Jump to content

(90) Разговор с Царя на 16.IX.1940 г. в Стоянови, от 9 и ½ до 11 ч


Recommended Posts

(90) Разговор с Царя на 16.IX.1940 г.* в Стоянови, от 9 и ½ до 11 ч

Царят ми описа събитията, които станаха след подписването и опита преди това да се обяви мобилизацията, а след това - впечатленията си от демонстрацията.

- Изглежда, че ги преварихме - каза ми той. - Мнозина бяха още с маски.

Описа ми поред лицата на Цанков, Мушанов, на Стойчо и пр., как са изглеждали, какво са му казали и пр. Каза ми, че унгарският дипломат изглеждал като човек, който е купил вехт автомобил за по-скъпо, като види други, който е взел нов и хубав-техният арбитраж и нашият без арбитраж... Разправи ми свойте впечатления от Стефан и пр. Радваше се, че криво-ляво минало и че опасността, която щеше да избухне в нас, отиде в Румъния и Карол плати... Запитах го кога мисли да прави помилванията. Каза ми, че смята на 3 октомври. Казах му да не отлага повече и да има предвид народа, а не тая шарена тълпа, която го заобикаля, и тогава му заговорих, че трябва да държи за Русия, понеже тя ще бъде в бъдеще тука, а не Германия - виждах, че това никак не му изнасяше...560 Заговорих му за спекулата, която и без война се шири и народът ни се измъчва. Че това е срамотно. Че е грехота сега, след като се види, че Мажино не даде никакъв резултат, ние да продължаваме да заравяме милиарди в земята с укрепления на турската граница. Нека се правят къщи с тоя цимент, а не дупки по границата. Нашата армия е с настъпателен дух и няма защо да я превръщаме на къртици... и пр.

Особено за народа му говорих.561 В неговото съзнание хлябът и маслото, олио[то] имат друго значение, отколкото в нашето. Срамота е в София да се яде мухлясал хляб! И при това - на такива цени. Няма защо да се държат арестуваните в Рибарица и там да ги карат с бой да четат молитва... Това е садизъм. Народът е основата... Той трябва да мисли за тая основа. Да не става нужда Симеончо да сяда на таралежи...

Заговорихме за Симеончо и оттам - за караницата му с царицата, с която на 13-и т.м. е имал една ужасна разправия... Говори ми подробностите. Казах му, че тя е проводник на тия, които не го обичат, а не че тя самата не го обича и че е по-добре той лично да страда и държавата да печели, отколкото на него да му е добре, а държавата да губи. Че той не трябва да се кара с нея, а да се помъчи да й обясни, че я обича независимо от това как тя се държи с него, защото разбира нейното състояние. Разговорът е много интимен, отнася се до децата, личните отношения и пр. и не ми се иска да го запиша, защото писаното може да попадне в много ръце. Бог да ги пази и им помага!

Обеща ми да се бори със спекулата, да стори нещо за отстранението й, а също му говорих да се откаже от плана да възпитава принудително младежта и му обясних, че при сегашното състояние, когато се борят разни доктрини за надмощие в Европа, по-добре [е] ние да не взимаме никоя страна, а да направим синтез от всички системи - болшевизъм, либерализъм, националсоциализъм, фашизъм и др. Да не събираме на едно място и гнилото, и здравото, защото ще има реакции и лоши последици. Обясних му, че трябва да се възпитава младежта и че това може да стане без милионни разноски - и за пример му дадох какво би струвало, ако си зададат за цел да учат децата на точност, и в учрежденията, а също и в целия живот на държавата. Това няма да струва нищо, [а] ще даде отлич[ен] резултат, защото точният човек трябва да бъде съобразителен и по тоя начин нашият народ може да придобие ценни качества и пр. Той се съгласи с това и обеща да стори нещо по тоя въпрос. Говорих му държавната система как изопачава всичко в нас.

- Например - казах му - сега млякото струва, като го носят вкъщи, 6 лв. Ако не ти харесва - сменяш млекаря. Сега ще отварят Дирекция за млякото, ще турят директор с 10 000 лв. заплата, поддиректор - с 8, помощници и пр. - с 3, 5, 4 и пр. хиляди, и всичко това ще се трупне на млякото. Резултатът - цената му ще стане 8-10 лв., ще бъде най-лошото и няма да можеш отгде да вземеш по-хубаво... Това значи в нас, в България, социална грижа и подпомагане...

Той се съгласи, че това сега е така. Говорих му в тая насока доста много. Какво ще направи - негова работа...

Разправяше ми, че Симеончо не давал да целуват сестрата, която се занимавала с него. Майка му питала тя ли да я не целува.

- И ти.

- Ами кого да целувам?

- Целувай лакеите...

Днес, 20.x, дойде Свилен, че го изпратил Царят да пита дали да се оперира от апендицит. Заведох го при Учителя и там той му каза какво да прави. На излизане, понеже не целувна ръка, аз го хванах за врата и му казах на шега, но и на истина:

- Целувай ръка, прасе такова!

Учителят се изненада от езика и жеста ми, но ми се видя много дебелашко и неговото държание, макар че външно беше крайно учтиво. А той си каза:

- Извинявайте, аз не знаех как да направя, много се смущавам. И сега съм целият с пот.

А навън ми каза:

- Като тръгвахме, идеше ми да бягам, да не отивам... А той-такъв кротък човек...

- Духовете искат да бягат, не ти - казах му аз...

- Свини (кожодери), всички ще има, но поне да ги оставим настрана и да работим за народа - казах аз.

- Да, свине винаги ще има - каза царят. - Ние ще ги оставим настрана.

______________________________

* В машинописния препис на дневника си Любомир Лулчев е написал дата 16.XI.1940 г., а над нея е добавил на ръка: 16.IX.1940 г. (?). Това е вярната дата - по-долу се говори, че царят смята да прави помилванията на 3 октомври. Вж и новия параграф, който започва с «Днес, 20.IX., дойде Свилен...» (бел. М.И.)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...