Jump to content

Бр. 285. Благословен! (из неделната беседа „Благословен!“ – 5 Октомври 1941 г.)


Recommended Posts

Благословен!

(из неделната беседа „Благословен!“ – 5. X. 1941 г.)

Всички вие имате хубави стремежи. Някои от вас искат да бъдат учени. Някои искат да бъдат красиви, силни. Всички тия работи са хубави. Но най-хубавото нещо аз бих ви го казал. Аз бих ви дал един съвет: Няма по-красиво нещо, няма по-достойно нещо от това, да съзнаваш благородството на духа; няма по-достойно нещо от това да съзнаваш достойнството на душата; няма по-красиво нещо от това, да съзнаваш достойнството на ума и на сърцето си. Най-после да съзнаваш, че си турен в една хижа, да съзнаваш, че тя струва повече от всички други хижи, които съществуват в света. Тази хижа е твоето тяло. Ти не трябва да гледаш с пренебрежение към него, да казваш: — кога ще се освободя от него. Като идеш в другия свят и там ти трябва тяло. Без тяло никъде не приемат. Като идеш при Господа, теб ти трябва тяло, трябват ти очи, уши. На Господа не трябват слепи и глухи хора, но му трябват хора с отворени уши, да чуват и с отворени очи, да виждат.

Някои цитират Писанието: „Бог никой не Го е видял“. За мене тази работа е много ясна. Съвременните хора са слепи, как ще Го видят? Тия, които имат очи, Го виждат.

Само слепите не виждат Бога.

Казват ми някои: Докажи ни Господа, кажи къде се намира Той? Аз отговарям: на слепи хора нищо не доказвам. Един човек, който имал да дава доста пари, отишъл при кредитора си, преструвайки се на болен. Той турил восък на очите си, превързал ги и казал: Ослепях, ще чакаш. Едно време имах очи, а сега нямам. Кредиторът му бил сприхав човек и като разбрал, че се преструва, казва му: Ослепя ли? Че как? Ти стана сляп, за да не плащаш. Като започнал да го бие, люспите от очите му паднали. Тогава длъжникът казва: Чакай, не ме бий, прогледах вече.

Сега да дойдем до въпроса. И ние правим в живота си тази погрешка, която правят тези, които воюват. Трима души воюват в нас: Това са нашият ум, нашето сърце и нашата воля или нашето тяло. Тогава ние хвърляме вината ту на ума, ту на сърцето, ту на тялото. Казваме: не може ли другояче? Другояче е да уважаваш тялото си, то ти служи, и ти трябва да го държиш чисто. Ти трябва да уважаваш също сърцето си и ума си. Не покварявай ума си с нечисти мисли.

Аз изхождам от едно принципално гледище. Бог е създал хората и всички народи и на всеки народ е определил правата му. Те са органи на един общ организъм. Френолозите казват, че в мозъка на човека има един център, който определя чувствата на патриотизма. Също има чувство на чадолюбие. Някои майки имат силно развито това чувство, те са чадолюбиви, а у някои майки това чувство е слабо. После има чувство за самоуважение, у някои е по-силно у други — по-слабо. Някой не уважава себе си, това чувство е слабо развито у него; у друг това чувство е силно развито — той уважава себе си. Като говори, Той претегля думите си. Всяка дума трябва да има цена, мислят, желанията и постъпките му трябва да имат цена. Той трябва да бъде като градинар — да обработва най-хубавите плодове в своята градина.

Благословен, който иде в името Господне. Слънцето, което изгрява сутрин, иде от Господа, понеже носи всичко то свое благословение на хората, разпределя благата, търси отворени прозорци, казва: добър ден, ставайте? Как, параходът добре ли ви кара? Ти се почешеш, казваш: Изгря ли слънцето? И пак теглиш юргана отгоре си. Успите се. Тогава вие често мязате на един ленив американец, който унаследил този навик — все закъснявал в търговската си кантора и с това губел милиони. Като видял, че тази работа не отива на добре, той хванал слугата си и му казал: ако ме събудиш, ще ти дам един долар, а ако не ме събудиш, ти ще ми дадеш един долар. Отива слугата сутринта, но не може да го събуди. Той бил много здрав, хващал слугата си, набивал го хубаво, после отново отивал в леглото си, заспивал и през деня вземал един долар от слугата си. Никой не отивал вече при този господар за слуга. Най-после явил се един бабачко[1]. Казват му: Вие. — Ако той бие, и аз зная да бия. Тогава господарят му казва: Слушай, на тебе дванадесет долара ще ти дам, ако събудиш, и дванадесет ще ти взема, ако не ме събудиш. — Ще те събудя, казва. Той отишъл рано сутринта при господаря си, като носел, цяла стомна с 10 литра вода излива отгоре му. Онзи става и казва: Ти с вода ли ме безпокоиш! И започва да го бие пехливански. Но слугата бил по-силен, дръпнал го за ръката, завлякъл го в банята, съблякъл му дрехите и го окъпал здравата. Едва тогава господарят се отърсил от съня си — . Разбудих се вече, казал той на слугата си, — много ти благодаря! Ти си първият добър слуга, който знае как да къпе господаря си. И тогава му дал 12 долара.

На онзи, ленивия господар във вас, трябва вода в леглото. След туй да го занесете в банята, да го съблечете, и да го турите във ваната

Всички трябва да бъдем смели за доброто, което трябва да се прави.

Да изберем добър метод. Ние се страхуваме какво ще кажат хората. Ни най малко да се не страхуваме какво ще кажат хората за нас. Туй, което кажат, то е право. — Но да не кажат нещо, което не е право или е преувеличено! Нека си говорят хората. Това да не ви интересува.

Когато ние вършим злото, считаме, че е на място; когато на нас го вършат, считаме, че не е на място. От злото сме доволни, когато го правят на другите; когато другите го вършат върху нас, не сме доволни. Ако ни дадат много земя, ще кажем: Добре е. Ако ни лишат, ще кажем: Зле е. Обаче аз ви казвам : на всеки един народ е определено какво да му се даде. Също така и на всеки един от вас е определено какво да му се даде. Вие сте наследници на много големи работи. Не сте сиромаси хора. Срещам една мома, която казва: Бедна съм, нямам баща, нямам пари, не мога да се оженя. Тя е царска дъщеря, а казва, че не може да се ожени. Смешна работа. Казвам й: Ти си царска дъщеря, как така една царска дъщеря да не може да се ожени. — Може ли да съм царкиня, виж как съм окъсана, — отговаря тя. — Има циганки облечени в царски дрехи, има царски дъщери, облечени в цигански дрехи. То е актьорска работа.

Вие мислите за Бога, проповядвате, че сте християни, че сте православни, а при това поддържате, че сте сиромаси. Как един християнин може да ми каже, че е сиромах, не разбирам. Един езичник разбирам, но един християнин, който вярва в Бога да каже, че сиромах, — то е първата лъжа.

Бог създаде всичко в света и ни го даде без пари. Сега вие отивате в един театър, когато дава концерт някой знаменит цигулар. Колко плащате за един билет?

— Плащате сто или сто и два десет лева. А сутрин, като станете, за всичките хубости, които Бог разкрива пред вас, нищо не давате и на това отгоре сте недоволен. Вие имате градина, и не посаждате едно дърво, чакате други да посадят, или казвате: Ще си купим. Първото нещо, което ще ви кажа: не разчитайте да купувате нещата. Всичко, каквото можете да направите, направете си го сами. Имаш един малък двор, посей едно дръвче, да имаш. Ако дворът е голям, посей три четири, — то е благословение за дома. Ако имаш още по-голяма земя, обработи я, посей и други неща.

Във вашия ум трябва да съществува мисълта да работите. Аз бих желал вие, християните, които вярвате в Бога, да имате ваша земя. Брат имате, който има земя, идете при него и работете. Защо да не идеш да поработиш един два часа? Кажи: може ли да ми дадеш един декар земя да обработя, че плода ще го делим на половина. Сега вие имате един начин да се молите на Бога Той да уреди работите. По този начин, по който мислим, Бог никога не урежда света.

Ако мислиш, Бог урежда живота; ако чувстваш, Бог урежда живота; ако работиш, Бог урежда живота; ако правиш добро навсякъде, Бог урежда нещата.

Но ако чакаш да вземеш един лотариен билет и очакваш да ти се падне нещо, то знай, че лотариите никога донасят едно благо. Има един анекдот за един манафин, в Цариград, който взел билет от една лотария, в коя то печалбата била един параход. Паднал се парахода на манафина, но като влязъл в него и му казали, че е негов, той полудял. Следователно, благо, което не можеш да употребиш за своя ум, благо, което не можеш да употребиш за своето сърце, благо, което не можеш да употребиш за своето тяло, то не е благо.

Казвам: първото нещо, за което ние сме пратени в света, е да създадем светли тела. Това е новата философия: тела трябва да се създадат. Сегашните хора имат малко по-други тела, отколкото трябва. Материята, от която са направени, не е хубава Един човек, който живее 120 години трябва да пресъздаде тялото, лицето, главата, сърцето, всичко трябва да пресъздаде, че като погледнеш тялото му, да кажеш: Този човек е живял по Бога. Когато хората се занимават със специални занятия, замязват на занаята си. Запример, борците имат особени глави, ораторите имат особени глави, свещениците, учителите, разните занаятчии имат особени глави, земеделците имат особени глави. Какъв занаят работи един човек, по главата му можеш да го познаеш.

Вижте онези, които са се отнасяли много грубо на никаква служба, — очертали са се ония груби линии на неговото лице, с този се срещне, с онзи се срещне и се кара. Питам: Мислите ли, че с хукане може да се оправи света? Един скулптор, който е майстор в занаята си, взема един камък, знае как да удря отсам, оттатък, постоянно удря и извее една хубава глава, извае едно хубаво тяло, извае едни хубави рамене, хубави крака. След хилядите удари, които удря, изкарва нещо. Дойде друг, и той удря, но разруши целия камък. Мислите ли, че ако разрушаваме без полза нашия живот, че ние сме от умните хора? Всичките болести, от които сега страдаме, говорят против нас. Нечистата кръв, с която хората са се покварили, говори против тях. Мътните очи говорят против нас, жълтият цвят, вишневият цвят по лицата на хората говори против тях, черният цвят също говори против тях. Ако имаш черно под очите, това не говори в твоя полза. Ако имаш сенки под очите си, това показва едно тягостно състояние.

Ако вратът ти е пълничък, хубаво е да имаш дебел врат, но ако ти си висок 165 сантиметра и имаш врат 42 или 44 сантиметра, няма да се минат една, две години и ще имаш апоплектичен удар. Вратът трябва да се намали. Този враг показва, че кръвообращението не е правилно. Тия мазнини спъват ония сили, които възлизат от мозъка през нервната система. Много от болките, които усещате в крака, в гърба, се дължат на това, че енергията която минава от мозъка през дванадесетте нервни двойки на гръбначния стълб, тия канали през които минава нервната енергия се подпушват от известни мазнини, — тогава не минава достатъчно енергия, не се изпраща достатъчно кръв, и тази част, дето се подпушва, заболява. По някой път заболява коляното, по някой път гръбначния стълб, по някой път долната част на крака, или хълбока, или слабините, или раменете някъде. Животните, които знаят този закон, често се излагат на слънце. Като станеш сутрин, трябва половин час да се попечеш, да се стопят тия мазнини от гърба ти.

Животът трябва да се създаде малко по-другояче. И съвременният строй трябва да се измени. Майките трябва да внушават на децата си.

Жените са, които ще оправят света.

Те досега биха го оправили, но не знаят какво правят. Майката може да създаде каквото иска дете. Майката може да създаде един гений, един министър на България. Тя му казва: ти като станеш министър на България, да създадеш такива и такива закони, да създадеш такъв порядък. Тя може да го създаде учен човек, ще му внуши какво да учи и как да учи, как да го предаде на хората.

Обаче жената, която иска да създаде един гений, един талантлив човек, тя не трябва да се жени за един мъж само за това, за да я гледа. Щом се жени за да се осигури, тя ще създаде един обикновен човек на земята.

Една жена, която иска да има гениални деца, никога не трябва да се жени за мъж, когото не обича.

И цялата земя да й дадат, тя трябва да каже: не! Вие ще кажете: къде да ги намерим тия? Ако ги намерите, женете се, ако не ги намерите, не се женете. Говоря за онези от вас, които искате да оправите света. Ако искате да върви както сега, нямам нищо против, но това казвам на онези, новите жени, които искат да оправят света, на тях казвам да се не женят за мъж, когото не обичат. Да се не женят за мъж, за когото не са готови да пожертват всичко и да се не женят за мъж, който не е готов да пожертва всичко за тях. Тя да пожертва всичко и той да пожертва всичко. Тия гении чакат, от хиляда години чакат. И знаете ли, защо не идват? Понеже вие не обичате Бога, който ви е създал. Те казват: не можем да отидем между хора, които не обичат нашия Баща.

Та казвам: първото и най-необходимо нещо е да се създаде безкористна и идейна любов към Бога. Тогава ще дойдат тия мъже в света, тия гении, тия гениални деца. От хиляди години гениалните деца чакат в небето, от хиляди години гениалните мъже и жени чакат в небето — чакат да им се създадат подходящи условия за работа на земята. Те чакат да се преродят у достойни родители.

„Благословен онзи, който иде в името Господне“. Щом дойде хубавата мисъл, кажи: Благословен си ти, който идеш в името Господне. Дойде ти хубаво чувство, кажи: благословен си ти, който идеш в името Божие, който носиш божието блегословение. Направиш една хубава постъпка, кажи на волята си: Благословен, който иде в името Господне. Благославяйте и през целия живот всичко да е благословено. Ядете ли, пиете ли, мислите ли, чувствате ли, каквото и да правите, казва Писанието, всичко вършете за славата Божия.

_______________________________

Беседата във в-к „Братство“: Словото на Учителя. Благословен


[1] бабачко, бабаджанко: разг. едър и силен човек, здравеняк

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

×
×
  • Създай нов...