Jump to content

Бр. 308. Доброто училище (из беседата „Доброто училище“ – 28 Март 1943 г.)


Recommended Posts

Доброто училище

(из неделната беседа „Доброто училище“ – 28. III. 1943 г.)

Искам ла коригирам едно мнение, което съществува в света и в науката че земята е място на мъчение Това не е вярно. Най-доброто училище, което съществува, това е земята. По-добро училище не може да има. Страданията в туй училище произлизат от това, че някой е влязъл там, дето не му е мястото. Ако всеки влезе на своето място, страданията ще престанат.

От всичките хора не се изисква едно и също нещо. Природата много малко изисква. Когато някой път се изискван големи работи, то е за напредналите души, не е за обикновените. Последните ще чакат. Няма да бързат. Желанието на бащата е синовете и дъщерите му по-скоро да свършат и да станат учени Обаче такъв закон в природата няма: да се свърши учението. Учението никога няма да се свърши. Вий искате всичко да се свърши. В туй, което се свършва, там е нещастието. Щом се свърши хляба, нещастие иде. Щом се свърши водата, нещастие иде. Щом се свърши учението, всичките нещастия идат.

Казвате: кога ще се свърши тази работа? — Няма да се свърши. Та сега аз искам да ви говоря за неща, които не се свършват. Онези, които се свършват, вие ги знаете. Старият иска да свърши, да не се учи. Там с нещастието. Че учението е за стария. Защото, какво ще учи стария? — Старият ще се учи как да се подмлади. Какво ще учи младият? — Младият ще учи да не остарява. Ако младият не учи как да не остарява, и старият не учи как да се подмладява, те не са в правия път. Старите намират смъртта, а младите остаряват и нещата се повтарят. Сега питат: защо са страданията? — Не си на място. Щом страдаш, влязъл си в едно отделение по-горе. Слез в едно отделение по-долу. Ако и там ти е мъчно слез едно отделение по-долу. И така слизай и влез там, дето няма да имаш страдания.

Защо страдам? — Влязъл си там, дето не ти е мястото. Казваш: виж, хората не боледуват. Те са на мястото си. Аз защо боледувам? — Защото не си на мястото си. Казвате: защо Господ направи така света? — Господ хубаво го направи, но ти влезе там дето не трябваше.

Понеже земята е едно отлично училище, по-хубаво училище от нея няма. Няма какво да се смущавате. Щом се смущавате, ще ви дам една рецепта: слезте по-долу. Престани да мислиш за това, което те смущава. Мисли за това, което не те смущава. Мислиш, че ще умреш. Това не е твоя работа. Мисли, че ще живееш. Бог те е пратил на земята за да живееш. Бог не е Бог на мъртвите, но на живите. Защо ще говорим за смъртта? Тя е извън Божествения живот.

Имайте пред вид, че когато човешкият ум не мисли естествено, с това се предизвиква една голяма опасност. Сърцето ако не мисли правилно, пак има голяма опасност. Умът заварява нервната система с една много деликатна кал на повърхността. Сърцето със своите желания, то окалва вътре. Те са две опасности, от които сега страдаме. Склерозата и какви ли не хиляди болести произтичат от калта на човешкия ум и от калта на човешкото сърце. Има две неща в света, от които трябва да се освободим. За да се освободи сърцето от своята кал, трябва топлина. Когато сърцето няма оная нормална топлина, която Бог е вложил първоначални, тогава се явява кал. Когато човешкият ум няма онази нормална топлина, която природата му е дала, образува се кал. Ще кажете, че някои неща не ги разбирате. Радвайте се, че не разбирате нещо. Някои неща са далече от вас, не ги виждате, нищо от това. Като дойдете наблизо ще ви станат ясни. Ако изгубите една игла на Витоша, ще знаете ли къде е? Няма да знаете.

Злото е един много голям магнит. И доброто е един много голям магнит. Като дойдеш до злото, увиснеш, като дойдеш до доброто, и там увиснеш. Казваш: какво да правя? Ако обущата ти имат гвоздеи, не се приближавай до злото. Ти ще залепнеш, и то ще каже: на работа го туряме. Сега хората са залепени на злото - бият се. До кога? Като им се свършат всички снаряди, ще престават да се бият. Аз гледам научно на работата. Щом се бият, пукне му главата. Защо му пука главата? Един български редактор, няма да му казвам името, ми даде следното обяснение: в нашия род, каза той, всички страдаме от кръвно налягане и на всеки две години имаме нужда да ни се пуска малко кръв. Аз бях вестникар. Една година бях редактор на един вестник. Бях написал една статия, която не се хареса на някои, затова ме намериха на едно място и ми пукнаха главата. Потече малко кръв, аз се освободих от налягането. Оздравях от туй налягане, което имах. Пишат ми от провинцията, изказват съжаления та си, пък аз се радвам. Тия хора видяха, че трябва да ми се пусне кръв. Аз им благодарих, че не ме претрепаха, а само кръв ми пуснаха. Вие пишете някоя статия, която не се харесва, пукнат ви главата, зарадвайте се. Ударите си крака, излезе кръв, зарадвайте се. Тази кръв ги е пусната, тя е на място.

Сега ние сме на земята и трябва да се учим. Старите се отказват да се учат. Старите стават професори и започват да дават на младите наставления. Не учете младите. На стария давам един съвет — да не дават големи наставления на младите Аз ако бях стар човек, ще кажа: синко, живей добре, нищо повече. Пък и на стария няма да му говоря много, ще кажа: живей разумно, справедлив бъди. На стария бих му проповядвал да бъде справедлив, а на младия бих проповядвал да бъде добър, а на възрастния — да бъде разумен.

Три неща има, които могат да ви спасят от страданието: добротата ни спасява от един вид страдание. Справедливостта ни спасява от друг вид страдания и разумността ни спасява от трети вид страдания. Когато доброто не присъства в нашия живот, имаме страдания от липса на доброто. Когато справедливостта не присъства във вашия живот, имаме страдания поради липса на справедливост. Когато разумността не присъства в нашия живот пак имате друго страдание. Следователно, страданията в света идат, за да възстановим доброто, което е необходимо. Без доброта, човешкият живот няма смисъл. Без доброта физическия живот е безсмислен, без разумност, духовният живот, т. е. животът на сърцето е безсмислен. И без разумност божественият живот не може да се изяви. Доброто е един проводник на физическия живот. Справедливостта е проводник на духовния живот. А разумността — на Божествения. Те са необходими неща.

Сега хората вземат съвременната наука и мислят, всичко знаят. Много малко виждаме и много малко знаем. Даже една милион на частица от това, което съществува, не знаем. Че какво знаем за растенията, за живота на растенията? Какво знаем за живота на насекомите? Туй, което ученик пишат, е външната страна. Влязъл ли си в живота на другите същества? Ние живеем в природата, но нашия г живот е затворен. Животът на слънцето е затворен за живота на месечината. Животът на Марс, Юпитер, Сатурн, Уран, на всичките светове животът е затворен. Тепърва сега имаме желание да знаем какво има на месечината. Затворен свят е.

Ние, съвременните хора, трябва да имаме друг един възглед за тази природа, в която живеем. Сега някои искат да докажат има ли Господ или не, разумна ли е природата или не. Разумна е. Вземете човека. Природата го създала и за гъстата материя му създала един стомах. В този стомах има десет милиона клетки, които работят за смилането на твърдата храна. 10 милиона работници работят, и ако трябва да им се плаща, по един лев, трябва 10 милиона да им се плащат само за храносмилането. А природата, когато направи стомаха, тези големи разходи тя плаща, а човек седи сега и пита има ли разумност или не. За по-рядката материя, в която човек живее, природата му създаде дробовете. Там има 100 милиона работници. Каква отлична работа извършват! Най после вземете човешката мисъл. В мозъка има 3 билиона и 600 милиона клетки, които работят за човешката мисъл. И сега хората питат: има ли разумност в природата или не? Значи, неразумната природа създала разумни работи. Не че тя ги създала, но ние неразумно разсъждаваме.

Слънцето постоянно изгрява. То е един ред в природата, разумен ред е, върви по един опреден път. Казвам: в света всичко с разумно, не е механично. Понеже в нашия ум има едно безверие, и за да покаже, че е много учен, човек всичко е отказал. Казва, че няма живот в другите светове. Казва, че няма духовен живот. Има ли живот на земята, и на слънцето има живот. Няма какво да ми доказват учените хора това. Аз имам начин, по който съм проверил има ли живот на слънцето. Има. разбира се, другояче са устроени тези същества. Има светове, които сега се приготовляват, и на тях няма още същества. За тях от земята се приготовляват. Като стане тясно на земята, там ще ги пренесат. Сега се създават нови светове, дето за в бъдеше ще ви пренесат.

Сега някои от вас искат да отидат на оня свят. Няма какво да отивате в оня свят. Като дойде време, ще те вземат от там. Плодовете като узреят сами не отиват на гости на разумните същества, но разумните същества отиват при тях. Събират ги в кошници, занасят ги дома. Като узреем на земята, ще дойдат и ще ни занесат. Хората на земята не са узрели — зелени плодове са. Ще капят, ще слизат, ще се качват на дървото. Сега хората слизат и отново се качват на дървото.

Бог иска грешниците, като се освободят от греха, да станат праведни. Защо да станат праведни? За да бъдат радостни и весели. Защото Бог е единствен в света, който може да ни направи радостни и весели, да ни подигне, да ни даде това, което ние желаем за земята и за небето. Под думата Бог аз подразбирам най-голямата разумност в света целокупността на всички разумни същества, които работят за доброто на хората, за да станат като тях, понеже светът има нужда от работници. От вас очакват един ден, като свършите училището, да станете работници.

Сега вие мислите за много малко работи. Една мома мисли да порасте, да стане пълничка, хубавичка, че да я харесат и да се ожени, да има едно - две деца и т. н. След 40 — 50 години двамата остаряват, техните деца се оженват и те умират. Къде отидоха? — В оня свят. Никъде не са отишли те в оня свят. Те са тук, на земята. Някой път цитират думите на Христа. Христос дава един пример, че богатият отишъл в ада, а Лазар – в лоното Авраамово и оттам си приказват. На кое място е ада? Аз зная на кое място е ада. Аз съм го виждал. И рая зная къде е. И рай има тук на земята. И ад има тук на земята. Те не са толкоз близко, но радио имат и си говорят. Много далеч са адът и раят, но по телевизия богатият видял Лазара. Тези, които са в рая, по телевизия виждат как се мъчат в ада. И грешниците виждат праведните как се радват. Те си имат радио, разговарят се.

Сега вие ще кажете дали това с вярно. Приемете го като хиляда и една нощ. Туй, което с писано в хиляда и една нощ, вярно ли е? Но вие го приемате. Какво ще изгубиш, ако го приемеш? Нима всичко онова, което вие вярвате, е вярно? Едва ли една милионна част от това, което вие вярвате, е вярно. Невярното е било полезно на времето си, полезно е било тогава. Опаковка било на истината. Невъзможно е да ви се говори истината на един език. Истината е само за съвършените. На нас. които не сме достигнали до съвършенство, не може да ни се говори истината. Нещата ще ни се представят такива, че да бъдат достъпни за нас. Така, казвам: всички вие се нуждаете от това което е достъпно за вас. Плашили са ви, че има ад. Ходили ли сте вие да проверите какъв е ада? Христос ходи и го видя. Той ходи в ада и които бяха в ада, извади ги. Като излязоха из ада, възкръснаха, явиха се на много хора, убедиха ги, че има друг свят. Всички онези, които излязоха от ада, са най-умните, те казват: още веднъж не влизаме в този затвор.

Не мислете, че е лошо място адът. Адът е училище. То не е мъчение, както този италианец Данте, го е описал. Има нещо вярно, но не е така. Той е писал така, за да бъде достъпно за хората. Както описва ада, като чете човек, трепери, но като пише за небето, за рая, бледо е. Не може да се опише рая на човешки език, непонятен е за хората. Раят и адът, това са два полюса на земята. Всеки има в себе си един ад. Като дойде болестта, свие те сърцето. Това не е ли цял ад? Като дойде проказата, сифилисът, като дойде помрачението на ума, тия неща изтичат от ада. Казвам: има ад, който разстройва човешките умове и сърца. Има рай, който възстановява здравословното състояние на сърцето и ума. Всякога жителите на ада обират, разстройват човешкия ум, за да го оберат, за да вземат всичко и да го занесат в ада. Те са като вълците, обират. Те разстройват ума, за да те оберат, разстройват сърцето, за да те оберат. Онези в рая са богати, те възстановяват здравето на сърцето и здравето на ума.

Казвам: всеки един от вас, каквото желае, да иска да го постигне по един добър начин. Не се отказвайте от вашите желания. Само търсете да ги постигнете по един добър начин. Искаш да бъдеш здрав. Има един начин. Трябва да си избереш подходяща храна, която навсякъде може да намериш и да бъдеш здрав. Искаш да бъдеш добър, ще намериш подходяща храна за сърцето си. Искаш да имаш една благородна душа, ще намериш подходяща храна. Подходяща храна трябва в света. То е живия хляб.

Животът на напредналите същества е вечно подмладяване. Старите вечно се подмладяват. Всички в небето са млади. Тук земята е пълна със стари. Сега старите хора ги търсят от невидимия свят. Когато искат да подмладят стария човек, пращат го на земята. Старите хора ги купуват много скъпо и ги връщат на земята млади. Като остареете, имате цена, ще ви купят. Старите хора, като ги подмладяват, прекарват ги през една вода в едно езеро. Някой път бързат и не ги държат достатъчно в езерото да се подмладят, та остава нещо от старостта. И затуй някое дете не прилича напълно на дете. Стария трябва да го турнат във водата, а не набързо да го извадят от водата, защото няма да се подмлади. Трябва 24 часа да го турнат, той ще се подмлади и ни помен от старостта няма да остане. Като дойде на Земята, ще се зарадва. Един ден, като дойдете на Земята, ще ви турнат в тази вода.

„Онези, които чакат Господа, тяхната сила ще се обнови.“ Старите хора, които чакат Господа, Той като ги прекара през тази баня, през водата на Любовта, те ще станат малки деца. Затуй Писанието казва: „Ако не станете като малките деца, не можете влезе в Царството Божие.“ Блажени, които станат малки деца.

Има защо да се радвате. Слънцата са жилище на ангелите. Те са емблеми. Планетите са жилища за нас, хората.

_______________________________

Беседата във в-к „Братство“: Словото на Учителя. Доброто училище

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

×
×
  • Създай нов...