Jump to content

Паневритмия, Елисавета Кидалова


Recommended Posts

ПАНЕВРИТМИЯ

Думата Паневритмия означава универсален космичен ритъм. В значението, в което ние я употребяваме тук, тя се явява като един слънчев ритуал, като магическо действие с необикновена сила. Тези, които наричат Паиевритмията „езичество“ и „поклонение на Слънцето“, са в същност подобни на езичниците, които преследваха някога учениците и последователите на Христа, хвърляйки ги на арената да ги разкъсат дивите зверове. Сега, макар да не хвърлят никого на зверовете, преследват с присмехи и злобни клевети.

Паневритмията е един величествен обряд на приобщаване на човека към силите на Живата Природа, тя е съединение на човешката душа с величието на Божеството. Всички сили на организма, скритите, непознати енергия, вземат участие в тази хармония, състояща се от движения и музика, увенчана от зарите на изгряващото Слънце. Към това се присъединява и значението на кръга, сключената верига, в която са свързани неприсъстващите в братско единение. Това е стройна система, красива и пластична във всичките си прояви. Всяко движение от нея има своя скрит смисъл и всички заедно представляват символически пътят за посвещение на душата в мистериите на Великата Любов.

Паневритмичните упражнения започват на 22 март, началото на астрономическата година, когато Слънцето влиза в първия знак на Зодиака. Тогава на широката поляна на „Изгрева“ - Слънчевия град на Всемирното братство - се отпразнува тържествено, в ранни зори, сред живописната природа, първия ден на пролетта. Това велико по своята сила и по своя смисъл утринно тържество, ни говори за мировите тайни, значението на които днешните хора са изгубили и забравили, за вечната сила и слава на Бога, на неизчерпаемите сили, съдържащи се в Природата, в организма и в душата на човека.

Вечното обновление, както природата се обновява всяка година, вечното усъвършенстване, вечният стремеж напред, към правдата, към светлината и към Бога, възкресението в Христа - това е значението на Паневритмията.

ГРАДЪТ НА СЛЪНЦЕТО

Аз наричам Изгрева Град на Слънцето, защото той като че ли целият е проникнат от слънчевите лъчи и носи в себе си идеята за Слънцето. Миналата година, през месец август, аз прекарал две седмици на Изгрева и тогава именно в моя ум се оформи ясно тази идея - идеята че Изгрева е наистина един малък град на Слънцето.

Малките дървени жилища на Изгрева са построени така, че слънчевите лъчи свободно проникват в тях и изпълват вътрешността не стаите с топлина, от която можете да се освободите само ако отворите прозорците и вратите, т. е. пак да пуснете Слънцето, само че сега със свежия въздух, който разредява насъбралата се в стаята топлина. На Изгрева има и големи, каменни здания, чиито стени са измазани с вар, но те са само едно изключение - почти всички жилища на Изгрева са построени от дебело боядисано дърво, а има и бараки, направени от тънки дъски. Тези жилища имат големи, широки, прозорци и са подобни на тераси, предназначени за слънчеви бани. Разбира се, не всички жилище на Изгрева имат този вид, но той преобладава.

„Изгревът“ съвсем не прилича на град. Той цял е потънал в зеленина. В него няма улици в обикновения смисъл на тази дума, а само алеи, пътеки и проходи между домовете. Човек, който е привикнал към живота на големия град, сред шумните площади, магазини и тълпи, на първо време трудно се ориентира в тази тишина и зеленина, защото къщичките на Изгрева си много приличат едни на други и не са отбелязани с номера. Неволно ти се струва, че се движиш сред гора от вишневи, сливови, кайсиеви, крушови и други дървета, които простират към тебе клоните си, отрупани със зрели плодове, като че ли предлагайки своя дар. Това се чувствува особено вечер, когато животът на Изгрева тайнствено замира и всичко потъва в сън.

Сутрин, на зазоряване, пред очите на непосветения се представя друга, също така необикновена картина. Още е полумрак и небесата са слабо осветени от догарящите звезди. София, долу в низините, спи. Из жилищата на Изгрева почват да излизат една след друга редица фигури, които се отправят по едно направление - към широката поляна, намираща се в центъра на Изгрева, близо до жилището на Учителя и до салона за събрания, обградена с млади борови дървета. На алеята пред поляната са вече застанали мълчаливи, съсредоточени мъже и жени. Всички като че ля очакват нещо. Постепенно на изток хоризонта пламва с ярка червенина и красавицата зора се появява като прекрасна фея, съобщавайки ни за пристигането на Слънцето. Ето че и то се показва. Огромното червено кълбо бавно и тържествено изплува иззад хоризонта. Мълчаливите и съсредоточени фигури на братя и сестри са застанели неподвижни, в беззвучна молитва.

Нужно е мълчание и спокойствие. Нужно е трепетно прислушвано към пулса на Великия Живот, за да може душата да се отвори и да възприеме неговите блага. Така тези, които наистина са разбрали, че животът иде от Слънцето, се приобщават към Духа на великото Светило.

В ранните пролетни утрини паневритмичните упражнения почват още преди изгрева на Слънцето. През лятото, когато Слънцето изгрява много рано, те стават след неговия изгрев. След свършването на молитвата братята и сестрите се нареждат в успоредни редици, обърнати на изток, и започват редица упражнения, които предшествуват Паневритмията. Тия упражнения са шест, и се правят без музика. При всяко от тях обаче се произнася една определена формула. Тези упражнения регулират електромагнитните течения в организма. Те могат да се правят и от отделен човек, всред природата или в стаята , според условията.

След свършване на тези упражнения се започва истинската Паневритмия. В средата на широката поляна, обрасла с мека зелена трева, застава оркестър. Наоколо се образува двоен затворен кръг. Тогава, под звуците на музиката, се започва първото упражнение, което се казва „Пробуждане“:

„Първия ден но пролетта,

първия ден на радостта,

първият ден на Любовта,

носят радост и живот“.

Първото упражнение символизира пробуждане на съзнанието в човека, в който се е появил стремеж към духовното, в същото време то означава и пробуждане на природата - първия ден на пролетта, началото на радостта, на любовта, на живота и силата. Това съдържание се изразява чрез плавни, красиви движения, сгъване на ръцете към гърдите и разгъване в страни с разтворени пръсти, което изразява идеята за даване - навлизане в по-широката област на колективния дух и началните проявления на човешката душа. Следващите движения са продължение на първото. - Душата расте, разширява се, примирява в себе си противоречията, става жив извор на енергия и сила.

Пред нея се възправя живота: двата процеса в природата - слизане и качване. В нея се проявява стремежа към Висшото. Духовният свят я зове. Тя започва да побеждава препятствията, да овладява и ръководи правилно своите мисли и чувства и най-после разкъсва оковите на старото и излиза из тъмницата на материята и се радва на изгрева на своята свобода. Тя сее Словото Божие, научава закона на придобиване на светлина и знание. В нея почват да действуват двата принципа - мъжки и женски, Любов и Мъдрост, които водят към творчество и към Истината. С радост тя се отдава на Великото в света и познава закона за циркулацията на електрическите и магнетичните сили. Тогава настъпва великия момент на приближаването на Слънцето, радостта на живота и пълнотата на светлината. За да се подготвим за това, трябва да внесем в организма си ритъм, който идва от света на правилната и възвишена мисъл. Това действие се символизира с упражнението „Мисли!

„Мисли, право мисли!

Свещени мисли за живота ти крепи!“

което се явява като тържествено встъпление към посрещане на Слънцето.

Следващото упражнение е „Аум” - свещеното Божествено Слово на древните мъдреци. Всички го повтарят с издигнати нагоре ръце, възприемайки теченията, които идат от Слънцето. Тихо, бавно, тържествено и плавно, като величава молитва, като хода на самата Вечност, се издигат звуците на музиката, и ето че Слънцето се показва:

„Изгрява Слънцето,

праща светлина,

носи радост за живота тя“.

Всички вдигат ръце над главите си и с плавни кръгообразни движения, като че ли разпространявайки наоколо си светлината, отново ги събират към гърдите си, събирайки слънчевата енергия. Това упражнение е необикновено красиво. То ни напомня как Слънцето изплува иззад хоризонта и описва своя кръг, като разпраща вредом светлината. То е подобно на движението на Слънцето, и музиката, която го придружава, има дълбоко вътрешно значение. Нейните звуци са израз на това, което побеждава тъмнината. Божественото Слънце изгрява в душата, побеждавайки всички препятствия, всички затруднения и създава красива окръжаваща среда за човека, давайки му импулс за работа.

Следва упражнението „Сила жива“. То изразява мощната сила, която блика от Слънцето и се разпространява на всички страни.

Квадратът“е красиво упражнение, със също така красива музика, свързано с понятието за четирите страни на света - изток, запад, север, юг, към които последователно се обръщат участвуващите в упражненията. Звуците на музиката изразяват радостта на природата, че Слънцето е изгряло и осветило всичко.

В света действуват две сили - електричеството, мъжкия принцип, и магнетизма, мекият, женският принцип. Овладяването на всичко получено съставлява победа на душата над смъртта и материята. Полученото трябва да се използува, да се приложи, а приложението внася единство в нашия вътрешен живот. Това единство означава съединението на двете начала в човека, на двата полюса - мъжкия и женския. Докато в човека съществуват противоречия, той не може да бъде истински човек и да се радва на безсмъртие. Двете половини на човешката душа трябва да се съединят, да се слеят. Това е изразено символически с упражнението „Запознаване“ което се извършва на двойки: двамата съседи ту се хващат за ръка, обърнати един към друг, ту се пускат и обръщат назад, с плавни, ритмични движения на ръцете.

Следващото упражнение закалява нервната система, като я магнетизира и дава правилен ход на енергиите. То се състои от движение във въздуха ту на единия, ту на другия крак, ритмически, под такта на музиката. Тези движения дават устойчивост и равновесие. - Душата е достигнала до Посвещение и е научила тайната на живота. Тя е способна да владее и правилно да оценява благата на Природата.

По такъв начин Паневритмията се явява символическо изражение на свещения път на душата към Посвещението и в мистериите на живота. Тя го изразява с външните си действия, с музиката си и с вътрешния си смисъл. Този, който е поне отчасти готов за посвещение в тайните на Духа, ще намери в Паневритмията неизчерпаем източник на мистическа поддръжка и сила, а физически тя укрепва, заздравява и облагородява организма, правейки го по-духовен, по-изтънчен, по-красив, по-хармоничен и способен към възприемане на висшите енергии.

Паневритмията завършва с музикални дихателни упражнения, които свързват човека с хармонията на Природата, и със символическо обливане на тялото, което означава приемане на всички Божии блага и методи за вливане във връзка с идеалния свят на Духа.

Казах, че на Изгрева всички жилища се къпят в слънчевите лъчи. На Изгрева всички са обгорени от Слънцето, всички са здрави и устойчиви, невъзприемчиви към болестите. Учителят казва, че бактериите не могат да живеят в чистата кръв. Вегетарианската храна, правилният начин на живот в хармония с природните закони, чистият въздух и дълбокото дишане, светлината и отправянето на мислите към възвишеното, пречистват кръвта.

Учителят препоръчва също да се стои на слънце гърбом, за да се улесни проникването на слънчевата енергия в гръбначния стълб, в който функционира симпатичната нервна система, която управлява храненето, кръвообращението, дишането и живота на клетките в организма. Аз изпитах на практика този метод през време на моето пребиваване на Изгрева. Седейки обърната гърбом към Слънцето, аз чувствувах как животворната сила се влива в моя организъм и, цяла пропита от Слънце, обгоряла в неговите лъчи, аз разбрах че сега живея истински живот, който Творецът е отредил за своите създания. Обаче последните тъй много са го извратили, поставили са го при такива ненормални, неестествени форми, та не е чудно че постоянно боледуват и преждевременно остаряват.

Остава да кажа и няколко думи за създателя на Слънчевия Град, за Учителя Петър Дънов. Известно е че Учителите не принадлежат в същност към една определена нация - тяхното учение принадлежи на цялото човечество, а тяхната Родина е онзи възвишен свят, от който те са дошли като посланици тук, на земята. Но във физическото си тяло Учителят има образа на величествен мъдрец, с одухотворено лице и меки, благородни движения. Той не прилича на никой друг човек, върху него лежи отпечатъка на нещо неземно, на някаква висша душевна красота. Това се открива и в дълбочината на неговото учение и в силата на неговото Слово, и в онова благоговейно уважение и преданост, които чувствуват към него неговите ученици и последователи. В разговор с него се чувствува дълбочината на неговата мисъл, и проникването му в мисълта на събеседника, а също и неговата необикновена доброто. Ясно е, че Учителят е дошъл от друг свят, дето отношенията са съвсем други в сравнение с тези на земята, дето любовта и добротата са естествени състояния на душата, а мъдростта и знанието са качества на Духа.

Пишейки тези редове, аз отново виждам в мисълта си белия дом на хазяина на Изгрева, неговата приветлива усмивка и меката светлина на неговото лице, лицето на неговия велик, мощен Дух, пратеник на Слънцето, чието значение и величие само бъдещето ще разкрие.

Елисавета Кидалова, Белград, март, 1939 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...