Jump to content

Бр. 250. Двама господари (из беседата „Двама господари“ – 1 Октомври 1939 г.)


Recommended Posts

СЛОВОТО НА УЧИТЕЛЯ

Двама господари

(из неделната беседа „Двама господари“ – 1. X. 1939 г.)

Да служиш на двама господари, това ще рече да се намираш в едно раздвоено състояние. От раздвоението на ума и сърцето произтичат всичките противоречия в живота.

Земята е минала през няколко големи кризи. Минала е през тъй-наречената полярна криза. В тази криза земята се е оформила със своите полюси, турила е основа за сегашния живот. Тя е минала през някаква криза, наречена лемурийска. Тази криза е появяването на черната раса на земята — появяването на злото. Черните хора са останали от онова състояние, когато се е явило падението. Днешните хора се намират в друга обстановка, която е останала след падението. Атлантската раса е онази, която е свързана с потопа и с раждането на бялата раса. И сега земята е под друга криза.

Въпросите може да се разглеждат чисто външно. Някой път разглеждате чисто физически. че светът може да се свърши. Питам, когато се разваля една къща, какво лошо има? Разваля се една къща, съгражда се по-хубава. Казвате развали ми се къщата Ако се развали и се съгради по хубава, на място е.

Ако един порядък се замени в свята с друг, по-добър, това е в реда на нещата.

Това е един Божествен ред на нещата.

Та в съвременния свят, и в религията и в науката има едно раздвояване на човешката мисъл. Ако говорите за Божествения свят, учените хора казват: ние разбираме само физическия свят, който изследваме. Духовните хора приемат Божествения свят и духовния свят, а за физическия свят казват, че той не съществува за тях. Няма едно вътрешно единство в разбиранията. Три свята съществуват. Аз наричам Божествен свят света на причините, духовен свят е света на законите, а физическия свят е светът на явленията. Следователно, той е резултат на причините, във връзка със законите. Тогава можете да си представите, че глава на човека това е причината на всичко. Законите седят в неговите дробове, а физическият свят не седи само в неговият стомах, но седи в неговите ръце, крака; в туй, което човек може да работи. Което човек намисли и което чувства, с ръцете си го обработва и при него отива.

Казвам, днес човечеството претърпява една голяма криза, и то във век не на невежество, но на просвета. Такава просвета никога в света не е имало по-рано. Казвате: ако светът е толкова просветен, защо е тази криза? Кризата се дължи на миналото. Ако хората не бяха просветени, както днес, не зная какво би станало. Човечеството употребява грамадна сила за да предотврати тази криза и като дойде, да може да я използва.

Тези, които разглеждат събитията, търсят причините някъде, но причината днес не седи нито в Англия нито в Германия, нито във Франция, нито в Русия, нито в Америка, нито в Япония, нито в Китай. Че двама души се състезават, причината не седи в състезанието. Някаква причина има, причината е извън тях. Причината седи в неразбирането на любовта. Онзи, който не разбира любовта, той се състезава. Онзи, който не разбира физическия свят. той се; състезава. Онзи, който не разбира закона, той се състезава. Всичките хора на земята мислят, че като се осигурят материално, вече са се осигурили. Донякъде е така. За колко години може да се осигурят? В най-ранната възраст човек се осигурявал за 999 години. Аз турям няколко години повече, отколкото е писано в Библията. Бих ви казал, че преди Адама съществуваше един човек, който е живял десет хиляди години. Преди Адама имаше един човек, който е живял сто хиляди години. Преди Адама имаше един човек, който живееше един милион години. Сега, няма да аргументираме, да доказваме нещата. Според мене. доказването е пипане. Онзи, който доказва нещата, пипа. То е дълъг процес. За да направим нещо, изисква се дълъг процес. Ако тръгнеш от тук до слънцето с пипане, колко милиона години ти трябват?

В сегашния свят, в природата, се изисква една трезва мисъл. Една Божествена мисъл се изисква. Много хора се съмняват. Съмнението е на място само тогава, когато то те кара да проверяваш и опитваш нещата. Ти ще минеш през един мост — имаш право да го провериш. Ако не го провериш, може мостът да се счупи. И ти ще идеш заедно с падането на този мост. Провери нещата. Ти може да вярваш в една наука. Провери я. Всичко трябва да се проверява. Ние в живота само проверяваме. Бог те е направил така, че като възприемаш светлината, да ти е приятно. Светлината, която е приятна за очите, е и полезна. Звукът, който е приятен за ушите, е и полезен. Светлина, която не е приятна за очите, и звук, който не е приятен за ушите, не са полезни Храната, която е приятна на устата и на стомаха, е здравословна. Храната, която не е приятна на устата и на стомаха, не е здравословна. Често се сърдим на стомаха, но той е много справедлив. Той никога не обича да се занимава с лоша храна. Когато дадете лоша храна, той я връща.

Съвременното човечество се нуждае от една Божествена мисъл, която сега иде в света И тази мисъл стимулира целия свят. Целият материален свят се видоизменя. И всичкото това безпокойство, което се случва в цялата земя, се дължи на промяната, която става в живота с хората. Става една промяна. Всеки се страхува от нещо. Неизбежна е тази промяна. Ние трябва да се нагодим към условията, които идат.

Силата на човека седи в добре организирания мозък.

Най-организираното тяло е мозъкът. И той има още много години да се организира. Ако един религиозен човек е посветил цел един живот от 20— 30 години в усърдно молене на Бога. знаете ли какво е придобил? Разбрал е чувството на любовта, на вярата и на надеждата.

В човека има едно чувство към отечеството. Туй чувство сега не се е родило. От хиляди години човек е имал чувство към отечеството си. Той е излязъл от едно отечество, от Бога, той помни това отечество, и там, дето се е заселил, той носи това чувство със себе си. Всичко онова, което ние носим със себе си. ние го носим от този Божествен свят на причините. Ние сме минали през света на законите, и там са се развили други чувства и сме дошли във физическия свят, дето тия неща трябва да ги превърнем и пак на ново да се върнем в Божествения свят. Тогава се заражда една мисъл: защо не ги виждаме? — Защото са много далеч. Да кажем, един човек се намира на сто километра на някое поле, можете ли да го видите? Ако имате един телескоп, който увеличава 150 пъти, вие ще видите този човек да се движи. Даже сега с този телескоп, който проектират в Америка, предполагат. че луната ще се вижда като на един километър. Ако на луната има такива здания, ще може да се виждат. Би било голяма сензация, ако един наш телескоп открие някое здание на луната. Тогава ще се докаже, че на луната са живели или живеят хора. И тогава вече целият свят добива друг изглед. Ние сега мислим, че само земята е населена, и че няма други населени светове. Някои мислят. че земята е разсадник за цялата вселена. То е много казано от учените хора на земята. Те мислят, че земята е единствената планета, на която има живот. Обаче ако четете Сведенборга, един шведски учен, който станал ясновидец, той е ходил на Юпитер, на Венера, на Марс, навсякъде е ходил, разправя за хората, описва ги. И в оня свят е ходил. Разправя, че ангелският свят е разделен на три свята: един на висшите ангели, на второстепенните и после третостепенните ангели, които са по-близо до хората. Вие ще кажете, че тия неща са отвлечени. Защо да се не занимаваме с това, което е най-насъщно за нас. Ако един човек се занимава само с ядене и пиене, какво ще придобие?

Френолозите намират един център при слепите очи. По някой път и вие сами можете да го намерите — когато сте гладен, усещате едно напрежение при слепите очи. То е центърът за любовта към яденето. Този център е близо до нося. Като минете покрай някоя гостилница, събуждат се тия нерви, стомахът се разклаща, вие мислите за яденето и мозъкът даде разпореждане. че ти трябва да ядеш. Има един център, който регулира яденето. Във всичките хора този център не е еднакъв. В някой хора този център е слабо развит затуй са сухи. У някой е развит, затуй са пълни, ръцете са пълни, благоутробие имат, шията е пълна. навсякъде са пълни. Онези, на които този център е слабо развит, лицето им е сухо. Тия, сухите, минават за светии. Или другояче казано, светиите са хора икономисти в яденето. Казват, не трябва да се яде повече, много енергия се харчи много мъчно се добива. Светиите пестят енергията, харчат времето. Време имат повече, енергия — по-малко. Следователно светиите са умни хора, понеже пестят енергията. Един светия живее много повече от един светски човек. Един светия живее 120, 150 години, а един светски човек живее 60 години. Като яде половината, той продължава живота си. Но не е само в яденето, но човек трябва да разбира ония скритите сили, които провидението, великото в света е вложило в света, в материята. Следователно, ако човекът е разположен, ако човекът има една свежа мисъл, мисли и разбира причините, ако неговите чувства разбират законите, и ако неговата воля разбира явленията в света, яденето в него ще бъде правилно.

Та казвам, всичките спорове в сегашния свят разрешават един кардинален въпрос - икономия на храната, икономически въпрос. Вие ще видите в държавите, които ще воюват, всичко е турено под контрола, определено е колко да яде един човек, няма вече много ядене. Там всички са светии. Когато има война, всички хора са светии. Казват – трябва да се пести храната. Когато дойдат мирни времена, тогава вече ние разполагаме, оценяваме храната тъй както трябва.

Та казвам: трябва да се изучават ония принципи, които действат. Човечеството е дошло до тия живи сили и то трябва да се вслушва. Някои го наричат свръхсъзнание. Някои го наричат интуиция. Някои го наричат Брама. Някои го наричат Бог. Кръщават го различно. Има нещо разумно в света, което е навсякъде и в нас се проявява. Може да направите един малък опит. Вие седите и едно куче ви лае. Кажете му: и в тебе има нещо разумно. То ще ви погледне, схваща мисълта и ще започне да маха опашка. Казва: „Може, може да има нещо разумно.“ Щом не си върти опашката, на друго мнение е. Ако ти му кажеш три пъти и извадиш едно геврече и му кажеш: „Понеже вярвам, че в тебе има нещо разумно, давам ти това геврече“, то те погледне и пита: „За мене ли го даваш?“ Като го вземе, ще го погледне, ще направи едно движение на тялото, ще се обърне, ще отвори устата. Хвърли му още едно, и като му хвърлиш три гевречета, ще се спре, тръгне напред, ще тръгне отзад, казва: „На добър път.“

Сега вие може да кажете, че това е животно. Това е едно животно, което вярва само това, което вижда. Вярва в явленията, затова животното е в първата фаза. Като му зададеш въпрос, като дойде в контакт с твоя ум, веднага туй животно завързва приятелство с тебе, иска да говори. Някой път си изказва своите чувства. Ще дойде, ще се подигне, ще си тури краката, казва: „Много бих желал да бъда като тебе, и моята глава да мисли като твоята, да мисля както ти мислиш.“ Ние казваме, че това е животинска работа. В туй животно има един стремеж, но няма условия. Това животно има едни условия турени. Ще дойде време, когато тази разумна сила, която е в тази форма, ще се измени, ще мине в по-горна форма.

За първия човек Библията говори така: „И направи Бог човека по образ и подобие свое“. То е било една великолепна картина, когато боговете са живели. Царството Божие е било тогава на земята. След туй, станало нещо друго, станало падане на тези възвишени същества. Кои са били причините, не се знае. Знае се, но няма какво да ви ги описвам на вас. Може да ви кажа, защо двама мъже се карат за една жена, може да ви обясня, защо две жени се карат за един мъж, но какво ще ви ползва? Може да ви обясня, защо човек пие вино — има си причина. Без причина не може. Всякога човек започва да пие виното от безлюбие. Всеки, който се разочарова в любовта, става пияница. Всеки, който приема любовта, става трезвеник. Трезвеност без любов не може. Сега проповядват въздържание. Въздържанието трябва да дойде до причината. Трябва да се вложи любов в човешката душа, и човек ще бъде трезвен. Във вегетарианството е същия закон.

За да бъде човек въздържател, или за да бъде вегетарианец, или плодоядец, непременно трябва да има любов. Тази именно любов е, която ще достави тези хранителни материали, тези вещества, конто са необходими. Любовта е най-хубавата храна.

Дългият живот зависи от любовта.

Всеки от вас трябва да бъде проводник на великото и мощното в света. Сега като стане някой човек проводник на любовта, ние се награкваме: какво си подивял, какво си тръгнал тъй? Мислите ли, че всички хора, които са се влюбили, са подивели? Аз бих желал така да подивея и да не хвърлям бомби в градовете. Човек, който обича, зло не прави. Единственото същество, което не прави зло в нас, то е Бог. Бог, Който живее в нас. Той е неизменяем. И ние трябва чрез своя ум да изучим причините, които Той е турил в света, да изучим законите, които Той е турил, да изучим явленията, които стават.

Всякога, когато направим и най-малката погрешка, ние чувстваме едно страдание. Като извършим Неговата воля. чувстваме една радост. Щом направим едно малко зло, веднага Той ни казва: не правиш добре. Ти усещаш една скръб в себе си. Направиш по-голямо зло, скръбта е по-голяма! Като започнем да мислим, скърбите започват да намаляват. Без малки погрешки не може на земята. Все ще правим погрешки, но да правим най-малките погрешки.

На двама господари не може да се служи. Значи, единственият господар, на когото можем да служим, е Божественото в нас. Божественият ум, който ни води напред, Божественият ум, който развива пред нас творението. Божественият ум, който работи във всички хора без разлика. Той работи в учените, тия учени, които са се посветили на науката. Тях аз считам модерни светии. Едно време светиите бяха други. Всичките учени хора, в каквото и направление да работят, но които се занимават за доброто на човечеството, са светии. Желая вие всички да станете свени като тия учени хора, за да се въдвори царството Божие на земята.

_____________________________

Беседата във в-к „Братство“: Словото на Учителя. Двама господари

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

×
×
  • Създай нов...