ще струва много евтино. И след всичко това мнозина се питат с какво да се хранят. Много прост е този обед. който ви дадох, но е хранителен. При това, като няма кой да ми наготви, аз сам си правя такъв обед само за половин час. При това, колкото пъти сам съм си готвил, никога не ми се е разстройвал стомаха. Обаче това се дължи на факта, че аз зная как да избирам чушките и доматите, както и картофите.

Същото се отнася и до книгите, които четете. Като четете някаква книга, вие трябва да разбирате кое е същественото в нея и него да изваждате. В една книга всичко не е важно. Когато един автор е писал една книга, той е вложил в нея някой важни, а други маловажни работи. Според мене, книгите на великите хора представят техните деца. Като взема една книга, аз веднага познавам, че авторът е вложил душата си там. Тази книга е жива. На същото основание казвам: И вашите мисли и чувства, както и постъпките ви, всеки момент трябва да оживяват. Често вие се съмнявате във вашите мисли и казвате: не зная дали моята мисъл е права или не е права. Как да не знаете дали мисълта ви е права или не? Виждам един цвят казвам, че е червен. Как ще го смесвам със син или зелен? Като видя един цвят, веднага казвам дали е червен зелен, син, портокален, и като казвам, че познавам цветовете, имам пред вид най-разумните хора, които разбират цветовете. Всеки цвят си има свои качества. По какво се отличава, запример, червения цвят? Червеният цвят винаги увеличава енергията на човека, внася в него подем Ако е малокръвен, човек се оживява от червения цвят. Ако внесем портокаления цвят в човека, той почва да се индивидуализира, дава цена на нещата. При зеления цвят нещата растат. При жълтия цвят човек почва да мисли. При синия цвят в човека се развиват духовните му чувства: вяра, надежда, а същевременно се дават условия за любовта. При виолетовия цвят се създава сила в човека — да може да преодолява известни мъчнотии. Когато човек се обезсърчава, това показва, че виолетовият цвят в него е слабо застъпен. Ако умът му не достига, жълтият цвят е слабо застъпен. Ако животът му е слаб, червеният цвят е слабо застъпен. Ако той не знае защо е дошъл на земята, портокаленият цвят е слабо застъпен в него. Ако на човека не му се учи, това показва, че зеленият цвят в него е слабо застъпен. Всеки цвят внася известен потик в човека.

Сега хората търсят своето възпитание там, дето го няма. Те не търсят Бога във въздуха, във водата, в светлината, в храната, но Го търсят извън някъде. Къде е Бог, и те не знаят. Казвам, че човек не е това, което се проявява. Той е нещо съвсем друго. Казвате: Ако човек не е това, което се проявява, тогава кое е той? Формата на човека показва степента на силата, която се проявява чрез него. Колкото по-силен е човек, толкова по голямо пространство заема. Англия, която е една голяма империя, заема голямо пространство. Това показва, че тя има голям ум, знае как да управлява тази голяма земя.

В същност, Бог гледа еднакво на всички народи. Понеже Той е създал всички народи, на всички е дал власт, на всички е дал земя, съответно на тяхното развитие. Че на едного е дал повече земя, а на другиго по-малко, това зависи от развитието на тия народи. Ако влезете в един дом, в който има братя и сестри, но един от братята, например, е на 25 год., а другите са по-малки, всички еднакви права ли ще се ползват? Които са по-големи, ще имат повече права, т. е. повече земя. В това отношение англичаните са по-стари, те имат повече земя. След тях идват славяните, главно Русия, която има голяма земя. Ако ние съпоставим Англия с Русия, какво представя английският народ и какво представят славяните, специално руският народ? Ще кажете, кой от двата народа е по добър? Ако взема да описвам англичаните и славяните, у вас ще произлязат спорове, но аз казвам: Всеки народ, който работи за въдворяване на царството Божие на земята, който туря ред и порядък на земята, който работи за подобряване на цялото човечество, е благороден народ. Добротата му се определя от степента на неговото развитие и от това, колко повече е допринесъл благото на цялото човечество. Исторически е доказано, че всеки народ мисли повече за себе си, отколкото за другите, както и всеки човек мисли повече за себе си, отколкото за другите. За сега така е в живота. Ако съберете 10 или 20 милиона хора, законът е пак същият. Тези хора ще мислят повече за себе си, по-малко за другите.

Сега ние искаме всеки народ да мисли донякъде поне и за благото на другите. Това е качество на Бога. Само Бог е, който мисли за цялото човечество. Само Той мисли за благото на цялото човечество. А сега в света няма нито един народ, който да мисли за благото на човечеството, както Бог мисли. Няма друго същество в света, което да мисли за вашето добро така, както Бог мисли. Ничия мисъл не може да се сравни с мисълта на Бога — нито мисълта на майката, нито мисълта на бащата, нито мисълта на брата или на сестрата, могат да се сравнят с онази първична мисъл, която Бог има. Следователно, ако майка ви или баща ви, ако брат ви или сестра ви ви обичат, ще знаете, че това се дължи Божията мисъл, която Той храни към вас. Какво нещо е Бог? Бог е онова същество, което иска да индивидуализира човешката личност, да създаде една личност с такъв характер, който да има дух в себе си, да разсъждава правилно; да има любвеобилна душа в себе си, че да могат всички Божествени сили, които излизат от душата, да бъдат за благото на цялото. Умът на тази личност да бъде проводник на Божествена светлина. Сърцето на човека да бъде проводник на всички добродетели, а сърцето му да бъде проводник и изпълнител на всички блага, които сега човек притежава.

Сега, при всички гледища на хората, ще се зададе въпроса: Кой е правоверен? — Това е стара история. Има правоверни млади хора, има правоверни и стари хора. Всеки човек, който не разбира своята личност желае благото само за себе си, той ще остарее. Следователно, ако ти мислиш само за себе си, ще остарееш. Защото, като мислиш само за себе си, ти ще дойдеш в стълкновение с другите хора и ще кажеш: Този работи за моето благо, а онзи не работи. По този начин ти ще почнеш да подозираш хората, а и те ще те подозират. Като влезеш в стълкновение, това стълкновение ще породи в тебе манията, че всички хора те преследват.

Хората казват: До кога ще страдаме? — Докато излезете от вашия свят, който вие сами сте образували. Докато имате тези понятия и вярвания за живота вие все ще страдате. Съвременните хора имат изопачени понятия за Бога, за духовния свят, за държавата, за бащата и за майката, за дома — какво ли не. Възгледите на сегашните хора са по-широки и по-добри, отколкото са били в миналото, но все още има някой изопачени идеи. Но сега това не влиза в нашата програма.

Ние не сме изпратени в света да го оправяме. Всеки от вас е изпратен да реформира себе си.

Всеки от вас е изпратен да реформира своя дух, своята душа, своя ум, своето сърце и своята воля. Това една задача, дадена на всички хора. Казвате, че трябва да се създаде човешкия характер, трябва да се направи едно преобразование в човешкия дух. Има една книга от Смайлса, в която се говори за оформяване на човешкия характер. Англичаните говорят върху въпроса, как трябва да се оформи човешкия характер. Те обръщат голямо внимание върху учтивостта и деликатността. Те имат специални институти, в които се работи много за учтивостта. Външно те изглеждат хладнокръвни, но работят много върху учтивостта. Това е един метод при самовъзпитанието, чрез който може да се оформи човешкият дух, душа, ум, сърце и воля.

Природата още не е завършила своята работа. Всички научни изследвания показват, че човек още не се е сформирал. Ако човек има някакъв органически дефект, той се отразява върху неговото лице. Ако стомахът или гърдите на човека са слаби, това се отразява върху неговото лице, но се отразява и върху носа му. Ако черният дроб на човека е слаб, това се отразява върху очите му. Ако е слаба нервната му система, това се отразява върху ушите му. Ушите понякога показват, какво е състоянието на нервната система на човека. Сега аз не ви давам никакви признаци, какви трябва да бъдат ушите, защото ще се изплашите, но както виждам, вашите уши са добре сформирани, здрави сте. Понеже виждам, че сте здрави, вие можете добре да ме слушате. Ушите ви са добре развити.

Според мене, всеки който, мисли че новото не може да се приложи, не е здрав човек, на е анормален. Ако кажете на болния да приложи всичко, каквото му казвате, той няма да повярва. Но ако му кажете, че той ще оздравее, той ще каже: От твоите уста в Божиите уши. Или от твоите уста в моите уши. Сега вам казвам: Това, което сега ви казвам, искам да влезе от моята уста във вашите уши. Като влезе във вашите уши, да влезе в Божието сърце. Щом влезе в Божието сърце, Той веднага ще ви създаде благоприятни условия, ще ви помогне. Аз казвам, моите думи да влязат във вашите уши. Защо? Защото всичко зависи от ушите; ако имате послушание, всичко ще дойде до Божието сърце. Бог има всичкото желание да ви даде благата на живота, но във вас има голямо подозрение, вследствие на което сами си пречите.

И тъй, като влязат думите ми във вашите уши и от там в Божието сърце, Той ще каже: Да помогна на хората сега. Ето защо в хората трябва да се яви това вътрешно послушание, да слушат Божиите думи, за да придобият благото, което иде от Божието сърце. Така ще дойде и новата култура. Ако Бог не взема участие в нашите култура, Той не може да ни помогне. Докато Словото не влезе в нашите уши и не се свържем с Божието сърце, никаква култура няма да има в света.

Стотникът казва на Христа: „Не съм достоен да влезеш в домът ми. Кажи само реч, и момчето ми ще оздравее“. Христос казва: „Никъде в Израил не съм видял такава голяма вяра“. Сега и аз ви желая да бъдете като този стотник, да кажете на Христа: Господи, кажи само една дума, и момчето ми ще бъде здраво. Желая на всинца ви да бъдете здрави.

______________________________________

Казано е в Писанието: „Възложете товара си на Господа. Това значи: Не се борете със себе си, със своята съдба. Дойде ли някакво страдание, не се борете с него, нито се отчайвайте, но хванете го, помилвайте го, поносете го малко на ръце, докато се примирите с него. Щом се примирите със страданието си, във вас настава дълбок вътрешен мир. — Защо човек трябва да се помирява със страданието? — За да стане велик. Христос с велик, защото се примири със страданието. Той знаеше, че страданието му е изпратено от Бога и трябва да го приеме с радост. Така са постъпвали всички хора на миналото, които считаме велики. Много начини имаше, чрез които Христос можеше да избегне страданията, но Той знаеше, че ако се откаже от тях, цялото човечество ще страда. Той прие страданията, за да облекчи положението на човечеството. Следователно, ако чрез страданията си човек облекчава страданията на цялото човечество, заслужава да страда. От Божествено гледище, има страдания, които са необходими за човека. Те крият в себе си известни блага.

___________________________________

Беседата във в-к „Братство“: Словото на Учителя. Някой си стотник

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

×
×
  • Създай нов...