Jump to content

Стоян Ватралски: 3. Дънов


Recommended Posts

III. ДЪНОВ

Кой човек е велик ? Как се мери величието на човека?

Как се знае размера на една планина ? - По височината, ширината и простора й. Как се определя величината на една река? - По дълбочината, ширината и дължината й.

Как се мери величието на човека ? - По обема на постиженията му, по обсега по време и пространство на идеите му, по простора в света на влиянието му.

А по мярката на този мащаб, кой е най-великият в историята българин? - Крум? Симеон? Асен II? Св. Кирил? Отец Паисий? Ботев? Стамболов? Иван Вазов? - Не, нито един от тях!

Най-великият българин е бил и е поп Богомил. Той единствен между нашето племе с кваса на своето жизнедавно учение е внесял ценен принос в съкровищницата на световната култура. Като реформатор, поп Богомил беше предтеча, беше Йоан Кръстител на всички велики реформатори, с които цивилизацията се гордее днес.

От своя народ, благодарение на злочестото византийско влияние, тоя великан е нещо повече от отречен. Нещо по-срамно от забравени. Англосаксите величаят Уйклифа, Швейцария слави Калвина, Германия се гордее с Лютера, Чехия, макар католишка, милее и славослови Ян Хуса. А България - както еврейството по отношение на Исуса - продължава да клейми и да се срамува от великия си реформатор - поп Богомила.

Господа български историци - към истинските се обръщам - до кога ще се водите по черните раса ? Докога ще се държите за тях като сополиви деца за полата на майка си ?

Поп Богомил трябва да се възкреси от гроба на забвението. Той трябва един ден да има паметник по-великолепен и от оня на Цар Освободител. Защото поп Богомил, тоя наш Ян Хус, изгорен върху кладата на византийските клевети, е чест и слава за българското име.

Най-чудното и най-интересното у Белите братя е техният Учител Дънов, основател, глава, душа и живот на това загадъчно и интересно движение.

Отдето и да го гледаш, това е бележит човек. Един единствен, с празни ръце, без приятели, без богатство, без издръжка, без звънко име, без високо положение, без обществено влияние, той днес, след 25 годишен проповеднически труд, се радва на постижения, на които и най-успешният му съвременник може да позавиди. Днес Дънов има и приятели, и средства и завидно име, и е обожаваният вожд на десетки хиляди хора от всяка възраст и съсловие. И при това, бъдещето му обещава несравнено повече. Защото делото му има някои изгледи за дълговечност и да е сега в самото си начало. Сигурно това е българин от рода на необикновените; а може би и от размера на великаните. Това е човек и нещо плюс. Дънов, по всичко изглежда, е от ония редки исторически личности, които, поради изненадните си постижения, още приживе стават легендарни; изпърво за своите приближени, после почти за всички.

Като съдим апостериорно, от неговите удивителни постижения: не само числеността на неговите обожатели и жизнеността на движението му, но и силата му да изменява благотворно човешкия характер, от една страна; а от друга: обаянието на личността му върху неговите последователи: Дънов е религиозен гений, един от историчните духовни, може би мирови Учители. Един от ония полуисторични, полулегендарни личности, които на верски език се наричат Божии Пратеници: пророк, ясновидец, Кришна, Махатма, Баб и пр., а на съвременен научен език - религиозен гений.

* * *

Дънова аз видях, както казах, най-първо на вечерята, а после го видях като слушател на две негови беседи. Той е човек среден на ръст, на около 63 години, с пълна бяла брада, прошарени вежди, кестенява, изобилна и подрязана до раменете коса. Изпито мургаво лице, внушаващо средновековния отшелник или индийския йога, върху постройката на калено, здраво тяло. Лицето му внушава силна воля и железни нерви, а изпод дългите вежди, полуприкрити, гледат две уж равнодушни очи; но в същност те те гледат изпитателно, за да те теглят на тънка терезия. Наметни му една индийска туника, и той е цял факир. Ала г. Дънов не ходи бос и полугол като факирите. Напротив, с изключение на яката и връзката, той е добре облечен по европейски.

Като събеседник, Дънов се скъпи с думите си. Говори късо, мудно и отмерено. Ала в публична реч той се съживява и далече не е тежкоезичен. Като оратор той не е блестящ, лиричен ум. Не е красноречив, не е академичен. Ала той е оригинален: добре начетен в индийските и християнски писания, те притежава голям склад на мисли и легенди на религиозната книжнина и философия. И, както видяхме, владее общолюдието с голяма сила. С почти неотразим авторитет. Никой папа, никой Демостен в това не го е надминал. За последователите му буквално: „Никой човек не е говорил както този човек говори“ - с власт и сила; а не „като книжниците и фарисеите“. Не като кардиналите, владиците, пасторите, със зазубрени по угодата на времето легалности ...

Петър Дънов е по плът син на варненския поп Константин Дъновски, а по дух потомък на скандинавеца Сведенборг и брат или братовчед на индуса Ганди. С изключение на около седем години, прекарани в Америка, той е прекарал живота си в България. Той е учил във варненските училища и гимназия, свършил американското в Свищов училище, следвал ала не свършил по медицина и богословие в Бостонския университет, Съединените държави, и продължил самообразованието си във великия Университет на живота. В него той и учи и преподава и до ден днешен. И в тоя Университет той е сега професор с небесна диплома, според някои, на няколко десетки хиляди мъже, жени и деца. Ала каквото и да мислим за дипломата на професор Дънов, никой, никъде не е имал по-прилежни, по-предани на уроците си ученици.

Аз обаче няма да пиша биографията на Учителя на Бялото братство. Неговият биограф не е още роден. Той ще пише за живота, дейността и учението му в няколко тома, някога през двадесет и първия век, когато България ще отпразнува стогодишнината от смъртта на великия български реформатор.

Не е още време да се рисуват душевния му и историчния му портрети. Аз виждам и драсвам само няколко ясни контури на чудатия Учител; контури, на които нашето сприхаво поколение може само гузно да се усмихва или жлъчно да се ядосва. Макар и да не може предсказано да се говори е конкретни подробности, аз в перспектива виждам /или ако щете струва ми се че виждам/ няколко грандиозни постижения и отлики на тоя дивен българин, на чиято слава и величие славни царе и велики завоеватели в бъдеще ще завиждат. Аз рискувам предсказанието с други думи, че мястото на Учителя Дънов в историчната Валхала е много по-почтено и по-сигурно от тяхното.

Две неща, създадени от самия него, издигат Учителя на Белите братя до български фактор от исторично значение: първо, неговото силно прихватливо учение; второ, неговите добри и предани нему ученици.

За мирогледа и учението на Дънов аз сравнително малко зная. Ала от това, което чух и узнах, няма нищо, което да е непримиримо с Христовото учение. В същност, аз го намирам много по-християнско, отколкото, поради слухове, очаквах. Ядката на системата е: Любов, Мъдрост и Истина. Това „ново учение“ е древно като планините и чисто като светлината - а при това не по-малко християнско. И от този център извират чудесно възвишени морални наставления. Кой свещеник, например, на коя църква, е дал на своето паство по-възвишен и по-християнски лозунг от тазгодишния на белобратчиците, който вече цитирах:

Верен, истинен, чист и благ всякога бъди!“

Друго съображение, което го прави фактор от исторично и обществено значение е: плода на влиянието и учението му: характера на неговите умножаващи се последователя. Това са, както вече ги описах, съзнателни и дисциплинирани граждани, по-морални и братствени от всяко в нашата страна общество. Това са хора, които аз бих обичал да имам за съседи; пасторът за свое паство; владиката за енориаши; властника са управляеми; държавника за сънародници; търговеца, лекаря и адвоката за клиенти; и всеки добър българин за съграждани и съседи. Само глупавият невежа би бил на противно мнение и само престъпният би ги мразил, преследвал и наричал „опасни“.

Все таки, това е убеждението на неговите продажни последователи, че той е епохална и историческа личност. Затова те не го наричат „дядо Дънов“ или“ господин Дънов“, а - Учителя. Учителя с главно „У“ - един и несравним на земята. И с право. Защото, доколкото знаем, той е несравним с никой свой съвременник, освен с Махатма Ганди.

Нито е потребно човек да бъде дъновист, за да види, че Дънов е вече човек историчен; надигнат до недосегаема неувредимост. От света, от когото и да било, той е вече неуязвим. Гонение от пътя му няма да го отклони. Смърт делото му няма да спре. Насилствена смърт само би го засилила и ускорило. Българинът, господин Петър Дънов, не е вече ни „Петър“ ни „господин“. Той е Дънов - предмет на историята за критика и славословие. /А той ще вкуси изобилно и от двете/.

И неговото велико дело, което като пристигаща Пролет, в сърцето си носи пъпките на живота, а на челото си зората на утрешния ден - историчното братско движение, на което той е родител, глава и душа, ще отнесе името му зад всяко българско име, до краищата на света!

България е дала досега, както казах, един само реформатор, чието дело, отхвърлено у дома му, преобрази и издигна до първенствующи в света сили Германия, Англия и Америка: страните, които го възприеха и доразвиха. Ако днешната реформа вземе същия ход, същия път, тя ще има, не по-висок етап, подобни последици и постижения. Такова е последствието на всяка жизнена истина. Народ, който я приеме и доразвие, ще се издигне; народ, който я отхвърли, ще изпадне на долно стъпало - и ще лае на месечина против „великите сили“: т. е. против издигнатите чрез истината. Бялото Братство е пиле, излюпено из черупката на християнските догми, и с освободените си и засилени криле, то негли ще ускори хода на България към Божието на земята Царство.

* * *

Обвиняват го, че Дънов казал, че е превъплътен Христос. Аз не чух, нито съм чел той да твърди подобно нещо. Ала ако аз вярвах в прераждане, щях да кажа, че той е превъплътен поп Богомил, оня религиозен гений от преди хиляда години, чийто живот, чрез учението му, пробуди и прероди, въпреки кървави гонения, Западния свят.

Враговете на Белите братя, наричайки ги „новите богомили“, безсъзнателно пророчествуват за тяхното велико и благотворно историческо предназначение. Защото древните богомили - наричани в Германия катари, в Италия патарени, в Англия лоларди, във Франция албигойци и „българска вяра“ - бидейки будители преди Ренесанса и реформатори преди Реформацията, дадоха най-големия в историята тласък на света към култура и възход. Прочее, ако това несъзнателно пророчество се напълни, България, чрез Белите братя, ще има голям дял в реализирането на Божието Царство.

Доказателство, че Дънов, както и сам изрично заявява, служи на Божието Царство; ей, на Христовото Царство, е за мен това че: той „изпъжда бесове“. От това доказателство по-добро не може да бъде. Той сигурно изпъжда бесове. Освен женските бесовчете, за които писах, - измежду неговите последователи той е изгонил бесовете на злобата, омразата, хищността, отмъщението, алкохола, никотина, атеизма, недоверието, материализма и други от същия легион бесове.

Господа черковници, макар и да не следва вас, недейте му запрещава. На добрите от вас той е мощен сътрудник за възобновление и изправление на живота. А на злите и невежите той несъмнено пречи. Но напусто ще си хабите барута и едните и другите. Не можете го увреди. Ако го убиете, само ще го увенчаете с мъченичество; ще окървавите себе си и ще засилите делото му. Но няма да го спрете.

Затова аз казвам с думите на Оногова, с чието име обичаме всички да се кичим: „Недейте му запрещава... Понеже всеки, който не е против нас, е откъм нас“.

Стоян К. Ватралски

София, Красно село

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...